Mazda 6 jarruremonttia
2,3 GT alkoi kotimatkalla hidastella, eikä rullannu ollenkaan, pysäystys huoltamolle paljasti että oikea etupyörä kävi kuumana, höyry nousi ja jarrulevy hehkui punaisena. Jäähdyttelyä, lopuksi lumella ihan kylmäksi. Mutta kotona taas sama juttu, kuuma oli.
Ohjeeksi muille (olen sen ”velkaa netille”!): ja muistiin itselleni:
Korjaus: Pyörä pois, jarrusatulan kaksi pulttia irti, satula ylös paikaltaan, jarrupalat pois, palojen levitysjouset (2) talteen myös, kymmenen polkaisua jarruun, lisää jarrunestettä säiliön ylämerkkiin, vielä muutama polkaisu ja jarrumäntä plopsahtaa irti. Tässä jarruputki irti satulasta, pari muovinpalaa pikkupuristimella liittimen päähän jotta nestettä ei valu. Mäntä syyllinen, ruostetta ulkopäässä, pilkkuja noin sentin matkalla, se jumittaa männän. Männän kiillotus ohuella hiekkapaperilla ja vielä hiomatahnalla, kumitiiviste pois jarrusylinteristä, sen puhdistus ja sylinterin tiivisteuraura puhtaaksi rautalankakoukulla ja pyyhepaperilla. Satulan kappalet erilleen ja liukutapit ja suojakumit puhtaaksi. Palat oli ok, joten kasaamaan. Kaikki paikat puhtaaksi ja rasvaan (kumille sopivaa! ei saa pehmittää kumia). Mäntä varovasti paikalleen, suojakumi ensin sylinterin uraan. Jarrupalat ja niiden levitysjouset saa paikalleen, kun ottaa muovikupin pois ylemmän liukutapin ulkopäästä ja irottaa tapin kuusiokoloavaimella. Satulan puolikas (? no se sisäosa, jossa palat on) ylös toisen tapin varassa ja palat paikalleen, samoin levitysjouset pakalleen paloissa oleviin reikiin (muulla tavalla ei saa), sitten kääntö paikalleen ja irrotettu liukutappi paikalleen. Satula paloineen paikalleen, jarruletku kiinni. Ilmausruuvi pari kierrosta auki ja sen päästä letku (reikä 6-8 mm) pulloon, jarruun kymmenen rauhallista polkaisua, kun pulloon tulee nestettä eikä ilmakuplia tule letkusta, ilmausruuvi kiinni. Pyörä paikalleen, hyvin pyörii, 5km koeajo – ei kuumene eikä nestettä vuoda. Kaks tuntia, siinä se.
Tämä oli osien osalta ilmainen korjaus, kokemuksesta tiedän että kestää vuosia. Rikkaammat voi ostaa uuden männän ja tiivisteen ja suojakumit.
6 jarrukorjaus
4
6592
Vastaukset
- exasentaja
Kestikö jarrulevy suorana, itelle meinaan kävi niin(eri merkkinen auto,sillä ei oo mitään väliä), kun työmatkalla kävi jarru jumittaa, tiesin kyl miten irtoo,olin silloin korjaamolla töissä. Talvikeli, pieni kiire töihin,niin ajoin jumittavan kulman (oikea etu) hitaasti tienvarren lumipenkkaan(arvasin miten käy) jarru kyllä irtos sen verran et pääsin töihin, mut levykin meni kieroks. No onneks duunipaikka oli korjaamo sain palat ja levyt "asevelihintaan" itse korjauksen tein samoin kuin sä ja hyvin toimi sen jälkeen ainakin sen vuoden mikä ennen kuin vaihdoin autoa.
- tt sama
Suorana kesti, ei jumputa eikä kahnaa pyörittäessä tai jarruttaessa - Kuulemma parempilaatuiset levyt kestää kuumenemisia suorana, mut halpislevyt menee kieroksi (tuplalevythän siinä on)
- Anonyymi
Onko mäntä kierteellä vai painettava?
Oliko mäntä kierteellä vai painettava?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2444288Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1202744Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412502Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?851529Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161476- 481199
- 781117
- 45986
- 59983
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En173965