Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Monika Fagerholm / Lola ylösalaisin

scarabaeus

Monika Fagerholm / Lola ylösalaisin

trilleri

Fagerholmin kirjat ovat kyllä luku sinänsä suomalaisessa kaunokirjallisuudessa.
Luokittelen hänen kirjansa
taideproosa.

En ole kylläkään lukenut hänen koko tuotantoaan, mutta yksi, joka tämänkin kirjan jälkeen niistä lukemistani on mielestäni se paras, on Amerikkalainen tyttö. Siitä on tietysti jo vuosia kun olen sen lukenut, joten vertailua tähän ei sinänsä ole. Muistan vain sen jotenkin maagisen tunnelman sitä lukiessani. Ja osin pääsin myös tässä samoihin tunnelmiin. Kirjailijan rytmitys on aivan omaa luokkaansa ja käsittääkseni kirjoittaa romaaninsa ruotsiksi, joten tämä suomalainen on kääntäjän virittelyä.
Aina ei stemmannut, tuli taukopaikkoja, joissa aloin kirjoittelemaan tekstiä uusiksi jopa (olen itse kirjoittaja ja lähdin vähän ”säveltelemään” joitakin henkilöitä. Sillä niitä tässä kirjassa riittää ja senverran palasina sivustoilla, että kasaaminen ainakin minulle oli matkan varrella hankalaa, joidenkin hahmojen jopa erittäin hankalaa.) Ärsyynnyin siitä tuplakaksikosta. Sillä jotenkin yhdistin ne Tintin sivuilla seikkaileviin äijiin. Mutta omapa oli mielikuvani.
Vaan kaikesta huolimatta, kyllä tämä taidetta on. Suurimmaksi osaksi nautinnollista, mutta ei kuitenkaan mitenkään kiitettävää satsia,
ehkä sittenkin vain 8 .
Kerrontatyyli on hyvinkin nykyaikaista elokuvadraamaa, ja saattaapa hyvinkin olla, että elokuva Lola ylösalaisin
tulevaisuudessa putkahtaa näytille.

2

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scarabaeus

      Aamutelkkarissa oli sen puttoskaksikon sohvaperunana kirjailija Fagerholm avautumassa tästä trilleristä.
      Ja kaksikko oli vähän että haloo, mitämitä,
      ja todella nautinnollista oli kuunnella kirjailijaa.
      Ja karsea kateudenpiikki vihertämässä nyt, että miksimiksi miksi minä en saa aikaiseksi kirjoittaa
      dekkaria
      joka olisi edes puoliksi sitä mitä tämä
      Lola ylösalaisin
      on

      ?

      huohhhh..............

    • Readeri

      Kirjailijan tekstin rytmitys on todella taidetta, mutta vaikealukuinen itselleni, se ei vienyt mukanaan, en jaksanut pariakymmentä sivua pitemmälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2287
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe