Harhaluulot?

paranoid1

Olen laihduttanut nyt muutaman kuukauden ja ajan mittaan lisännyt liikuntaa ja tiukentanut ruokavaliota. Aluksi luovuin herkuista, sitten illalla/aamulla syömisestä, sen jälkeen kaikesta yli 100kcal/100g sisältävistä tuotteista, lämpimästä ruuasta ja nykyään vaikka salaatinkin syöminen tuntuu pahalta. Tiedostan kyllä ettei tämä ole tervettä, mutta nykyään alan olla vainoharhainen kaikkea kohtaan, mitä suuhuni laitan. Onko joku muu huomannut samaa?

Siis esimerkiksi en tahdo enää vierailla kenenkään sukulaisten tai joidenkin kavereiden luona, sillä pelkään, että joudun syömään jotain. Pelkään, että työpaikan kahviin on lisätty jotain lihottavaa. Välillä jopa tuntuu, että pelkkä ruuan ostaminen/omistaminen heikentää kontrolliani, ja siitä ikään kuin "rangaistuksena" lihon. Näin kirjoitettuna kuulostaa itsestänikin typerältä, mutta en vain voi mitään näille ajatuksille, jotka pyörivät jatkuvasti päässäni, ja pelkään, etten kohta enää kestä.

14

3152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paranoid1

Välillä epäilen myös, etteivät tuotteiden kalorimerkinnät pidä paikkaansa ja ne ovatkin lihottavia, ja että esimerkiksi jotkut vitamiinivalmisteet haittaisivat laihtumista. Toisaalta alan taas pelätä, että jos jatkan tähän malliin, en jaksa enää urheilla tai vaikka sydän pettää.

• Alma.

Muistan tuon.

Itse olen jo parantunut, mutta muistan kuinka ahdistavia nuo harhaluulot olivat. Vaikka jokin järkevä osa minusta sanoi, että kuuntele nyt itseäsi, niin silti se syömishäiriön pimentämä pää vain huuteli toista.

Muistan myös uskoneeni, että ruokiin jotka olisivat muuten olleet ns. turvallisia, onkin lisätty esimerkiksi rasvaa vain minun kiusakseni. Että keiton liemi ei olekaan vettä ja lihalientä, vaan sinne on kaadettu pullollinen öljyä. Että pussiin onkin vaihdettu kaloripitoisempia leipiä kuin kyljessä lukee. Että vaikka pyysin light-cokiksen, ihan minua lihottaakseen myyjä laittaakin sinne sokeripitoista versiota. Että hammastahnassa on kaloreita. Kaiken huippu taisi olla, kun rupesin tosissani uskomaan että jos suuhuni nousee sylkeä ja minä nielaisen sen, se lihottaa. Siitä alkoikin sitten vuosia jatkunut paperiinsyljeskelykausi, en liikkunut mihinkään ilman käsipaperitolloa johon pystyin kaiken suuhuni nousseen kosteuden sylkemään etten vain liho siitä. Hullua, kerta kaikkisen hullua.

En oikein tiedä mitä voisin avuksesi sanoa. Kuin että yritä pitää kiinni siitä järkevästä minästä, joka kyllä tietää etteivät esimerkiksi tuoteselosteet voi olla huijausta, koska on oikeasti ihmisiä jotka kuolisivat sairauksiinsa (esim. diabeetikot) mikäli ruokavalmistajat voisivat satuilla pakettien kylkeen. Että ruokia ei sinua lihottaaksesi todellakaan valmisteta yhtään eri tavoin. Työpaikan kahvi on edelleen kahvia.

Niin, ja mikäli pystyt, hae apua ennenkuin on liian myöhäistä. Se nimittäin ei ole harhaluulo, että kohta et todellakaan jaksa urheilla, tai että sydämesi saattaa pettää. Jaksamista sulle! :)

• titta4567

Ihan tyypillistä anoreksiakehitystä. Varsinkin toi sosiaalisten tilanteiden pelko (siksi, että voi joutua syömään) on tuttua varmaan useimmille anorektikoille. Sehän siihen totaaliseen yksinäisyyteen lopulta johtaakin, kun ei voi kaloreiden ja "sortumisen" pelon takia enää käydä lainkaan bileissä, ei sukulaisilla, ei baarissa, ei kavereiden leffaillassa jne.

• soon 2 B thin

Hmm joo,tell me about it..tää on ihan kamalaa paskaa kun menettää kokonaan sen todellisuudentajun siitä,mikä on oikeesti normaalia kun alkaa vähentää koko ajan vaan enemmän ja enemmän ja sitte kuulostaaki ihan hullulta kun kuulee muilta miten nk. "normaalin" ihmisen pitäs syödä :/ se on semmoinen ikuinen riesa,kerran kun on parantunut niin sitten nuo asiat ponnahtavat aina uudelleen esiin ja alkaa yksinkertaisesti pelkäämään ruokaa..ihan flipannutta,mutta niinhän se menee :/

• Merja Alitalo

Itse olen ollut monissa ruokatehtaissa esimerkiksi salaattitehtaassa, HK:n tehtaassa, Saarioisen ja Atrian tehtaissa ja olen nähnyt ja kuullut, että ravintotietoja väärennetään ja ruokiin laitetaan erästä ainetta nimeltään alfapetryksoli.

Alfapetryksoli parantaa ruoan säilyvyyttä, mutta valitettavasti lihottaa. Ja pahinta on, että aine on luokiteltu turvalliseksi kasviuutteeksi, joten sitä ei tarvitse merkitä tuoteselosteeseen. Mutta se on niin harvinainen, ettei siitä löydy oikein tietoa. Nyky työpaikassani, Helsingin yliopistossa olemmme tutkineet ainetta ja olemme huomanneet monissa tutkmuksissa sen lihottavan.

Tätä ainetta käytettiin ainakin salaateissa. Ja ainakin tätä ainetta käytetään HK:n tehtaalla , koska HK:n tehtaalla näin alfapetryksoli säiliön.

Joten olkaa varuillanne! T. Helsingin yliopiston professori, Merja Alitalo

• alfapetryksoli

Olen myös kuullut tuosta alfapetryksolista, se on hirveää, kun ruokatehtaat kehtaavat sekoittaa tuollaista ainetta ruokiin muiden ihmisten kustannuksella. No itse en enää tuollaisia syö vaan olen siirtynyt syömään vain niitä ruoki, jotka olen itse alusta asti kasvattanut. Esim. kesällä syön paljon vihanneksia ym. sellaisia joita voin kasvattaa kesällä, talvella en voi kasvattaa oikestaan miitään vaan olen säilönyt kasviksia etikkaliemessä ja syön niitä talvella, kun ne loppuu joskus maaliskuussa, olen noin viikon syömättä ja juon vain tuoremehua ja kun uudet vihannekset valmistuvat aloitan syömään ja säilömään niitä talvea varten.

Kiitos Merja kun kerrot noista ruokatehtaiden toiminnasta kaikille. Levittäkää kaikki tätä asiaa eteenpäin, että ruokatehtaat lopettavat toimintansa!

• Merja Alitalo
        alfapetryksoli kirjoitti:

Olen myös kuullut tuosta alfapetryksolista, se on hirveää, kun ruokatehtaat kehtaavat sekoittaa tuollaista ainetta ruokiin muiden ihmisten kustannuksella. No itse en enää tuollaisia syö vaan olen siirtynyt syömään vain niitä ruoki, jotka olen itse alusta asti kasvattanut. Esim. kesällä syön paljon vihanneksia ym. sellaisia joita voin kasvattaa kesällä, talvella en voi kasvattaa oikestaan miitään vaan olen säilönyt kasviksia etikkaliemessä ja syön niitä talvella, kun ne loppuu joskus maaliskuussa, olen noin viikon syömättä ja juon vain tuoremehua ja kun uudet vihannekset valmistuvat aloitan syömään ja säilömään niitä talvea varten.

Kiitos Merja kun kerrot noista ruokatehtaiden toiminnasta kaikille. Levittäkää kaikki tätä asiaa eteenpäin, että ruokatehtaat lopettavat toimintansa!

Ei tarvitse kiitellä alfapetryksoli, haluan vain kaikkien parasta ja kertoa kuinka meitä huijataan... :) T. Merja

• kauheaatpmp

onko tuo juttu oikeasti totta?

• Pulskistunut

Itsekin söin valmisruokia 2 kuukautta , jonka aikana lihosin 10 kiloa. Painoni nousi siis 40 kilosta 50 kiloon. Söin valmisruokia 4 kertaa viikossa enkä mitään muuta. Alfapetryksoli aiheutti siis lihomisen!!

• skeptinen

Miksihän tuosta aineesta ei löydy googlehausta mitään muuta kuin linkint tähän ja tämän keskustelun perusteella perustettuun toiseen keskusteluun? Onko koko ainetta edes olemassa?

• skeptinen

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11157189

Kyse on siis tuosta keskustelusta. Myöskään tuosta "Insolitus Inasnum Culusksesta" ei löydy Googlesta mitään. Joku tuo "Merja Alitalo" on joku nettitrolli ja täysi sekopää, tai sitten tosiaan meitä huijataan pahasti.

• hk, atria, saarioine

Trolli tai ei niin meitä kusetetaan joka tapauksessa!

• Anonyymi

Siis tämähän kommentti on jo vähän myöhässä, mutta olenko ainoa joka luulee että jos lähdet vaikka vessaan ja jätät ruuan odottamaan pöydälle ja sillävälin kun olet vessassa niin joku lisää ruokaasi vaikkapa jotain ”lihottavaa”

• Anonyymi

Ihan sama täällä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2490
    2. 148
      2224
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2152
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1684
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1593
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1516
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      279
      1394
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1379
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1356
    Aihe