Meillä on kaksi rotukissaa: Pyhä Birma ja Venäjänsininen. Birma on kohta kaksi vuotta vanha ja Venäjänsininen 1½ vuotta vanha. Molemmat leikattuja narttuja.
Olemme lähiaikoina muuttamassa maalle, ja toivoisin nyt kokemuksia rotukissojen (tai puoli-rotukissojen) omistajilta miten Teillä on mennyt sisärotukissan totuttaminen ulkokissaksi?
Birma on meillä vähemmän utelias, ei hirveesti ainakaan kylmästä tykkää, että tuskin talvella menee ulos, mutta Venäjänsininen on uteliaampi luonteeltaan ja varmasti tykkää olla ulkona talvellakin.
Rotukissasta ulkokissa?
26
2026
Vastaukset
- Ei ulos!
Miksi haluat tehdä arvokkaista kissoistasi ulkokissoja? Eikö niitä myyty sinulle sisäkissoiksi?
Kissojen ulos päästäminen uhkarohkea teko. Joudutat niiden kuolemaa. Ymmärrätkö?- ulos vaan
Kissat myydään lemmikkieläimiksi. Kissan omistajan oikeus on päättää kissoistaan. Ei entisen omistajan.
- tervetuloa realityyn
Asun maalla ja omat kissani ovat sisäkissoja. Meillä on vaarana liikenne,kissoja inhoava naapuri,supeja,kettuja,susia, huuhkaja ja muutama haukka. Ai niin irrallaan juoksevat koirat jäivät pois listasta sekä liian innokkaat metsästäjät.
Ei maalle muuttaminen tee yksikseen ulkoilusta turvallista.
Sinun käsityksesi maaseudusta taitaa olla aika ruusuinen-perua vanhoista Suomi-filmeistä navettakissoineen. - Vapaana vaan
Varsinkin leikatut kissat pysyvät hyvin talon lähistöllä niin pysyvät leikkaamattomatkin kissat. Palstalla vastaajista näkee kuinka ihmiset ovat vieraantuneet taajaman ulkopuolella asumisesta. Tuo kissoja joku eläin ahdistaisi on täyttä satua kissa tappaa tai juokseen karkuun jokaista ahdistelijaa. Meillä on kissa aina vapaana mökillä ja kaupungissakin kuistilla istuu pääasiassa.
- onko noin vai ei?
Ihan vain tiedoksesi, että jopa metsästyskoira on tappanut kissan sen kiinni saatuaan. Ei se kissa ole suinkaan ainut peto maailmassa, niitä on muitakin ja ne on kissalle vaaraksi. Suurin vaara taitaa siltikin olla ihminen itse autoineen, myrkkyineen, aseineen ja asenteineen.
- Vapaana vaan
onko noin vai ei? kirjoitti:
Ihan vain tiedoksesi, että jopa metsästyskoira on tappanut kissan sen kiinni saatuaan. Ei se kissa ole suinkaan ainut peto maailmassa, niitä on muitakin ja ne on kissalle vaaraksi. Suurin vaara taitaa siltikin olla ihminen itse autoineen, myrkkyineen, aseineen ja asenteineen.
Ei metsästyskoira viitsi kissan päälle käydä.
Metsätyskoirat ovat kiinni pidettäviä koiria. Eikä varmasti metsästystilanteessa rupea kissaa ajamaan, pysäyttämään. Saatika et metsästyskoiria olisi edes kaupungeissa, taajamissa. - iejfoiwjo
Vapaana vaan kirjoitti:
Ei metsästyskoira viitsi kissan päälle käydä.
Metsätyskoirat ovat kiinni pidettäviä koiria. Eikä varmasti metsästystilanteessa rupea kissaa ajamaan, pysäyttämään. Saatika et metsästyskoiria olisi edes kaupungeissa, taajamissa.Ei metsästyskoiran tarvitse kissan "päälle käydä".
Metsästyskoiralta kissan tappo sujuu parilla rivakalla puraisulla ja ravistuksella ohi juostessa, ei siinä kauan ehdi nokka tuhista.
Sellaista voi sattua lähes missä ja milloin tahansa.
HUOLEHTIKAA KISSOISTANNE, ETTEI TULE ITKU! - Vapaana vaan
iejfoiwjo kirjoitti:
Ei metsästyskoiran tarvitse kissan "päälle käydä".
Metsästyskoiralta kissan tappo sujuu parilla rivakalla puraisulla ja ravistuksella ohi juostessa, ei siinä kauan ehdi nokka tuhista.
Sellaista voi sattua lähes missä ja milloin tahansa.
HUOLEHTIKAA KISSOISTANNE, ETTEI TULE ITKU!Montako tapausta tiedät et metsästyskoirat ovat kissan tappaneet ?
- yksi + yksi
Vapaana vaan kirjoitti:
Montako tapausta tiedät et metsästyskoirat ovat kissan tappaneet ?
Minä tiedän ainakin yhden. Eikä taatusti ole ainutlaatuinen tapaus. Osa koirien omistajista jopa yllyttää tahallaan tappamaan kissan, osalle on käynyt vahinko.
- owsir03ow9ue
Vapaana vaan kirjoitti:
Montako tapausta tiedät et metsästyskoirat ovat kissan tappaneet ?
Henkilökohtaisesti en tunne yhtään tapausta, mutta olen kuullut monista.
Uskon kyllä niihin, sillä kissalla niska on jotenkin uskomattoman arka paikka.
Aikoinaan, kun olin ottamassa erästä kissaa pois loukusta (turkistarhoillakin käytettävällä niskapihdillä) tarkoituksena laittaa se jätesäkkiin pois kuljetettavaksi, kävi niin, että vastaan riuhtoessaan kissa jotenkin "muljahti" pihdissä ja kuului vaimea naksaus.
Sen jälkeen jätesäkille oli ihan oikeata käyttöä.
- Kissaa ei saa
LAIN mukaan pitää vapaana ulkona.
- kyllä saa
Saa, muttei valvomatta...
- 23rtasef3a
Muistathan kissan ulos päästäessäsi aina varautua siihen, ettei se enää ikinä tule takaisin.
Oletko valmis ottamaan ja hyväksymään kaikki riskit, jotka lemmikkikissan heitteillä pitämiseen liittyy?
Jos olet, niin anna mennä, muussa tapauksessa harkitse vielä.
Voit välttyä pitkältä itkulta ja epävarmuudelta, kun valvot lemmikkiesi ulkoiliua. - Älä saivartele
SAMA ASIA.
- saivartelempas
Ei ole sama asia, kun koirien kohdalla määrätään eläimen on oltava kytkettynä. Kissojen kohdalla vain, että valvottuna. Valvottuna voi olla myös vapaana, eri asia on se pysyykö kissa valvonnassa ;)
- nupp
Jos et jaksa pitää kissastasi huolta, vaan lykkäät sen valvomattomana ulos, niin myy mieluummin kissa jollekin siitä paremmin huolta pitävälle henkilölle. Kissa ei kuulu vapaana Suomen luontoon.
- joopa joo. vääntäkää
Eikö se rajoita yhtään vapaaksi päästämistä jos maksaa kissasta n. 1000€
per naama. Aivan varmaa on,että häviävät jossan vaiheessa.
Tai olethan voinut saada katit vaikka ilmaiseksi. - Kuule vapaus.
Hei.
Minulla oli venäjänsininen kissa, asui elämänsä alun kaupungissa (pelkäsi
p1rk1l11llis1sti hälytysajoneuvon ääntä). Noin kolmivuotiaana muutti maalle
ja voi sitä elämänriemua. Kissa nautti ulkonaolosta suunnattomasti, vapaus
oli muutakin,kun sanomalehti. Kissani pääsi 22 vuoden ikään ja varmaan
juuri terveelisten elintapojen vuoksi.
Luonnollista ruokaa ja paljon l i i k u n t a a v a p a n a!
En kyllä suosittele ketään ylyttämään metsästysKoiraansa Kissan kimppuun.
Kissa kyllä tappelee niin rajusti ja hyökkää vastustajan s i l m i i n, arvoKoira
voi olla sokea tapahtuman jälkeen.- vapaus vai ei
Tietynlaiset metsästyskoirat on jalostettu sellaisten petojen metsästykseen, ettei ne kissasta juurikaan eroa. Ihan sama suositteletko sinä ketään yllyttämään, sitä tehdään koiran omistajien toimesta ilman suosituksiakin. Jotkut kun pitää kissaa haittaeläimenä ja ajatuksena kuollut kissa, paras kissa. Tavan koiralle, siis lemmikkikoiralle kissa voi olla vaarallinen, mutta metsästyskoirat on asia erikseen.
Metsästäjälle koira on tosiaankin arvokas jos se on oikein hyvä koira, mutta metsästäjä ottaa koiran kanssa AINA riskin, että se koira menehtyy. Eivät he jätät koiraa ottamatta karhumetsälle "jos karhu vaikka sattuisi tappamaan koiran", vaan sinne se mukaan viedään ja karhut on tappaneet useita koiria. Ei poliisikoiraa jätetä kotiin tai autoon, ettei vaan sille kävisi mitään. Ei, vaan se lähtee mukaan siksi, ettei henkilöille sattuisi mitään, että poliisi saa paremmat mahdollisuudet ottaa roistot kiinni. Virantoimituksessa kuolleita poliisikoiria on useita. Sotakoirat toimii miinanraivaajina ja kuolevat työtehtävissä, joiden tarkoitus on säästää ihmishenkiä. Siis koirankaan rahallisella arvolla ei ole muuta merkitystä kuin hyöty metsästyksen onnistumisesta (ajot, haukut jne.), ihmishenkien suojaaminen (poliisi- ja suojelukoirat, sotakoirat jne.
Minulla oli 22 vuotias kissa, joka ei koskaan ollut vapaana ulkona, terveellisesti voi elää ilman vapauttakin.
- Vappu ja vapaus
Kyllä sinulla "vapaus vai ei" on oikea ote elämään.
Tosiasiassa kissa tappaa jopa kärmeen paljailla tassuilla, teeppä perässä...- ote elämään
Ei tapa paljailla tassuilla, vaan tarvitsee siihen kyllä ne hampaatkin avuksi ja tappaa jos ehtii. Käärmeen puremaan on menehtynyt kissoja myös, ei kissakaan aina ehdi ensin.
Elämä vaan menee niin, että vain nopeat elävät, kun puhutaan luonnosta. Ikävä kyllä ihmiset on aika vieraantuneita luonnosta, eikä monillakaan ole mitään hajua mitä tuolla ulkona tapahtuu.
Ei tästä kovin kauaa ole, kun häkissä pihalla ollut koira koki kohtalonsa suden kanssa. Susi ei saanut koiraa häkistä kokonaan itselleen, mutta repi siltä etutassut irti ja koira menehtyi. Ei siis tässä tapauksessa ollut häkistä suojaa koiralle... Voitte vain kuvitella mitkä tuskat koira on kokenut ennen armeliasta kuolemaansa.
- Risukasa5
Itselläni oli kaksi rotukissaa jotka neljän sisäkissavuoden jälkeen "koulutin" ulkokissoiksi. Koulutus alkoi talvella, joten kelit oli viileät ja ulos päästin ne vain nälkäisinä. Sisälle ne oli helppo huudella lämpimään ja palkinnoksi saivat heti vatsan täyteen. Eivät koskaan lähteneet kotoa kauas, olivat huutoetäisyydellä. Molemmat elivät n. 18 vuotiaiksi asti, oppivat myös saalistamaan ja nauttivat ulkoilusta kovasti.
- ruskea koira
Miksi ihmeessä ulkokissoiksi?
Myös maalaiskissat voi olla ihan sisäkissoja.
Kun päästät ulos altistat monelle vaaralle.
Eläimet metsässä, eksyminen, autot, konneet, paleltuminen.
Asun melkein maalla, mutta en päästä maine coon kattejani ulos.- 9+7
Sääli kissojasi.
- Hyvin menee...
Minulla on neva masguerade ja puoliangora. Jälkimmäinen on ulkoillut aivan pienestä pitäen. Viime kesänä aloin ulkoiluttaa myöa neva kissaa. Se oli vuoden ollut vain sisällä.
Ensinnäkin vain sisäkissana ollut on valtavan arka, pysyttelee vain talon läheisyydessä. Nyt kissani ulkoile pihalla ilman valvontaa. Kun toinen kissamme lähtee iltaisin omille teilleen, niin tämä neva maskuerage jää terassille istumaan, se ei mene vieläkään pihapiiriä pitemmälle.
Asumme keskellä metsää, joten luonnossa olisi tarjolla virikkeitä.
Erittäin hyviä kokemuksia ainakin minulla on. Kun koti on hyvä, ei kisa sitä mukavuusaluetta niin vaan hylkää.- 23rtwf56uji76yuj
Oletko varma, ettei sitten harmita, kun kissasi ei enää palaa retkiltään?
Harjoittele itkemistä hyvissä ajoin!
Vai viitsiikö kukaan kissan vuoksi edes itkeä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482814Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3632017- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351678Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua311393Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782