Jyväskylä ja Kortepohja

Manti

Tänä syksynä olisi tarkoitus aloittaa opiskelu Jyväskylän yliopistossa, asunnon sain Kortepohjan ylioppilaskylästä. Kenelläkään kokemusta paikasta? Millaisia kämpät ovat käytännössä, paperissa lukee, että 1h k/solu. Ja miten muuttorumbaan kannattaa varautua, asuntoja vissiin jaetaan vasta ihan koulun alkamisaikaan, eli paljon porukkaa samaan aikaan liikenteessä..? Kaupungista itsestään olen kuullut vain hyvää, ja odotan syksyä aika innolla..:)

13

8764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jane

      Tällästä olen KUULLUT. Eli Kortepohjan opiskelija-asunnot on pahimmillaan aika koppeja. Eli vessaan peruuttamalla että mahtuu ja huoneeseen ei sängyn lisäksi juuri muuta mahdu. Lisäks ylioppilaskylän talot ovat jokseenkin iäkkäitä, joten mitään luxusta ei varmaan ole luvassa.

      Kortepohja alueena on oikein mukava (itsekin sielä asunut n. 10 vuotta, tosin en opiskelija-asunnossa). Kerrostaloja ja luhtitaloja, ala-aste ja ostari (2 ruokakauppaa, pari ravintolaa, Ärrä, parturi ja moottoripyöräkauppa(!) sekä lisäksi Otto-automaatti). Rauhallista on, tosin en tiedä kuinka rauhallisia ne opiskelijatalot ovat. Niistä käytiin pentuna keräämässä pulloja, eikä sillon ainakaan kukaan päähän lyönyt :P

      Muuttajia on todennäköisesti aika paljon liikenteessä samaan aikaan, joten kannattaa varautua ruuhkaan.

      Mukava kaupunki tuo Jyväskylä tosiaan on. Hyvä paikka opiskella ja pitää hauskaa :)

    • valo

      Olen paljasjalkainen jyväskyläläinen ja voin rehellisesti sanoa, että Kortepohja on julmetun masentava lähiö, erityisesti ylioppilaskylä.
      Ulkomaalaiset turistit ovat aina naureskelleet, että Kortepohja on masentavampi kuin entinen Itä-Saksa.
      Paikallislehtemme uutisoi talvella, että ylioppilaskylän opiskelijat joutuvat lukemaan tentteihin lapaset kädessä, kun kyseisissä asunnoissa on talvella hurjan KYLMÄ!!
      Tärkeintä, että aluksi on edes joku asunto, josta lähteä liikkeelle. Voi olla, että tykästyt Kortepohjaan, mielipiteitä ja mieltymyksiä on niin monenlaisia.

      • K-pohja..

        Moi!

        Olen asunut Kortepohjassa 15 vuotta. Mielestäni Kortepohja ei ole sen masentavampi lähiö kuin vaikkapa Keltinmäki. Ihan normaali asuinalue, jossa paljon lapsiperheitä ja eläkeläisiä ja tietty yo-kylässä opiskelijoita. Keskustaan ei ole älyttömästi matkaa (3 km ?) ja muutama kauppa, 2 pitseriaa, ärrä, videovuokraamo, parturi ja se otto tosiaan löytyy ostareilta, ihan yo-kylän kyljestä. Itse yo-kylän kämpistä en valitettavasti tiedä juurikaan.


      • Jane
        K-pohja.. kirjoitti:

        Moi!

        Olen asunut Kortepohjassa 15 vuotta. Mielestäni Kortepohja ei ole sen masentavampi lähiö kuin vaikkapa Keltinmäki. Ihan normaali asuinalue, jossa paljon lapsiperheitä ja eläkeläisiä ja tietty yo-kylässä opiskelijoita. Keskustaan ei ole älyttömästi matkaa (3 km ?) ja muutama kauppa, 2 pitseriaa, ärrä, videovuokraamo, parturi ja se otto tosiaan löytyy ostareilta, ihan yo-kylän kyljestä. Itse yo-kylän kämpistä en valitettavasti tiedä juurikaan.

        Samalla alueella olen itsekin asunut monta vuotta (tiedä vaikka oltais naapureita :). Ja ite oon tykänny. Mutta enpä olekaan asunu niistä yo-taloissa. Tiedot on lähinnä just noita mitä on lukenut Keskisuomalaisen kirjotuksista.


    • Manti

      ..kaikille vastanneille, ei taida olla mitään luxusta luvassa, mutta enpä sitä oikeastaan odottanutkaan. Nimenomaan asenteella "kunhan on joku kämppä, siitä edetään.." liikenteessä, siitähän se sitten nähdään miten pitkälle huumori riittää..:). Lisää tietoa kämpistä otetaan vastaan! Ainakin olisi kiva tietää millasta porukkaa sinne on muuttamassa.

    • Anni

      Itselläni ei ole omakohtaisia kokemuksia Kortepohjan yo-kylästä, neljä kaveriani sensijaan asusteli siellä opiskeluaikanaan. Yksi solussa, kaksi yksiössä ja yksi perheasunnossa. Heidän luonaan tuli käytyä usein, joten aluekin tuli samalla tutuksi.

      Kortepohja on mielestäni aika peruslähiö kauppoineen ja kouluineen, plussaa ovat lähistöllä sijaitsevan Laajavuoren tarjoamat ulkoilu- ja harrastusmahdollisuudet. Niitä kaikki kaverini kehuivat tosi mahtaviksi. Itse yo-kylä on yleisilmeeltään ankeahko, tosin asunnot ovat sisältä ihan ok. Vessat ovat kieltämättä minikokoa, soluissa varsinkin. Ei ahtaanpaikan kammoisille ;) Solussa punkannut kaveri valitteli joskus asuintalonsa rauhatonta menoa, mutta yksiössä ja perheasunnossa olleiden en muista koskaan maininneen meluhaitoista.

      Jos ei odota/vaadi luksustason majoitusta vaan haluaa saada katon pään päälle kohtuuhintaan, niin Kortepohja on hyvä valinta. Kyllä se tehtävänsä täyttää. Viihtyminen on loppupelissä kiinni monista asioista, jos paikka ei miellytä pidemmän päälle niin aina voi hakea uutta asuntoa muualta. Ei muuta kuin tervetuloa Jyväskylään! :)

      • Hmh

        Olen itse asunut Kortepohjassa kaikissa kolmessa asuntovaihtoehdossa. Soluasuminen oli rauhallista, vaikka joku täällä jo toisin kertoikin. Itse asiassa Kortepohjassa asuminen oli hyvinkin rauhallista ja naapureista on enemmän ollut haittaa yksityisen omistamissa kämpissä...
        Yksiöitä on eri kokoisia ja osa on ihan mukavan kokoisia. Pienimmissäkin kykenee kyllä elämään :) Perheasuntojakin on erilaisia. Eikä kylä mielestäni mitenkään ankea ole etenkään asuntoja vuokriin suhteutettuna. Mukavaa on myös se, että matka yliopistolle taittuu helposti ja on todennäköistä, että opiskelukavereista useampikin asuu kylässä.


    • Louize

      tämäkin tyttö on muuttamassa kyseisiin soluasuntoihin, ihan rohkasevaa (kai???) kuulla että sieltä on hengissä selvitty. jos sisään ei sada tai tuule niin kaiken muun toivottavasti kestää :)

      • Manti

        Samaa mieltä, kunhan on katto pään päällä ja vessa käytettävissä (vaikka sinne pääsiskin vain peruuttamalla), niin eiköhän siellä selviä. Ja pitää vaan keksiä muuta tekemistä kämpän ulkopuolella, jos alkaa liikaa ahistamaan..:) Eikä se vissiin ole ongelma Jyväskylässä..
        Mutta kiva kuulla muistakin sinne tulijoista, uskon ja toivon, että aika hauska vuosi edessä..:)


    • Tuulia102

      Y-Kylä oli hieno paikka asua ja naatiskella viitisen vuotta. Elämä helpottui kun hokasin, että nyt jo eläköityneen Oskun kanssa piti olla enemmän kun hyvissä väleissä.

      • IhmeKäytöstä

        Olen asunut koko opiskeluaikani samassa kortepohjan soluasunnossa (koska se on kaikkein halvinta), enkä voi ymmärtää sitä, että suomalaiset opiskelijat eivät puhu keskenään ja välttelevät toisiaan asuessaan solussa. Minä luulin, että minä ja kaksi kämppistäni tulemme elämään kuin siskokset, tekemään joitain yhdessä vapaa-aikana, juttelemaan keittiössä ja tutustumaan.

        Kuukaudet kuluivat, eikä mitään edistystä tapahtunut. Minä yritin aluksi kuon hölmö aloittaa keskustelua heidän kanssaan, kunnes lopulta tajusin, että he eivät pyri minläänlaiseen kontaktiin minun tai toistensa kanssa, että asuminen solussa ei tarkoita heille sitä, että pitäisi olla missään tekemisissä kämppisten kanssa.

        Ilmapiiri oli minun mukaani epänormaali. Minä olin ainoa, joka söi keittiön pöydän ääressä. He menivät ruokalautasineen omiin huoneisiina lukon taakse.

        Myöhemmin juttelin ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa ja he kertoivat kokeneensa saman kuin minä. Se ei ennen ollut Suomessa näin.


    • Ex-asukas

      Asuinalueena Kortepohja on mukava (kaupat ja lenkkipolut lähellä, sopiva matka yliopistolle), mutta jos joudut asumaan Yo-kylän vanhoihin taloihin, asunto on todennäköisesti aika kamala. Varaudu erityisesti kylmyyteen.

    • kortepohj

      Tyttökaveri asui aikoinaan kortepohjassa.soluasunnot on mitä on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe