Mitä tarkoittaa soveltuvuustestin tulos 1 ? Muitakin kysymyksiä

hoito-apulainen.

Suomen psykologikeskuksesta. Sain koulusta kirjeen jossa mainittiin vain että soveltuvuusarvon pisteet eivät riittäneet avoimeen koulupaikkaan. Psykologikeskuksessa sanottiin että kirjeessä olisi pitänyt lukea siitä että sain ykkösen vaan ei lukenut. Antoivat ohjeet millä saisin perusteelliset tiedot mikä meni mönkään. Pisteiden lisäksi. no en saanut kuin ne pisteet.

Soitin uudestaan, ja tämä sama virkailija, kai sit siellä sanottiin että ei niitä tuloksia tarkemmin voi saadakaan kirjallisena vaikka pyysin kuten antoivat ohjeet ja sanoivat että saisin. Kysyin voinko hakea silti normaalisti lähihoitajan koulutuksiin jatkossakin ja jo ensi vuonna. Sanoi että voin mutta soveltuvuustestit teen kuten muutkin.

No sitten kysyin vielä että miksi sanottiin että siinä koulun kirjeessä olisi jokin merkintä 1 ja että tulokseni ei välttämättä olisi sen takia niin huono. Ja kysyin miksi niin ristiriitaista viestiä annatte kun ensin pyysitte psykologikeskukseenne laittaa viestin että haen muutoksen valitusta ja tarvitsen tarkat tiedot tuloksistanne.

Ja sitten en niitä tarkkoja saakaan missä syyt selitettään kuin sanoivat. Ja varmistin vielä uudestaan että pääsenkö varmasti siihen kouluun hakemaan jatkossa jos teen normaalisti soveltuvuustestit muiden kanssa ( luottamus oli mennyt, piti kysyä uudestaan)

virkailija suuttui ja rupesi huutamaan, että koulutusasioiden tieto ei kuulu heille ja et pääse hakemaan kouluihin jos et ole ensin tehnyt soveltuvuustestiä (aiemmin sanoi että pääsen hakemaan normaalisti, kun teen vaan soveltuvuustestin muiden mukana kuten aiemminkin) Ja että joko ymmärsit. Minä että joo. Ja kiitos ja hei. Koska en ole luonteeltani sellainen että purnaajien kanssa yhtyisin riitelemään. Vaan olen hyvän tahtoinen ihminen. Lopetin siihen ystävällisesti puhelun.

Saapikohan sitä nyt sitten hakea koulutuksiin ja sitten muiden kanssa normaalisti käydä soveltuvuustesteissä ? On jo varattu aika missä kuulema saisinkin vain puhelimitse nämä tiedot mikä tarkalleen on mennyt pieleen, Tuon kohtelun jälkeen en yhtään ihmettele vaikka sinne olisi kirjoitettu minusta asiankuulumatonta tekstiä joka ei pidä paikkaansa.

Tiedättekö voinko hakea kouluun vai en ihan normaalisti ja tehdä ne soveltuvuustestit muiden kanssa ? Entä voiko hakea jonkun muun alan koulutuksiin sitten vai vaikuttaako tuo siihenkin kun tuo oli lähihoitajan soveltuvuustesti ?

En pidä Suomen psykologikeskuksen toimintaa hirveän asiallisena ja luotettavana. noiden puhelinsoittojeni ja tuon tuloksen jälkeen. Mutta pitää katsoa tulokset jos rehellisesti niitä edes saan puhelinsoiton kautta

Olen ollut monia vuosia alalla ja minulla on mennyt hyvin. Olen jopa ollut oppisopimuksella, sitä ennen vuosi siinä paikassa ja työnantajat pyysivät minua oppisopimukseen. Mutta lopetin sen puolen vuoden päästä henkilökohtaisista syistä. Toivottavasti joku voi vastata. Ja ei kiitos provoja. Masentaa sen verran tämä kaikki.Oon ollu nyt työttömänä ja tuo olis ollu tärkeä väylä päästä tekemään sitä työtä missä olen ihan hyvä ja päästä takaisin työelämään. Ja josta pidän hyvin paljon

15

3473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoito-apulainen

No joo. Olkoot. Kyllä noita koulutuksia ja uusia soveltuvuustestejä aina löytyy uudestaan jos ei muuten alalta löydy ilman koulutusta töitä. Pitää katsoa mitä sitä keksii. Elämä on. Koululta tuli sitten oikeaa tietoa että voi pyrkiä uudestaan koulutuksiin

• testit ovat nauretta

Itse tiedän yhden sairaanhoitajan, joka aikoinaan hylättiin psykologisissa soveltuvuustesteissä vuosi toisensa jälkeen. Ei ollut psykologien mukaan soveltuva alalle. Hänelle kerrottiin myös ne luonteenpiirteet, joiden takia hän ei ollut alalle soveltuva mutta en nyt niitä luonnollisestikaan kirjoita tähän. Mutta tämä nainen ei luovuttanut vaan haki vuodesta toiseen haluamaansa koulutuspaikkaan. Hyvin monen vuoden jälkeen hän sai sitten minimipisteet psykologisesta testistä ja pääsi sitten heti opiskelemaan sairaanhoitajaksi.

Ja millaisen uran tämä sairaanhoitaja on sen jälkeen tehnyt. Ei poissaoloja, aina tekee työnsä erinomaisesti. Osaa monet asiat paremmin kuin lääkärit. Kun hän hakee jostain työpaikkaa, heti otetaan. Potilaat tykkäävät kovasti ja kiittelevät, kun on niin pätevä ja ystävällinen sairaanhoitaja.

Ei ne psykologitkaan mitään jumalia ole. Suorittaneet yliopistossa muutamia opintoviikkoja ihmisten testaamisesta. Liian paljon heidän arvioihinsa työmarkkinoilla luotetaan!

• hoito-apulainen

Jos tuo Suomen psykologikeskuksen vastaanottaja esim oli psykologi. Tai olipa vaikka tavallinen asiakaspalveluja. Niin suosittelisin kovastai hänellekin soveltuvuustestejä. En itse ole koskaan turhasta hermoillut ja vouhkaillut ja valehdellut. Enkä tekisi sitä etenkään asiaspalvelu enkä hoitotyössä.

• vattuutunut.

Ihan mulkku firma, mut hylättiin vaikka arvosanat hyvät, motivaatio kova, olen sosiaalinen ja todella monet alalla olevat ovat sanoneet että sovin alalle. Kunhan vaan haluavat jutkupsykot rahastaa alalle haluvia.

• niin.

En tiedä, mitä se tulos 1 tarkoittaa, mutta totta kai voi hakea uudestaan ja totta kai joutuu käymään valintakokeiden kaikki osat niin kuin ensi kertaa hakevatkin. Eikä terveydenhuoltoalan testitulokset estä hakemasta muihin koulutuksiin.
      Niihin psykologisiin testeihin on kyllä varmaan ihan annettu kaavamaiset arvioinnit, eli ei ole kiinni siitä psykologin persoonastakaan - oletettavasti.

• Oikeusturvasta

Oletko hakenut lähihoitajakoulutukseen? Oliko Sinun soveltuvuustestissä useita osioita (kirjalliset tehtävät, haastattelu jne)? Ehkäpä olet saanut arvosanan 1 (hylätty) yhdestä osiosta ja siten tuloksena on hylätty? Voit tilata kirjallisen palautteen postitse kotiisi. Peruspalautteen pitäisi olla ilmainen.

Hakijalla on oikeusturva ja psykologisesta testistä on annettava palaute ja tieto hakijalle.

Ainakin hoitotyön AMK-pääsykokeissa on saatava kaikki pääsykokeen tehtävät hyväksytysti läpi. Jos saat yhdestä osiosta (esim. matemaattiset tehtävät) hylätyn, koko koe hylätään.

• mmmmmmml

Tulos 1 tarkoittaa ettei ole valittu. Peperissa joka tulee kotiin pitäisi lisäksi olla pisteet jokaisesta osa-alueesta mitä on soveltuvuustestissä arvioitu. En nyt tähän hätään muista mitä ne ovat mutta kuitenkin. Ja se jos ei ole valittu ei tarkoita ettetkö olisi soveltuva alalle ollenkaan, hakijoissa vaan oli ihmisiä jotka pärjäsivät testissä hieman paremmin. Koita seuraavana vuonna uudestaan.

• Tzillee

Opiskeluvalmiuksia ja oppimisprosesseja sekä sosiaalisia taitoja mittaavat tehtävät: arviointi asteikolla 1-5, 1=keskitasoa selvästi heikompi suoritus, 2=keskitasoa heikompi suoritus, 3=keskitasoa oleva suoritus, 4=keskitasoa parempi suoritus, 5=keskitasoa selvästi parempi suoritus

Tehtävät ovat: kielelliset, matemaattiset, keskittymiskyky, sosiaaliset tilanteet, mekaanis-tekniset päättelyt, nopeus- ja tarkkuustehtävät sekä toiminta ryhmätyötilanteessa.

Edellä mainittujen tehtävien sekä haastattelun ja psykodiagnostisten menetelmien perusteella, joilla on kartoitettu persoonallisuustekijöitä ja motivaatiota arvioidaan vielä yhteispistemäärällä 1-10.
      Pisteytys koskee vain juuri sitä tutkimuskertaa!

Lopuksi on mainittu esim. 1 piste=soveltuvuus, joka tällä tutkimuskerralla ei ole yltänyt keskitasoon.
      Siitä on myös erillinen selitys, jossa kerrotaan missä on kehittymisen tarve.

Soveltuvuustutkimuksen tulos koskee vain sitä opintolinjaa mikä paperiin on merkitty!

• AMINA3

bn

• uunonen

Hömppää nuo testit. Sen näkee jokainen hoitoalan ihminen, joka vähänkään seuraa tai kuuntelee työtovereitaan.

• uusiyritys2

miksi ihmeessä et hae oppisopimuskoulutukseen?? Saisit palkkaa kouluajalta.

• ¤¤¤???

vai onko se niin, että koulupäiviltä ei saa palkkaa...

• Silläsipuli

Rahastusta koko soveltuvuustesti ! Opiskelemaan mennään ja oppimaan muutama tyhmä laskutehtäviä ja päässälasku "montako omenaa hlö x oli lopussa" taikka miten jatkuu valk pallo, musta pallo ja mikä sen jälkeen?! Minä monet vuodet tehnyt töitä alalla mihin hain, oppisopimispaikka tuttu työpaikka ja kaikki valmiina työhön ja opiskeluun, siihen tyssäsi. Psykologi sanoi mikä on kunto kun on tuota ylipainoa onko lääkäri sanonut mitään!! Vaikuttiko ulkonäköni valintaan olen terve hieman ylipainoinen hlö ja olen saanut aikuisena olla rauhassa kun kukaan ei ole huomautellut, ja työpaikassa olen ollut pidetty ja hyvä työntekijä ja kelvannut tämän näköisenä:) ja aina joskus laihtuu kun intoutuu liikunnasta. Testaajat istuvat toimistossa tärkeänä tekevät yhdentekeviä testejään mitkä vaikuttavat ihmisen tulevaisuuteen.

• Kerkki

Koko testi on pelkkä vitsi. Mitä merkitystä esim. matikalla on testissä jos lääkelaskut, jotka ovat todella yksinkertaisia, eivät mene kuin vasta viidennellä kerralla läpi. Tai psykologin haastattelulla. Itse sain huonot pisteet juuri siinä koska kirjallisista testeistä tuli pääasiassa vitosia. Ja arvon psykologin haastattelusta huolimatta tuli tutkinnoista kaikki kiitettäviä. Nyt oltu jo jonkin aikaa töissä eikä kukaan voi moittia työni johdosta. Joku sellainen taho jolla löytyy edes vähänkin järkeä päästä, voisi laatia ne testit uusiksi.

• Taso surkea

Ja moni yrittää useita kertoja. Kertoo varmaan millaista väkeä on hoitalalla on.

Myös lääkäreiltä ei vaadita mitää soveltuvuutta ja sen näkee kyllä työssä. Luulevat olevansa maailman napoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe