Ei nielurisaleikkausta ilman angiinaa?

onneton

Kävin tänään lääkärissä kysymässä, voitaisiinko jatkuvasti ärtyneet, vuosia kestäneen tulehduksen arpeutuneet nielurisani, joihin muodostuu koko ajan valkoisia haisevia "proppuja" leikata. Vastaus oli, että ei voi leikata, ellei risoista löydy angiinaa aiheuttavaa bakteeria, ja angiinoja tule neljää vuodessa! Onko tämä tosiaan yleinen lääkärien mielipide Suomessa? Olin saanut sen käsityksen, että jatkuvasti tulehtuneet nielurisat voidaan poistaa riippumatta infektion aiheuttajasta, mutta ehkä olin väärässä.

12

10918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin

Mielestäni lääkärisi on väärässä, sinä oikeassa. Minulta poistettiin kroonisesti tulehtuneet ja proppuiset nielurisat vaikka angiinoita oli ollut vain yksi elämässä. Nielurisoissa silloin tällöin esiintyvä kipu ja proput olivat riittävä syy leikkaukseen.

• risat

Aivan niin, mene jollekin toiselle lääkärille tai ota "tiukempi ote" nykyiseen lääkäriin. Tilaa vartavasten ja vain aika tätä asiaa varten.

Minulla ei ollut yhtään angiinaa mutta proppuja oli senkin edstä ja leikattiin Jorvin sairaalassa, Espoossa.
      Joissain tapauksessa niitä voi niin sanoaskseni jäädyttämällä poistaa poliklinikalla. Minun tapauksessani sitä yritettiin mutta se ei onnistunut. Olen sitä tyyppiä joka yökkää hammasharjastakin.

Vetoa myös pahanhajuiseen hengitykseen ja ihmis-suhteisiin jotka mielestäsi kärsii Sinun mukanasi.

Kyllä varmasti pääset kun vaan löydät oikeat sanat.

• Tietoinen

Itsellä myös jatkuvia kurkkuinfektioita ja kuten tuttu lääkäri sanoo "kurkku juonteikas ja sen mallinen että valkoisia proppuja tulee helposti, samoin kuin uurteinen joka kielii siitä että on infektioherkkä".

Tosin jos kurkku on tietynmallinen niin proppuja kertyy terveeseenkin, eli se ei ole mikään erikoinen juttu eikä peruste vaikka niitä ilmaantuu jatkuvasti. Samainen lääkäri itsekin on muutaman kerran sanonut että hän on harvoin kipeänä mutta itselläänkin kurkku on aina kuivakka, punoitteleva ja valkoisia proppuja saa irroitella tai purskutella kokoajan jos alkavat liikaa kutitella tai kuivailla. Henkilöstä kiinni.

Sitäpaitsi 4 angiinaa vuodessa on vähän kaksipiippuinen juttu...Toisaalta se ei ole hurja määrä mutta toisaalta kertoo että kasvanut herkkyys aika selvästi on. Tämä sitten taas voi olla syynä että jotkut lääkärit eivät mielellään leikkaa risoja.

Itsekin nimittäin vaikka jatkuvasti olen ollut melkein jossain infektiossa niin ovat ihan erikoislääkärit ja paljonlukeneetkin (niin yleis kuin yksityispuolellakin) sanoneet että aikuisella ihmisellä risoja leikataan todella harvoin ja suurin syy on se että palautumisaika leikkauksen jälkeen pitkä ja jos on infektioherkkyyttä niin risathan ovat aikamoinen filtteri ja tärkeä elimistön vastustuskyvyn kannalta.

Jos ne poistetaan löysin perustein niin voi olla että tilanne huononee ja jos kunnon pöpöt pääsevät iskemään kun risat ovat vielä ihan "leikkausterässä" niin voi olla että tilanne pahenee entisestään. Mitä enemmän ikää, sitä varovaisempia lääkärit ovat risojen poistossa. Moni sanoo että 25 vuotta on sellainen ikä että sen jälkeen ollaan todella varovaisia. Varsinkin jos on jatkuvaa infektiota ja herkkyyttä tauteihin.

Mutta kaikista helpoin tapa hoitaa asia: Mene yksityispuolen korva-nenä-kurkku -spesialistilääkärille ja kysy mielipide. Jos katsoo että leikkaus voisi olla ihan aiheellinen niin lähettää sinut ihan samallatavoin jonoon sairaalaan ja yleensä nopeammassa tahdissa kuin koskaan tehdään ei-akuutissa tilanteessa yleispuolella. Käynti maksaa 50-100e välillä. Yleensä ei mene juurikaan yli 70e jos ei mitään kokeita oteta eikä tarvi jossitella.

Tietenkin jos rahaa löytyy enemmän niin useat lääkärisasemat tekevät leikkauksia yksityispuolellakin, eivät nekään toimenpiteet paljoa maksa, muutamia satoja euroja mutta jos haluaa vähin kustannuksin selvitä niin pyytää sitten lähetteen ihan yleispuolelle leikkaukseen.

Käyntejä kun kuitenkin tulee max. 2 yksityislääkärillä, useimmiten osaa varmaan jo kertomasi perusteella ja yhdeltä istumalta tutkiessaan kehittää tilanekatsauksen ja sen onko leikkaus aiheellinen.

Jos taas pyytää toisen käynnin niin välissä haluaa tilata aiemmat paperisi ja tutustua niihin ennen päätöstä. Risat ym. kuitenkin on todella helppo katsoa ja ammatti-ihminen ei muuta kuin vetää kielen ulos ja tutkii kurkun peilillä. Se kertoo jo paljon.

Itse käyn ihan kontrolliluonteisesti 1-2 kertaa vuodessa perus korva-kurkkutohtorilla konsultaatiossa yksityispuolella ja auttaa kyllä paljon kun aina voi vähän niputella tilannetta ja keskustella katsastaen kuluneita aikoja ja sairastelutiheyksiä taaksepäin.

Kyseessä kuitenkin niin pienet rahat jo verrattuna vaivannäköön joka tulisi kun yleispuolella yrittäisi ympäripuhua lääkäriä tai kokonaan vaihtaa että suosittelisin lämpimästi itsellesikin.

• Tietoinen

Eli siis itselläsi ongelma VAIN tuo proppuisuus. Angiinoita siis tarvitsisi tulla eikä niin päin että sinulla on 4 vuodessa.

Nythän tilanne sitten on entistä enemmän tuolla puolella että aivan turhaa olisi leikata. Nythän aletaan puhua melkeinpä leikkauksesta "kosmeettisen ongelman" takia eikä siksi että leikkaus todellakaan olisi vaihtoehto tilanteen parantamiselle. Inhottavaahan on jos risat tulehtuneet ovat jatkuvasti mutta tosiaan kyllä lääkärit aika hyvin tilanteen osaavat määritellä.

Ei turhaan kyllä ole varmaan kyseinenkään lääkäri leikkausta evännyt jos kerran jatkuvasti olet tulehduksessakin.

• risat
        Tietoinen kirjoitti:

Eli siis itselläsi ongelma VAIN tuo proppuisuus. Angiinoita siis tarvitsisi tulla eikä niin päin että sinulla on 4 vuodessa.

Nythän tilanne sitten on entistä enemmän tuolla puolella että aivan turhaa olisi leikata. Nythän aletaan puhua melkeinpä leikkauksesta "kosmeettisen ongelman" takia eikä siksi että leikkaus todellakaan olisi vaihtoehto tilanteen parantamiselle. Inhottavaahan on jos risat tulehtuneet ovat jatkuvasti mutta tosiaan kyllä lääkärit aika hyvin tilanteen osaavat määritellä.

Ei turhaan kyllä ole varmaan kyseinenkään lääkäri leikkausta evännyt jos kerran jatkuvasti olet tulehduksessakin.

Minulta leikattiin nielurisat proppujen vuoksi n.7-vuotta sitten. Olen nyt hiukan päälle 50 en siis enään pikkutyttö. En sairastanut angiinaa kertaakaan ennen leikkausta. Flunssaa kylläkin. Leikkauksen jälkeen en ole oikeastaan sairastanut flunssaakaan enkä muutakkaan sellaista sairautta joka voisi olla risojen poistosta johtuvaa.

Homma hoidetiin tereyskeskuksen lähetteellä ja yleisessä sairaalassa, jokseenkin lyhyellä jonotuksella. Ilmoitin että voin tulla pienelläkin varoituksella esim. peruutus paikalle.
        Leikkauksen jälkeinen paraneminen oli normaalia, ei infektioita.

Olin ja olen leikkaukseen erittäin tyytyväinen. Eihän tarvitse enään ajatella suun "huonoa hygieniaa" ja olla jatkuvasti kaivamassa risoja puhtaaksi. Lähi ystäville ja kumppanillekin tämä on mielyttävämpää.

Entä jos sattuisi ammatti olemaan hammashoitaja/-lääkäri, kampaaja, kosmetologi tms. joka työskentelee hyvin lähellä asiakasta. Ei ole kummankaan helppo olla lähellä, jos toisen suu tuoksahtelee epämielyttävästi.

Proput ei ole mielestäni mikään kosmeettinen haitta niin kuin annat ymmärtää.

Kaikissa asioissa lienee kuitenkin puolensa.
        Kannustan nimimerkkiä onneton yrittämään uudestaan leikkaukseen. Jospa sitten nimimerkki muuttuisi - onnellinen.

• töpö

mulla ei ollut ikinä angiinaa, muuten kurkku kipeä usein. Nielurisani olivat suuret ja leikkauksen jälkeen kurkkuvaivat hävisivät.

• moonlight

Mullakin monet lääkärit sanoivat samaa...menimpä korva-kurkku-nenä erikoislääkärin luo ja katsoipas kurkkuuni ja sanoi että kyllä poistetaan.mulla on aikasta varmasti krooninen tulehdus niissä ja sama ku sulla...mene erikoislekurille vaik tk:n kautta pyydä lähete erikoislääkärille! mulla leikaus lokakuussa.

• Riina

Minulla ei ollut yhtään angiina ja nielurisat poistettiin. Aluksi lääkärit ei meinannu suostua. Menin yksityiselle kurkku-ja korvanenätautien erikoislääkärille ja hankin lähetteen. Nilurisat leikattiin julkisella puolella tuolla lähetteellä, ei siis millään yksityisellä klinikalla.

Mulla ongelmana oli juuri nuo pahan hajuiset proput,,yäk, kaikki ruuan jämät. Sitten kurkku oli ahdas esim. niellessä lääkkeitä, mut ei ensimmäisen lääkärin milestä tarpeeksi ahdas. Sitten kurkku oli usein kipeä, mutta yhtään angiina ei mulla ole ollut. leikkausta en kadu päivääkään, eikä siitä ole seurannut alku kipujen jälkeen muuta kuin hyvää. Paljon helpompi niellä kaikkea ja kurkkua ei särä usein.

• saty

no mooi mulla on lokakuussa leikkaus en päivää tiiä mutta lokakuussa ne lääkärit sanoivat et se on.olen helmikuusta saakka kaivellu niitä proppuja pois risoista ja nyt tuli loppu.yksi ainoo angiina on ollut .mailakkaa kokemuksia leikkauksista kui hirvee kipu?ja kauan ja miten sen kivun kestää?ja onko oksentelua tullut?oon kuullu et jokku on oksennellut verta leikkauksen jälkee...ja miten ne avohaavat jos oksentaa eikö se ole ihan kauhee kipu...

• Tiia

Terveyskeskuslääkärit/koululääkärit/päivystyksen lääkärit/hammaslääkärit/terveydenhoitajat Vantaalla/Helsingissä, julkisella puolella eivät tunne termiä "krooninen nielurisatulehdus".

Ihme kyllä diagnosoivat kuitenkin tästä aiheutuneen paniikkihäiriön puhkeamisen.

Varaa siis aika leikkaavalle (ota etukäteen selvää kuka tekee leikkauksia) yksityislääkärille, pyydä häneltä lähete keskussairaalaan joko tavallisena potilaana tai erikoismaksuluokassa (leikkaus maksaa noin 350 euroa).
      Jos et voi enää odottaa, mene yksityissairaalaan, leikkaus ja yksi yö sairaalassa maksaa n. 1300 euroa, josta Kela korvaa n. 170 euroa. Itse pääsin seuraavalla viikolla leikkaukseen.

• kohtalotoveri

Terveyskeskuslääkäri vastaa varmasti, ettei nielurisoja voi leikata ilman neljää angiinaa vuodessa. Sieltähän ei pääse nielurisleikkaukseen edes silloin , jos ei vaatimalla vaadi.
      Minun kin nielurisani olisi pitänyt leikata jo 20 vuotta sitten, angiinoja riiti. Mutta ei riitänyt minulla ymmärrys vaatia erikoislääkärin vastaanotolle lähettämistä.
      Nytkin kun olen maininnut joskus asiasta lääkärille jonkin infektion yhteydessä, on hän vastannut, että" nuohan on niin pienet"
      Mutta kun eivät ole hänen kurkussaan, nimittäin ovat proppuja aiheuttavat ja koteloiset ja usein kipeät.
      Yksityisen korva-ja nenälääkärin kautta pääset varmasti nielurisojen poistoon. Erikoislääkäreillä on enemmän ammattitaitoa useinkin ja lisäksi myötätuntoa, jotenkin vaan terveyskeskuksessa sama lääkäri on kuitenkin ihan eri lääkäri yksitýisvastaanotolla.
      Voisi kai sanoa et se rahan voima ym. En sano, koska olen kuitenkin niin monesti saanut avun maksamalla yksityiselle hiukan enemmän. Ilman hoitoa en ole halunnut jäädä, riutumaan kivuissani.

• Meitä Koetellaan

Proppuiset nielurisat poistettu 1973, olin 26 v.

Syy ja seuraus: reuma-arvot olivat huikeat, jaloissa patteja turvoksissa, kengät ei mahtuneet jalkaan. Kurkkukipua oli jatkunut kuukausia.
      Aamuisin kävely vaikeaa. Käsissä ei ollut voimaa nostaa vauvaa sängystä jne.
      Nielurisojen poiston jälkeen jatkui lääkekuuri reuma-arvojen korjaamiseksi.

Nuori juuri valmistunut kunnanlääkärin sijainen kehotti menemään kurkku, nenä korva lääkärille. Kiitos hänelle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16