Miksi lihavia haukutaan?

ihanasti lihava

Luin tuossa aikaisempia ketuja, missä haukutaan lihavia laiskoiksi, joilla ei ole itsehillintää syömisen suhteen ja kuinka he käyttävät yhteiskunnan varoja mennessään lihavuusleikkaukseen. Vaittävät, että lihavuus on ihan omaa syytä.
Näin ei kuitenkaan ole.
Ihan ensin, lihavuustaipumus on jo geeneissä ja meillä kaikilla on erinlainen aineenvaihdunta, jonka takia toiset lihoavat herkemmin kuin toiset. Voi olla myös liikunnan rajoitteita. Eikä kaikki ihmiset tykkää kovasta liikunnasta, kuntosaleista yms. Olemme niin erilaisia. Tietysti on poikkeuksia, miksi siis yleistää?
Jos lihavuusleikkauksella voidaan poistaa oheis-sairaudet, niin eikö se silloin säästä yhteiskunnan varoja? Oheis-sairauksiahan hoidetaan loppuikä yhteiskunnan varoin.

14

434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osittain erimieltä

      Olen vähän kummallakin kannalla.

      Osittain lihavuus voi olla pelkkää laiskuuttakin. Totta tuo geeni taipumuskin, mutta se ei selitä kaikkea jos on sairaaloisen lihava. Itse uskoisin ennemminkin että lihavuus aiheutuu lähes aina henkiseltä puolelta. Kuten perheen jäsenen menetys, epäonnistumiset. Mutta tästähän ei voi lihavaa ihmistä syyttää vaan vastuu tulisi olla tässäkin yhteiskunnalla. Tietysti on sairauksista johtuvaa lihavuutta, mille puolestaan ei voi mitään.

      Tietysti lihavuusleikkauksista on hyötyä, mutta ne eivät vie ongelmaa pois, jos elämän tavoissa ei tule muutosta. Vatsalaukun pienennyskään ei ole 100% varmaa pitkällä aikavälillä.

      Sanoisinkin että lihavuus on yleinen ongelma yhteiskunnassa, joka johtuu usein miten henkisestä voinnista ja syöminen antaa helpotusta huonoon oloon.
      Siinä olen samaa mieltä että lihavuus ei välttämättä ole "itseaiheutettua" ja se ei saa olla halveksuttavaa.

    • Siksi, ja syystä.

      Rinnastaisin ylensyönnin ylenjuomiseen, molemmat on pahasta ja täysin itseaiheutettua. Tietysti voi joku sanoa että kotoa vanhemmilta opitut tavat ei niin vain lähde pois mutta itse kunkin pitäisi olla oma herransa ja hallita itse omaa elämäänsä ja tekemisiään. Liikkumattomuus ja muu itsestään/terveydestään huolehtimattomuus on pitkälti saamattomuutta. Jos jaloilleen pääsee niin siitä on aika lyhyt "askel" lähteä vaikka kävelylenkille..

    • Rikasja lihava ok

      Minä en pidä lihavista...kyllä lihavuus kertoo aika paljon ihmisen ajatusmaailmasta. Mutta silloin jos tikas on lihava niin ei haittaa koska rikkaalla on oirus olla mitä vaan haluaa. Ja ennenkaikea varaa siihen.

      • lihava ajatus

        Lihavuus kertoo ihmisen ajatusmaailmasta. Entä jos ihminen laihtuu tai laiha lihoo? Muuttuvatko ajatukset?

        Läski on katoavaista, mutta tyhmyys ei.


      • Anonyymi

        Mä en pidä anorektikoista enkä toisia haukkuvista😃🙏


    • N.T.

      Lihavuusleikkaus ei korjaa ongelmaa joka on päässä. Se vaan auttaa oireita, lihavuutta siis.

      Minulla on suvussa paljon lihavuutta, olin itsekin melkomoinen tankkeri. Syytin itsekin ennen geenejä, kiinnostuksen puutetta liikuntaan, ylipainon tuomaa kyvyttömyyttä liikuntaan, hidasta aineenvaihduntaa, kaikkea mahdollista.

      Koitin laihduttaa kasvisruualla, kevyttuotteilla, liikunnalla, syömättömyydellä ja kaikella moisella.. Liikunnalla ja kevyellä ruualla sain alle 10 kiloa vuodessa pois. Turhauttavaa kyllä!

      Sitten karsin kevyttuotteet, vehnät, perunat, pastat, riisit ym pois ja korvasin ne kasviksilla. Aloin syömään lihaa ja rasvaa enemmän. Ja jatkan tätä elämäntapaa edelleen. 1,5 vuoden aikana olen laihtunut 42 kiloa ja olen nyt normaalipainoinen. Vielä haluan ainakin 5 kiloa pois, ja se onnistunee muutamassa kuukaudessa, kevääksi kuntoon :)

      Liikunta on kivaa, mutten laiskana jaksa sitä montaa kuukautta jatkaa. Se aina jotenkin "unohtuu".. Ruokavaliosta se laihtuminen lähtee, liikuntana arkiliikunta on parasta. Minulla ei ole autoa, joten käveltyä tulee aika paljolti.

      Nykyään syön suklaata, popcornia ym VÄHÄN silloin tällöin. Enkä lihoa.

      Lihavuusleikkauksia tehdään liian heppoisin perustein. Silloin kun itse ei pysty laihtumaan, pitäisi pyytää siihen apua. "Oikeat" ravintosuositukset ovat mielessäni höpöhöpö hommia, ne ei välttämättä lihota kaikkia, mutta kuten sanoitkin, moni lihoaa herkemmin kuin luulisi. Eikä silloin mielestäni ole järkevää juosta lääkärin veitsen alle, vaan tehdä asialle muutoin jotakin. Lihavuusleikkauksissa on kuitenkin isot riskit, joudut olemaan tarkka että saat kaikki ravintoaineet, kun kaikki eivät ravinnosta enää imeydy ym. Se on oikeasti tosi pieni määrä ihmisiä, jotka OIKEASTI tarvitsevat lihavuusleikkausta...

    • Ihan selvä juttu

      Lihavia on monenlaisia ja lihavuus on monista syistä johtuvaa. Laiskuutta ja lihavuutta en kuitenkaan yhdistäisi. Tunnen monia työhulluja läskejä. Tekevät montaa työtä, nukkuvat liian vähän eikä liikunnalle ole aikaa.

      • Anonyymi

        Itse olen juuri sellainen. Elimistö on stressitilassa.


    • älä viitsi

      Ihan ensin geenit ei lihota, ei edes lihavuusgeeni, vaan se mitä mätät suuhusi ja liikunnan puute.
      Ihminen ei liho, jos on itsehillintää syömisten suhteen, tai voi syödä mitä vaan ja kuinka paljon tahansa, jos kuluttaa sen myös.
      Liikuntarajoitteisia tunne, eivät ole lihavia, siis esim. pyörätuolissa istuvia, käyvät kuntosalilla silti, se ettei tykkää ei ole rajoittava tekijä liikunnalle, on muutakin liikuntaa kuin kuntosali. Kävely ja juoksu ovat ilmaisia.
      Ja http://www.hs.fi/ulkomaat/Lihavuus tappaa nälkää enemmän/a1355545786314, kannattaa miettiä tuota.

      • Melkein hyvä

        Ystäväiseni, ne on ne geenit, jotka vaikuttaa itsehillintään ja mielitekoihin.


    • lihavuus on sairaus

      sehän on mukava ajatella että geenien takia olet lihava, Itse synnyin perheeseen jossa isäni, äitini ja kaksi veljeäni olivat lihavia, itsekkin olin erittäin lihava lapsena ja jopa vanhempani & terveydenhoitajani sanoivat että "JOO GEENEISTÄ KIINNI" vaikka todellisuudessa ongelmani oli vain se, että mätimme kaikkea roskaruokaa mitä saimme käsiimme. Kun lopulta pääsin armeijaan, huomasin että olin pudottanut miltei 20kg lisäämällä liikuntaa sekä vaihtamalla ruokavaliotani, nykyään painan 72 kg ja olen 184cm. ja olin ennen armeijaa sekä elämäntapa muutosta 182cm 113kg

    • Läskikasa

      Lihavuus on vakava sairaus...yritän päästä eroon

    • et silleen

      Lihavuudesta haukkuminen -- Itse veikkaisin sitä, että sitä ei vielä ole kielletty kuten moni muu rasismin oloinen asia ja ihmisen on purettava pahantahtoisuuttaan tai omaa huonoa oloaan johonkin. Kaksinaismoralismi -- se on asia mikä kukoistaa läskien parissa. Tässä pelleilyssä unohdetaan suunnilleen kaikki muu, jopa tutkittu tieto.

    • itsestäänselvyys(kö)

      Lihavuus ei ole ihanne. Suurin osa ihmisistä ei ihannoi lihavia.
      Meidän perhessä on neljä lihavaa ihmistä. Oli viideskin, mutta hän laihtui armeijan ja VHH yhteydessä lisäten liikuntaa runsaasti.

      Se on vain, että pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja nousta sohvan pohjalta. Oletko katsonut suurinta pudottajaa tai hurja painonpudotus? Siinä näet kuinka ne ähkii ja rehkii kovasti. Kyllä myönnän, että on se mullekkin vaikeeta lähtä urheileen, mutta se on pakko! Koska ilman sitä mä lihon, terveyteni menee iha paskaks...

      Ei mitään voi saada tuosta nuin vain. En mäkää tykkää, mutta pakko se on liikkua jotta laihtuu ja tulee parempi olo ja terveempi. Mitä jos kukaan ei liikkuis. No. Ensinnäki ihmiset kuolee sitä nuorempana mitä lihavempi.

      Mä luulin etten voi tehdä koskaan vatsalihaksia, koska mun häntäluuhun käy kipiää. No sitte hoksasin että laitan tyynyn peppuni alle ja nostan JALKOJA ylävartalon sijaan. Ja jos on liikunnanrajoitteita, niin sitähän voi mennä kuntoutukseen/ fysioterapeutille jne, että aina löytyy hyviä vaihtoehtoja. =)

      Ja aineenvaihdunnasta, sekin osittain riippuu syömisestä, liikkumisesta. Miten syöt, kuinka nopeesti hitaasti ja mitä syöt.

      Ja kaikkihan lähtee ihmisen mielestä. Jos iljettää oma peilikuva, niin silloin tekee itselleen jotain, jotta on tyytyväinen :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      199
      33063
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      255
      21342
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      434
      10812
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6595
    5. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      72
      5660
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      53
      4805
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      195
      4040
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1597
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      100
      1527
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      52
      1469
    Aihe