Kauheeta kattoo

Walt Disney on päättänyt poistaa vanhoista leffoistaan paljon hauskaa ja kaunista.
Minustakin olisi hauskaa muuttaa historiaa, varsinkin omakohtaista historiaani.
Ja niin varmaan monen muunkin elävän ihmisen mielestä.

Olen aikanaan nauranut Afrikan-Afrikkalaisille ja monille niistä nauran vieläkin.
Nauran joskus myös Savolaisille, vaikka heidänkin kielensä on vanhaa historiaa.
Savolaiset ovat tosin aikasti herkkänahkaisia Bwanoja.

Monet, meidänkin tuntemamme valtiot, ovat hanakoita muuntelemaan historiaa.
Noista valtioista näkemäni elokuvat ja dokumentit saavat minut kiristelemään ylettömän valkoisia hampaitani. Tekisi mieleni antaa jyrätä minut lankattuna sinne suojatieksi, puraisisin jokaista kansalaista siellä.

Luettuani tuon Mikki-Hiiri-uutisen, aloin muistella menneitä, ainoakaan näkemäni elokuva, lasten- tai aikuisten, ei tuonut mieleeni mitään poistettavaa kohtausta, ei edes Pekka ja Pätkä Afrikan-Afrikkalaisina.
Mitäpä toi mieleen tuo uutinen 60 -palstalaisille, painotan tässä tuota ikää.

H.

18

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiksi

Kielten ja murteiden nimet ovat yleisnimiä.

• "opiksi"

Ettet nyt vaan halua poistaa historiani painotuksista jotain? :)
        Esim. Ärsyttäviä piirteitä.
        Tehdä minusta mauttoman, hajuttoman neutrin?

H.

• jotkut vaan ei osaa

Vaan virheet ovat virheitä vain muiden kuin hunksin kirjoituksissa, hänelle omat virheensä kertovat näppäryydestään ja erinomaisesta älykkyydestään.
        Jokainen voi päätellä itse sen älykkyyden tason ;)

• jotkut vaan ei osaa kirjoitti:

Vaan virheet ovat virheitä vain muiden kuin hunksin kirjoituksissa, hänelle omat virheensä kertovat näppäryydestään ja erinomaisesta älykkyydestään.
        Jokainen voi päätellä itse sen älykkyyden tason ;)

"jotkut vaan ei osaa"

On se mies vaan niin ärsyttävän suloinen....:)
        Tuo hunksi...
        Mutta keskitytääs nyt historiankirjoitukseen ja miten sen saa uusiksi kirjoittaa, jos saa.
        Kerrankin annan luvan ottaa mukaan ajatukset myös lapsen-lapsista, eli tulevaisuudesta.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"jotkut vaan ei osaa"

On se mies vaan niin ärsyttävän suloinen....:)
        Tuo hunksi...
        Mutta keskitytääs nyt historiankirjoitukseen ja miten sen saa uusiksi kirjoittaa, jos saa.
        Kerrankin annan luvan ottaa mukaan ajatukset myös lapsen-lapsista, eli tulevaisuudesta.
        H.

Sitten kun kasvan horsmaa lukekoon lapsenlapsemme housut jalassa seikkailevaa Aku Ankkaa ja laulakoon "meit oli raitilla poikia viis oli tyttöjäkin vaan ei välitetty niist ; ))

Minulla on mökin varastossa Aku Ankka lehtiä vuodesta 1984-alkaen. Aku Ankan taskukirjoja satoja poikien keräämiä. Sekä muita satuhahmoihin perustuvia kirjoja. Pojat olivat kovia lukemaan niitä.

Muistan ajan kun Akun housuttomuutta pidettiin epäsopivana, mistä näitä oikein sikiää :::HUHUUH

Nyt alan piparin paistoon.

• Afrikka Afrikkalaisille. Harhaanjohtava jo ajatuksenakin vaikka nykyisin hyväksytty ilmaisu negridistä roduista. Afrikka on pinta-alaltaan suurempi kuin Eurooppa kaikkine eri rotua edustavine kansalaisineen. No, mutustelen...jaa, Afrikka mustaihoisille, mutta kun Afrikassa on valkoihoisia afrikkalaisia.

Suomen historia uusiksi. Venäjällä heitellään tuon tuosta uusia teorioita suomalaisuuden juurista mm. että suomalaiset ovat venäläisiä alkujuuriltaan. Suomi jo alueena kuuluisi Venäjälle.

No, ainakin omat juureni ovat venäjällä. Eikä haittaa lainkaan nuo uhoilut, voipa sukuni olla lähtenyt Mongoliasta suvussa alenevasti esiintyvien silmien muodon perusteella.

Amerikka intiaaneille ja Pocahontasista kertovat sadut oikaistava.

Muista Hunksi jatkaa ketjuasi, muuten se kuihtuu. Sinähän moitit meitä, jotka keskustelemme omissa aloituksissamme.

Siis hopi hopi.

• "taivaalla liitelevä siipeilijä"

Minä jatkan ketjuani vain jos minulle suoraan osoitetaan jotain, haukku, kiitos tai kysymys.
        Aloitukseni ajatusta se ei koske.
        Muuten se saa elää elämäänsä loppuunsa saakka.
        Lyhyesti tai pitkästi.
        Kaikki ei kiinosta kaikkia.
        Olisit voinut ottaa kantaa myös aloitukseni ajatukseen.

H.

• hunksz kirjoitti:

"taivaalla liitelevä siipeilijä"

Minä jatkan ketjuani vain jos minulle suoraan osoitetaan jotain, haukku, kiitos tai kysymys.
        Aloitukseni ajatusta se ei koske.
        Muuten se saa elää elämäänsä loppuunsa saakka.
        Lyhyesti tai pitkästi.
        Kaikki ei kiinosta kaikkia.
        Olisit voinut ottaa kantaa myös aloitukseni ajatukseen.

H.

Mistä halusit aloituksellasi keskusteltavan?

• korppis kirjoitti:

Mistä halusit aloituksellasi keskusteltavan?

"darkfly"

Kyllä sen monet ymmärtävät, jos haluavat.
        Ole hyvä ja odota heitä.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"darkfly"

Kyllä sen monet ymmärtävät, jos haluavat.
        Ole hyvä ja odota heitä.
        H.

Luin jo julkitulleet, suomen kielen kielioppivirheistäkö oli kysymys?

• mimmimummi

En ymmärrä miksi pitää hakemalla hakea vanhoista saduistakin se "rasismikortti".
      Esim. Astrid Lingrenin Peppi Pitkätossu kirjoista kohtaus jossa Peppi pitää mukamas alempiarvoisina tummia lapsia, kun ne heittäytyvät alas..valkoisten lasten eteen.. Sekä poistettavaksi Pepin isän neekerikuningas nimitys.. taitaa jo olla poistettukin.
      Niin ..ja lasten lelut pitää olla sukupuoli neutraaleja..
      Ei jymmärrä ..ei.

Kyllä lapsetkin vähitellen oppivat tasa-arvon, sitä mukaan, kun tulee uusia vanhempia. Aina uusia ja uusia.

Eihän meiltä kysytä vaikkapa n-sanan loukkaavuutta, vaan heiltä, joita sillä tarkoitetaan.
        Minä ymmärrän.
        Pienenä opitaan ennakkoluulot, varsinkin, jos on vanhemmat, jotka niitä viljelevät.

• mimmimummi
        **** kirjoitti:

Kyllä lapsetkin vähitellen oppivat tasa-arvon, sitä mukaan, kun tulee uusia vanhempia. Aina uusia ja uusia.

Eihän meiltä kysytä vaikkapa n-sanan loukkaavuutta, vaan heiltä, joita sillä tarkoitetaan.
        Minä ymmärrän.
        Pienenä opitaan ennakkoluulot, varsinkin, jos on vanhemmat, jotka niitä viljelevät.

En ala kinastelemaan aiheesta.. mutta tuo sukupuolineutraali ajatus on mennyt mielestäni jo liiallisuuksiinkin..Sukupuolineutraali lelukuvasto...tytöt saavat olla tyttöjä ja pojat poikia...leikkiköön nukeilla tai autoilla....
        Tasa-arvon kanssa ei sillä kai ole mitään tekemistä.

mimmimummi kirjoitti:

En ala kinastelemaan aiheesta.. mutta tuo sukupuolineutraali ajatus on mennyt mielestäni jo liiallisuuksiinkin..Sukupuolineutraali lelukuvasto...tytöt saavat olla tyttöjä ja pojat poikia...leikkiköön nukeilla tai autoilla....
        Tasa-arvon kanssa ei sillä kai ole mitään tekemistä.

No sukupuolineutraali on minusta täysin hassu ajatus, sillä ei ole mitään tekemistä ihmisten tasa-arvon kanssa. Siis vain minun mielestäni.

Eivät samat verrat hyveitä tai paheita ole mitään tasa-arvoa myöskään.
        Minunkaan tapoihini ei kuulu kinastella minulle tuntemattomien ihmisten kanssa yleisellä keskustelupalstalla.
        Hyvät me!

• Painotat tuota ikää, joten palaan asiaan, kun joskus tulevaisuudessa olen täyttänyt 60 vuotta.

Kirjoitan kuitenkin hieman, koska ystävällisesti annoit jossain vastauksessasi luvan kirjoittaa lapsenlapsista.
      Tässä kuluneella viikolla vietin mukavia päiviä pienen tyttärenpoikani luona ja hänen takiaan en halua muuttaa omasta historiastani yhtään mitään.
      Ellei elämä olisi mennyt juuri näin, ei tuota pientä rakasta olisi, juuri tuollaisena kuin hän nyt on.

Ja onneksi vanhoissa kirjoissa ja elokuvissa Mikki Hiiret ja muuta Disneyn hahmot ovat sellaisia kuin heidän pitääkin olla.
      Silvio Berlusconi voisi hyvinkin toimia tarvittaessa Mikki Hiiren sijaisena.

Eikä savolaisille saa nauraa, ei ainakaan ääneen..

• Mun on ainakin saatava kattoo, kun Bambi liukastelee jäällä!

Sitä ei saa poistaa.........

:D

• -------

Walt Disney on kuollut.
      Olisit laittanut linkin että tiedettäisiin mitä ovat poistaneet. En jaksa enkä viitsi etsiä.
      Mutta ethän sinä koskaan esitä mitään selkokielellä.

• "----"

Oikeastansa hän on pakastettu, aikasti toiveikas hän on.
        60 ihmiset lukevat aina uutisensa, joten koskaan en näe syytä heille linkittää.
        Jätän linkittämisen lapsosille.
        Samoin jätän myös ajtuksilla aprikoisemisen.
        Varsinkin palstamme vasta-alkajille se on terveellistä.
        H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3315
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      120
      1321
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1265
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1028
    5. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1021
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1006
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      957
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      921
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      900
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      855
    Aihe