Mitä ostan lapseni kummeille?

huolissaan.

Ensimmäinen joulu siis tulossa ja lapseni kummit ovat kaikki ostaneet n.50€ maksavat lahjat ja yksi heistä ainakin puhui että pitäisi olla samanarvoinen.. rahatilanteemme ei ole hyvä juuri tässä kyseisessä kuussa.. mitä teen ? :s

9

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolissaan1

      Haluan siis vielä tarkentaa etten pyytänyt mitään erikoista.

    • Eri Veromies

      Jos ne on niin tyhmiä, että ostavat alle 1-vuotiaalle 50 egen lahjoja niin saavatkin itse jäädä ilman lahjaa!

    • Kummi itsekin

      En ole koskaan ostanut joululahjoja lasteni kummeille. Teemme aina heille räätälöidyt kortit ja ne ovat olleet oikein mieluisia. En myöskään odota lahjoja omalta kummipojaltani.

    • eurotko merkitsee?

      Älä ainakaan käy kalliita vastalahjoja ostamaan, mikäli rahatilanteenne ei sitä salli. Kuinkahan moni muuten velkaantuu juuri lahjanostopaineiden vuoksi?

      Mielestäni 50 euroa on iso summa joululahjaan. Tällä kertaa lahjan antaja on halunnut tuon summan käyttää, muttei hän voi vaatia, että annat lahjan takaisin. Kiitos ja joulukortti riittäisivät mielestäni hyvin. Lahjana kävisi esimerkiksi itse leivottu joululeipä tai iso koristeltu piparkakku.

      Ota puheeksi, että jätetään lahjojen antaminen tästä lähtien vähemmälle (tarkoittaen myös sitä, ettei lapsellesikaan tule ostaa tuon hintaluokan lahjoja).

      Yleensäkin ihmisillä on tavaraa riittämiin. Voisiko koko lahjanantokulttuurista luopua? Tai kehittää sitä siihen suuntaan, että lahja olisi ennemminkin pieni muistaminen kuin kallis tavara.

    • eiheelvetti

      Siis nyt en ymmärrä.. Miksi kummeille pitäisi ostaa lahja?? Ja toinen vielä vaatii, että pitäisi olla samanarvoinen kuin heidän?! Siis TÄH?!
      Jos he ovat lapsen kummeiksi suostuneet, kuuluu kyllä heidän ostaa lahja mutta ei teidän kuulu heille mitään ostaa :o Ihan ihme juttu. En ole ikinä kuullut että kummeille ostellaan lahjaa ja vielä vaaditaan että minkä hintanen :D :D

      • just just

        "Jos he ovat lapsen kummeiksi suostuneet, kuuluu kyllä heidän ostaa lahja"

        Nyt järki käteen. Kummiksi pyytämisestä harva kehtaa kieltäytyä. Ketään ei voi _velvoittaa_ ostamaan lahjoja. Eihän silloin kyseessä ole lahja, vaan velvoiteostettu tavara.


    • Gwyn

      Eiköhän se kummiuden idea ole ihan muu kuin lahjojen osto - vaikka sitä jostain käsittämättömästä syystä kummeilta odotetaankin. Kummihan on enemmänkin lapsen aikuinen ystävä ja tukihenkilö, joka voi hoitaa "virkaansa" ihan muillakin keinoilla kuin shoppailemalla lapselle.

      Joulun aikaan on huomaavaista muistaa läheisiä ihmisiä puolin ja toisin. Kuuluu ehdottomasti hyviin tapoihin muistaa myös kummia jotenkin. Miten tämä tapahtuu onkin sitten oma lukunsa. Itse pidän joulukortteja vähän turhana juttuna, mutta kaikenlaista muuta kivaa voi keksiä - varsinkin jos asutaan samalla paikkakunnalla!

    • 13+14

      Viime tingan vihje...Jos välttämättä haluat antaa kummeille lahjan, niin tee kutsu kaikki kummit kerralla ruokailemaan (tee jonkinlainen oma tekoinen lahjakortti). Tosin itse en ole kummeille koskaan mitään antanut

    • huonotapainenko

      itse koen että kuuluu hyviin tapoihin antaa kummeille jotain jouluna. ei tarvitse olla kallista. pienellä summallakin saa hyvää, esim vaikka vähän parempi kahvipaketti tms. lasten kanssa itse askarreltu kortti on kiva lisä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      134
      10022
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2914
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      183
      2715
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      17
      1570
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      17
      1530
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1528
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe