vääristynyt perheasetelma

minä vaan

Olen yksinhuoltajaäiti. Olen käynyt töissä lapsen täytettyä 1 v elättääkseni perheeni. Lapseni on paljon äitini kanssa, joka vie hänet myös päiväkotiin. Päiväkoti on kaukana ja ihan eri suunnalla kuin työpaikkani ja lapsi on pukeutumistilanteissa melko hidas (hän on jonkin verran omaehtoinen ja vilkas), joten sen takia en vie häntä itse. Tuntuu, että lapsi on paljon enemmän kiintynyt äitiini kuin minuun ja se surettaa monesti ja hävettääkin, kun minä en monesti kelpaa, jos äitini on läsnä. Lisäksi äitini antaa aina hänelle periksi kaikessa ja minä yritän asettaa rajoja. Tunnen olevani tosi surkea äiti, kun oma lapsi niin suuresti preferoi isoäitiään oman äidin sijaan. Tämä aiheuttaa jonkin verran skismaa minun ja äitini välille ja toivoisin, että kykenisin elämään ilman hänen apuaan mutta vaikeaa se on. Isompi lapseni on tässä omituisessa kilpailuasetelmassa asettunut "minun puolelleni", jos sitä voisi tuolla lailla kuvata. Nyt perheeseemme on tulossa isäpuoli, mikä varmasti tulee heilauttamaan tätä asetelmaa ja toivon mukaan hyvään suuntaan. Äitini ei yleensä ole sietänyt sitä, että minulla olisi mies/miesystävä, enkä vielä ole edes uskaltanut kertoa, että olen menossa naimisiin. Lapset kyllä tietysti tietävät asiasta (hääjärjestelyt on jo tehty). Enkä vieläkään tiedä, koska uskaltaisin kertoa äidilleni...

13

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei se ole vakavaa

      Monissa perheissä olen kuullut taas, että lapset tykkäävät enempi isästä kuin äidistä, koska isät antavat helpommalla periksi... eli ei tuo ole mitään vaarallista. Lapsi vain huomaa, kenen naruja on helpoin vedellä :D

      Ehkä äitisi ei ole sietänyt miesystäviäsi, koska tuntee sinun ollessa yksin olonsa tarpeelliseksi "kakkosvanhempana" ja asemansa uhatuksi miehen astuessa kuvioon?

      Kerro äidillesi rehellisesti asioista. Häistä tulee negatiivinen ja pahaa mieltä aiheuttava asia, jos se lipsahtaa joltain lapsistasi äitisi korviin.

    • totuuden torvi

      Et ehkä halua kuulla tätä, mutta sanon kuitenkin, koska se on totuus: Noin pienen paikka on olla kotona äidin kanssa. (PISTE). Itsekin kitukuttelen kodinhoitutella/ ttt:lla pienessä vuokra-asunnossa kahden alle 3v muksun kansa yh:na Mutta en todellakaan kadu työelämästä poisjäämistä. Lapseni tarvitsevat minua NYT.

      • Mene pois!!!!!!!!!!!

        Olet niin väärässä. Nostan hattua avaajalle, koska hän ELÄTTÄÄ ITSE perheensä. Sinulle haistatan peet...


    • totuuden torvi

      Olen matalapalkkatyössä ja on taatusti yhteiskunnalle edullisempaa (jo pelkkinä hoitokuluina), että hoidan muksuni kotona. Puhumattakaan lastenpsykiatrian kuluista joita tollaset välinpitämättömät/ idiootit lapsensa hylkäävät vanhemmat aiheuttavat MYÖS minulle kasvavina veroina. ENkä edes lapsen edusta puhu vielä mitään. Hyvää joulua vaan kaikille.

      • Mene pois!!!!!!!!!!!

        Mistä tiedämme, että SINUN lapsistasi tulee yhteiskunnalle kannattavia yksilöitä? Kirjoituksestasi päätellen heidän olisikin ollut parempi olla hoidossa, kuin kotona SINUN kanssasi. Lapsiparat.


    • totuuden torvi

      Jokainen tekee itse omat valintansa. Jos laittaa muksun hoitoon 1-vuotiaana niin ei kannata sitten ihmetellä jos lapsi kiintyy ensisijaiseen hoitajaansa äidin sijasta tai jos siitä valinnasta seuraa muitakin ongelmia (joista asiantuntijat ovat varoittaneet!). Ja jos on taas kotona oleva yh (kuten minä) niin ei pidä valittaa siitä, että raha riittää vaan aivan pakolliseen. Pienen lapsen on yksiselitteisesti aina parempi olla kotihoidossa (mikäli siis kotona terve vanhempi hoitajana). Ja on itsekästä oman elintason nostamisen vuoksi lykätä muksu vieraiden hoitoon. Ei lapsi todellakaan tarvi ensimmäisinä elinvuosina mitään pleikkareita, ulkomaanmatkoja tms. vaan ihan tavallisen sylissäpitävän arkea pyörittävän äidin (tai joskus isän). Kaikkea hyvää näin joununaikaan toivon kaikille, olittepa sitten millaisia valintoja tahansa tehneet. Toivottavasti olette loppuun saakka tyytyväisiä valintoihinne. Minä ainakin tiedän, että en kadu lasten kanssa vietettyä aikaa. :)

      • Mene pois!!!!!!!!!!!

        Sinulta on tainut jäädä "läksyt lukematta"? Lapsi tarvitsee kolme turvallista aikuista kasvaakseen tasapainoiseksi, onnelliseksi ja elämään luottavaisesti suhtautuvaksi ihmiseksi. Esimerkiksi äidin, isän ja pp-hoitajan. Aikaisemmin hoitajan virkaa suoritti esimerkiksi isoäiti. :)


    • totuuden torvi

      Ihan pieni lapsi pystyy maksimissaan luomaan kolmeen tai neljään aikuiseen läheisen suhteen. Enemmän on liikaa/ haitaksi. (Esim. jatkuvasti vaihtuvat hoitopaikan hoitajat jne ovat iso stressi). Ja yksikin turvvallinen kiintymyssuhde muuten riittää. Eikä sitä ensimmäistä kaikkein tärkeintä, turvallista, kiintymyssuhdetta (melkein aina äitiin) mikään oikein korvaa. Minua surettaa erityisesti alle 2-vuotiaden pitkät hoitoajat ja pitkät erot ensisijaisesta hoitajistaan, eli vanhemmista. Alle 3 vuotias ei hyödy säännöllisesti päivähoidossa käymisestä oikeastaan koskaan yhtään mitään, stressiä se vaan aiheuttaa. (Jos siis kotona ns. asiat kunnossa). Eikä vanhempaakaan lasta todellakaan tarvitse laittaa päivähoitoon "oppimaan ja sosiaalistumaan ja saamaan kavereita". Lapsi saa niitä kavereita muualtakin ja jokainen vanhempi osaa sen verran lukea, askarrella ym. touhuta isommankin lapsen kanssa.

    • Mene pois!!!!!!!!!!!

      Yksi läheinen suhde aikuiseen ihmiseen ei riitä, vaan minimi on tuo kolme. Hoitopaikat eivät pakosti ole alati vaihtuvia, vaan lapsella voi hyvinkin olla yksi pp-hoitaja eskari-ikäiseksi asti.

    • totuuden torvi

      Riippuu määritelmästä "läheinen". Minä tarkoitan läheisellä sellaista joka näkee/hoitaa lasta lähes päivittäin. Ja silloin se kolme- neljä on jo isommallekin lapselle maksimi. Ja aina parempi jos kotihoidossa ja mummit muut luottoaikuiset vaan rikastuttavat elämää ja tukevat vanhemmuutta. Minun mielestä pienen lapsen kanssa olemista ei vaan voi ulkoistaa vanhemmilta (erityisesti äidiltä) pois. Meillä suomessa on joku kumma vimma itsenäistää jo vauvat/ taaperot. Alusta lähtien vauva omaan sänkyyn nukkumaan, vuoden iässä tissiltä vieroitus ja äiti töihin/ muksu hoitoon jne.. Argh. Saahan sitä sitten ihmetellä miksi lapset/ nuotet voi niin huonosti :( Toivottavasti esikoiseni ei nyt ihan mahdottomasti kärsi siitä, että hoidan hänet kotona eskari-ikäiseksi asti, kun kerran pienempikin on joka tapauksessa kotona. :D Onhan sillä varmaan välillä "tylsää", mutta sehän tekee ainakin lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mielestä hyvää välillä.

    • agdfag

      Voi elämä, ku ottaa päähän tollaset äitit, jotka ovat olevinaan niin maailman parhaimpia jne, että oma valinta on vain se ainoa oikea ratkaisu ja muiden ratkaisut vääriä.
      Meillä on poika 1 v ja 5 kk, ja olen kyllä palannut töihin heti, kun äitiysloma loppui, ei ollut vaihtoehtoja. Isä on pojan kans päivät kotona, isällä työt pääasiassa painottuu iltoihin ja viikonloppuihin, enkä ole kokenut, että lapsi olisi mitenkään kiintynyt isäänsä enemmän, kuin minuun. On vaan parempi, että lapsella on hyvä ja kiinteä suhde isäänsäkin, kaikilla näin ei ehkä ole, jos isät tekevät pitkää päivää töissä ja lapsi äidin kans kotona. Tällä hetkellä on niin hyvä tilanne, että ei ole tarvinnut hoitoon laittaa vielä, mutta kyllä sekin on suunnitelmissa tuossa ens syksynä. Mielestäni se taas on lapselle parempi, pääsee ikäistensä kanssa leikkimään ja oppimaan, meillä kun ei ole lähipiirissä saman ikäisiä lapsia, joita nähtäisiin edes viikottain. Tällainen tilanne meillä, tämä toimii meidän perheessä. Ehkä ei kaikille sovi, mutta jokainen valitsee omalle perheelleen parhaiten sopivan ratkaisun ja muiden täytyy se hyväksyä ja jättää huutelut ja moitteet pois. Kaikilla ei ole varaa valita sitä kotona olemista.

    • totuuden torvi

      Teillähän on asiat aikas hyvin. Lapsi saa läheisen isän ja saa olla stressittömästi kotihoidossa. :) Se, että alle 3v ylivoimaisesti paras hoitopaikka on kotona, ei ole minun mielipide. Se on ihan yleistä tiedossa olevaa faktaa. Minua ärsyttää, että tästä ei saisi vanhempia syyllistää. Huom äidit ja isät: Myös henkinen pahoinpitely on laissa kiellettyä. Ja jos vie joka työpäivä, jopa alle vuoden ikäisen vauvan, joka on juuri eroahdistusiässä (tajuamassa vasta, että on erillinen olento) 8h matkat vieraaseen hoitoon niin kyllä se on henkistä pahoinpitelyä. Se on traumaattista ja vahingollista ihan pienelle lapselle. Ja voi oikeasti johtaa vakaviinkin mielenterveysongelmiin.
      Kyllähän minuakin välillä esim. rahattomuus pännii, ja varsinkin se, ettei mies meillä kantanutkaan velvollisuuttaan isänä. Silti en ole valittanut asista koskaan: Se on nimenomaan minun valintani hoitaa lapset kotona. Ja jokainen voi valita! En ole kuullut, että ketään ois aseella uhattu viemään lapset hoitoon.. Tai en keksi muutakaan tilannetta, että olisi todella muka pakko laittaa lapset hoitoon. Kukaan ei suomessa kodittomaksi joudu tai nälkää näe vaikka vapaaehtoisesti jäisi töistä pois hoitaakseen lapsensa kotona.

      • totuuden torvi

        Ja kerrottakoon nyt vielä kaikille kokoomuslaisille, että lasten hoitaminen kotona ei todellakaan ole mitään "lusmuamista" tai "yhteiskunnan varoilla elämistä" Se on vaan yksi tapa hoitaa lapset , joita ei hoitamattakaan voi jättää :) (ja vieläpä se lapsen kannalta paras tapa). Aivan järkyttäviä nämä puheet siitä ,että pienten lasten vanhemmat pitäis saada tiiviimmin työelämään mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe