olen menossa kuukauden päästä paksusuolen tähystykseen.. olisikohan kellään mitään kokemuksia/neuvoja?sattuko?pelottaa..
tähystys
6
1308
Vastaukset
- Antsu1
Omalla kohdallani hankalimmaksi osoittautui se ennen tutkimusta tehtävä tyhjennys. Tyhjennyslitkut ovat melko karsean makuisia ja minä diabeetikkona onnistuin vielä saamaan hypon samaan aikaan - sotkuhan siitä tuli.
Itse tutkimus sujui itselläni melko hyvin. Suoli oli hyvin tyhjentynyt vaikken kaikkea litkua saanutkaan juoduksi. Tosin olin helpottanut tilannetta huolellisella ruokavalion muutoksella jo etukäteen (kaikki vaikeasti sulava pois).
Minä en tarvinut mitään kipulääkkeitä, mutta niitä on mahdollisuus saada, jos kipuja tulee. Tai vaikka jo etukäteen, jos oikein pelottaa.
Summa-summaarum: etukäteistietojeni perusteella pelkäsin paljon pahempaa mitä sitten tuli. Eli tutkimus oli helpompi mitä odotin. Ja kaiken lisäksi sain diagnoosin (mikroskooppinen koliitti) sekä lääkityksen, joka helpotti oloa :) - käynyt
sattui ihan riittävästi sairaanhoitaja paino mahaa ja lääkäri työns tähystintä pyllyyn.sitä ennen 5litraa litkua juoda mikä oli kova homma, onneksi mitään ei löydetty.olen kokenut kipua niin paljon et sitä en osannut pelätä, rankka kokemus ainakin minulle.
- minä
mm. kipulääkitystä, jos toimenpide pelottaa kovasti. Meillähän on ihmisillä yksilölliset "suolenmutkat" ja joissain kohti suoli on kapea ja jooissain taas leveämpi, ahtaimmissa kohdissa tähystin voipi tuntua kipuiluna, mutta yleensä se on ohimenevää ja ei siinä siis läheskään koko ajan pitäis koskea, mutta toki kaikki ollaan yksilöllisiä. Mutta silti ei se nyt mikään maailmanloppuhomma ole, että sillä takuulla selviää kyllä kaikki, mitä suolessa on vialla jos on.
Kipulääkitys siihen on hyvä apu, jos pelottaa. Joskus voi etukäteen myös (halutessaan) tiedustella mahdollista nukutuksessa tehtävää tähystystä.
Olen minäkin kuullut juttua sekä että: toiset sanoo että se ei koske paljon ollenkaan ja menee hyvin ja toiset sanovat toimenpiteen koskevan enemmän.
Mutta millä paikkakunnilla kukin sitten asuu, voinette tiedustella myös paljon miellyttävämmän tähystyskapselin käytöstä, laitehan on sellainen, joka niellään ja se kuvaa koko suoliston aina ruokatorvesta lähtien paksusuolen loppupäähän asti. ja tulee luonnollisia reittejä ulos. Tähystinkapseli taltioi muutamia kymmeniä tuhansia kuvia vuorokauden aikana. Eli homman kuluessa ollaan normaalisti kotona ja toimitaan normaaliaskareissa! Tämän homman pulmana on vielä nykyään se, että laite on joissain kohdin epätarkka eikä siksi korvaa vielä normaalia tähystinletkua. (tulevaisuudessa voi korvatakin) ja toinen ongelma on ollut se, että kapseli voi jumiutua johonkin 'mutkaan' matkan varrella, eikä liiku ihan heti sieltä pois....laitettahan kehitellään paremmaksi. Ja kolmas hankaluus on, että se taitaa olla animmäkseen käytössä vasta pääkaupunkiseudun alueella?
Mutta varsinaiseen asiaan palatakseni, kipulääkitys kannattaa jos pelottaa mennä toimenpiteeseen. - Antsu1
minä kirjoitti:
mm. kipulääkitystä, jos toimenpide pelottaa kovasti. Meillähän on ihmisillä yksilölliset "suolenmutkat" ja joissain kohti suoli on kapea ja jooissain taas leveämpi, ahtaimmissa kohdissa tähystin voipi tuntua kipuiluna, mutta yleensä se on ohimenevää ja ei siinä siis läheskään koko ajan pitäis koskea, mutta toki kaikki ollaan yksilöllisiä. Mutta silti ei se nyt mikään maailmanloppuhomma ole, että sillä takuulla selviää kyllä kaikki, mitä suolessa on vialla jos on.
Kipulääkitys siihen on hyvä apu, jos pelottaa. Joskus voi etukäteen myös (halutessaan) tiedustella mahdollista nukutuksessa tehtävää tähystystä.
Olen minäkin kuullut juttua sekä että: toiset sanoo että se ei koske paljon ollenkaan ja menee hyvin ja toiset sanovat toimenpiteen koskevan enemmän.
Mutta millä paikkakunnilla kukin sitten asuu, voinette tiedustella myös paljon miellyttävämmän tähystyskapselin käytöstä, laitehan on sellainen, joka niellään ja se kuvaa koko suoliston aina ruokatorvesta lähtien paksusuolen loppupäähän asti. ja tulee luonnollisia reittejä ulos. Tähystinkapseli taltioi muutamia kymmeniä tuhansia kuvia vuorokauden aikana. Eli homman kuluessa ollaan normaalisti kotona ja toimitaan normaaliaskareissa! Tämän homman pulmana on vielä nykyään se, että laite on joissain kohdin epätarkka eikä siksi korvaa vielä normaalia tähystinletkua. (tulevaisuudessa voi korvatakin) ja toinen ongelma on ollut se, että kapseli voi jumiutua johonkin 'mutkaan' matkan varrella, eikä liiku ihan heti sieltä pois....laitettahan kehitellään paremmaksi. Ja kolmas hankaluus on, että se taitaa olla animmäkseen käytössä vasta pääkaupunkiseudun alueella?
Mutta varsinaiseen asiaan palatakseni, kipulääkitys kannattaa jos pelottaa mennä toimenpiteeseen.ei kait pysty ottamaan koepaloja.
Ainakin itselläni diagnoosi tuli vasta koepalojen tutkimusten jälkeen eli silmämääräisesti ei mitään poikkeavaa löytynyt. Eli ainakin mikroskooppisen koliitin löytyminen vaatii koepalojen ottoa ja oli todella ihana päästä lopulta massiivisesta ripulista eroon :)
Tässä vielä taustatietoa tähystyksistä. Etenkin kohdat
- esivalmistelu
- tutkimuksen suoritus
poistivat ainakin multa pahimpia pelkoja.
http://www.kaypahoito.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi08044 - minä
Antsu1 kirjoitti:
ei kait pysty ottamaan koepaloja.
Ainakin itselläni diagnoosi tuli vasta koepalojen tutkimusten jälkeen eli silmämääräisesti ei mitään poikkeavaa löytynyt. Eli ainakin mikroskooppisen koliitin löytyminen vaatii koepalojen ottoa ja oli todella ihana päästä lopulta massiivisesta ripulista eroon :)
Tässä vielä taustatietoa tähystyksistä. Etenkin kohdat
- esivalmistelu
- tutkimuksen suoritus
poistivat ainakin multa pahimpia pelkoja.
http://www.kaypahoito.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi08044niin, se kapseli ei korvaa vielä varsinaisia tähystyksiä, pelkissä kuvausmenetelmissä se on ihan ok. Mutta tarkemmissa diagnooseissa tarvitaan avuksi erilaiset tähystinletkut. Mutta pelkät perustutkimukset voi (varmasti monenkin helpottavaksi tiedoksi) hoitaa kapselilla.
Tosin, eipä tavallisia tähystyksiäkään pidä älyttömästi pelätä.
Hyvä sivu tuo, sieltä saavat varmaan kaikki haluamaansa tietoutta hommasta. Koska ne lappusethan, jotka tulee postissa itselle, on aika vähän tietoa koko toimenpiteistä.
- sonya
Turha tähystystä on pelätä! Eihän se tietysti maailman mukavinta hommaa ole, mutta ajattele asiaa siltä kannalta että se on ainut tapa selvittää mikä vaivaa! Itse kärsin kaikenlaisista mahavaivoista vuosi 8 kk!!!!Tähystyksen jälkeen olen saanut helpotusta kipuihin!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa2723442Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard382480Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,3402240SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän832083Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.322021Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava1091943Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --471842Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue331569Särkyneelle sydämelle
Särjin sun sydämen En voi lakata itkemästä Minuun tekee kipeää Koska sinuunkin. Että näin.. En ole runoilija😂301560Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?1251411