Mielipide!!

-------

Olen itse "entinen" teiniäiti nykyään 22 vuotias kahden lapsen äiti. Minun mielestä on kauhistuttavaa lukea yhä nuoremmista ja nuoremmista lapsista jotka odottavat lapsia...Itse en vaihtaisi kohta 5 vuotiasta tytärtäni mihinkään, mutta en myöskään suosittele kenellekkään lasten tekemistä nuorena.

Osa nuorista vanhemmista kantavat vastuunsa ja ovat hyviä vanhempia lapsilleen, mutta se joka väittää että ongelmia ei ole koskaan ollut valehtelee. Vanhempanakin lapsia saanneilla on myös ongelmia, vaikka erillaisia.

Jos saisin päättää, jokaiselle 13v tytölle asetettaisiin ehkäisykapseli käteen joka ehkäisee raskaudet n.5 vuoden ajan. kuullostaa ehkä kauhealta, mutta niin monen nuoren tytön elämä on mennyt pilalle raskauden takia...riippumatta siitä onko lapsi syntynyt tai onko raskaus keskeytetty.

Huom! en halua tällä hyökätä kenenkään kimppuun vaan vain ilmaista mielipiteni.

32

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tillyy

      No mun lähipiirissä on ikävä kyllä niin että moni nuori äiti on hoitanu lapsensa paremmin kuin vanhempi äiti ):

      • Sivusta seurannut

        Mun lähipiirissä nuoret äidit ovat hoidattaneet lapsensa omalla äidillään ja jatkaneet itse koulunkäyntiä. :(


      • Tillyy
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Mun lähipiirissä nuoret äidit ovat hoidattaneet lapsensa omalla äidillään ja jatkaneet itse koulunkäyntiä. :(

        No mä olen yksinhuoltaja ja vaikka onki mun vanhemmat täs, ni sitten ku tyttö on kolme ni vien päiväkotiin enkä anhemmille kun töihin tai kouluun meen.


      • Sivusta seurannut
        Tillyy kirjoitti:

        No mä olen yksinhuoltaja ja vaikka onki mun vanhemmat täs, ni sitten ku tyttö on kolme ni vien päiväkotiin enkä anhemmille kun töihin tai kouluun meen.

        Niin, että sun vanhemmat tulee hoitaneeksi sun lasta 3 vuotta, kun ne on "täs"?


    • bimbothoi

      Näin siinä useimmiten käy kun sen itse kokee, sitten viisastuu ja saa hieman enemmän elämänkokemusta.

      Sen jälkeen sitä kirjottaa kokemuksestaan vaan ei sekään saa näiden tyhmien teini bimbojen päähän mitään järkeä,

      Tukien leikkaaminen ehkä sen voisi tehdä.

      • että näin!

        No minun mielestä on tyhmää arvostella nuoria äitejä,koska ihan sama minkä ikäinen on niin ensimmäisen lapsen kanssa kaikki on aina uutta äitiydessä. Ja aina kannattaa muistaa että kukaan ei ole samanlainen kuin joku muu.Toiset nuoret ovat vaan kypsempiä kuin toiset.Ja osaavat ottaa parmmin vastuuta. Mielestäni nuoria äitejä pitää tukea.Ei polkea maan rakoon!


      • hate teeners
        että näin! kirjoitti:

        No minun mielestä on tyhmää arvostella nuoria äitejä,koska ihan sama minkä ikäinen on niin ensimmäisen lapsen kanssa kaikki on aina uutta äitiydessä. Ja aina kannattaa muistaa että kukaan ei ole samanlainen kuin joku muu.Toiset nuoret ovat vaan kypsempiä kuin toiset.Ja osaavat ottaa parmmin vastuuta. Mielestäni nuoria äitejä pitää tukea.Ei polkea maan rakoon!

        ei se äitiys tee nuoresta sen kypsempää, vaan tyhmemmän kun luullaan että vauva on "helppo hoitaa" kun onhan niitä siskon lapsiakin tullut hoidettua 2x viikossa.

        ja mitä vastuunottoa se muka on että tehdään lapsi ja sysätään se mummille hoitoon jotta itse voidaan mennä bilettämään/kouluun jne..

        olen samaa mieltä että tuet pois..oppivat nuoretkin äidit miettimään että haluavatko sittenkään ottaa vastuuta lapsesta kun ei voikaan lusmuilla kotona veronmaksajien rahoilla.

        ja lasten ei kuulu tehdä lapsia, se on sairasta. lasten kuuluu käydä koulunsa ja elää nuoruutensa.
        en ole nähnyt vielä yhtäkään hyvää teiniäitiä.
        ja on täyttä skeidaa puhua siitä että nuoret äidit muka jaksaisivat hoitaa lapsensa ja eivät väsy niin paljon kuin vanhemmat äidit, eihän nuoret äidit ole jaksaneet edes kouluja käydä saatika herätä ennen klo 8 aamulla kun lasta ei vielä ole ollut kuvioissa..


      • että näin
        hate teeners kirjoitti:

        ei se äitiys tee nuoresta sen kypsempää, vaan tyhmemmän kun luullaan että vauva on "helppo hoitaa" kun onhan niitä siskon lapsiakin tullut hoidettua 2x viikossa.

        ja mitä vastuunottoa se muka on että tehdään lapsi ja sysätään se mummille hoitoon jotta itse voidaan mennä bilettämään/kouluun jne..

        olen samaa mieltä että tuet pois..oppivat nuoretkin äidit miettimään että haluavatko sittenkään ottaa vastuuta lapsesta kun ei voikaan lusmuilla kotona veronmaksajien rahoilla.

        ja lasten ei kuulu tehdä lapsia, se on sairasta. lasten kuuluu käydä koulunsa ja elää nuoruutensa.
        en ole nähnyt vielä yhtäkään hyvää teiniäitiä.
        ja on täyttä skeidaa puhua siitä että nuoret äidit muka jaksaisivat hoitaa lapsensa ja eivät väsy niin paljon kuin vanhemmat äidit, eihän nuoret äidit ole jaksaneet edes kouluja käydä saatika herätä ennen klo 8 aamulla kun lasta ei vielä ole ollut kuvioissa..

        Olet aika ahdasmielinen. Tarkoitin sitä että on kypsempiä nuoria ja sitten on niitä jotka vastuuta ei osaa ottaa.Ja kyllähän ennen aikaa mentiin naimisiin jopa 16 vuotiaana ja sitten jotkut teki lapset 17 vuotiaana. Ja aika useat 18 vuotiaat ovat jo saaneet ammatin! Monilla jo työ kokemusta!!!!


      • hate teeners!
        että näin kirjoitti:

        Olet aika ahdasmielinen. Tarkoitin sitä että on kypsempiä nuoria ja sitten on niitä jotka vastuuta ei osaa ottaa.Ja kyllähän ennen aikaa mentiin naimisiin jopa 16 vuotiaana ja sitten jotkut teki lapset 17 vuotiaana. Ja aika useat 18 vuotiaat ovat jo saaneet ammatin! Monilla jo työ kokemusta!!!!

        kun kerta puhut tyyliin "ennenvanhaan" niin kerrotaas sitten mitä muutakin "ennenvanhaan" tehtiin.

        "ennenvanhaan"
        - tehtiin paljon töitä ja hoidettiin sitä omaa maatilkkua
        - naisilla ei ollut äänioikeutta
        - vähävaraisten perheiden naiset eivät käyneet kouluja, vaan jäivät kotiin hoitamaan kotihommia ja perheen lapsia, koulutus oli ylellisyys ja ylpeyden aihe
        - lapset tottelivat ja kunnioittivat vanhempiaan sekä osallistuivat kodin töihin
        - ei ollut mitään avioeroa, aviossa kun oltiin niin otettiin vastaan hyvän lisäksi kaikki pahakin, myös väkivalta.avioero oli häpeä.
        - avioon mentiin välillä pakostakin
        - avioliiton ulkopuolisia lapsia sanottiin "äpäröiksi"
        - ei ollut aborttia,lapsen jouduit kasvattamaan ja hoitamaan vaikket ikinä lasta olisi halunnut.

        tuossa nyt joitain esimerkkejä elämästä "ennenvanhaan".
        joten mitäpä jos ottaisit asioista selvää ennenkuin alat puhumaan jostakin sellaisesta asiasta josta sinulla ei ole hajuakaan.
        sinuna myös kunnioittaisin enemmän monia opiskelumahdollisuuksia joita nykyään naisille on tarjolla, katsos kun "ennenvanhaan" naiset eivät päässeet kouluun ja opiskelemaan vaikka halusivatkin, koti oli naisille määritelty paikka.

        ehkä nykyään asiat ovat liiankin hyvin nuorilla, kun ei arvosteta mitään mahdollisuuksia ja ei kunnioiteta ketään..kaikki on vain tyhmää ja tylsää.
        nuorilla ei ole vastuuta oikeastaan mistään..kunhan nyt edes peruskoulun pääsevät läpi niin mamma ja pappa ostaa auton palkkioksi...

        edut pois nuorilta ja vastuuta sekä velvollisuuksia tilalle..katsotaan muuttuuko asenne kun joutuu tekemään oikeasti töitä oman hyvinvointinsa eteen.


      • että näin
        hate teeners! kirjoitti:

        kun kerta puhut tyyliin "ennenvanhaan" niin kerrotaas sitten mitä muutakin "ennenvanhaan" tehtiin.

