raskausajan stressi

eri kokemukset

Pilasi imetyksen. Ekan kanssa ei ollut ongelmia. Nautin imetyksestä, vauva oli tyytyväinen ja imetin 6kk. Toisen kanssa olin valmiiksi väsynyt ja stressaantunut koska esikoinen oli vielä pieni. Univelat ym. Vauva oli täysin erilainen. Stressi kuulema aiheuttaa vauvalle levottomuutta. Ei tyytynyt mihinkään. Levoton. Imetys ei onnistunut vaikka halusin ja kaikki konstit yritin. En nauttinut imetyksestä, maito tuli. Yritin olla antamatta lisämaitoa. Ei niin ei. Ja en ole ainut, olen kuullut muiltakin samaa. Imetin vain 2 kk. Toisaalta molemmat astmaatikkoja, allergikkoja ja jatkuvasti sairaina. Raskaus normaali, ei päihteitä, tupakkaa, ravintoni ok, ei ylipainoa. Ettei se imetys autuaaksi tee.

6

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei poikkeus, vaan...

      ...lähes sääntö.
      Mielestäni ei ole edes harvinaista, että 2. lapsen imetys on vaikeampaa kuin ensimmäisen, jos lapsilla on pieni ikäero. Onhan se selvä juttu, että jos äiti on väsynyt ja stressaantunut, se vaikuttaa imetyksen onnistumiseen ja lisää lapsen levottomuutta.

    • mietin vain

      No kyllä, voihan sitä noinkin käydä. Toisaalta joillain taas toinen imetys onnistuu ensimmäistä paremmin, kun on jo kokemusta. Mietin vain sitä, että ethän sinä ekaakaan lasta kovin pitkään imettänyt, jos jo kuuden kuukauden kohdalla lopetit. Tuliko siinäkin siis jotain ongelmia?

      • Ei poikkeus, vaan...

        Kokemuksesta on varmaan eniten apua silloin, kun ikäero ei ole liian pieni, eikä äiti ole väsynyt. Stressantuneelta lehmäkään ei heru. ;)
        Meillä oli lapsilla ikäeroa 2,5 ja 3 vuotta, mutta olin huomaavinani, että väsyneenä maitoa tuli vähemmän ja vauva oli tyytymätön. :(


      • mietin vain
        Ei poikkeus, vaan... kirjoitti:

        Kokemuksesta on varmaan eniten apua silloin, kun ikäero ei ole liian pieni, eikä äiti ole väsynyt. Stressantuneelta lehmäkään ei heru. ;)
        Meillä oli lapsilla ikäeroa 2,5 ja 3 vuotta, mutta olin huomaavinani, että väsyneenä maitoa tuli vähemmän ja vauva oli tyytymätön. :(

        Kyllä vain, mutta stressin ja väsymyksen vaikutus maidontuotantoon lienee myös hyvin yksilöllistä. Minulla on vasta tämä esikoinen, mutta ensimmäiset kuukaudet olivat todella stressaavia vauvan refluksioireilun vuoksi. Yöllä sai nukuttua muutaman lyhyen pätkän ja olin kuolemanväsynyt. Tähän päivään mennessä (vauva nyt seitsemän kk) en ole nukkunut kolmea tuntia pidempää yhtenäistä pätkää vauvan syntymän jälkeen. Heräilevä tapaus siis edelleen. Silti maidontuotannossa ei ole missään vaiheessa ollut minkäänlaisia ongelmia ja vauva on kasvanut mahtavan hyvin koko ajan. Mutta totta toki on, että stressi vaikuttaa, yksilöllistä vain, kuinka paljon.


      • Ei poikkeus, vaan...
        mietin vain kirjoitti:

        Kyllä vain, mutta stressin ja väsymyksen vaikutus maidontuotantoon lienee myös hyvin yksilöllistä. Minulla on vasta tämä esikoinen, mutta ensimmäiset kuukaudet olivat todella stressaavia vauvan refluksioireilun vuoksi. Yöllä sai nukuttua muutaman lyhyen pätkän ja olin kuolemanväsynyt. Tähän päivään mennessä (vauva nyt seitsemän kk) en ole nukkunut kolmea tuntia pidempää yhtenäistä pätkää vauvan syntymän jälkeen. Heräilevä tapaus siis edelleen. Silti maidontuotannossa ei ole missään vaiheessa ollut minkäänlaisia ongelmia ja vauva on kasvanut mahtavan hyvin koko ajan. Mutta totta toki on, että stressi vaikuttaa, yksilöllistä vain, kuinka paljon.

        Niin, ei ensimmäisen lapsen kanssa juuri olekaan ongelmaa, vaikka lapsi heräilisi kolmen tunnin välein, kun voit kuitenkin levätä ja nukkua siloin kun vauva nukkuu. Palataan asiaan, kun sinulla pyörii jaloissa vilkas esikoinen ja kolmen tunnin välein heräävä vauveli. ;)


      • mietin vain
        Ei poikkeus, vaan... kirjoitti:

        Niin, ei ensimmäisen lapsen kanssa juuri olekaan ongelmaa, vaikka lapsi heräilisi kolmen tunnin välein, kun voit kuitenkin levätä ja nukkua siloin kun vauva nukkuu. Palataan asiaan, kun sinulla pyörii jaloissa vilkas esikoinen ja kolmen tunnin välein heräävä vauveli. ;)

        Juu, tämä nukkui päivisin peräti puolen tunnin pätkissä (pisimmillään), paitsi kantoliinassa pystyasennossa nukkui parin tunnin unia. Refluksiongelmainen kun oli. Että se siitä "kun voit nukkua silloin kun vauva nukkuu". Ja ne kolmen tunnin pätkät olivat harvinaisia öisin, yleensä lyhyempiä. En kiistä, etteikö kahden lapsen kanssa olisi rankkaa, mutta turha tulla minulle selittämään, että en voi olla väsynyt kun minulla on vain esikoinen. Kaikki vauvat eivät nuku, varsinkaan jos ovat jollain lailla kipeitä, kuten meidän vauva oli ekat kuukautensa refluksin takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe