Mitä ostan lapseni kummeille?

huolissaan.

Ensimmäinen joulu siis tulossa ja lapseni kummit ovat kaikki ostaneet n.50€ maksavat lahjat ja yksi heistä ainakin puhui että pitäisi olla samanarvoinen.. rahatilanteemme ei ole hyvä juuri tässä kyseisessä kuussa.. mitä teen ? :s

9

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolissaan1

Haluan siis vielä tarkentaa etten pyytänyt mitään erikoista.

• Eri Veromies

Jos ne on niin tyhmiä, että ostavat alle 1-vuotiaalle 50 egen lahjoja niin saavatkin itse jäädä ilman lahjaa!

• Kummi itsekin

En ole koskaan ostanut joululahjoja lasteni kummeille. Teemme aina heille räätälöidyt kortit ja ne ovat olleet oikein mieluisia. En myöskään odota lahjoja omalta kummipojaltani.

• eurotko merkitsee?

Älä ainakaan käy kalliita vastalahjoja ostamaan, mikäli rahatilanteenne ei sitä salli. Kuinkahan moni muuten velkaantuu juuri lahjanostopaineiden vuoksi?

Mielestäni 50 euroa on iso summa joululahjaan. Tällä kertaa lahjan antaja on halunnut tuon summan käyttää, muttei hän voi vaatia, että annat lahjan takaisin. Kiitos ja joulukortti riittäisivät mielestäni hyvin. Lahjana kävisi esimerkiksi itse leivottu joululeipä tai iso koristeltu piparkakku.

Ota puheeksi, että jätetään lahjojen antaminen tästä lähtien vähemmälle (tarkoittaen myös sitä, ettei lapsellesikaan tule ostaa tuon hintaluokan lahjoja).

Yleensäkin ihmisillä on tavaraa riittämiin. Voisiko koko lahjanantokulttuurista luopua? Tai kehittää sitä siihen suuntaan, että lahja olisi ennemminkin pieni muistaminen kuin kallis tavara.

• eiheelvetti

Siis nyt en ymmärrä.. Miksi kummeille pitäisi ostaa lahja?? Ja toinen vielä vaatii, että pitäisi olla samanarvoinen kuin heidän?! Siis TÄH?!
      Jos he ovat lapsen kummeiksi suostuneet, kuuluu kyllä heidän ostaa lahja mutta ei teidän kuulu heille mitään ostaa :o Ihan ihme juttu. En ole ikinä kuullut että kummeille ostellaan lahjaa ja vielä vaaditaan että minkä hintanen :D :D

• just just

"Jos he ovat lapsen kummeiksi suostuneet, kuuluu kyllä heidän ostaa lahja"

Nyt järki käteen. Kummiksi pyytämisestä harva kehtaa kieltäytyä. Ketään ei voi _velvoittaa_ ostamaan lahjoja. Eihän silloin kyseessä ole lahja, vaan velvoiteostettu tavara.

• Gwyn

Eiköhän se kummiuden idea ole ihan muu kuin lahjojen osto - vaikka sitä jostain käsittämättömästä syystä kummeilta odotetaankin. Kummihan on enemmänkin lapsen aikuinen ystävä ja tukihenkilö, joka voi hoitaa "virkaansa" ihan muillakin keinoilla kuin shoppailemalla lapselle.

Joulun aikaan on huomaavaista muistaa läheisiä ihmisiä puolin ja toisin. Kuuluu ehdottomasti hyviin tapoihin muistaa myös kummia jotenkin. Miten tämä tapahtuu onkin sitten oma lukunsa. Itse pidän joulukortteja vähän turhana juttuna, mutta kaikenlaista muuta kivaa voi keksiä - varsinkin jos asutaan samalla paikkakunnalla!

• 13+14

Viime tingan vihje...Jos välttämättä haluat antaa kummeille lahjan, niin tee kutsu kaikki kummit kerralla ruokailemaan (tee jonkinlainen oma tekoinen lahjakortti). Tosin itse en ole kummeille koskaan mitään antanut

• huonotapainenko

itse koen että kuuluu hyviin tapoihin antaa kummeille jotain jouluna. ei tarvitse olla kallista. pienellä summallakin saa hyvää, esim vaikka vähän parempi kahvipaketti tms. lasten kanssa itse askarreltu kortti on kiva lisä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      121
      2642
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      69
      1094
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      210
      1054
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      982
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      931
    6. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      894
    7. 36
      876
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      853
    9. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      4
      829
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      812
    Aihe