        "ennenvanhaan"
        - tehtiin paljon töitä ja hoidettiin sitä omaa maatilkkua
        - naisilla ei ollut äänioikeutta
        - vähävaraisten perheiden naiset eivät käyneet kouluja, vaan jäivät kotiin hoitamaan kotihommia ja perheen lapsia, koulutus oli ylellisyys ja ylpeyden aihe
        - lapset tottelivat ja kunnioittivat vanhempiaan sekä osallistuivat kodin töihin
        - ei ollut mitään avioeroa, aviossa kun oltiin niin otettiin vastaan hyvän lisäksi kaikki pahakin, myös väkivalta.avioero oli häpeä.
        - avioon mentiin välillä pakostakin
        - avioliiton ulkopuolisia lapsia sanottiin "äpäröiksi"
        - ei ollut aborttia,lapsen jouduit kasvattamaan ja hoitamaan vaikket ikinä lasta olisi halunnut.

        tuossa nyt joitain esimerkkejä elämästä "ennenvanhaan".
        joten mitäpä jos ottaisit asioista selvää ennenkuin alat puhumaan jostakin sellaisesta asiasta josta sinulla ei ole hajuakaan.
        sinuna myös kunnioittaisin enemmän monia opiskelumahdollisuuksia joita nykyään naisille on tarjolla, katsos kun "ennenvanhaan" naiset eivät päässeet kouluun ja opiskelemaan vaikka halusivatkin, koti oli naisille määritelty paikka.

        ehkä nykyään asiat ovat liiankin hyvin nuorilla, kun ei arvosteta mitään mahdollisuuksia ja ei kunnioiteta ketään..kaikki on vain tyhmää ja tylsää.
        nuorilla ei ole vastuuta oikeastaan mistään..kunhan nyt edes peruskoulun pääsevät läpi niin mamma ja pappa ostaa auton palkkioksi...

        edut pois nuorilta ja vastuuta sekä velvollisuuksia tilalle..katsotaan muuttuuko asenne kun joutuu tekemään oikeasti töitä oman hyvinvointinsa eteen.

        Just mitä ihmettä teet täällä ku oot tollane tyrmääjä!? Siulla asiat varmaan niin helvetin hyvin ku pitää tääl käydä lyttäämää toisten unelmaa. Ja mistä sie tiiät et mie en tietäs vanhasta ajasta mitään. Se on hyvä tulla tänne arvostelemaa ihmisiä joita et edes tunne! Ja eikö siulla mee ymmärrykseen se et kakki ihmiset ovat erilaisia kehityksessä ja muutenkin!


      • hate teeners!
        että näin kirjoitti:

        Just mitä ihmettä teet täällä ku oot tollane tyrmääjä!? Siulla asiat varmaan niin helvetin hyvin ku pitää tääl käydä lyttäämää toisten unelmaa. Ja mistä sie tiiät et mie en tietäs vanhasta ajasta mitään. Se on hyvä tulla tänne arvostelemaa ihmisiä joita et edes tunne! Ja eikö siulla mee ymmärrykseen se et kakki ihmiset ovat erilaisia kehityksessä ja muutenkin!

        tottakai kritisoin tuota nykymuotia että 13-18v tytöt ovat vatsa pystyssä heti kun kynnelle kykenevät.
        ja tuollaista touhua sitten puolustellaan sitten vetoamalla johonkin "ennenvanhaan" juttuihin tai "nokun aasian maissakin tytöt saa lapsia jo ainaki 10 vuotiaana niin miksen mäkin vois tehdä samalla tavalla"..

        nykyään on niin paljon mahdollisuuksia nuorille naisille tarjolla, että oikeasti hämmästyttää kun tieten tahtoen halutaan ns. vetää oma elämä vessanpöntöstä alas.

        pitäisikö teiniäitejä sitten kehua, varmana et olisi nyt minulle keuhkoamassa jos ihastelisin ja kannustaisin teiniäitejä ja puhuisin melkeinpä jo läpiä päähäni kehumalla teiniperhe- elämää..

        jokin on tässä maassa vialla kun teinitytöt hankkiutuvat raskaaksi, ja olettavat että joku muu maksaa heidän perheleikin, ja kenties hoitaa sen lapsenkin vielä..ainakin voi sanoa että on tullut jo lapsia tehtyä.

        ja mikä unelma se on kun ryhdytään leikkimään aikuisten leikkejä vähän turhan aikaisin.
        taitaa se unelma kuitenkin olla seksileikin ikävä päätös eli vahinko joka pidetään seurauksista piittaamatta.
        niinhän se useimmiten käy nuorilla, oletetaan että "ei ekasta kerrasta voi tulla raskaaksi ja ei mulle voi käydä niin" ja harrastetaan seksiä ilman ehkäisyä ja "soppa" on valmis.

        järjenkäyttö on myös sallittua...


      • hate teeners!
        että näin kirjoitti:

        Just mitä ihmettä teet täällä ku oot tollane tyrmääjä!? Siulla asiat varmaan niin helvetin hyvin ku pitää tääl käydä lyttäämää toisten unelmaa. Ja mistä sie tiiät et mie en tietäs vanhasta ajasta mitään. Se on hyvä tulla tänne arvostelemaa ihmisiä joita et edes tunne! Ja eikö siulla mee ymmärrykseen se et kakki ihmiset ovat erilaisia kehityksessä ja muutenkin!

        ja kannattaisi varmaan sen verran pojalta kysyä että onko tuo teinivanhemmuus sen pojankin unelma, vai haluaisiko hän ehkä jotain muuta elämältään ennen vanhemmuutta..tai ehkä poika ei ikinä edes halua lapsia ja sekin pitää hyväksyä ja jatkaa sitten matkaa syyttelemättä ketään.
        ei pidä olettaa että oma unelma olisi heti sen pojan unelma.
        Poikakin on ihminen


      • Miumau
        hate teeners! kirjoitti:

        ja kannattaisi varmaan sen verran pojalta kysyä että onko tuo teinivanhemmuus sen pojankin unelma, vai haluaisiko hän ehkä jotain muuta elämältään ennen vanhemmuutta..tai ehkä poika ei ikinä edes halua lapsia ja sekin pitää hyväksyä ja jatkaa sitten matkaa syyttelemättä ketään.
        ei pidä olettaa että oma unelma olisi heti sen pojan unelma.
        Poikakin on ihminen

        Ja joku on sitten sanonut että sen jätkän pitää jäädä siihen kuppaamaan??:D Mä tulin suunnitellusti raskaaks, ja silti jäin yksin, mutta en ole missään vaiheessa vaatinut miestä tilille lapsesta. JA! Jatkuvasti valitetaan siitä kuinka miehellä täytyisi olla oikeuksia. Mutta eihän sillä ole mitään velvollisuuksia. Tässäkin tilanteessa mies voi olla ottamatta yhteyttä, mutta jälkeenpäin sanoa että äiti ei antanut nähdä.


      • hate teeners!
        Miumau kirjoitti:

        Ja joku on sitten sanonut että sen jätkän pitää jäädä siihen kuppaamaan??:D Mä tulin suunnitellusti raskaaks, ja silti jäin yksin, mutta en ole missään vaiheessa vaatinut miestä tilille lapsesta. JA! Jatkuvasti valitetaan siitä kuinka miehellä täytyisi olla oikeuksia. Mutta eihän sillä ole mitään velvollisuuksia. Tässäkin tilanteessa mies voi olla ottamatta yhteyttä, mutta jälkeenpäin sanoa että äiti ei antanut nähdä.

        hei, se lapsi on myös sen pojankin eikä pelkästään tytön.
        siksi ennen näitä liian aikaisia perheensuunnitteluja kannattaisi ehkäpä keskustella myös sen pojan kanssa olisiko hän valmis kantamaan vastuun jos vahinko kävisi vaiko päädyttäisiinkö aborttiin. seksistäkin saa pidättäytyä, ei kukaan pakota sähläämään sängyssä pojan kanssa ilman ehkäisyä.

        ja ei mielestäni ala-ikäisten ajatusmaailmaan pitäisi mitkään perheenperustamiset kuulua, on mielestäni nimittäin aika huolestuttavaa jos nuori tyttö alkaa perheenperustamista ihan tosissaan harkitsemaan ja miettimään miten toteuttaa ns. unelmansa.

        ja jos joillekin tytöille "vahinkoraskaus" on pelottavaa ja järkyttävää, niin miettikää sitä poikaa joka kuvitteli että ehkäisy oli tytöllä kunnossa kun kerta niin sanoi, varmasti sitä poikaa pelottaa ihan yhtä paljon ellei enemmän, sillä kyllä varmasti häntäkin tullaan haukkumaan jos hän ei halua osallistua 15 vuotiaana pikku perheen pyörittämiseen.
        ja kyllä varmaan jokainen teiniäiti on vaatimassa aina rahaa lapsen isältä "lapsen elatukseen", samalla syyllistäen sitä isää tyyliin "mitäs panit jos et perhettä halunnut"..tuskin kukaan 15 vuotias poika kuvittelee tulevansa isäksi niin nuorena.


      • miumau2
        hate teeners! kirjoitti:

        hei, se lapsi on myös sen pojankin eikä pelkästään tytön.
        siksi ennen näitä liian aikaisia perheensuunnitteluja kannattaisi ehkäpä keskustella myös sen pojan kanssa olisiko hän valmis kantamaan vastuun jos vahinko kävisi vaiko päädyttäisiinkö aborttiin. seksistäkin saa pidättäytyä, ei kukaan pakota sähläämään sängyssä pojan kanssa ilman ehkäisyä.

        ja ei mielestäni ala-ikäisten ajatusmaailmaan pitäisi mitkään perheenperustamiset kuulua, on mielestäni nimittäin aika huolestuttavaa jos nuori tyttö alkaa perheenperustamista ihan tosissaan harkitsemaan ja miettimään miten toteuttaa ns. unelmansa.

        ja jos joillekin tytöille "vahinkoraskaus" on pelottavaa ja järkyttävää, niin miettikää sitä poikaa joka kuvitteli että ehkäisy oli tytöllä kunnossa kun kerta niin sanoi, varmasti sitä poikaa pelottaa ihan yhtä paljon ellei enemmän, sillä kyllä varmasti häntäkin tullaan haukkumaan jos hän ei halua osallistua 15 vuotiaana pikku perheen pyörittämiseen.
        ja kyllä varmaan jokainen teiniäiti on vaatimassa aina rahaa lapsen isältä "lapsen elatukseen", samalla syyllistäen sitä isää tyyliin "mitäs panit jos et perhettä halunnut"..tuskin kukaan 15 vuotias poika kuvittelee tulevansa isäksi niin nuorena.

        :D olet kyllä todella ahdasmielinen. En ollut ala-ikäinen kun sain tytön. Olin jo 18 kun päätimme että lapsi on tervetullut jos on tullakseen, ja niin minä raskauduin. Pojan vanhemmatkin olivat tietoisia että hän haluaa lapsen kanssani. Siltikin kahdeksannella raskausviikolla mies lähti lätkimään asunnostamme. Eli siis todellakaan ei ollut vahinko, ja mies tiesi mitä oli tekemässä. Sanot että eiköhän jokainen teiniäiti oo vaatimas rahaa lapsen isältä.. Minä en ole vaatinut enkä aiokkaan, en näe tarvetta. Lapsen isä ei ole ottanut yhtyettä ja teki raskauteni aikana selväksi ettei halua nähdä lasta.. Minä en ole häntä haukkunut myöskään siitä ettei halua olla tässä, olen onnellinen siitä ettei ole koska kun hän lähti, meno lähti lapasesta hänellä. Oli vain ajan kysymys milloin hän olisi jättänyt "meidät". Minä vain ihmettelen että miten kukaan voi elää itsensä kanssa jos on suunnitellusti lapsen halunnut, ja sitten ei haluakkaan sitä lasta. Oma on hänen päätöksensä ja saa siinä minun mielestäni pysyä. Me pärjäämme kaksinkin lapsen kanssa.


      • hate teeners!
        miumau2 kirjoitti:

        :D olet kyllä todella ahdasmielinen. En ollut ala-ikäinen kun sain tytön. Olin jo 18 kun päätimme että lapsi on tervetullut jos on tullakseen, ja niin minä raskauduin. Pojan vanhemmatkin olivat tietoisia että hän haluaa lapsen kanssani. Siltikin kahdeksannella raskausviikolla mies lähti lätkimään asunnostamme. Eli siis todellakaan ei ollut vahinko, ja mies tiesi mitä oli tekemässä. Sanot että eiköhän jokainen teiniäiti oo vaatimas rahaa lapsen isältä.. Minä en ole vaatinut enkä aiokkaan, en näe tarvetta. Lapsen isä ei ole ottanut yhtyettä ja teki raskauteni aikana selväksi ettei halua nähdä lasta.. Minä en ole häntä haukkunut myöskään siitä ettei halua olla tässä, olen onnellinen siitä ettei ole koska kun hän lähti, meno lähti lapasesta hänellä. Oli vain ajan kysymys milloin hän olisi jättänyt "meidät". Minä vain ihmettelen että miten kukaan voi elää itsensä kanssa jos on suunnitellusti lapsen halunnut, ja sitten ei haluakkaan sitä lasta. Oma on hänen päätöksensä ja saa siinä minun mielestäni pysyä. Me pärjäämme kaksinkin lapsen kanssa.

        et vissiin edes lukenut tekstiäni, sillä tekstissäni en puhunut VAIN SINUSTA vaan teinivanhemmuudesta YLEENSÄ.

        ja kyllä aikas usein teinitytöt ovat vähintäänkin kostoksi vaatimassa siltä nuorelta isältä vaikka mitä, koska se on "vain" sen nuoren pojan syy..entäs sellaiset tilanteet joissa tyttö on muka unohtanut ottaa e-pillerin n. viikon ajalta eikä kerro pojalle mitään asiasta?

        monesti voisi nämä tytöt käyttää järkeään siinä kun jutellaan että "jos lapsi tulee niin se on tullakseen", tuskin se poika oikeasti on sitä mieltä, on vain tytölle mieliksi ettei ero tulisi. kyllä itse kun seksielämäni aloitin 16-vuotiaana silloisen poikaystäväni kanssa, olimme äitini kanssa käyneet aiemmin hakemassa minulle e-pillerit ehkäisyneuvolasta, mukana tuli myös kondomeja.
        poikakaverin kanssa sitten juteltiin myös tästä raskautumisen mahdollisuudesta ja olimme molemmat sitä mieltä että "vahingon" sattuessa kohdalle tehtäisiin abortti, sillä molemmilla oli koulut ja ns. elämä täysin kesken ja halusimme kokea vielä vaikka mitä.

        ja kun sanot että olen ahdasmielinen, niin ajattelitko itse koskaan tuota tilannettasi lapsesi isän näkökulmasta?
        siltikin suht nuorena sait kuitenkin lapsen.
        lapsen tuleminen kun on tosi iso asia aikuisellekin miehelle niin miltä se sitten tuntuu nuoresta pojasta.

        voin myös sanoa etten ole ahdasmielinen, vaan ajattelen aika paljon järjellä asioita, koska tunteiden mukaan vetäminen tärkeissä päätöksissä ei aina vaan kannata. kannattaa ennen päätöstenkin tekemistä yrittää ajatella sinne n. 5- 10 vuoden päähän, miten päätös vaikuttaa omaan elämään ja läheisiin.


      • +.+
        että näin kirjoitti:

        Olet aika ahdasmielinen. Tarkoitin sitä että on kypsempiä nuoria ja sitten on niitä jotka vastuuta ei osaa ottaa.Ja kyllähän ennen aikaa mentiin naimisiin jopa 16 vuotiaana ja sitten jotkut teki lapset 17 vuotiaana. Ja aika useat 18 vuotiaat ovat jo saaneet ammatin! Monilla jo työ kokemusta!!!!

        "Ja kyllähän ennen aikaa mentiin naimisiin jopa 16 vuotiaana"

        Joo, vanhempien luvalla sekä presidentin hyväksynnällä. Mutta käytäntö on muuttunut niistä ajoista. Avioliittolaki nykyään sanoo, että alle 18-vuotias ei voi mennä avioliittoon kun vain oikeusministeriön myöntämällä erikoisluvalla.

        "Ja aika useat 18 vuotiaat ovat jo saaneet ammatin!"

        Niin, ne jotka ovat käyneet ammattikoulun ja valmistuneet sieltä ammattiin tuossa iässä. Sitäpaitsi "valmistuminen ammattiin" ja "käydä töissä" on kuitenkin kaksi eri asiaa. Vaikka ammatti olisikin, niin rahaa ei taloon paljon tule, mikäli ei ole töissä. Rahaa taas tarvitaan perheen elättämiseen, varsinkin jos perheessä on lapsi/lapsia.

        "Monilla jo työ kokemusta!!!!"

        Monilla ei ole oman alansa työkokemusta 18-vuotiaana vielä juuri ollenkaan. Työkokemus 18-vuotiaana rajoittuu muutenkin yleensä vain mahdollisiin yksittäisiin kesätöihin aiemmilta vuosilta.


      • miuamau2
        hate teeners! kirjoitti:

        et vissiin edes lukenut tekstiäni, sillä tekstissäni en puhunut VAIN SINUSTA vaan teinivanhemmuudesta YLEENSÄ.

        ja kyllä aikas usein teinitytöt ovat vähintäänkin kostoksi vaatimassa siltä nuorelta isältä vaikka mitä, koska se on "vain" sen nuoren pojan syy..entäs sellaiset tilanteet joissa tyttö on muka unohtanut ottaa e-pillerin n. viikon ajalta eikä kerro pojalle mitään asiasta?

        monesti voisi nämä tytöt käyttää järkeään siinä kun jutellaan että "jos lapsi tulee niin se on tullakseen", tuskin se poika oikeasti on sitä mieltä, on vain tytölle mieliksi ettei ero tulisi. kyllä itse kun seksielämäni aloitin 16-vuotiaana silloisen poikaystäväni kanssa, olimme äitini kanssa käyneet aiemmin hakemassa minulle e-pillerit ehkäisyneuvolasta, mukana tuli myös kondomeja.
        poikakaverin kanssa sitten juteltiin myös tästä raskautumisen mahdollisuudesta ja olimme molemmat sitä mieltä että "vahingon" sattuessa kohdalle tehtäisiin abortti, sillä molemmilla oli koulut ja ns. elämä täysin kesken ja halusimme kokea vielä vaikka mitä.

        ja kun sanot että olen ahdasmielinen, niin ajattelitko itse koskaan tuota tilannettasi lapsesi isän näkökulmasta?
        siltikin suht nuorena sait kuitenkin lapsen.
        lapsen tuleminen kun on tosi iso asia aikuisellekin miehelle niin miltä se sitten tuntuu nuoresta pojasta.

        voin myös sanoa etten ole ahdasmielinen, vaan ajattelen aika paljon järjellä asioita, koska tunteiden mukaan vetäminen tärkeissä päätöksissä ei aina vaan kannata. kannattaa ennen päätöstenkin tekemistä yrittää ajatella sinne n. 5- 10 vuoden päähän, miten päätös vaikuttaa omaan elämään ja läheisiin.

        Hmmm ja mitähän sitä sitten sanoisi.... Juu olen miettinyt asiaa "isän" näkökulmasta, ja mustaa näkyy.. Siis tämä mies oli samantein mennyt seuraavalle tyttöystävälleen ehdottelemaan perheen perustamista ja kihlautimista.. Kuukausi minun jälkeen, jos ees sitäkään. Siinä vaiheessa herää kysymys että kuka helvetti se ihminen sitten oikein olikaan.. Kyllä, mies halusi kanssani lapsen, hän siitä ensimmäisenä otti puheenaiheen. Sain myös jälkikäteen kuulla että yksi tyttö oli jo abortin tehnyt sen takia ettei mies ollutkaan halunnut lasta. Että on siinä miehellä munaa.

        Ja en mä sanois enää 19-vuotiasta pojaksi.

        Sanot että kannattaisi miettiä miten päätös vaikuttaa omaan elämään ja läheisiin... Lapseni on lähentäny minua ja vanhempiani entisestään, myöskin suhteeni isovanhempiini on nykyään tiiviimpi. Mitä ystäviin tulee, suurin osa menee ja tulee. Viinan takia. Tottakai sitä välillä ajattelee että olis kivaa mennä vaikka kattoo lempibändiä, mut tää vauva aika on jotain sellasta mitä ei takasin enään tule, ja haluan elää sen täysillä. Minä olen itse suurperheestä, ja ei en ole lestadiolainen. Ja varmasti tähän sanot että ei se oma lapsi oo sama ku oot hoitanu pikkusisaruksia.. No joo eihän se ole , sehän on OMA lapsi..... Mä oon ruokkinu, vaihtanu vaippaa, käyttäny suihkussa, vieny ulos ja kaikkee muuta, mut tottakai se on oman lapsen kanssa kaikki ihan uutta vaikka olisit monta vuotta jo sitä hommaa tehny (: Mä en koe että olen menettänyt mitään tässä, minä halusin raskaaksi. Haluan olla nuori ja virkeä äiti kun lapseni on täysi-ikäinen. Toista lasta minulla ei valitettavasti ole ehkä mahdollisuutta enään saada, joten olen enemmän kuin onnellinen tästä yhdestä terveestä lapsesta


    • Make love not babies

      Sen verran kuitenkin kritisoin avausta, ettei kaikki 13-18-vuotiaat tytöt ole seksuaalisesti aktiivisia. Turhaa ehkäisykapselointia en missään nimessä kannata.

      Ainoastaan ne tytöt, joiden fyysinen kehitys on henkistä kehitystä nopeampaa, on vaarassa tulla potentiaaliseksi teiniäidiksi.

      Suurin osa nuorista naisista on älykkäitä, he osaavat mennä gynekologille ja hoitaa ehkäisyn kuntoon, ennenkuin aloittavat seksielämän. Vain pieni osa on näitä tumpeloita, jotka touhuaa kumin kanssa ja joille käy vahinkoja.

      Vielä pienempi osa tytöistä on niitä tunnehäiriöisiä, joille iskee vauvakuume 13-18-vuotiaana. Toivottavasti nuorille miehenaluille olisi jotain oppaita, miten tunnistaa ja joko kiertää kaukaa nämä viimeeksi mainitut tai muistaa, että kumi on hyvä turvallisuusväline, kun touhuaa vauvakuumeisen teinipisun kanssa.

      • miumau2

        Entä kun mies on vauvakuumeinen ? (: Kun mies kertoo ensimmäisenä ja ottaa puheeksi että haluaisi alkaa perustamaan perhettä. Kun epäilet asiaa ja mies vakuuttelee sinua siitä. Ettei voi olla noin sinisilmäisiä... Jotkut lapset nyt sattuu olemaan suunniteltuja, anteeksi.Kyllä sitä kuule vahinkoja käy aikuisillekki, valitettavasti toivottoman usein. Mun lapsi ei ollut vahinko.


        Jännä että tää on vanhemaa ikäluokkaa ulisemassa asioista jotka ei kuulu heille. Ette ole teinejä tietääkseni??


      • Make love not babies
        miumau2 kirjoitti:

        Entä kun mies on vauvakuumeinen ? (: Kun mies kertoo ensimmäisenä ja ottaa puheeksi että haluaisi alkaa perustamaan perhettä. Kun epäilet asiaa ja mies vakuuttelee sinua siitä. Ettei voi olla noin sinisilmäisiä... Jotkut lapset nyt sattuu olemaan suunniteltuja, anteeksi.Kyllä sitä kuule vahinkoja käy aikuisillekki, valitettavasti toivottoman usein. Mun lapsi ei ollut vahinko.


        Jännä että tää on vanhemaa ikäluokkaa ulisemassa asioista jotka ei kuulu heille. Ette ole teinejä tietääkseni??

        Kun minulle vastasit, niin mistä sinä minun ikäni muka tiedät? Ei kaikki nuoret ajattele niinkuin teinipisut. :D

        "Ette ole teinejä tietääkseni??"


      • miumau2
        Make love not babies kirjoitti:

        Kun minulle vastasit, niin mistä sinä minun ikäni muka tiedät? Ei kaikki nuoret ajattele niinkuin teinipisut. :D

        "Ette ole teinejä tietääkseni??"

        ja millä perusteella olen mielestäsi teinipisu. Tervetuloa vaan katsomaan millaista minun elämäni on ollut ja on, ja varmasti muutat mieltäsi. Ikävää että joku on noin epäkypsä sitten jos on itsekkin teini :D


      • Make love not babies
        miumau2 kirjoitti:

        ja millä perusteella olen mielestäsi teinipisu. Tervetuloa vaan katsomaan millaista minun elämäni on ollut ja on, ja varmasti muutat mieltäsi. Ikävää että joku on noin epäkypsä sitten jos on itsekkin teini :D

        Missä kohtaa juuri sinusta näin kirjoitin:
        "ja millä perusteella olen mielestäsi teinipisu"?
        Maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä. Jos miehesi oli vauvakuumeinen ja teini, niin hän lienee se "pisu". :P


      • miumau2
        Make love not babies kirjoitti:

        Missä kohtaa juuri sinusta näin kirjoitin:
        "ja millä perusteella olen mielestäsi teinipisu"?
        Maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä. Jos miehesi oli vauvakuumeinen ja teini, niin hän lienee se "pisu". :P

        Ex-miestä voisin syyttää vaikka mistä mutta jätetään ne asiat sitten peittoon :D Ja ei pyörikkään, olenko niin väittänyt?:D


    • Dallinger

      Minä ainakin koen että unelma on täyttynyt,kun nyt olen raskaana ja 19. Voin teitä järkyttää kertomalla että olin jo monta vuotta HAAVEILLUT lapsesta,tietäen kuitenkin että tämä elämäntilanne ja ikä ei ole oikeudenmukainen lasta eikä ketään kohtaan. jotenka odotin sopivaa elämäntilannetta. Nyt koulut käyty,mies vakitöissä,velat ym. pois maksettu ja oma koti kunnossa. En näe mitään estettä toteuttaa haavettani saada nuorena lapsia.

      • +.+

        No velat tuskin ovat kovin suuret koskaan olleetkaan, jos ne on jo 19-vuotiaana pois maksettu. Moni maksaa esimerkiksi asuntolainaakin kymmeniä vuosia, ennen kuin on saanut lainan kokonaisuudessa maksettuaan takaisin. Ja siis ihan kokopäivätyötä tekevällä työssäkäyvällä ihmiselläkin se voi kestää noin kauan.

        Tietty teinit voi pitää isoina velkoina jotain kympin tai muutaman satasen velkoja. Mutta "oikeat velat" alkavatkin olla sitten niitä vähintään monen tonnin velkoja, joillakin jopa kymmenien tuhansien tai satojen tuhansien velkoja. Toki ainahan se parempi olisi, että velkaa olisi mahdollisimman vähän, mieluiten ei ollenkaan.


      • Make love not babies

        Tosi köyhää Dallinger. Mieti kuka sinut on manipuloinut uskomaan, että naisen tärkein tehtävä on raskautua nuorena.


      • Vastuun kantava
        +.+ kirjoitti:

        No velat tuskin ovat kovin suuret koskaan olleetkaan, jos ne on jo 19-vuotiaana pois maksettu. Moni maksaa esimerkiksi asuntolainaakin kymmeniä vuosia, ennen kuin on saanut lainan kokonaisuudessa maksettuaan takaisin. Ja siis ihan kokopäivätyötä tekevällä työssäkäyvällä ihmiselläkin se voi kestää noin kauan.

        Tietty teinit voi pitää isoina velkoina jotain kympin tai muutaman satasen velkoja. Mutta "oikeat velat" alkavatkin olla sitten niitä vähintään monen tonnin velkoja, joillakin jopa kymmenien tuhansien tai satojen tuhansien velkoja. Toki ainahan se parempi olisi, että velkaa olisi mahdollisimman vähän, mieluiten ei ollenkaan.

        Olen itse 18. Ja omakotitalon laina on avopuolison kanssa maksettavana. Et ei oo mikään muutaman satasen laina!


      • ............

        19-vuotias ei ole mitenkään rehellisellä työllä pystynyt omakotitalon lainaa maksamaan pois tai edes omaa puoliskoaan siitä.

        A) Miehesi on sinua 20 vuotta vanhempi ja hän on maksanut talonne lainan
        B) Olette perineet rahaa
        C) Olette tehneet rahaa rikollisella toiminnalla
        D) Olet keksijä ja bisnesnero


      • vastuullinen
        ............ kirjoitti:

        19-vuotias ei ole mitenkään rehellisellä työllä pystynyt omakotitalon lainaa maksamaan pois tai edes omaa puoliskoaan siitä.

        A) Miehesi on sinua 20 vuotta vanhempi ja hän on maksanut talonne lainan
        B) Olette perineet rahaa
        C) Olette tehneet rahaa rikollisella toiminnalla
        D) Olet keksijä ja bisnesnero

        Kuule ihan itse lainaa lyhennän yhtä paljon kuin puolisonikin. Ollaan vaki duunissa molemmat. Ei olla perintöö saatu eikä kyseessä ole muutakaan hämärää!


      • ............
        vastuullinen kirjoitti:

        Kuule ihan itse lainaa lyhennän yhtä paljon kuin puolisonikin. Ollaan vaki duunissa molemmat. Ei olla perintöö saatu eikä kyseessä ole muutakaan hämärää!

        Vastasin Dallingerille, joka kirjoitti: "Nyt koulut käyty,mies vakitöissä,velat ym. pois maksettu ja oma koti kunnossa."

        Minua ei kiinnosta pätkääkään kuinka sinä "vastuullinen" lainaasi seuraavat 20 vuotta lyhennät.


    • jaahasjust.

      "koulutus oli ylellisyys ja ylpeyden aihe
      - lapset tottelivat ja kunnioittivat vanhempiaan sekä osallistuivat kodin töihin"
      Niinhän ne ovat edelleen. Onko kysyttävää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe