Raumatar

raumatar3

Mekein 3v pois kohtaukset. Tripetalia vähennettiin pikku hiljaa pois ja keppra jäi. Eli n. vuosi meni kun vähennetttiin ja kun vika pilleri tripetalista jäi pois niin kahden viikon päästä lievä kohtaus rasituksen yhteydessä. Verenpaine jäi kohtauksen jälkeen koholleen ja korkea pulssi. Nyt täytyy varmaan palata tripetaliin :( onko kellään vastaavaa kokemusta ?

11

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs gaijin

      No ei noin pitkällä aikavalillä mutta samojen lääkkeiden toisinpäinvähennyksellä kylläkin (iso) kohtaus. Ja sittemmin n. kahden vuoden hiljaiselon jälkeen kohtaus "rasituksen" (aka stressihuipentuman jälkeen) useitakin ns. lieviä kohtauksia (henkisesti tosin pahempia). Sittemmin taas ongelmitta jatkettu kun vähemmän stressiä, enemmän hyvää unta ja parempaa ruokaa on sisältynyt arkielämään.

      Varmasti harmittaa ja ahdistaa mutta toivottavasti yksittäistapaus ja suunta parempaan. Mielenkiinnosta: mikä on lievä kohtaus sinulle?

    • raumatar3

      No jos vika kohtaus ennen tämän päivän oli totaalinen tajuttomuus enkä muista mitään kunnes heräsin sairaalasta. Sitä ennen olin saanut krappauksia ja veti vasenta suunpieltä ja kuola valui. Mutta tajusin asiat ympärillä. Puhe vaan sammalsi. Eli tämä lievä tänään. Olin puhelimessa ja ahdisti ystäväni kk kestänyt vaiva. Lopetin ja kävelin ja tuli olo että verenpaine nousee. Sitten tunsin vasemman suupielen alkavan vetää ylös. Menin maate lattialle ja odotin mitä tapahtuu. Olo kesti vaan hetken ja tajusin kaiken koko ajan. Ei siis muuta kun suupielen vetoa. Ei kramppauksia eikä muuta. Ahdisti kyllä mutta voin sanoa olin onnellinen etten menettänyt tajua enkä muutenkaan saanut pahaa tilaa itselleni eli tajuttomuutta.

      Haluaisin tietää sinun lievät. Kiitos kun vastasit. Tuli parempi olo.

    • eräs gaijin

      Eli sama luokitus sulla kuin mulla; lievä jos älli ei lähde:)
      No joo, aika samalta siinä mielessä kuulostaa, että makaa puolireaktiivisena, nykii ja kramppaa ja niska jäykistyy mutta koska älli ei lähde niin ehtii pelätä kuolemaa. Sorry for you. Muutamien viikkojen päästä en enää tiennyt mikä on oikeaa oiretta ja mikä tulee pelosta kun pienikin nykiminen tuntui ilmaantuvan pienestäkin rasituksesta. Näistä ylipäästyäni on lopulta mennyt paremmin kuin koskaan sairastumisen jälkeen. Toivottavasti sullakin menee ohi piakkoin, kamalaa se oli:/

    • väärä lekuri sulla

      Yleinen ohjesääntö epilepsialääkkeiden vähentämisessä/poistamisessa on, että joko karbamatsepiini- tai okskarbatsepiinilääkitys jää pysyväksi lääkitykseksi. Tästä päätellen kohdallesi on osunut "neurologiaan erikoistumassa oleva", ei pätevä neurologi. Tulos on sen mukainen. Muutenkaan Satakunnassa ei osata neurologiaa riittävästi, minkä tiedän aikaisempien vuosikymmenten kokemuksesta.

    • satusska

      Mullakin herää kysymys, miksi päätettiin vähentää trileptalia, eikä keppraa? Itsellä menee myös kyseinen yhdistelmä, tosin tuskin ikinä ainakaan vähennetään, mutta perusajatus on, että jos jotain joskus voisi vähentää, se on sitten keppra. Varmaan tämä sitten yksilöllistä, mutta ymmärsin, että keppra on nimenomaan se rinnalle otettava ja sieltä ensimmäinen vähennettävä?

      Eräs gaijin, nuo pienet nykimiset, mitä sanoit että pelkäsit. Mulla tällasia on joskus just rasituksen yhteydessä esim. oikean käden sormissa, mutta eivät aiheuta mitään muuta. Loppuvat heti, monesti ovat ihan yksittäisiä nykäisyjä. Lääkäri sanoi, että ne eivät ole kohtausoireita.. Olisin utelias kuulemaan, luokiteltiinko ne sinulla kohtausoireiksi? Vai pelosta aiheutuvaksi jännitykseksi? Näitä olen itsekin oppinut jännittämään aikalailla.. Jännä miten kysymyksiin tuntuu olevan niin monta erilaista vastausta kuin on lääkäriäkin..

      • eräs gaijin

        Heips,

        Ne nykinät silloin aikoinaan ei siinä mielessä olleet pieniä vaan sellaisia, etten pystynyt liikkumaan (jalat ei kanna eikä käsissä voimaa). Yritin kyllä eteenpäin mm. konttaamalla mutta lösähdin lattialle eikä käsissä pysynyt mikään. Siinä sitä sitten maattiin sängyssä nykinöissä, joskus lähti niskakin jäykistymään ja silloin "anelin" tajunnan menetystä mutta eipä mennyt. Sanon noita pieneksi kohtaukseksi, koska niistä toipuu fyysisesti nopeasti mutta henkisesti olivat aika ikäviä.

        Tollaisia pieniä nykinöitä mullakin on ollut vähän väliä (poskessa, hauiksessa, pohkeessa yms.) mutta niitä ei mullakaan oo kohtauksiksi laskettu. Jotenkin ne tähän tautiin varmaan liittyy, ehkä lääkitykseen, koska ei mulla sellaista ollut ennen sairastumista.


      • satusska
        eräs gaijin kirjoitti:

        Heips,

        Ne nykinät silloin aikoinaan ei siinä mielessä olleet pieniä vaan sellaisia, etten pystynyt liikkumaan (jalat ei kanna eikä käsissä voimaa). Yritin kyllä eteenpäin mm. konttaamalla mutta lösähdin lattialle eikä käsissä pysynyt mikään. Siinä sitä sitten maattiin sängyssä nykinöissä, joskus lähti niskakin jäykistymään ja silloin "anelin" tajunnan menetystä mutta eipä mennyt. Sanon noita pieneksi kohtaukseksi, koska niistä toipuu fyysisesti nopeasti mutta henkisesti olivat aika ikäviä.

        Tollaisia pieniä nykinöitä mullakin on ollut vähän väliä (poskessa, hauiksessa, pohkeessa yms.) mutta niitä ei mullakaan oo kohtauksiksi laskettu. Jotenkin ne tähän tautiin varmaan liittyy, ehkä lääkitykseen, koska ei mulla sellaista ollut ennen sairastumista.

        Okei, juuri tuota mietin, että mitähän nämä pienet nykäisyt sitten on, kun ei niitä minullakaan ollut ennen sairastumista..mutta olivatpa sitten mitä tahansa, pitänee vain opetella niiden kanssa elämään, kun ei lääkäri osannut sanoa niihin oikein mitään.


    • raumatar3

      Mulla oli tripetal ekana ja söin sitä muutaman vuoden siten että annosta lisättiin mutta kohtaukset jatkui. Väsymys vaivas myös eli kepra sopi minulle ja sopii edelleen koska kun se saatiin sopivaksi kohtaukset loppu. Mutta kuten sanoin eilinen rasitus teki varmasti minulle lievän jutun koska ei krampannut muu kuin veti suupielestä ja meni ohi saman tien. Soitan tänään ja kuulen kyllä mitä lääkäri siihen toteaa. Olen herkkä ja mun ystäväni kk sairaus ahdistaa. Eikä minulla ole epilepsiaa löytynyt kuvista. Itse uskon sen johtuvan vaihdevuorijutuista kosk kohtaukset tuli kuten olis pitänyt tulla kuukautiset .

      Keppra on tosi kallis lääke. Siksi sillä ei aleta vaan tripetalilla ja minä olen kyllä tyytyväinen satakunnan neurologeihin. Ei ne ainakaan ole lyönyt laimi minua mitenkään ja olen saanut hyvän huolenpidon.

      • kelakorvaavuus

        Kepprasta on mahdollisuus saada täysi korvaus, kun pyytää neurologilta paperin erityiskorvattavuutta varten. Se toimitetaan KELAan. Se liitetään sairausvakuutuskorttiin omaksi koodikseen. Näin jää vain 3 €/ 3 kk maksettavaksi.


      • Hoh...
        kelakorvaavuus kirjoitti:

        Kepprasta on mahdollisuus saada täysi korvaus, kun pyytää neurologilta paperin erityiskorvattavuutta varten. Se toimitetaan KELAan. Se liitetään sairausvakuutuskorttiin omaksi koodikseen. Näin jää vain 3 €/ 3 kk maksettavaksi.

        Toki on, mutta ei tietenkään yhteiskunta alota Rolls Roycella, jos pärjätään Ladalla. Ilmaisia lounaita ei ole. Sitä paitsi Keppra on ensisijaisesti lisälääke, joten Kepprasta erityiskorvattavuus ykköslääkkeenä ei napsahda kuin harvinaisen hyvistä syistä.


      • Kakkosena helppo
        Hoh... kirjoitti:

        Toki on, mutta ei tietenkään yhteiskunta alota Rolls Roycella, jos pärjätään Ladalla. Ilmaisia lounaita ei ole. Sitä paitsi Keppra on ensisijaisesti lisälääke, joten Kepprasta erityiskorvattavuus ykköslääkkeenä ei napsahda kuin harvinaisen hyvistä syistä.

        Kakkoslääkkeenä sai erittäin helposti.

        Miten mainitsemasi autot liittyvät mahdollisesti autottomiin epileptikkoihin? Autoille on oma palstansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe