18v pois kotoa

weffweofmwef

Eli rakkaat vanhemmat nyt ilmoittivat, että 18 vuotiaana mun pitäisi välittömästi muuttaa pois. Ei kyllä tullu yllätyksenä, on sen verran paska lapsuus ollut.

Täytän 6 kuukauden päästä 18, lukio kesken (2.vuosi ja 3 tai 3½ vuodessa suoritan)
Ei ole mitään hajua mistä saisi duunia, kämpän jne. Apua?
Oon myös ihan helvetin antisosiaalinen ja arka ja yhteiskuntaoppi meni mulla ihan helvetin paskasti.

6

269

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö17

Johonkin opiskelijakämppään hae:) en suosittele hakemaan lainaa, tulee vain kauhee riesa.. tai ala vain etsimään duunia hullun lailla, soittele vanhat kesätyöpaikat läpi ja tutki nettisivuja jne. Duuni=rahaa=asunto, ruokaa ja muuta. Et varmaankaan saa vanhemmiltasi mitään tukea? Älä ole nirso työpaikan valitsemisessa, eka työ voi olla jotain aika kauheaa, mäkkärin tiskillä tai tokmannin siivojana. Muista pysyä tiukkana, samoista työpaikoista taistelevat opiskelijoiden lisäksi maahanmuuttajat ja kouluttamattomat. Joihinkin töihin ei oteta alle 18 vuotiaita, voit kysyä vanhemmiltasi että voitko pysyä kotona jonkun pari kuukautta tai ainakin sen aikaa että saat töitä. Tai voit muuttaa johonkin sukulaiselle. Onnea duunipaikan etsintään, tämä yksinasuminen on kyllä kivaa kun ei tarvi vanhempia kattella eikä kuunnella!;)

• ....................

Ehkä vanhempasi voisivat auttaa sinua asunnon etsimisessä?
      Opiskelijoille on omia asuntoja, katso esim. http://www.kompassi.info/page.asp?_item_id=374

Nämä ovat sieltä

Asuntohelppi
      Opiskelijoiden asuntovuokraus Asuntohelppi. Asuntohelpin sivuilta asunnon hakijat voivat nähdä kaikki tällä hetkellä vuokrattavana ja myytävänä olevat asunnot ja täyttää asunnonhakulomakkeen sekä asunnonhakutoimeksiantolomakkeen.

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö (HOAS)
      Netissä täyttettävä asuntohakemus

Hämäläisten ylioppilassäätiö
      Asunnoista löytyy lisätietoja kohdasta opiskelijapalvelut

Keskisuomalainen Osakunta
      Asunnoista löytyy lisätietoja kohdasta asunnot

Opiskelijoiden vuokravälitys (OVV)
      Vapaiden markkinoiden vuokra-asuntoja opiskelijoille

Satakuntalainen osakunta
      Asunnoista löytyy lisätietoja kohdasta asuntola

Suomen opiskelija-asunnot Oy
      Opiskelia-asuntosäätiöden nettisivut ympäri Suomen

Ylioppilaskuntien asunnonvälitys
      Lyyra.fi-sivuilla yksityiset vuokranantajat voivat tarjota asuntoaan vuokralle ja opiskelijat voivat etsiä asuntoa sekä itselleen että kaveria kimppakämppään

Töitä voit hakea esim. Mol-sivustolta tai kysellä lähistön kaupoista ja muista yrityksistä. Kokeile myös vuokratyöfirmoja, olen saanut työtä esim. tavaroiden pakkaamista. Esim. VMP(täältä sain), Adecco (pääsi heti haastatteluun), Barona, Staffpoint (pääsi heti haastatteluun), Varamiespalvelu...

• ihanjokuvainplaah

Moikka!

Mulla tilanne oli sikäli eri, että itse järkytin porukoita ilmoittamalla, että muutan pois kotoa heti kun täytän 18 - kaiken lisäksi n. 200 km päähän vaihtaen samalla lukiota ja muuttamalla yhteen.

Ensinnäkin, sun ei välttämättä tarvitse mennä töihin koulun ohella, jos et halua. Toki se auttaa talouden kunnossapitoa etenkin jos asut Stadissa, jossa kämpät ovat kalliita. Voisin selittää sulle tässä pitkän romaanin siitä, mitä kannattaa tehdä ja mitä voit tehdä, mutta se veisi paljon aikaa ja oikeasti se on ammattilaisten asia.

Mä luulen, että ensimmäinen paikka, johon sun kannattaisi olla yhteydessä on kunnan sosiaalivirasto. 18 täyttävä kotoa potkittava nuori on varmasti ihminen, jolle löytyy apua ja opastusta. Sosiaaliviraston yleinen tavoite on saada sen asikkaiden talous ja elämä kondikseen ja heiltä löytyy tietotaitoa. Ja jos sun tulot ei riitä toimeentuloon, sossu pystyy tukemaan. Se toki yleensä vaatii sitä, että nostat opintolainaa myös.

Ota myös ajoissa eli 2-3 kuukautta etukäteen yhteyttä johonkin paikkaan, josta saat asunnon eli todennäköisesti opiskelija-asunto-säätiöön. Sun tilanteilla oot vahvoilla saamaan asunnon. Se toki on luultavasti solu vähän vähemmän halutulla alueella, mutta harva pääsee aluksi unelmakämppään.

Sun koulussa on varmaan myös joku opinto-ohjaaja, koulukuraattori, opintopsykologi tms. Mä lähtisin aivan ensin ottamaan yhteyttä niihin, ja sen jälkeen sossuun. Toi sun tilanne on perseestä ja sä et jää yksin _jos_sä_et_halua_jäädä_yksin_itkemään_. Aivan liian moni vaan poraa jossain Suomi24-foorumilla eikä hae tilanteelleen apua. Suomen lain mukaan lisäksi sun vanhemmilla on vastuuta sun toimeentulosta senkin jälkeen kun täytät 18, mutta on selvää, että sä et saa niiltä mitään ilman ulkopuolista jeesiä, joten hae sitä.

Mut, sä kyl selviit, jos sä haluat. Mä selvisin, kun täytin 18 ja muutin himasta, sä selviit myös. :)

OK?

• edellinen kirjoittaj

Ainiin, jos sul on vaikea olla kotona nyt, painu nyt sieltä viduun jo samaan tien. Mut mee ekaks puhumaan jollekin, jonka kanssa voit keskustella siitä mitä sun pitäis tehdä ja jonka kanssa voit arvioida tilanteen kokonaisuuden. Eli vaikka opolle, koulupsykologille tms.

• aöjhgöp

Raha-asioissa valtio tulee sen verran vastaan, et voit hakee opintotukea. Kelan nettisivuilt voi täyttää hakulomakkeen, mut ehkä ois järkevämpää mennä kelaan konkreettisesti sun tilanteessa. Myös asumislisä kuuluu samaan syssyyn sitten, että sitäki voit hakea niin saat rahotusta muualtaki ku töistä.

Eli KELA, työpaikka, asunto... jos on kysymyksii niin netti auttaa varmasti. :)

• Hyvästi makaroni!

Sitä opintolainaa ei muuten kannata pelätä. Yleensä sitä otetaan tyyliin 5 tonnia ja valtio hoitaa takaamisen eli sen kyllä saa. No se viis tuhatta on todella vähän sitten kun pääsee töihin. Alle vuodessa on opintolainat makseltu poies vähän palkasta riippuen. Sitten ei enää tarvitse kituutella ihan opiskelijaelämää, vaikkei sitä rahaa varmaan liikaa ole sittenkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      463
      6586
    2. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      188
      3916
    3. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      109
      2521
    4. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      26
      2050
    5. Moraaliköyhä S-ryhmä

S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko
      Tampere
      139
      1436
    6. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1325
    7. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      68
      1176
    8. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      63
      1105
    9. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      79
      1098
    10. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      46
      1049
    Aihe