Minulla on ajoittain pieni ongelma ahdistuksen kanssa. Ahdistus ei ole kovin voimakasta ja sitä on satunnaisesti.
Välillä miuna ahdistaa useammin välillä harvemmin. Pärjään ja pystyn tekemään kaikkea enkä käytä edes lääkettä.
Silti minulla on välillä tätä tunnetta: Sydän tykyttää, hengen ahdisusta ja kaikkeen tähän sisältyy voimakas tunnelataus. Tunnelataus liittyy lähinnä tulevaisuuteeni, ja tulevaisuuden pelkoihin.
Koen nyt olevani melko yksinäinen: Minulla on tuttuja ja kavereita mutta en ole yhdenkään heidän kanssaan täysin sinut. Koen kokoajan että minua vähätellään tavalla jos toisellakin.
Minulla on äiti jota kuvittelin pitkään ainoaksi "kaverikseni". Tai siis ainoaksi ihmiseksi jolle pystyi soittamaan usein ja joka oli kuuntelevinaan.
Muutin taannoin takaisin kotiini, tämä muuttaminen rikkoi paljon tajusin vähitellen että äitin ei oikeastaan ole edes kuunnellut minua tai minun huoliani. Äiti kuuntelee ennemmin muita kuin minua minuun liittyvissä asioissa.
Hyvä esimerkki on tilanne jossa olin antanut äidilleni tiettäväksi että lähes kaikki tuloni valuivat myynnissä olleen asuntoni vastikkeisiin ja korkoihin, kaikki tulot. Minulle olisi tarjottu jo kesällä töitä,mutta en voinut ottaa niitä vastaan koska ei ollut varaa ostaa autoa jolla käydä töissä.
Silti äiti eräänä päivänä tuli luokseni huoneeseeni ja idealogia oli suunnilleen tämä "sikon mies ja talkkari (äidin miesystävä) olivat olleet sitä mieltä että minun pitäisi maksaa asumisestani. Maksaa millä, kun tulot menevät lähes kokonaan asuntooni.. Pointti on se että aiemmin oli puhetta äidin kanssa että niin kauan kun ei ole tuloja asuisin täällä ja sitten kun saan asuntoni myytyä ostan osuuden kotitalostani ja hommaan auton ja töitä. Sitten kuitenkin hän tulee kiihkoilemaan että pitäisi kuitenkin maksaa jotain ennen kuin olen saanut edes asuntoani myymättä.
Äidin miesystävä vihoitteli ja piti minua lähes paskakasana koska ei ollut töitä. Piti vaikka kuinka olin äidille selittänyt että kun ei ole autoa, ei voi tehdä töitä . Kun ei ole asuntoa myyty, ei ole rahaa, ei ole autoa eikä töitä.
Pahinta on kuitenkin tämä nykyinen hetki. Olen myynyt asuntoni, se on hyvä. Olen ostanut auton. Sekin on hyvä. Olen saanut vakituisen työpaikan ja rahaa, sekin on hyvä.
Pahinta on kuitenkin äidin asenne. Tuntuu yhä että olen tehnyt jotain väärin, koska äiti edelleen pyrkii kontrolloimaan elämääni: Viimeksi kuukausi sitten äiti ihmetteli että enkö saa unta kun naapurin täti oli sanonut hänelle että minulla palaa yöllä valo: En saa unta jos valo ei ole päällä.
Tai se kun samainen naapurin täti tarkkailee autoni perusteella olenko ehtinyt ajoissa töihin vai en. Koskaan en ole myöhästynyt..
Onko muilla vastaavia kokemuksia? (En tiedä onko tämä edes oikea palsta)
Ahdistuksesta
5
216
Vastaukset
- Keissa
On hyvä purkaa sydäntään. On erittäin hienoa että sinulla on nyt oma asunto, auto ja töitä ja voit elää itsenäistä nuoren ihmisen elämää. Älä anna mummujen puheiden vaikuttaa tekemisiisi. Sinulla ja äidillä on ollut hyvät ja läheiset välit. Varmaan tuo miesystävän vaikutus on saannut äitis käyttäytmään eri tavalla. Äitdillä on ristiriitoja: hän haluaa pitää sinua vielä lapsenomaisesti hyppysissään, mutta joutuu mielistelemään myös miesystävän toiveiden mukaan. Onko äidin ystävä jotenkin kateellinen sinun ja äidin suhteesta.
Yritä pitää asialliset välit äidin kanssa ja tee selväksi itsellesi ja hänelle, että sinulla on oma elämä ja omat suunnitelmat. Jossain vaiheessa jokaisen on irtauduttava lapsuuden kodista. Onko niin että sinullakin on vielä liikaa häntä kotioven välissä ja et ole tempaisut itseäsi irti.
Suhteita kavereihin ja ikätovereihin kannattaa pitää yllä vaikka ei heitä ihan läheisenä pidäkkään.
Kerroit ajoittaisesta ahdistuksesta ja tulevaisuuden peloista. Eiköhän tuollaisia tunteita ajoittain meillä jokaisella ole. Sinulla voi olla myös huono itsetunto ja silloin kokee että toiset eivät ota todesta ja arvosta omana itsenä. Jos ei luota itseensä niin helposti alkaa käyttäytymään sen mukaisesti.Satsaa nyt vain määrätietoisesti omaa itsenäisyyteesi ja asioihin mitä itse haluat. let topakka nuori mies. Oli pakko tiivistää tuota tekstiä, koska pelkäsin että 5000 merkkiä tulee täyteen. Joka tapauksessa ahdistusta tuo juuri se että tuntuu ettei oikein kukaan usko tai luota minuun. Se ei haittaa jos joku ulkopuolinen ei luota tai usko mutta se kun oma äiti tai sisko erilaisin tavoin näyttää sen ettei luota että siihen menestyn työelämässä tai ylipäätään osaan hoitaa talouttani.
Viimeiset 2-3 vuotta talouteni oli toki kuralla, mutta makselin silloin taloustilanteeseeni nähden ylikallista asuntoa. Se oli rankkaa ja raastavaa, mutta sitä ennen menestyin työelämässä ja nyt taas olen saanut uuden alun menestyä työelämässä.
Toinen asia mikä minua ahdistaa on tulevaisuus. Tai oikeastaan tulevaisuuden pelko siitä että tulen olemaan tulevaisuudessakin melko yksinäinen. Pelko siitä että minut löydetään jonain päivänä muumioituneena kotoani siten ettei kukaan ole edes ymmärtänyt kaivata minua mihinkään.- niin ja näin.
Hienoa että olet saanut uuden alun menestyä työelämässäsi, koska se tuntuu sinusta tärkeältä. Et ole yksin asioittesi kanssa. Moni suomalainen kokee nyt samoin kuin sinä huonon taloustilanteesi aikana. Miksi pelkäät yksinäisyytä? puhu jollekkin asioistasi se on tärkeintä ja pidä kaikkiin tuttaviisi hyvät välit. Yritä löytää itsestäsi ne hyvät asiat joita sinusta löytyy oikeasti ja enemmän kuin tiedät. Et vain tajua sitä, koska itsekriittisyys on saanut nyt sinusta otteen. Älä turhaan anna sille valtaa ja anna itsesi velloa huonossa energiassa. Nuku hyvin, syö ja liiku. Kun nämä perus asiat ovat OIKEASTI kunnossa, voit paremmin jo huomaamattasi ja asiat luistavat taas niinkuin haluat ja ehkä enemmän kuin toivoitkaan haluavasi. Jaa tällöin iloasi muiden kanssa ja saat ystäviä. Kanssaihmiset välittävät sinusta, kun reilusti kerrot myös välittäväsi heistä. SE ON VAIKEAA ja haastavaa....oli myös minulle. mutta olen huomannut auttavan.
- Haasteet
Mikä avuksi, minua ahdistaa ja herään siihen öisin. Asiat pyörivät mielessä ja on vaikea nukahtaa uudelleen.Olisiko jollakin toimivaa vinkkiä kuinka tästä päästä eroon?
- sfghsdgnhrgsnh
kutsut univeraalista rakkauden virtaa luoksesi ja käsittelet tilanteen sen avulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606744- 1003472
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262800- 212458
- 272013
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3581852- 251720
- 321588
- 111532
- 491512