kelan päätös kestää

sairashullu

työeläkelaitokselta tuli myönteinen päätös määräaikaisesta kuntoutus-
tuesta. Reilu kaksi kuukautta hakemuksen jättämisestä. Nyt on kulunut jo neljä kk eikä kelan päätös vieläkään tullut. Työeläke on aika pieni joten oletan saavani myös kelasta. Tämä kelan päätös vaan kestää liian kauan. Olen käynyt useaan otteeseen kyselemässä missä vaiheessa hakemus oikein on. Olen kuullut että kelan päätös tulee samoihin aikohin kun eläkelaitoksen. Mikä v....u siellä kelassa mättää. ekaa kertaa siis kuntoutustukea haen.

16

3850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avun saanut

      Ota yhteys kelan asiakaspäällikköön ja pyydä selvitys miksi päätöksenteko kestää noin kauan...Ja laita s-postia kelan pääjohtajalle..

    • ******

      Kuulostaa tutulta... Kelan päätökset raahaa pahasti perässä, vaikka vakuutusyhtiöstä olisikin tullut myöntävä päätös. Itselläni ei onneksi ollut paljoa tulossa rahaa Kelasta, vaan työeläkettä tuli sen verran hyvin.
      Eikun sitkeästi pommitat Kelaa puhelinsoitoin, laita vaikka yleisönosastoon juttua, ota yhteyttä vaikka mihin instanssiin. Nämä asiat on aika nostaa pinnalle ja julkisuuteen!!
      Itse laitoin aikoinaan Hesarin yleisöpalstalle kirjoituksen, mutta eivät julkasseet sitä. Olen itse valmis nousemaan barrikaadeille ja kävelemään vaikka mielenosoituksessa asian puolesta. Suuri yleisö ei varmaan ole tietoinen, miten käsittämättömiä asioita Kelassa tapahtuu...

      • sama vika rahikaisel

      • Anonyymi

    • Jooh Puuh

      Joo, tommosta se on. Ite sain muutaman euron kuntoutustukea Kelan puolelelta, joten sillä odotuksella ei ollut niin kiire. Mutta asumistuessa kestikin sitten aika tasan 6kk päättää ja sekin vain valituksella liian pitkästä kestosta, vaikka ei tuossa ihan mitkään oikeudet toteutuneet.

    • w d

      20.7 toimitin työkyvyttömyyseläkehakemuksen kelaan,12.12. tuli ilmarisen päätös eläkkeestä, kela arpoo vieläkin.

      • enkelannut

        w d:lle
        Minulle tuli Ilmariselta myönteinen päätös vuonna 2011 3,5 kuukaudessa.
        Miksi tuo Kela pitää olla kuvioissa mukana, kun Sinulla on jo Ilmarisen päätös?
        Itselläni ei ole ollut millään lailla. Tapaturmavakuutusyhtiö on maksanut kaikki sairauskulut, -päivärahat sekä tapaturmaeläkkeen ennen Ilmarisen eläkepäätöstä.
        Sairauslomalla "ehdin" olla 94 viikkoa, tosin alussa hieman pätkittäin. Saikkua jäi vielä "käyttämättä" kolmisen kuukautta.


      • odotan minäkin
        enkelannut kirjoitti:

        w d:lle
        Minulle tuli Ilmariselta myönteinen päätös vuonna 2011 3,5 kuukaudessa.
        Miksi tuo Kela pitää olla kuvioissa mukana, kun Sinulla on jo Ilmarisen päätös?
        Itselläni ei ole ollut millään lailla. Tapaturmavakuutusyhtiö on maksanut kaikki sairauskulut, -päivärahat sekä tapaturmaeläkkeen ennen Ilmarisen eläkepäätöstä.
        Sairauslomalla "ehdin" olla 94 viikkoa, tosin alussa hieman pätkittäin. Saikkua jäi vielä "käyttämättä" kolmisen kuukautta.

        Kun eläkeyhtiöltä tulee vain pieni summa, pitää kelalta tulla myös päätös koska osa eläkkeestä tulee sieltä.


    • kaamea otus

      Ihan järkkyä-Asiasta pitää tehdä julkinen..

      • hfb

        Niin pitää. Ihmisten oikeusturvan tähden.


    • jfUH V.KH

      Myös kunnallisen eläkelaitoksen Kevan touhu on ollut asiakkaille täysin käsittämätöntaä ja Kafkamaista. Ihmisten oikeusturvan toteutuminen on kohta erittäin kyseenalaista uuden toimimattoman eläkelaskentajärjestelmän vuoksi. Tämä tiedoksi muillekkin, jotka pähkäilette sen viraston kanssa. Tällähetkellä se ei hoida asioitaan kelvollisella tavalla.

    • kdkbaiuyb

      http://tyoelakelakipalvelu.etk.fi/fi/soveltamisohje/667.pdf
      Kannattaa katsoa, että raha tulee korkojen kera, jos päätökset venyvät yli linkissäkin sallitun lakisääteisen ajan, joka on 3 kk siitä kun hakemus on tullut eläkelaitoksen järjestelmään. Sitä ei tarvitse erikseeen hakea, Laki velvoittaa sen maksamaan ilman hakemusta.!

    • nautittu 12 vuotta

      Itse sain eläkepäätöksen 1,5 vuoden sairasloman päätteeksi sairaus päivärahan jo päätyttyä n. 2,5 kk. sitten.

      Mitään tuloja ei ollut 3 kuukauteen, hain toimeentulotukea.
      Hain ajan heti, kun selvisi että jään ilman tuloja, eli meni saumattomasti. Koska tulot tilillä 3 päivä, oli n. kuukausi aikaa järjestää raha asiat.

      Sai asiallisen mutta hieman tylyn, kanssa käymisen, virkailijan toimesta.
      Ensi työkseen, Virkailija ilmoitti, että raha peritään takaisin heti kun alan saada eläkettä.
      Itse sanoi ilman paineita; no jos tulot jäävät alle nyt saamani tuen haen sitten niille kuukausille toimeentulotukea. Kysyin; jäävätkö tänne kaikki paperit, vain toimitanko sitten uudet. Jos eläke tulee muutaman kuukauden sisällä, ei tuloissa tai menoissa ole muutoksia.
      Minulla oli kaikkien menojen ja tulojen kuitit viimeisen kolmen kuukauden ajalta.
      Ruokakaupan laskut olivat klemmarilla yhdessä, kuukausittain yhteen laskettuna kirjattuna päällimmäiseen.
      ( Minulla oli vielä asunto-osake lainaa, olin jo ottanut vapaata lyhennyksistä tulottomuuden ajan alkaen heti kun tulot loppuivat, jo ennen menoani sotkuun. )
      Selitin millä systeemillä olen asunto velkaani maksanut.
      Menot olivat yhtiövastike vesimaksu korot lainan lyhenneet, yhtä kuin markkina hintainen vuokra-asunto.
      Totesin myös: Eläkkeelle siirtyessäni saisin vuokraan asumistukea, mutta omistus asunnon yhtiövastike jää sen verran pieneksi, etten tukea sitten saa. ( Maksuja oli silloin jäljellä n. 6 vuotta.)
      En saanut muuta vastausta kuin piiiitkän katseen. Tukea ei peritty/kyselty koskaan takaisin.
      Puhelin laskuni oli 4 kuukaudelta 11 €. Virkailija päivitteli puhelin laskuani.. sanoi että lastenlasten takia tarvitsen puhelimen, mutta se on puheluiden vastaan ottamista varten ja jos tarvitaan apua.
      Kyllä minun on pyrkimys elää suu säkkiä myöten.
      Sähkölaskuni oli myös ruodittavana, kulutan yhä saman, samassa asunnossa, eli 1830 kWh vuodessa. Virkailija haki jopa toisen virkailijan katsomaan laskujani, (puhelin, sähkö, yhtiövastike) tämä toinen oli vähän kummissaan; kunnossa on..
      Asenne on joskus kielteinen ja mielestäni virkailija olisi halunnut jotenkin mollata minua, mutta siihen ei löytynyt mitään pohjaa.. Olin jotain 25–30 vuotta virkailijaa vanhempi, hyvin lypsi koko elämäni taloudelliset tiedot, aina ensimmäisestä palkkatyöstä lähtien opiskelut lapset lapsenlapset jopa minkä verran matkustelen.
      .

    • järjästys huonompiki

      Pankin kuukauden tilitiedotteissa on kaikki tulo ja meno tiedot.
      Käteisosto kuitin otan aina ja pistän pieniin minigrip pusseihin ja kuukauden ja vuoden tussilla päälle.

      Rahasta tulee helposti "katoavaa", kuittein talteen otto muistuttaa mihin rahat menevät, raha ei sitten leviä niin helposti taivaan tuuliin.

      säilytän kuitteja n. viisi vuotta ja sitten hävitän.

    • murheellinenstressaa

      Minä toimitin Kelalle väliaikaisen työkyvyttömyyseläke hakemuksen 13.9.2012,Kevaan oli mennyt 18.9.2012.

      Vieläkään ei ole tullut päätöstä,vaikka olen soittanut neljä kertaa jo Kevaan ja viimenään laitoin työkyvyttömyyseläke osaston johtajalle sähköpostia,jossa paheksun liian pitkää käsittelyaikaa,vaikka hakemukset on lähetetty 2kk ennen sairauspäivärahan loppua.Vastausta ei tietenkään ole tullut.

      Syytä tälle mahdottomalle viivästykselle sain viimeisessä puhelussa syyksi,että Kelan kanssa on asioiden vaihto kesken. Hassua on se,että Kelalta sanottiin heidän vain odottavan Kevan päätöstä,jotta saisivat tehtyä oman päätöksen.

      Mielenkiintoista oli tuo linkitetty lakijuttu...

      Taidan huomena soittaa uudestaan ja mainita tuosta laista..

    • ökfpok

      Mulle tuli myös myöteinen väliaikainen päätös eläke-varmalta, (muutoksenhakulautakunnassa tehdyn valituksen kera). Se kestikin 2 vuotta. Nyt pitäisi kelan olla toinen maksava elin, koska varman osuus tuesta on melko pieni ja maksavat sitä siis takautuvasti vuodelta 2012. Kun päätös varmalta tuli,meni siitä iulmeisesti tieto kelaan ja siksi kela lopetti työmarkkinatuen maksamisen minulta 28.2.2014. En ole siis saanut tukea ollenkaan maaliskuulta ja luulevatko, että sairauslomalla, (kun on tehty 2 suurta operaatioita) menen töihin tienaamaan, kun se on kerta minulta kielletty, vai luulevatko, että elän pyhällä hengellä? Nyt en saa mistään rahaa. Sossusta olen hakenut toimeentulotukea, jota minun täytyy maksaa takaisin. Kyllä on ihan suolesta tämä touhu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      356
      3175
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      129
      1197
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      953
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe