Onni on olla rehellinen itselleen ja muille

Nirr

Minä olen aika lailla pohdiskellut itseäni ja elämääni tässä avoeron jälkeen. Olen aika kiltti ja todella hienotunteinen ihminen. Olen viimeinkin ymmärtänyt miten paljon se on tehnyt tuhoa ihmissuhteilleni. En ole koskaan kyennyt puhumaan suoraan; kiertelen ja kaartelen, annan olettaa, hymyilen, välttelen, sovittelen, mielistelen.. Käytännössä mitä vaan, jotta tilanteet sujuisivat "mukavasti ja miellyttävästi". Joskus menee jopa päin naamaa valehteluksi.

Nyt se saa luvan loppua. Täytyy ymmärtää, että asiat voi sanoa sekä kohteliaasti että jämäkästi. Asiat voi ilmaista suoraan ja selkeästi olematta epäkohtelias moukka. Hankalat asiat voi ja pitää puhua niin kuin ne on.

Olen jo pelkästään tästä oivalluksesta onnellisempi, vaikka minulla on tietysti vielä pitkä matka edessäni; eihän kukaan hetkessä muutu.

Rehellisenä on helppo olla ja elää, se tuo mielenrauhaa ja myös muut arvostavat sinua. Ja täytyy muistaa, että jos eivät arvosta, ei se ole maailmanloppu. Kaikkia ei tarvitse miellyttää.

Hyvää joulun odotusta kaikille!

4

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+7

      Juuri näin. Ystävänä ja tuttavana minua hermostuttaa henkilö, jonka läsnäolon täyttää valtava yritys mukautua toisen odotuksiin, kaikki on vain "voi kuinka mukavaa" ja "juuri niin" eikä toisesta saa otetta eikä käsitystä sitten millään. Ympäripyöreä diplomaattisuus suorastaan karkottaa vaikkapa potentiaalisen seurustelukumppanin, ainakin miehenpuolen esittämänä.
      Särmikäs, oman tahtonsa ja mielipiteensä esiintuova ihminen herättää hänkin joskus turhautumista tai raivoa, mutta ainakin tiedän kenen kanssa puhun ja hyvää argumentaatiota ainakin on luvassa.
      Rakentava kinastelukin voi olla kivaa!

    • kanttikas

      Minä myös olen koettanut ottaa rehellisyyden ohjenuorakseni. Välillä se onnistuu paremmin, välillä huonommin. Vähitellen rehelliset tottumukset ottavat vallan ja asettuvat pysyvästi aivojen toimintamalleihin asumaan. Vaikka on rehellinen, voi silti olla kohtelias ja ystävällinen. Siinä on joskus nopeankin ajattelun paikka.

      Kun on itse rehellinen, toisten epärehellisyys ja venkoilu tuntuvat tosi vastenmielisiltä. Sen sijaan hyvää oloa tuovat ihmiset, joihin voi luottaa. Rehellisyys on aika levollinen olotila.

    • Eivoikaikkiamiellyttää

      Hyvä oivallus kyllä.

    • Anonyymi

      En ole koskaan mielistellyt, olen aina ollut sitä mitä olen.
      Koskaan en ole näytellyt, korkeintaan hieman tunteita joskus peitellyt.

      Aina olen hyvin nukkunut ja ollut suht onnellinen.
      https://www.youtube.com/watch?v=7A8NgPVizP4

      - No missään en ole yksin, Jeesus on kanssani.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe