Tätä lisää

4+18

Mitään keneltäkään pois ottamatta tai mitään toista venetyyppiä mollaamatta. Tämä on se mistä minä pidän ja moni muukin:

http://vimeo.com/35427396

55

676

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haaveiksi jää...

      Näitä minäkin olen ruvennut kaipaamaan pulleiden muovisten asuntoveneiden jälkeen. Mutta kellä on varaa uuden puuveneen teettämiseen?

      • Orpo Puuvene

        Isälläni on vanha klassinen, puinen purjevene. Hän käyttää sen huoltamiseen lähes kaiken vapaa-aikansa. On ollut sen neljäs omistaja jo 20 vuoden ajan. Hieno paatti.
        Itse hankin ensimmäiseksi omaksi veneekseni 46 jalkaisen Bavarian. Vietämme sen seurassaan kesäviikonloput ja -loman. Meillä on myös muutakin elämää kuin tuo vene. Kun telakka nostaa veneen halliin syksyllä, on meillä 7 kk aikaa tehdä sitä muuta. Talviloma vietetään keskieuroopalaisessa hiihtokeskuksessa ja muutama pitkä viikonloppu euroopan vanhoissa kaupungeissa.
        Puupursi oli tarjolla minulle jo ennakkoperintönä, mutta kieltäydyin kunniasta. En halunnut omille lapsilleni samanlaista puuveneorpoutta kuin olin itse joutunut kokemaan.


      • ei orpo
        Orpo Puuvene kirjoitti:

        Isälläni on vanha klassinen, puinen purjevene. Hän käyttää sen huoltamiseen lähes kaiken vapaa-aikansa. On ollut sen neljäs omistaja jo 20 vuoden ajan. Hieno paatti.
        Itse hankin ensimmäiseksi omaksi veneekseni 46 jalkaisen Bavarian. Vietämme sen seurassaan kesäviikonloput ja -loman. Meillä on myös muutakin elämää kuin tuo vene. Kun telakka nostaa veneen halliin syksyllä, on meillä 7 kk aikaa tehdä sitä muuta. Talviloma vietetään keskieuroopalaisessa hiihtokeskuksessa ja muutama pitkä viikonloppu euroopan vanhoissa kaupungeissa.
        Puupursi oli tarjolla minulle jo ennakkoperintönä, mutta kieltäydyin kunniasta. En halunnut omille lapsilleni samanlaista puuveneorpoutta kuin olin itse joutunut kokemaan.

        Minulla on puuveneitä jopa kaksin kappalein. Silti minulla on 7 kk vuodessa muuhun ja talvilomat vietän Alpeilla. Toisen veneen ylläpidosta tekee ehkä puolet telakka ja toista puoltakin jaetaan muutaman omistajan kesken. Se telakoidaankin kylmään halliin. Toista ylläpidän kokonaan itse, mutta ei siihen mene todellakaan kaikki vapaa-aika, eikä liikaa rahaakaan. Ei, vaikka itse sen telakoin ulkokentälle peitän pressun alle talveksi. En tule kysymään, halutaanko vene perinnöksi, se menee kyselemättä.

        Enemmän kuin vuotuiseen kunnossapitoon menee aikaa päivityksiin. Ja niiden määrä taas ei ole riippuvainen rungon materiaalista. Melkoisen vääristyneitä käsityksiä on monella puuveneen omistamisesta.


      • Kalle A
        Orpo Puuvene kirjoitti:

        Isälläni on vanha klassinen, puinen purjevene. Hän käyttää sen huoltamiseen lähes kaiken vapaa-aikansa. On ollut sen neljäs omistaja jo 20 vuoden ajan. Hieno paatti.
        Itse hankin ensimmäiseksi omaksi veneekseni 46 jalkaisen Bavarian. Vietämme sen seurassaan kesäviikonloput ja -loman. Meillä on myös muutakin elämää kuin tuo vene. Kun telakka nostaa veneen halliin syksyllä, on meillä 7 kk aikaa tehdä sitä muuta. Talviloma vietetään keskieuroopalaisessa hiihtokeskuksessa ja muutama pitkä viikonloppu euroopan vanhoissa kaupungeissa.
        Puupursi oli tarjolla minulle jo ennakkoperintönä, mutta kieltäydyin kunniasta. En halunnut omille lapsilleni samanlaista puuveneorpoutta kuin olin itse joutunut kokemaan.

        Minulla on ollut useita veneitä sekä lasikuituisia että puisia. Käsitys että puinen vene vaatii paljon kunnossapitotyötä johtunee siitä että puuvenekantamme on todella vanhaa. Kun lasikuituvene tulee samaan ikään kuin nykyiset puuveneet ovat nekin muuttuneet harrasteveneiksi jotka vaativat paljon aikaa kunnostustöihin. Uudessa puuveneessä ei ole juuri sen enempää tekemistä kuin lasikuituisessakaan. Vuosittainen kevyt hionta ja lakkaus ei oikeasti vie paljoakaan aikaa jos osaa asiansa. Puinen vene vaatii omistajaltaan kuitenkin enemmän tarkkuutta ja tietoa kun lasikuituinen vene, asiaa pitää harrastaa hieman enemmän.


      • Maasta olet sinä...
        Kalle A kirjoitti:

        Minulla on ollut useita veneitä sekä lasikuituisia että puisia. Käsitys että puinen vene vaatii paljon kunnossapitotyötä johtunee siitä että puuvenekantamme on todella vanhaa. Kun lasikuituvene tulee samaan ikään kuin nykyiset puuveneet ovat nekin muuttuneet harrasteveneiksi jotka vaativat paljon aikaa kunnostustöihin. Uudessa puuveneessä ei ole juuri sen enempää tekemistä kuin lasikuituisessakaan. Vuosittainen kevyt hionta ja lakkaus ei oikeasti vie paljoakaan aikaa jos osaa asiansa. Puinen vene vaatii omistajaltaan kuitenkin enemmän tarkkuutta ja tietoa kun lasikuituinen vene, asiaa pitää harrastaa hieman enemmän.

        Netistä löytyy useita tarinoita puuveneiden kunnostuksesta. Joukossa on myös uudempia puuveneitä, esim. Scyllia 80-luvulta. Lasikuituvene ei mene niin huonoon kuntoon tuossa ajassa vaikka huolenpidon jättäisi kokonaan tekemättä.


      • Lasikuitu ei maadu
        Maasta olet sinä... kirjoitti:

        Netistä löytyy useita tarinoita puuveneiden kunnostuksesta. Joukossa on myös uudempia puuveneitä, esim. Scyllia 80-luvulta. Lasikuituvene ei mene niin huonoon kuntoon tuossa ajassa vaikka huolenpidon jättäisi kokonaan tekemättä.

        Netistä löytyy myös tarinoita lasikuituveneiden kunnostuksesta. Kuten sanottua niin puuvene vaatii osaavamman hoitajan sillä hoitamattomana menee nopeammin huonompaan kuntoon.

        Päästiinhän tässä taas väittelemään puuveneen huonoudesta ja kuituveneen paremmuudesta!

        Jos varat riittäisivät niin piirrättäisin itselleni veneen jossakin tunnetussa toimistossa ja rakenuttaisin sen hyvällä veistäjällä. Mutta köyhänä pitää seilata sarjatuotantoveneillä, juuri samanlaisella kun naapurillakin on!


      • Ite aloitit
        Lasikuitu ei maadu kirjoitti:

        Netistä löytyy myös tarinoita lasikuituveneiden kunnostuksesta. Kuten sanottua niin puuvene vaatii osaavamman hoitajan sillä hoitamattomana menee nopeammin huonompaan kuntoon.

        Päästiinhän tässä taas väittelemään puuveneen huonoudesta ja kuituveneen paremmuudesta!

        Jos varat riittäisivät niin piirrättäisin itselleni veneen jossakin tunnetussa toimistossa ja rakenuttaisin sen hyvällä veistäjällä. Mutta köyhänä pitää seilata sarjatuotantoveneillä, juuri samanlaisella kun naapurillakin on!

        Jaa. Tuolla aiemmin joku väitti, että puuveneen hoito ei vaadi kuin vuosittaisen kevyen hionnan ja lakkauksen. Sekö on esimerkki siitä vaativammasta osaamisesta?

        Puuveneissä on riittävästi sielua ja kauneutta herättääkseen omistamis- ja vaalimishalua. Niiden lisäksi ei tarvitse levittää perättömiä laituripuheita puuveneiden helppohoitoisuudesta ja erinomaisesta kestävyydestä. Hyvällä hoidolla säilyy lumihiutalekin Saharassa, mutta se lähes yhtä kaukana realimaailmasta kuin "huitaise pari kertaa hiekkapaperilla ja sutaise lakkakerros päälle, niin avot, siinä on sinulle paattia seuraavaksi sadaksi vuodeksi". Vähän karrikoituna.


    • Miksikähän ei ?

      Kauniitahan nuo ovat ja usein varsinkin hieman kauempaa katsottuna.
      Omistin -90 luvulla mahonkipurjeveneen, ja sitten HR:n jossa oli mahonkinen ruffi ja avotila. Puuvene on sisältä kuivempi kuiva koska puu ei kondensoi. Ajamisessa ja runkoäänissä on myös oma fiiliksensä. Kokemusta on kuitenkin myös siitä mitä kaikkea vaatii esim. lahonneen dog-housen etuosan tai varvaslistan vaihtaminen - tämä jäisi itseltä ilman ammattiapulaista edelleen tekemättä.
      Nykyään energiaa ei myöskään riittäisi puisen tai laajoja puu-ulko-osia sisältävän veneen kunnossapitoon. Sopivia sisätiloja kunnostustöihin järkevään hintaan ei ole oikein missään tarjolla. Mm. Oregon mäntyisen maston ja puomin jokakeväinen lakkaus onkin itseltä onneksi taakse jäänyttä elämää. Melkoista stressiä itselle aiheutttivat juuri sopivien lakkauskelien kyttääminen; ei kastetta, ei sadetta, ei itikoita, ei tuulta ei siitepölyä, ei pohjaremonttia naapurissa, ei pakkasta, ei suoraa auringonpaistetta. Veneen sai keväällä myöhään vesiin ja se oli nostettava syksyllä aikaisin ylös kuivumaan. Piirongilla seilaaminen asetti myös lasten touhuille omat harmillisiet rajoitteensa, ei ollut isälläkään kivaa silloin kun hiekkainen tossunpohja aiheutti syvät naarmut sitlooran lakattuihin penkkeihin kesäloman 1. päivänä.
      Lasikuituveneen kevätvahauksen hoitaa hätätapauksessa vaikka pienessä tihkusateessa jos ei sitten jätä kokonaan väliin. Puuveneessä keväthuollon väliinjättäminen ei ole ilman ikäviä seurauksia seuraavana vuonna mahdollista.

    • 3+11

      Kuten sanottu, jokainen tyylillään. Itselläni on isohko hyväkuntoinen mahonkinen purjevene. Mielestäni sen kunnossapito ei ole kummoinenkaan juttu. Pääasia on, että tekee perusasiat joka vuosi, eikä päästä venettä koskaan rempalleen. Sitten sen kevättöihin ei mene mitenkään kohtuuttomasti aikaa - ja näkyy niitä lasikuituveneiden puunaajia satamassa pitkälle vielä senkin jälkeen kun oma purteni on jo vedessä. Toki osaan homman ja suoriudun siitä melko nopeasti.

      Mutta tämän ketjun tarkoituksena ei ole aloittaa keskustelua, mikä on paras materiaali tai konstruktio. Meitä on moneksi ja hyvä niin.

    • 4+1

      Tosta videosta paistaa intohimo. Ei pelkkä käytännöllisten asioiden korostaminen. Se on bavamiehen hommaa se.

      I like.

    • ViilatenJaHöyläten

      Hieno fiilistelyvideo, jossa komeita paatteja. Jossain päin maailmaa pidetään vielä perinteistä kiinni (=on varaa pitää...).

      Joo, ei varmaan sovi kaikille, tai edes useimmille, mutta kyllä tuollaisesta innostuu vanha kuttaperkkapurjehtijakin, vaikka en kyllä puupaattia itselleni laiskuussyistä ottaisi. Siksi pitää seilata lasikuituisella klassikolla, jossa jalopuu keskittyy sisustukseen. Siinäkin on oma fiiliksensä.

      Tulkoon kukin onnelliseksi omalla tavallaan.

    • kkj88

      Kyllä nykyaika on nykyaikaa. Ei kukaan järkevä rakenna enää autoja tai lentokoneitakaan puusta. Puun on syrjäyttäneet paremmat materiaalit, joten museoajoneuvoiksi jäävät nämä puuveneet.

      • ViilatenJaHöyläten

        Niinpä. Jotkut kalastaa vielä bambuperhovavoilla, ja tilaavat uusia sellaisia kalliilla, vaikka hiilikuituiset ovat olleet mainstreamia jo 90-luvun alusta asti. Kehtaavat väittää bambuja yhtä hyviksi tai jopa paremmiksi. Niillä on kuulemma myös sielu. Et varmaankaan ymmärrä...


      • pitäis tietää

        Autoja ei käytännössä ole ikinä rakennetukaan puusta, eikä lentokoneita rakenneta edelleenkään lasikuidusta. Hitec-komposiitit tekevät kyllä vahvasti tuloaan ilmailussa, mutta edelleen alumiini on pääosassa. Siitä huolimatta myös puu on edelleen yksi mhadollisuus nykyaikaisessa veneessä. Lujuus/painosuhteessa siitä saa kevlar-epoksi -rakennetta vastaavan. Ylläpidettävyydeltäänkin nykyaikainen puurakenne on täysin kuiturakenteiden veroinen.


      • 18+11
        ViilatenJaHöyläten kirjoitti:

        Niinpä. Jotkut kalastaa vielä bambuperhovavoilla, ja tilaavat uusia sellaisia kalliilla, vaikka hiilikuituiset ovat olleet mainstreamia jo 90-luvun alusta asti. Kehtaavat väittää bambuja yhtä hyviksi tai jopa paremmiksi. Niillä on kuulemma myös sielu. Et varmaankaan ymmärrä...

        Juu, en minä ainakaan. Yhtään sellaista ihmistä, joka väittää millään elottomalla esineellä olevan jokin "sielu". Hoitoon sellaiset tyypit kuuluisivat, ei ole heillä lääkitys kohdallaan.


      • 14+6
        18+11 kirjoitti:

        Juu, en minä ainakaan. Yhtään sellaista ihmistä, joka väittää millään elottomalla esineellä olevan jokin "sielu". Hoitoon sellaiset tyypit kuuluisivat, ei ole heillä lääkitys kohdallaan.

        Taas yksi kaikkitietävä lähettämässä muita hoitoon. Jokainen meistä tunnistaa ihmistyypin.


      • ViilatenJaHöyläten
        18+11 kirjoitti:

        Juu, en minä ainakaan. Yhtään sellaista ihmistä, joka väittää millään elottomalla esineellä olevan jokin "sielu". Hoitoon sellaiset tyypit kuuluisivat, ei ole heillä lääkitys kohdallaan.

        Noo, tätä Suoli24.Harrastus.Veneily sivustoa joitakin vuosia seuranneena täytyy vaan todeta, että täällä näyttää kirjoittelevan aika monta, jotka ovat saaneet suljetulta osastolta jostain syystä yhteyden valtakunnan verkkoon. Lääkityksistä en kuitenkaan tiedä, on kyllä ilmeisen voimakas!

        Ne, jotka ihailevat hienoja ihmisen käsityön tuloksia, olkoon tehty mistä tahansa elottomasta, tai elollisesta materiaalista, eivät kuulu hoitoon, vaan ansaitsevat kunnioitukseni.


      • bambu vs hiilikuitu
        ViilatenJaHöyläten kirjoitti:

        Niinpä. Jotkut kalastaa vielä bambuperhovavoilla, ja tilaavat uusia sellaisia kalliilla, vaikka hiilikuituiset ovat olleet mainstreamia jo 90-luvun alusta asti. Kehtaavat väittää bambuja yhtä hyviksi tai jopa paremmiksi. Niillä on kuulemma myös sielu. Et varmaankaan ymmärrä...

        > vaikka hiilikuituiset ovat olleet mainstreamia jo 90-luvun alusta asti. Kehtaavat väittää bambuja yhtä hyviksi tai jopa paremmiksi.

        No jos sähkölinjan alla kalastaa, niin kyllä bambusta tehty silloin paljon parempi onkin, ellei halua tehdä itsemurhaa.


    • >> Autoja ei käytännössä ole ikinä rakennetukaan puusta

      • tiedetään

        T Fordissa oli ne kuuluisat pohjalaudat komponenttien pakkauslaatikosta. Ja varhemmin autoissa oli varmaan puumoottorit sekä tuulimyllystä lainatut osat voimansiirtoon. Karhumäen veljeksetkin osasivat veistää koivuhalosta männän. Mäntä kun halkesi kesken reissun ja kotiin piti päästä.

        Ei, eivät puuosat tee autoista tai lentokoneista puisia. Ei ollut puinen sekään lapsuudessa kovin tutuksi tullut vuosimallin -52 Ford farmari, jossa oli vielä korissa ulkopuolella puulistat ja ovaet maalattu puukuviolle.


    • 5+11

      Jos kaikki haluaisivat lasikuituveneen niin kaikilla olisi lasikuituvene. Kaikki eivät vaan halua sellaista. Jotkut haluavat puuveneen. Ymmärrän sen oikein hyvin. Miksi vängätä?

      • /C homeessa

        Hyvin harva hankkii uuden puisen purjeveneen kotosuomessa, ainakaan perinteisellä tavalla rakennettua. Itse saatetaan kyhätä vanerista tai modernisoidulla puutekniikalla jollia ja vastaavia. Puuvene hankitaan siksi, että se on halpa käytettynä. Halpuudelle on hyvä syy. Hankinnan jälkeen on ruvettava perustelemaan kotiväelle ja laiturinaapureille hankinnan järkevyyttä. Silloin astuvat mukaan jutut veneen sieluista, tunnelmista, luonnonmukaisuudesta, kauneudesta ja kuinka helppoa hoito onkaan. Ihan vaan rakkaudesta puutöihin viihdytään sitten veneen alla huhtikuusta juhannukseen ja vene taas ylös elokuun lopussa....
        Esim. http://www.nettivene.com/purjevene/erikoisluokka-a/497172


      • niinkö?
        /C homeessa kirjoitti:

        Hyvin harva hankkii uuden puisen purjeveneen kotosuomessa, ainakaan perinteisellä tavalla rakennettua. Itse saatetaan kyhätä vanerista tai modernisoidulla puutekniikalla jollia ja vastaavia. Puuvene hankitaan siksi, että se on halpa käytettynä. Halpuudelle on hyvä syy. Hankinnan jälkeen on ruvettava perustelemaan kotiväelle ja laiturinaapureille hankinnan järkevyyttä. Silloin astuvat mukaan jutut veneen sieluista, tunnelmista, luonnonmukaisuudesta, kauneudesta ja kuinka helppoa hoito onkaan. Ihan vaan rakkaudesta puutöihin viihdytään sitten veneen alla huhtikuusta juhannukseen ja vene taas ylös elokuun lopussa....
        Esim. http://www.nettivene.com/purjevene/erikoisluokka-a/497172

        Nämäkö halpoja? www.8mr.fi ja www.6mr.fi


      • Heh....
        niinkö? kirjoitti:

        Nämäkö halpoja? www.8mr.fi ja www.6mr.fi

        Just. Tyypillisiä puuvaihtoehtoja pentti peruspurjehtijalle.


      • miksi jokaiselle?
        Heh.... kirjoitti:

        Just. Tyypillisiä puuvaihtoehtoja pentti peruspurjehtijalle.

        Ne nyt on tyypillisiä puuvenevaihtoehtoja pidemmälle harrastuksessaan ehtineelle purjehtijalle. Onko kukaan missään koskaan esittänyt, että jokaisen pentti peruspurjehtijan pitäisi hankkia puuvene? Puuveneestä pitävälle peruspurjetijallekin toki löytyy sopiva vaihtoehto. Kuten jo aloittaja totesi, eivät ne ole keneltäkään poissa.


      • 9+11
        /C homeessa kirjoitti:

        Hyvin harva hankkii uuden puisen purjeveneen kotosuomessa, ainakaan perinteisellä tavalla rakennettua. Itse saatetaan kyhätä vanerista tai modernisoidulla puutekniikalla jollia ja vastaavia. Puuvene hankitaan siksi, että se on halpa käytettynä. Halpuudelle on hyvä syy. Hankinnan jälkeen on ruvettava perustelemaan kotiväelle ja laiturinaapureille hankinnan järkevyyttä. Silloin astuvat mukaan jutut veneen sieluista, tunnelmista, luonnonmukaisuudesta, kauneudesta ja kuinka helppoa hoito onkaan. Ihan vaan rakkaudesta puutöihin viihdytään sitten veneen alla huhtikuusta juhannukseen ja vene taas ylös elokuun lopussa....
        Esim. http://www.nettivene.com/purjevene/erikoisluokka-a/497172

        Moni lasikuituveneilijä hankkisi varmaan uuden puisen purkkarin jos siihen olisi varaa. Kun ei ole, pitää tyytyä käytettyihin sarjatuontantokippoihin ja tulla sitten tänne perustelemaan oman venetyyppinsä erinomaisuutta.


      • Late luksuspurjehtij
        miksi jokaiselle? kirjoitti:

        Ne nyt on tyypillisiä puuvenevaihtoehtoja pidemmälle harrastuksessaan ehtineelle purjehtijalle. Onko kukaan missään koskaan esittänyt, että jokaisen pentti peruspurjehtijan pitäisi hankkia puuvene? Puuveneestä pitävälle peruspurjetijallekin toki löytyy sopiva vaihtoehto. Kuten jo aloittaja totesi, eivät ne ole keneltäkään poissa.

        Pentti peruspurjehtija purjehtii noin 30-jalkaisella veneellä parin lapsen ja koiran kanssa. Veneen arvo on 15 000 20 000 euroa. Hän haluaa viedä pesueensa turvallisesti ja mukavasti nauttimaan kesäisestä veneilystä. Hän ei pidä kosteudesta sisällä, koleudesta kajuutassa eikä lämmöstä kylmälaatikossa. Hän haluaisi tilaa myös varusteille ja vaihtovaatteille, sellaista, että tavarat säilyvät kuivina ilman pakkaamista muovipusseihin. Hän ei viitsisi pumpata jatkuvasti pilssiä tyhjäksi eikä raaputtaa sisätilojen metalliosia puhtaaksi ruosteesta. Hän myös mieluummin olisi vesillä kun vedet ovat sulat, eikä hinkkaisi veneen pohjaa ja kylkeä kuukausikaupalla tai kuivattelisi vettyneitä rakenteita talvea vasten. Puuvenepuolelta on vaikea löytää pentti peruspurjehtijan tarpeisiin sopivia yksilöitä tämän päivän Suomesta.


      • 20+9
        Late luksuspurjehtij kirjoitti:

        Pentti peruspurjehtija purjehtii noin 30-jalkaisella veneellä parin lapsen ja koiran kanssa. Veneen arvo on 15 000 20 000 euroa. Hän haluaa viedä pesueensa turvallisesti ja mukavasti nauttimaan kesäisestä veneilystä. Hän ei pidä kosteudesta sisällä, koleudesta kajuutassa eikä lämmöstä kylmälaatikossa. Hän haluaisi tilaa myös varusteille ja vaihtovaatteille, sellaista, että tavarat säilyvät kuivina ilman pakkaamista muovipusseihin. Hän ei viitsisi pumpata jatkuvasti pilssiä tyhjäksi eikä raaputtaa sisätilojen metalliosia puhtaaksi ruosteesta. Hän myös mieluummin olisi vesillä kun vedet ovat sulat, eikä hinkkaisi veneen pohjaa ja kylkeä kuukausikaupalla tai kuivattelisi vettyneitä rakenteita talvea vasten. Puuvenepuolelta on vaikea löytää pentti peruspurjehtijan tarpeisiin sopivia yksilöitä tämän päivän Suomesta.

        No mulla on ollut kolme puuvenettä ja kaikissa on perhe kulkenut turvallisesti ja mukavasti paikasta toiseen. Vene menee veteen yleensä 15.5 ja nousee syyskuun lopussa. Mutta pointti tässä keskustelussa ei olekaan se, että Pentti Peruspurjehtijan pitäisi ostaa puuvene. Hän arvostaa muita asioita kuin ne, jotka haluavat itselleen puuveneen. Esim. itselleni ns. perussarjatuotantoveneen ostaminen olisi täysi mahdottomuus. Ei se kuitenkaan tee niistä veneistä yhtään sen huonompia.


      • käytäntö ja luulo
        Late luksuspurjehtij kirjoitti:

        Pentti peruspurjehtija purjehtii noin 30-jalkaisella veneellä parin lapsen ja koiran kanssa. Veneen arvo on 15 000 20 000 euroa. Hän haluaa viedä pesueensa turvallisesti ja mukavasti nauttimaan kesäisestä veneilystä. Hän ei pidä kosteudesta sisällä, koleudesta kajuutassa eikä lämmöstä kylmälaatikossa. Hän haluaisi tilaa myös varusteille ja vaihtovaatteille, sellaista, että tavarat säilyvät kuivina ilman pakkaamista muovipusseihin. Hän ei viitsisi pumpata jatkuvasti pilssiä tyhjäksi eikä raaputtaa sisätilojen metalliosia puhtaaksi ruosteesta. Hän myös mieluummin olisi vesillä kun vedet ovat sulat, eikä hinkkaisi veneen pohjaa ja kylkeä kuukausikaupalla tai kuivattelisi vettyneitä rakenteita talvea vasten. Puuvenepuolelta on vaikea löytää pentti peruspurjehtijan tarpeisiin sopivia yksilöitä tämän päivän Suomesta.

        Ne ainoat kaksi purjevenettä hyvin monista koetuista, joiden pilssistä ei löydy kovemmankaan purjehduksen jäljiltä muuta kuin kuivaa pölyä, ovat molemmat olleet puuveneitä. Toinen aivan perinteistä mahonkilautaa saarnikaarille ja toinen modernimpaa ristiinlaminoitua rakennetta. Molemmissa riittää lämmintä sisällä, jos ulkona on kylmä. Luonnostaan puuveneet ovat kuivempia sisältä vähäisemmän kondenssin takia. Toinen noista edellämainituista on kiertänyt pallon useampaan kertaan.

        Vene, joka maksaa 15000-20000, ei normaalisti täytä noita mainittuja pentti peruspurjehtijan toiveita. Ei nyt aivan yhtä nollaa lisää tarvita niiden täyttämiseen, mutta isoa kerrointa kuitenkin. Paljon lähemmäksi tavoitetta pääsee puuveneessä tuolla hinnalla. Tämä johtuu nimenomaan siitä, että on niin paljon Laten kaltaisia, jotka kirjoittavat niin kuin kuvittelevat asioiden olevan. Ja kyllä, parikymmentä vuotta sitten asiat olivatkin suunnilleen tuolla kuvitellulla tavalla. Silloin oli vain vanhoja peruskunnostamattomia puuveneitä ja paljon uudempia lasikuituveneitä. Nykyään sellaiset vuotavat vanhukset ovat poikkeuksia ja käytössä olevat puuveneet keskimäärin erittäin hyväkuntoisia. Niitä vain on paljon vähemmän lukumäärältäänkin kuin penttejä. Ei niitä edes riittäisi kaikille ja niitä sopivia on vaikea löytää, se on kyllä totta.


      • rt555
        9+11 kirjoitti:

        Moni lasikuituveneilijä hankkisi varmaan uuden puisen purkkarin jos siihen olisi varaa. Kun ei ole, pitää tyytyä käytettyihin sarjatuontantokippoihin ja tulla sitten tänne perustelemaan oman venetyyppinsä erinomaisuutta.

        Rakensinpa itse keulatason ja tikkaat muoviseen racer/cruiseriin. Pohdin eri materiaaleja ja päädyin polyeteenilevyyn ja alumiiniputkiin. Kaupallisiin tiikkilaudoilla ja teräsputkilla tehtyihin tasohin verrattuna omatekoinen tasoni on kevyempi ja säätä paremmin kestävä.

        Toki rahasta oli myöskin kysymys, kaupassa keulataso kasettiportailla olisi maksanut yli 500 eur, itse tehden projektille tuli hintaa 80 eur ja hintaan sisältyy 2 askelmaiset tason alle taittuvat alumiiniputkiset tikkaat.


      • luistinrata?
        rt555 kirjoitti:

        Rakensinpa itse keulatason ja tikkaat muoviseen racer/cruiseriin. Pohdin eri materiaaleja ja päädyin polyeteenilevyyn ja alumiiniputkiin. Kaupallisiin tiikkilaudoilla ja teräsputkilla tehtyihin tasohin verrattuna omatekoinen tasoni on kevyempi ja säätä paremmin kestävä.

        Toki rahasta oli myöskin kysymys, kaupassa keulataso kasettiportailla olisi maksanut yli 500 eur, itse tehden projektille tuli hintaa 80 eur ja hintaan sisältyy 2 askelmaiset tason alle taittuvat alumiiniputkiset tikkaat.

        Mihin verrattuna rakennelmasi on paremmin säätä kestävä? Ei polyeteenin uv-kesto mikään kehuttava ole ja liukkaimmasta päästä materiaaleja.


      • 5tt55
        luistinrata? kirjoitti:

        Mihin verrattuna rakennelmasi on paremmin säätä kestävä? Ei polyeteenin uv-kesto mikään kehuttava ole ja liukkaimmasta päästä materiaaleja.

        Polyeteenilevyni on uvsuojattu ja liukkauden estää M6 koneruuvien kannat ja mutterit, jotka ovat alumiinijäykisteputken kiinnityksessä ja tikkaiden nivelen kiinnityksessä. Liukkaudenestoteipit on myös keksitty.

        HP65 tasossa arveluttavaa on kasettiportaan toisen pään kiinnitys ruuveilla tiikkilautaan. Tiikistä tulee kastuessaan ja ajan mittaan höttöä ruuvien kohdalta. 25mm tiikkilauta on myöskin kallis ja muuta kallis hitsattu kohtakin Båtsystemin tasosta löytyy.

        Tikkaat kasasin bilteman kaarikinnikeillä ja popniiteillä.


    • muuttuva puuvene
      • frgqr

        Ei tuollaisia hyvin purjehtivia rm 1060 veneitä sovi täällä hehkuttaa. Painoa 4400kg ja purjealaa 71.6m2, mikä on aivan liian vähän ja liikaa tietylle porukalle.


    • enemmistö oikeassa

      Tää on taas menossa sellaiseen bava-tyyliseen jänkkäykseen. Joku tuo esiin valtavirrasta poikkeavan vaihtoehdon ja siitä se alkaa. Korvatkaa mielessänne lasikuituvene bavarialla (tai tarkemmin ottaen bavabenejannella). Bavaristin mielestä on tyhmää ostaa mitään muuta, koska se on järkevin ja kaikille paras vaihtoehto. Joku poikkeava yksilö sitten yrittää piipittää, että ostakaa te bava, mä tykkään vähän toisenlaisesta. Mutta ne poikkeavat yksilöthän lytätään armotta, ainakin ne, jotka uskaltavat tuoda valtavirrasta eriävän mielipteensä esiin.

      Ja mikä ettei, voidaanhan tässä puuveneen tilalle keskustelussa ajatella C/R-veneen lisäksi laittaa yhtä hyvin homo, mamu, tai mikä muu hyvänsä vähemmistö. Onhan meillä vielä tietenkin jodlarikin, joka on eri näyttävästi eri mieltä kaikkien kanssa ja ainoa oikeassa olija.

      • Materiaalit kehittyy

        Harrastin nuoruudessani 70-80 luvulla olympialuokan kilpasoutua. Tulloin osa kalustosta oli vielä mahongista rakennettua ja airot puusta veistettyjä. Tänä päivänä kaikki myytävä kalusto on tehty komposiitista, hiilikuidusta jne. keinomateriaalista. Mahonkiveneellä ei enää kisoissa pärjäisi. Muistan myös hiihdelleeni alakoulussa puusuksilla. Ensimmäiset laskettelumononi oli tehty nahasta, ei löydy näitäkään enää kaupasta. Joku perinneporukka voisi alkaa harrastaa puusuksikisoja ja kesäisin puukilpasoutuvenekisoja. Taidokkaasti entisöityä kalustoa ja tervattuja suksia olisi myös kiva katsella.


      • 18+15

        Näinhän tässä kävi taas. Itseäni ihmetyttää eniten se, että miten ihmiset ovat niin puolustuskannalla, että eivät pysty suhtautumaan rakentavasti toisten mieltymyksiin ja omista poikkeaviin mieltymyksiin. Yksi syy on varmasti se, että tällainen keskustelupalsta tyydyttää jotain huonon käytöksen tarvetta ja keinoa pönkittää heikkoa itsetuntoa, toinen on purjehdus/veneilykulttuurin ohuus (ts. nähdään vain oma veneilytarve eikä olla kiinnostuttu kokonaisuudesta) ja kolmas on sitten se, että veneissä on liikaa varallisuutta kiinni ja oman valinnan arvoa pitää sitten ylläpitää keinoin millä hyvänsä. Neljäs on sitten kateus - jos jollain on jotain hienoa, niin se pitää ampua alas - ilman muuta.

        Kyllä se niin on, että jos purjehduksesta haluaa keskustella vakavammin, niin tämä ei ole se paikka. Tosin onhan tällä oma kiistaton viihdearvonsa ja monesti kaikenlaista hyödyllistä täältäkin bongaa.

        Suosittelen akuutiksi hoidoksi: Henrik Ramsay, Sommar och segel - Purjehtijan muistelmat (Kirjoitettu Katajannokan vankilassa sotasyyllisyyskakkua lusiessa). Jos ei muuten, siitä löytää paljon pientä knoppitietoa, jolla voi päteä sopivassa seurassa pikeepaita päällä ja ruutupöksyt jalassa.


      • 17+6
        Materiaalit kehittyy kirjoitti:

        Harrastin nuoruudessani 70-80 luvulla olympialuokan kilpasoutua. Tulloin osa kalustosta oli vielä mahongista rakennettua ja airot puusta veistettyjä. Tänä päivänä kaikki myytävä kalusto on tehty komposiitista, hiilikuidusta jne. keinomateriaalista. Mahonkiveneellä ei enää kisoissa pärjäisi. Muistan myös hiihdelleeni alakoulussa puusuksilla. Ensimmäiset laskettelumononi oli tehty nahasta, ei löydy näitäkään enää kaupasta. Joku perinneporukka voisi alkaa harrastaa puusuksikisoja ja kesäisin puukilpasoutuvenekisoja. Taidokkaasti entisöityä kalustoa ja tervattuja suksia olisi myös kiva katsella.

        Jep. tosin käsittääkseni uusilla tarkoilla leikkausmenetelmillä leikatut vanerijollat ovat kilpailukykyisiä parhaimpiin materiaaleihin nähden.


      • 1+17
        18+15 kirjoitti:

        Näinhän tässä kävi taas. Itseäni ihmetyttää eniten se, että miten ihmiset ovat niin puolustuskannalla, että eivät pysty suhtautumaan rakentavasti toisten mieltymyksiin ja omista poikkeaviin mieltymyksiin. Yksi syy on varmasti se, että tällainen keskustelupalsta tyydyttää jotain huonon käytöksen tarvetta ja keinoa pönkittää heikkoa itsetuntoa, toinen on purjehdus/veneilykulttuurin ohuus (ts. nähdään vain oma veneilytarve eikä olla kiinnostuttu kokonaisuudesta) ja kolmas on sitten se, että veneissä on liikaa varallisuutta kiinni ja oman valinnan arvoa pitää sitten ylläpitää keinoin millä hyvänsä. Neljäs on sitten kateus - jos jollain on jotain hienoa, niin se pitää ampua alas - ilman muuta.

        Kyllä se niin on, että jos purjehduksesta haluaa keskustella vakavammin, niin tämä ei ole se paikka. Tosin onhan tällä oma kiistaton viihdearvonsa ja monesti kaikenlaista hyödyllistä täältäkin bongaa.

        Suosittelen akuutiksi hoidoksi: Henrik Ramsay, Sommar och segel - Purjehtijan muistelmat (Kirjoitettu Katajannokan vankilassa sotasyyllisyyskakkua lusiessa). Jos ei muuten, siitä löytää paljon pientä knoppitietoa, jolla voi päteä sopivassa seurassa pikeepaita päällä ja ruutupöksyt jalassa.

        Yksinkertaisin ja loogisin selitys: propaganda ja julistaminen ärsyttävät useimpia ihmisiä.


      • säämiäs
        18+15 kirjoitti:

        Näinhän tässä kävi taas. Itseäni ihmetyttää eniten se, että miten ihmiset ovat niin puolustuskannalla, että eivät pysty suhtautumaan rakentavasti toisten mieltymyksiin ja omista poikkeaviin mieltymyksiin. Yksi syy on varmasti se, että tällainen keskustelupalsta tyydyttää jotain huonon käytöksen tarvetta ja keinoa pönkittää heikkoa itsetuntoa, toinen on purjehdus/veneilykulttuurin ohuus (ts. nähdään vain oma veneilytarve eikä olla kiinnostuttu kokonaisuudesta) ja kolmas on sitten se, että veneissä on liikaa varallisuutta kiinni ja oman valinnan arvoa pitää sitten ylläpitää keinoin millä hyvänsä. Neljäs on sitten kateus - jos jollain on jotain hienoa, niin se pitää ampua alas - ilman muuta.

        Kyllä se niin on, että jos purjehduksesta haluaa keskustella vakavammin, niin tämä ei ole se paikka. Tosin onhan tällä oma kiistaton viihdearvonsa ja monesti kaikenlaista hyödyllistä täältäkin bongaa.

        Suosittelen akuutiksi hoidoksi: Henrik Ramsay, Sommar och segel - Purjehtijan muistelmat (Kirjoitettu Katajannokan vankilassa sotasyyllisyyskakkua lusiessa). Jos ei muuten, siitä löytää paljon pientä knoppitietoa, jolla voi päteä sopivassa seurassa pikeepaita päällä ja ruutupöksyt jalassa.

        ehkäpä syy tähän on yksinkertaisesti vain se, että lunta sataa... ja kaikkia v***ttaa


      • Captain Jack S
        18+15 kirjoitti:

        Näinhän tässä kävi taas. Itseäni ihmetyttää eniten se, että miten ihmiset ovat niin puolustuskannalla, että eivät pysty suhtautumaan rakentavasti toisten mieltymyksiin ja omista poikkeaviin mieltymyksiin. Yksi syy on varmasti se, että tällainen keskustelupalsta tyydyttää jotain huonon käytöksen tarvetta ja keinoa pönkittää heikkoa itsetuntoa, toinen on purjehdus/veneilykulttuurin ohuus (ts. nähdään vain oma veneilytarve eikä olla kiinnostuttu kokonaisuudesta) ja kolmas on sitten se, että veneissä on liikaa varallisuutta kiinni ja oman valinnan arvoa pitää sitten ylläpitää keinoin millä hyvänsä. Neljäs on sitten kateus - jos jollain on jotain hienoa, niin se pitää ampua alas - ilman muuta.

        Kyllä se niin on, että jos purjehduksesta haluaa keskustella vakavammin, niin tämä ei ole se paikka. Tosin onhan tällä oma kiistaton viihdearvonsa ja monesti kaikenlaista hyödyllistä täältäkin bongaa.

        Suosittelen akuutiksi hoidoksi: Henrik Ramsay, Sommar och segel - Purjehtijan muistelmat (Kirjoitettu Katajannokan vankilassa sotasyyllisyyskakkua lusiessa). Jos ei muuten, siitä löytää paljon pientä knoppitietoa, jolla voi päteä sopivassa seurassa pikeepaita päällä ja ruutupöksyt jalassa.

        Hienoja sanoja, ilmeisen fiksulta ihmiseltä. Itseäni on jo pitkään ihmetyttänyt se, että meillä ei ole Suomessa kunnollista saittia, jossa käytäisiin asiallista keskutelua veneilystä ja purjehduksesta.

        Ilman häiriköitä.

        Pitäisi olla rekisteröintipakko, tietenkin, mutta voihan sitä silti olla halutessaan anonyyminä.

        Miksi me fiksut ihmiset kulutamme aikaamme seuramalla tätä tunkiota, jossa jokainen ketju päättyy ennemmin tai myöhemmin asiattomuuksiin. En ymmärrä...


      • lifoieyoweyr
        18+15 kirjoitti:

        Näinhän tässä kävi taas. Itseäni ihmetyttää eniten se, että miten ihmiset ovat niin puolustuskannalla, että eivät pysty suhtautumaan rakentavasti toisten mieltymyksiin ja omista poikkeaviin mieltymyksiin. Yksi syy on varmasti se, että tällainen keskustelupalsta tyydyttää jotain huonon käytöksen tarvetta ja keinoa pönkittää heikkoa itsetuntoa, toinen on purjehdus/veneilykulttuurin ohuus (ts. nähdään vain oma veneilytarve eikä olla kiinnostuttu kokonaisuudesta) ja kolmas on sitten se, että veneissä on liikaa varallisuutta kiinni ja oman valinnan arvoa pitää sitten ylläpitää keinoin millä hyvänsä. Neljäs on sitten kateus - jos jollain on jotain hienoa, niin se pitää ampua alas - ilman muuta.

        Kyllä se niin on, että jos purjehduksesta haluaa keskustella vakavammin, niin tämä ei ole se paikka. Tosin onhan tällä oma kiistaton viihdearvonsa ja monesti kaikenlaista hyödyllistä täältäkin bongaa.

        Suosittelen akuutiksi hoidoksi: Henrik Ramsay, Sommar och segel - Purjehtijan muistelmat (Kirjoitettu Katajannokan vankilassa sotasyyllisyyskakkua lusiessa). Jos ei muuten, siitä löytää paljon pientä knoppitietoa, jolla voi päteä sopivassa seurassa pikeepaita päällä ja ruutupöksyt jalassa.

        Ei tästä palstasta onneksi voi vetää muita kuin tätä palstaa koskevia johtopäätöksiä. Kaikilla palstoilla yksi tai muutama sarjakaikenruikuttaja saa keskustelun yleisen tason näyttämään tosi huonolta. Nää on parhaimmillaan mukiinmenevää viihdettä, huonoimmillaankin kuitenkin vain yhdentekevää hälyä. Jos olisi hyvä rekisteröinnin takana oleva foorumi, jossa olisi vaikka osiot moottoriveneilylle, purjehdukselle ja yleiselle niin harhailisin kyllä siellä enkä koskaan katsoisi tänne. Ruåttalaisten Maringuiden on oman rajatun tutustumisen perusteella kaikin puolin asiallinen, mutta kyllähän me oma tarvittaisiin.


    • feeling960

      Vesilinjan alapuolella lasikuitu tai muovi on ylivertainen, mutta vesilinjan yläpuolella ei. Puu on ylivoimainen, koska se ns. hengittää eli yöllä kosteus tiivistyy ja puu sitoo sitä ilman kondensoitumista ja energiaa eli lämpöä vapautuu ja päivällä puu kuivuu ulkoa tulevan lämmön vaikututuksesta eli haihtumiseen tarvittava energia saadaan auringosta. Samoin kuin hirsitalossa. Muoviveneessä sama hoituu tuuletuksella, mutta ontuen.

      • muovipuu

        Eikö puu kuuluisi pinnoittaa lakalla niin että pinnan läpi ei mene mitään, niin kuinka se hengittävyys nyt sitten tapahtuu? Keksitään joskus materiaali tai materiaaliyhdistelmä jossa yhdistyvät ne kaikki hyvät ominaisuudet?


      • feeling960
        muovipuu kirjoitti:

        Eikö puu kuuluisi pinnoittaa lakalla niin että pinnan läpi ei mene mitään, niin kuinka se hengittävyys nyt sitten tapahtuu? Keksitään joskus materiaali tai materiaaliyhdistelmä jossa yhdistyvät ne kaikki hyvät ominaisuudet?

        Jos laudan toinen puoli on tiiviiksi lakattu niin toisen puolen eli sisäpuolen pitää päästä kuivumaan. Toiselta puolelta lakattukin puu lienee sisäilman kosteudelle parempi puskuri kuin muoviveneen tekstiiliverhoilu.


      • Bright light?

        Jotta veden tiivistymiseen ja haihtumiseen liittyvillä energiamäärillä olisi veneessä mitään käytännön merkitystä, pitäisi vesimäärien olla niin suuret, että ne aiheuttaisivat huomattavia rakenteellsia vaurioita veneen puuosiin. Veneen puurakenteiden dimensiot ja veneen painokin pumppaisivat puolen vuorokauden syklillä aika isossa haarukassa, Lisämaustetta toisivat kevät- ja syksykelit, jolloin lämpötilaerot rungon eri puolilla olisivat erilaiset vettä vasten olevilta osin verrattuna vedenpäällisiin eri vuorokaudenaikoina.

        Eiköhän autotallifyysikon kannattaisi palata takaisin piirustuspöydän ääreen ja miettiä asiaa vielä vähän lisää. Tietysti kaikki mahdolliset perusteet pitää kaivaa esille, jotta tulisi vakuuttuneeksi oman valintansa ylivertaisuudesta.


    • seppomartti

      Nyt menee kylla satuiluksi. Kylla puuveneen ruffi oli lakattu lapipaastamattomaksi molemmilta puoliltaan eika se mitaan hengita. Lapaisevyys ja henkiminen johtaisivat puun kastumiseen ja se edelleen lakan irtoamiseen ja sailymisen kannalta katastrofiin. Puuveneenkin sisalla kosteus usein on kastepisteen seudussa. Taitaa olla perimatieto puuveneilysta kokonaan unohtunut jo talta sukupolvelta.

    • kalliiin puuveneen

      Lautojen sisäpuolta kuuluu kyllästää öljyillä ja ulkopuolta taas tiivistää lakalla. Jos kyllästät ulkopuolta niin lakka ei tartu, ja jos kyllästät liian vähän niin lauta kostuu liikaa vedestä, ja homettakin täytyy torjua.

      "Ensinnäkin, kuten edellä on selitetty, puu turpoaa ja kutistuu kosteuspitoisuuden mukaan. Puuvene on täynnä liitoksia, joissa puuta on liitetty syysuunnat kohtisuorassa toisiaan vastaan (esimerkiksi joka kylkilauta molemmista laidoistaan kiinni joka kaaressa). Tällaista rakennetta ei yksikään huonekalupuuseppä tekisi edes yksinkertaiseen keittiötuoliin. Puuhuonekalujen rakenteet ovat aina kelluvia, sallivat puun koonvaihtelun kosteudenvaihtelujen mukana. Nykyaikaisessa puuveneessä (missä "nykyaikainen" = muutaman viimeksikuluneen vuosisadan aikana valmistettu) ei kelluvia rakenteita enää ole käytetty, joten puuvene rikkoo itsensä kosteuden vaihdellessa."

    • seppomartti

      No puuta ja puuta on monia ja valitettavasti kunnon puut ovat maailmalta lahes loppuneet. Jos yrittaa ostaa hyvaa teakia tai sapelimahonkia, joka ei ole laitonta, niin hinnassa se nakyy. Sapelimahonki, teak ja tammi eivat ennen kylla turvonneet mihinkaan. Ainoan mantypurjeveneeni mallia 1938 oli turvoteltavaa sorttia ja sen voi unohtaa. Mutta "arvokkaat puuveneet" eivat turpoilleet, halkeilleet eika puussa ollut elamista. Veneeni ( Storebro Broks Havsorn- sorry kun ei ole nyt aekkoesissa pistetae, OR 48) valkokylkea luultiin poikkeuksetta muoviseksi viela 16 v ikaisena kun maalipinnassa ei ollut ensimmaistakaan saroa. Pilssi oli kuiva viikon kuluttua vesillelaskusta kun silloin yleensa rikasin. Mahonkia kyllastettiin ja sitten lakattiin tai malattiin molemmilta puolilta yhtalailla. Owatrolia pidettiin hyvana. Kosteuden sulku ja hengittamattomuus oIivat molemminpuoliset. Tuskin tassa asiassa mitaan uutta oppia on keksitty.
      Sitten huonekalut. Ne tosiaan ei kellu liitoksistaan vaan hajoaa kosteuden muuttuessa jos Suomesta lahetetaan muuttokuormana tropiikkiin tai painvastoin. Siksi ei laheteta.

      • feeling960

        Jos puu kapseloidaan lakkausten sisään, ei vettä sinne saa päästä tai alkaa lahoaminen. Teak öljyisenä puuna on tietysti asia erikseen, mutta nyt puhutaan mäntylaudoista eikä lakkauksella voi mitenkään estää kosteuden pääsyä rakenteeseen mutta kuivuminen sillä voidaan estää.


      • Tarkennusta
        feeling960 kirjoitti:

        Jos puu kapseloidaan lakkausten sisään, ei vettä sinne saa päästä tai alkaa lahoaminen. Teak öljyisenä puuna on tietysti asia erikseen, mutta nyt puhutaan mäntylaudoista eikä lakkauksella voi mitenkään estää kosteuden pääsyä rakenteeseen mutta kuivuminen sillä voidaan estää.

        Puu-epoksirakenteissa puu nimenomaan kapseloidaan vesitiiviisti. Puuta ei kuivata absoluuttisen kuivaksi, eikä se olisi käytännössä mahdollistakaan kuin jossain erityistilassa. Lisäksi täysin kuiva puu olisi turhan haurasta. Tyypillinen puun kosteusprosentti itserakennetuissa puu-epoksiveneissä pitäisi olla 5-15 %:n paikkeilla. Puu-epoksirakenne, myös männystä tehtynä, vastustaa lahoamista huomattavasti paremmin kuin "hengittävä" lakattu-öljytty vaihtoehto.


      • 17+1
        Tarkennusta kirjoitti:

        Puu-epoksirakenteissa puu nimenomaan kapseloidaan vesitiiviisti. Puuta ei kuivata absoluuttisen kuivaksi, eikä se olisi käytännössä mahdollistakaan kuin jossain erityistilassa. Lisäksi täysin kuiva puu olisi turhan haurasta. Tyypillinen puun kosteusprosentti itserakennetuissa puu-epoksiveneissä pitäisi olla 5-15 %:n paikkeilla. Puu-epoksirakenne, myös männystä tehtynä, vastustaa lahoamista huomattavasti paremmin kuin "hengittävä" lakattu-öljytty vaihtoehto.

        Tämä rakenne toimii niin kauan kuin vesi ei pääse epoksin läpi puuhun asti. Eli on altis kolhuille jne. Jos vesi pääsee sisälle, ei puu pääse kuivumaan ja lahoa tulee. Samoin puun eläminen voi silloin aiheuttaa omat ongelmansa.

        Puuveneen erilaiset rakennustekniikat etuinensa ja haittoinensa ovat mielenkiintoinen aihe, mutta ei ehkä tämän palstan hommia.


      • tarkempaa
        17+1 kirjoitti:

        Tämä rakenne toimii niin kauan kuin vesi ei pääse epoksin läpi puuhun asti. Eli on altis kolhuille jne. Jos vesi pääsee sisälle, ei puu pääse kuivumaan ja lahoa tulee. Samoin puun eläminen voi silloin aiheuttaa omat ongelmansa.

        Puuveneen erilaiset rakennustekniikat etuinensa ja haittoinensa ovat mielenkiintoinen aihe, mutta ei ehkä tämän palstan hommia.

        Kirjoittelet uskomuksiasi. Oma kokemus liki 30 v ajalta kertoo, että puu-epoksi sietää paljon kolhuja ja seuraukset ovat vain esteettisiä. Entinen veneeni on ollut melkoisen huonolla hoidolla jo monta vuotta ja usein kävelylenkki vie nykyään sen vierestä. Aika rumaksi on päästetty, mutta rakenne kestää.


      • Pointti
        17+1 kirjoitti:

        Tämä rakenne toimii niin kauan kuin vesi ei pääse epoksin läpi puuhun asti. Eli on altis kolhuille jne. Jos vesi pääsee sisälle, ei puu pääse kuivumaan ja lahoa tulee. Samoin puun eläminen voi silloin aiheuttaa omat ongelmansa.

        Puuveneen erilaiset rakennustekniikat etuinensa ja haittoinensa ovat mielenkiintoinen aihe, mutta ei ehkä tämän palstan hommia.

        Mutta puun tiivis kapselointi ei itsessään aiheuta puun lahoamista, vaikka sisälle kosteutta aina jääkin käytännössä.


    • 7+4

      Oma vuonna -67 rakennettu mahonkipurkkarini maalattiin valkoiseksi heti rakennusvaiheessa. Maalaaminen estää tehokkaasti vahingollisen uv-säteilyn hapertamasta puuta. Kylki on edelleen virheetön. Ainoa huono puoli siinä on se, venettä luullaa usein muoviveneeksi :)

      Veneen runko on sisäpuolelta öljytty. Öljy suojaa puuta, mutta ei estä puuta kuivumasta sisällepäin tarpeen vaatiessa. Jos puu kapseloidaan molemmin puolin hengittämättömällä materiaalilla on suuri lahoamisvaara. Rakenne toimii ainoastaan silloin jos puussa ei ole yhtään kosteutta, joka voisi puuta lahottaa. Jossain vaiheessa kosteutta pääsee sisälle joka tapauksessa. Eli parasta on pitää puu hyvin kyllästettynä, jolloin vesi ei pääse puuhun tunkeutumaan ja samalla antaa puun hengittää sisäpuolelta. Yksi tai kaksi lakkakerrosta ei hengittävyyttä vielä pilaa (riippuen toki lakan laadusta).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe