linnunruokaresepti

matkija

Ajattelinpa laittaa tänne yhden linnunruokareseptin, jolla ruokimme jo neljättä talvea pihamme talvehtijoita. Ruoka on aivan hitti lintujen mielestä eikä sotke paikkoja. Lisäksi voit askarrella tälle eväälle mitä mielikuvituksellisempia tarjoilutapoja. Itse olen päällystänyt käpyjä, pieniä koivukransseja ja havunoksia sekä tehnyt palloja ja valoksia. Valokset voi laittaa kanaverkkopussukkaan ja pallot telineeseen jne. Paras kuitenkin kaikista on ollut ruuan rappaaminen puun kylkeen vajaan sentin kerrokseksi. Kaarnassa se kestää hyvin kiinni ja linnut saavat hyvän otteen puun kyljestä. Lisäksi voit laittaa tätä evästä useisiin puihin, jolloin aremmat linnut voivat syödä sivummalla.

Didityyn linnunmuona

½ kg munkinpaisto- tai kookosrasvaa
½kg auringonkukansiemeniä kuorittuna
n 250g sikanautajauhelihaa
n 250g maaåähkinöitä hienoksi murskattuna

Sulata rasva kattilassa sen verran, että muuttuu juoksevammaksi. Ota liedeltä ja varmista, ettei ole enää kuumaa. Sekoita ensin siemenet ja pähkinät sekaan ja sitten jauheliha.
Sitten kun seos on sellaisen paksun kaurapuuron oloista voit aloittaa kattila kainalossa puihin sivelemisen. Valitse mukaasi haarukka tai ruokalusikka tai pue käteesi kertakäyttöhanska. Painele seosta kiinni kaarnaan tai tuoheen vielä kun se on notkeaa. Kestää hyvin kiinni jäähtyessään. Kun teet vähintään 15x20 sentin kokoisen ruokapaikan, mahtuu siinä muutamakin tiainen kerralla syömään. Tuosta satsista on pitkään iloa!

Reseptiä voi muunnella sen mukaan, mitä on tarjolla. Olen joskus laittanut sekaan myös muita pähkinöitä ja kookoshiutaleita ja vähän luomukaurahiutaleitakin. Pääasia, ettei eväissä ole suolaa ja ne eivät ole pilaantuneita. Älä laita lintusille mitään, jota et itsekin pystyisi syömään.

Kehitin tämän reseptin alunperin puukiipijälle, joka ei osannut käydä jyväruokinnalla talvipakkasellakaan. Nyt samasta eväästä syövät mm 5 eri tiaislajia: tali, hömö, töyhtö, sini- ja kuusitiainen. Puukiipijä, hippiäinen, käpytikka ja harmaapäätikka ovat myös ihan vakiovieraita

Reseptiä saa mielellään levittää, kiitos.

0

977

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
        Tunteet
        90
        6313
      2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
        Sinkut
        172
        3682
      3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
        Ikävä
        53
        3229
      4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
        Maailman menoa
        214
        2261
      5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
        Ikävä
        35
        1971
      6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
        Ikävä
        36
        1930
      7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
        Ikävä
        47
        1839
      8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
        Ikävä
        59
        1746
      9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
        Ikävä
        19
        1713
      10. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
        Ikävä
        20
        1707
      Aihe