Suojelu

Ruby

Miten opettaisin sakemannini suojelemaan itseäni?
Haluaisin ainakin opettaa sen haukkumaan ja murisemaan vihaisesti käskystä, ja tarpeen vaatiessa jopa käymään kiinni.

18

3119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just

      vai että ihan käymään ihmiseen kiinni? Se on pitkä koulutus edessä eli tapahdu ihan sormi naksauttamalla.Suosittelen hakeutumaan ammatti taitoisen maalimiehen koulutuseen joka osaa katsoa onko sinun koirasta edes kyseiseen lajiin.

      • Selma

        Suojelukoulutus on hyvin vaativa laji ja yleensä ensin tutustutaan lajiin ja vasta sen jälkeen etsitään sihen sopivaa koiraa.

        Minä en nimittäisi aiheen aloittajan toimintaa ihan suojeluksi. Suojelu on hieno laji ja on aika tökeröä mennä sotkemaan saman sanan alle "ihmisille muriseva ja pureva koira".

        Nimittäin, jos opetat koirasi puremaan ihmisiä niin olet ongelmissa, ennemmin tai myöhemmin.

        Suojelukoilutuksessa käyvät harrastuskoirat ja työkoirat ovat ihan oma lukunsa, niitä ei tulisi sotkea näihin sunnuntai-suojelijoihin.

        Suojeluharrastuksessa oleva koira on tasapainoinen, hyvähermoinen vietikäs koira joka ei turhia hötkyile. Tänä päivänä on todella vaikea löytää suojeluun hyvin soveltuvaa saksanpaimenkoiraa. Kaikenlaista kentällä näkee, harva koira vakuuttaa esityksellään.

        Tämä on ihan väärä paikka alkaa kyselemään koiran suojelukoulutuksesta. Epäilen että ottaako kukaan maalimies rinkiinsä mukaan sinnua tavotteidesi kanssa? Suojelu on niin vaativa jali etä pelkkiä harrastelijoita ei juurikaan ole, lähes kaikki kilpailevat. Maalimiehiä on rajoitetusti ja he voivat kieltäytyä treenaamasta jotakin koiraa jos eivät katso sen soveltuvan lajiin.


      • Puruja
        Selma kirjoitti:

        Suojelukoulutus on hyvin vaativa laji ja yleensä ensin tutustutaan lajiin ja vasta sen jälkeen etsitään sihen sopivaa koiraa.

        Minä en nimittäisi aiheen aloittajan toimintaa ihan suojeluksi. Suojelu on hieno laji ja on aika tökeröä mennä sotkemaan saman sanan alle "ihmisille muriseva ja pureva koira".

        Nimittäin, jos opetat koirasi puremaan ihmisiä niin olet ongelmissa, ennemmin tai myöhemmin.

        Suojelukoilutuksessa käyvät harrastuskoirat ja työkoirat ovat ihan oma lukunsa, niitä ei tulisi sotkea näihin sunnuntai-suojelijoihin.

        Suojeluharrastuksessa oleva koira on tasapainoinen, hyvähermoinen vietikäs koira joka ei turhia hötkyile. Tänä päivänä on todella vaikea löytää suojeluun hyvin soveltuvaa saksanpaimenkoiraa. Kaikenlaista kentällä näkee, harva koira vakuuttaa esityksellään.

        Tämä on ihan väärä paikka alkaa kyselemään koiran suojelukoulutuksesta. Epäilen että ottaako kukaan maalimies rinkiinsä mukaan sinnua tavotteidesi kanssa? Suojelu on niin vaativa jali etä pelkkiä harrastelijoita ei juurikaan ole, lähes kaikki kilpailevat. Maalimiehiä on rajoitetusti ja he voivat kieltäytyä treenaamasta jotakin koiraa jos eivät katso sen soveltuvan lajiin.

        Neuvoisin ensin ottamaan selvää koko suojelu koulutuksesta.sch jos olet menossa kilpailemaan siihen kuuluu myös tottelevaisuus ja pelto jälki osiot.haastava laji,ja kuten aikaisempi joku kirjoitti,kaikista koirista ei todellakaan ole kyseiseen lajiin.Otappa rauhassa selvää ja näillä sinun tavoitteillasi,tuskin kukaan mokke alkaa koiraasi koulutaan tai empä usko ainakaan itse.


      • Ruby
        Selma kirjoitti:

        Suojelukoulutus on hyvin vaativa laji ja yleensä ensin tutustutaan lajiin ja vasta sen jälkeen etsitään sihen sopivaa koiraa.

        Minä en nimittäisi aiheen aloittajan toimintaa ihan suojeluksi. Suojelu on hieno laji ja on aika tökeröä mennä sotkemaan saman sanan alle "ihmisille muriseva ja pureva koira".

        Nimittäin, jos opetat koirasi puremaan ihmisiä niin olet ongelmissa, ennemmin tai myöhemmin.

        Suojelukoilutuksessa käyvät harrastuskoirat ja työkoirat ovat ihan oma lukunsa, niitä ei tulisi sotkea näihin sunnuntai-suojelijoihin.

        Suojeluharrastuksessa oleva koira on tasapainoinen, hyvähermoinen vietikäs koira joka ei turhia hötkyile. Tänä päivänä on todella vaikea löytää suojeluun hyvin soveltuvaa saksanpaimenkoiraa. Kaikenlaista kentällä näkee, harva koira vakuuttaa esityksellään.

        Tämä on ihan väärä paikka alkaa kyselemään koiran suojelukoulutuksesta. Epäilen että ottaako kukaan maalimies rinkiinsä mukaan sinnua tavotteidesi kanssa? Suojelu on niin vaativa jali etä pelkkiä harrastelijoita ei juurikaan ole, lähes kaikki kilpailevat. Maalimiehiä on rajoitetusti ja he voivat kieltäytyä treenaamasta jotakin koiraa jos eivät katso sen soveltuvan lajiin.

        En oikeastaan ajatellut sitä lajia, vaan pääasiallisesti miten opetan itse koirani haukkumaan käskystä. Ei sitä tarvitse puremaan sitten opettaa jos siitä ongelmia seuraa.


      • sini
        Ruby kirjoitti:

        En oikeastaan ajatellut sitä lajia, vaan pääasiallisesti miten opetan itse koirani haukkumaan käskystä. Ei sitä tarvitse puremaan sitten opettaa jos siitä ongelmia seuraa.

        opetat samoin kuin muutkin käskyt. yllytä koira haukkumaan, kehu ja palkitse, lisää käskysana. simply the best!


      • Puruja
        Puruja kirjoitti:

        Neuvoisin ensin ottamaan selvää koko suojelu koulutuksesta.sch jos olet menossa kilpailemaan siihen kuuluu myös tottelevaisuus ja pelto jälki osiot.haastava laji,ja kuten aikaisempi joku kirjoitti,kaikista koirista ei todellakaan ole kyseiseen lajiin.Otappa rauhassa selvää ja näillä sinun tavoitteillasi,tuskin kukaan mokke alkaa koiraasi koulutaan tai empä usko ainakaan itse.

        Kirjeen aloittajahan sanoo, ettei mieli harrastaan lajina.Minäkin kyllä ymmärisin tämän aivan oikein ja kauhisten juuri sen takia asiaa.


      • koiruli
        Ruby kirjoitti:

        En oikeastaan ajatellut sitä lajia, vaan pääasiallisesti miten opetan itse koirani haukkumaan käskystä. Ei sitä tarvitse puremaan sitten opettaa jos siitä ongelmia seuraa.

        Opeta käsky "sano"
        Mutta tämäkin on vain tämmöinen aktivointi temppu eikä tarkoita sitä' että koira haukkuisi vihaisesti vaan että koira käskystäsi "sanoo" eli haukahtaa ja näin saa esim.lelun tms.

        Ja tähänkin koiran on oltava haukkuvaa sorttia...
        Eli niin että muu haukkuminen on kiellettyä(siis semmoinen turhanpäiten räksyttäminen)
        ja vain käskystä haukutaan...
        minä opetin tämän niin että vimmasin koiran kanssa ja pidin lelua kädessä hoin "sano" käskyä ja yllytin koiraa haukkumaan kun sitten haukahtaa niin kehuja...
        en tiedä meneekö tämä nyt ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti mutta...

        Sitten semmoinen suojaamis juttu on ihan erikseen...
        Jokainen koira(tai ei ehkä kaikki) suojaa ja puolustaa omistajaansa tarpeen vaatiessa ja tähän ei senkummempaa koulutusta tarvita...
        mutta jos haluat kouluttaa koirallesi suojelua niin silloin soita paikkakuntasi kouluttajalle niin hän kertoo asiasta varmasti lisää...


      • Anonyymi
        Ruby kirjoitti:

        En oikeastaan ajatellut sitä lajia, vaan pääasiallisesti miten opetan itse koirani haukkumaan käskystä. Ei sitä tarvitse puremaan sitten opettaa jos siitä ongelmia seuraa.

        Minun kaikki koirat haukkuu käskystä. Haukkukäskyä ei pidä yhdistää tilanteeseen jossa koira pelkää, taituijottelee esim vierasta. Silloin voi mennä yli, ja koira ottaakkin sen väärin. Puremista kiinnikäymistä ei pidä opettaa, sen koira tekee sitten vahingossa jollekkin. Ja johtaa lopetukseenkin jopa.
        Sinuna opettaisin koiralle jotain hyögyllistä. Sivulle, seuraa, istu, maaha, paikka käskyt esim. Yhtä käskyä on opetettava viikko ainakin,eikä hosua,ettei sekoita, ja oppis kunnolla.
        Hyvät käytöstavat kylillä ja kotona, niitä kannattaa opettaa.


    • Riva

      pitää suojella sinua?Asutko vaaralisella alueella,missä saa pelätä hengen lähtöä,suosittelen mieluummin muuttoa pois kun että opetat koirasi puremaan.
      Ole onnellinen jos sakusi ei hauku.

    • PURUJA

      kYSYTÄÄMPÄ TÄMÄN OTSIKON ALLA,KUINKA MONI HERRASTAA SUOJELUA? LEMMIKKIPALSTALLA ARVIOITIIN KAIT KOKO MAATA,PALJOKO MEITÄ SUOJELUN HARRASTAJIA LÖYTYY? KAUANKO OLETTE HARRASTANEET? kILPAILUJA ALLA?

      • Riva

        että aktiiviharrastajat eivät edes tiedä mikä suomi24 on.Tarvittavan tiedon ja ajatustenvaihdon saa treeneissä.


      • Saimi
        Riva kirjoitti:

        että aktiiviharrastajat eivät edes tiedä mikä suomi24 on.Tarvittavan tiedon ja ajatustenvaihdon saa treeneissä.

        Harrastaja olen, kaiketi aktiivi?

        "aktiiviharrastajat eivät edes tiedä mikä suomi24 on"

        Totta, en tiedä miten itse tänne eksyin tappelemaan lapsien kanssa. Kyl tää on ja yks....


    • kikka

      ...jos nyt hiukan ottaisit selvää mitä suojelu pitää sisällään.

      kun ensin olet sen asian oivaltanut kouluttelet itsellesi koiran jonka tottis on tossa 95-100pisteen tuntumassa,niin voit ruveta kyselemään maalimiehiltä mielipidettä koirasi soveltuvuudesta lajiin.Sitä ennen kannattaa testata se oma soveltuvuus,ettei pääse mopo karkaamaan käsistä.

      Suojelu ei tarkoita sitä että koirasi puree ihmisiä mennen tullen,eikä kukaan noilla kriteereillä ota koiraasi purutreeneihin,vaikka asuisit ainoana valkoisena Harlemissa.Ja jos jostain syystä pääset kööriin mukaan,uskaltaisin epäillä maalimiehen taitoja.Hyvä koira,itsetunto omistajalla kohdallaan,ammattitaitoinen molari jolla on koiranluku taito ja kokemus,siitä alkaa suojelu,ei siitä että haluat koirasi purevan roistoja....

    • fiske

      - ja eipä aikaakaan kun olisit ilman koiraasi..ketä haluaisit purettaa??- ja jos et tiedä suojelusta mitään, älä ihmeessä ota osaa koko asiaan.. muuten saavat taas "sakemannit" arvoistaan huomiota.- vai kenties munanjatkeeksiko..neuvo: mene itse punttisalille tai soita aina hädän tullen yleiseen hätänumeroon!!!!

      • Tosi

        Fiske,toi oli HYVÄ.Yhtyen kommentiisi.


      • fiske
        Tosi kirjoitti:

        Fiske,toi oli HYVÄ.Yhtyen kommentiisi.

        ikävä totuus on että juuri tuollaiset tyypit ovat niitä jotka kartuttavat tiettyihin rotuihin kohdistuvaa aiheetonta vihaa!!-pistää vihaksi!koira ei ole pullisteluväline ja poliisi tulee noutamaan koirasi alta aikayksikön jos usutat sen ihmisten päälle.- näin ovat saaneet ansaitsematonta tuomitsemista mm. Amstaffit jne.- etkö ymmärrä väärin koulutettu koira, väärin signaalein on vaarallinen jopa itsellesi.-virkavalta hoitaa lainjakamisen suomessa!


    • Anonyymi

      Mun koira käy ihan itsestään mun kaverin nilkkaan kiinni! Ei hätää kyl mä autoin mun kaveria!!

    • Anonyymi

      Iäkäs kasvattaja kirjoitti saksanpaimenkoira lehdessä vuosia sitten ,että sakemannin tulee olla terävä, kova ja temperamenttinen.Sakemannilla em. ominaisuudet ovat juuri sitä mihin rotu on alunperin kehitetty rotu on kehitetty nimenomaan palvelu- ja työkoiraksi ja em. ominaisuudet ovat tarpeen, jotta rotu selviäisi monenlaisista työtehtävistään. Tänä paivänä kasvattajat eivät halua pentujen olevan "kovia, teräviä ja temperamenttisia, koska pennut myydään lemmikeiksi perheisiin ja niiden kouluttaminen ja hallitseminen olisi todella vaikeaa. Niinpä joku neropatti on keksinyt että koiran pahoinpitely, kovistelu ja väkivalta tuovat takaisin koiran luontaiset jo rodunjalostuksessa menetetyt ominaisuudet. Saksanpaimenkoira on voimakasluonteinen rotu ja sen sopivuudesta lemmikiksi en ole täysin vakuuttunut ja lemmikkinä se kaipaa paljon toimintaa ja älyllisiä haasteita. Jos ajatellaan millainen ihmisestä tulee jos ihminen kasvatetaan pahoinpitelemällä, kurittamalla ja alistamalla niin tuloksena on ihminen joka ei kykene aikuisena elämään tasapainoista elämää ja kohtelu on henkisesti vaurioittanut häntä lopullisesti. Koirat eivät ole ihmisiä vähäarvoisempia ja niitä on sen mukaan kohdeltava rakkaudella, ystävyydellä ja ennenkaikkea kohteliaisuudella. Ei koira nykypäivänä kykene ihmistä suojelemaan olkoon se mitä rotua tahansa, ellei sitä ole varustettu ampumaaseella ja jos sen saisi vielä opetettua ampumaan. Ihmisen tehtävä on suojella koiraa ei koiran tarkoitus ole ensisijaisesti suojella ihmistä vaikka se sen tekeekin luonnostaan. Ihminen on kiittämätön laji ja kohtelee huonosti kaikkia sille annettuja lajitovereita ja parhaita ystäviään koiria. Saksanpaimenkoira Valtsun puolesta, H Hakala

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe