Kumpi telejatke?

nuijapää

Niin eli kannattaisko mun hankkia Sony a77:lleni 1.4x vai 2x telejatke? Putkia omistan Sigman 150-500 ja Sonyn 16-50, mutta käyttäisin tota telejatketta enemmän tuohon Sigmaan. Hintaero ei oo suuri mutta 1.4x huonontaa valovoimaa 1 aukon ja 2x kaksi aukkoa (näin olen kuullut). Onko tolla yhdellä aukolla mitään ratkasevan suurta vaikutusta? Tulis käyttöön ihan kaikenlaisissa tilanteissa mutta varmaan eniten piilokojukuvaamisessa. Itse oon enemmän ton 2x kannalla koska Sigmaan sais sillä tosi houkuttelevan polttovälin.

10

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pimeyden ruhtinas

      Eikö tuo Sigma ole ihan tarpeeksi pimeä jo ilman jatkeitakin?

      Minulla on ollut yksi telejatke viime vuosituhannella, filmikameroiden aikakaudella. Toista varon visusti ostamasta.

    • knanfknan

      Ei muuta ongelmaa, kuin pimeys. Objektiivin pitää myös olla erityisen hyvä.
      1,4 antaa 500 millisellä valovoiman f 9 ja 2 kertainen f 13.
      Laita aukoksi 13 ja paina himmenninnappia, että himmennin sulkeutuu. Vieläkö pystyy tarkentamaan?

      Yleisesti ottaen 1,4x jatketta kannattaa käyttää vain f 4 ja parempivalovoimaisissa objektiiveissa ja 2x jatketta 2,8 tai paremmissa.

    • Näin on

      Tarvitset paljon valovoimaisemma telen, jotta tuosta jatkeesta olisi jotain hyötyä. Älkää ihmiset ostako noita suttuja.

      • Huomautus!

        Tuo Sigma 150-500 voi kyllä olla hiukan pimeä, mutta suttu se ei missään tapauksessa ole. Tekee skarppia jälkeä, mutta ei ole mikään 'yökaukoputki'.


    • suttujatke

      Samaan lopputulokseen pääset kun otat kuvan ilman telejatketta, rajaat sitä vähän ja sumennat kuvankäsittelyssä. Sumennus on tarpeellinen koska muuten se ei näytä yhtä suttuiselta kuin telejatkeella otettu.

      • ujqudfhgh

        Telejatkeen kuvanlaatu riippuu objektiivin ja jatkeen yhteensopivuudesta.
        Joskus 1,4x telejatke on jopa parantanut kuvanlaatua. Sattui olemaan vielä halpa piraatti.
        Yleisesti telejatke kuitenkin huonontaa 20-30% ja käyttö vaatii suurivalovoimaisen ja teräväpiirtoisen perusobjektiivin.
        Telejatke ei sovi laajakulmiin, eikä huonovalovoimaisiin zoomeihin. Parhaiten toimii 135-200 millisestä ylöspäin, jos valovoima ja laatu riittää. Monia telejatkeita ei edes saa kiinni lyhytpolttovälisempiin objektiiveihin. Linssit ottaa kiinni toisiinsa.


    • Tuo Sigma on aika pimeä jatkettavaksi, en suosittele. Sen sijaan 120 - 300mm F2.8 kelpaa jatkettavaksi sen valovoima 1,4x jatkolla on F4 ja 2x jatkolla F5,6.

      Kroppikennoisenahan tuo 150 - 500 vastaa täyskennoisen 225 - 750 mm kuvakulmia. Pituutta riittää täten piilokojukuvaukseen ilman jatkeitakin.

    • voeha rähmä

      "Onko tolla yhdellä aukolla mitään ratkasevan suurta vaikutusta? "

      no ei rähäämä vertaa mittää välii....
      heiii...
      sun sonis kestää nostaa vaik kui palaajo sit herkkyyt, ilima et kuva laatu muuttuu miksikkää----

      siistii....

      ja ku siä oot kuitennii sellain vikkelä viikari, ni tokkiiisa ossoot tarkennellakkii iha kohillee ihakusti sillai manuvaalissesti näääs....
      ...tai vaik eyt ossooiskaa , ni siit sonin laatu palajjookaa mihkähä muutunne....

      • Panee kysymään

        Mitäs meinasit juoda jouluna, kun olet mennyt latkimaan jouluviinasi jo nyt?


      • voeha rähmä
        Panee kysymään kirjoitti:

        Mitäs meinasit juoda jouluna, kun olet mennyt latkimaan jouluviinasi jo nyt?

        "Mitäs meinasit juoda jouluna, kun olet mennyt latkimaan jouluviinasi jo nyt? "

        ei jouluun passaa mennä litkii eikä latkii, ku lehdes sanottii, ettei saa.
        mut jos kuitennii litkii, ni kai se on sit uude vuode skumpat alas lirautettava.
        tällöihä sitä ei juakkaa sillai niinkust jouluviinoi vaan uude vuade kuplivata.

        problem solved :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe