Olen ensi keväänä yrittämässä päästä historiaa lukemaan useampaan yliopistoon ja olisi mukava kohdata toisia vastaavassa tilanteessa olevia. Itse haen melkein jokaiseen yliopistoon (Hki, Tku, Tre, Oulu) ja kova halu olisi päästä sisälle. Helsinki ja Turku ovat ykköskohteita, mutta myös vaativat eniten ennakovalmistelua. Kirjoitan nyt keväällä uudestaan äidinkielen ja b-ruotsin, tavoitteena hyvät lähtöpisteet. Historian reaalista minulla onkin jo L, josta saa monessa paikassa painotetusti hyötyä.
Pääsykokeihin valmistautumista aloittelen nyt, Helsinkiä varten alan lukea pikkujättiläisiä ja Turun pääsykoekirjan tulostin netistä kun se siellä oli jaossa. Kaikki on siis enää kiinni motivaatiosta ja omasta itsekurista. Keväällä on kuitenkin tiedossa vielä kirjoitukset ja työt pääsykokeisiin lukemisen lisäksi niin pitäisi tehdä suunnitelma ja pysyä siinä.
Historian pääsykokeet 2013
9
1258
Vastaukset
- czzz
Ei ketään?
- Hissahakija
Joo mäkin oon hakemassa Helsinkiin ja Turkuun! Kuinkakohan monta tuntia on hyvä lukea päivässä pääsykokeeseen, eka hakukerta mulla kyseessä niin en oikein tiedä mikä olisi sopiva määrä..
- czz1
Mä en tuntimääristä tiedä, mutta yritän tietyn määrän (tyyliin yksi kappale Turun pääsykoekirjasta) viikossa saavuttaa. Vaikea sanoa, sillä joillekin riittää vähempi aika kuin toisille. Mulle yli 2h päivässä tekee jo aika tiukkaa, ainakin jos pitää tehdä muistiinpanoja tms. vähän tylsempää hommaa ;)
- S. I. P.
Kannattaa mennä Turun yliopiston historian opiskelijoiden ainejärjestön Kritiikki ry:n sivuilta katsomaan valintakoeopasta, jossa on tämän vuoden pääsykoekirjan osuus mukana:
http://tyyala.utu.fi/kritiikki/ - jcz
Kiitos älyttömän paljon vinkistä! :)
- kronos6
Helsingin pääsykokeisiinkin on olemassa opas: http://www.helsinki.fi/jarj/kronos/paasykoeopas/paasykoeopas_2013.pdf
- apua tarvitseva kiireell
kysyisin, että miten vastatataan johdonmukaisesti kysymykseen kouluopetuksessa opimmillassi tiedoilla ja aineiston perusteella. pitääkö siinä olla molemmat näkökulmat esillä esimerkiksi vähän niin kuin äikän aine vai onko viisainta jättää viittaamasta aineistoon ja vain poimia diiyä merkityksellidimmät asiat,jolllloin esseesyä tulisi mirlästäni johdonmukaisempi. tuon tyyppisiä kysymyksiä mm tampereen historianpäädykokeeeessa ollut. viesti kitjoitettu kännykälkä
- OlausMagnus
Miten porukalla meni Helsingin pääsykoe? Tai muut hissan pääsykokeet? Joo pääsykokeesta on aikaa jo, mutta itseäni kuumottaa niin paljon ne tulokset että oli pakko tulla tänne kirjottelemaan. Aika hiljasta on ollut historian keskusteluiden suhteen, mistähän mahtaa johtua..
Itellä meni 2 ekaa ihan hyvin, viimesessä valitettavasti loppui aika kesken kun oli niin pitkät ne tekstitkatkelmat, eli siis mun ajankäyttö oli huonoa. En kyllä usko että pääsen sisään juurikin ton viimesen tehtävän takia, mutta ainahan voi toivoa. Luettua tuli tosi paljon, ihan tammikuusta lähiten ja asiat oli hallussa, mutta eipä tajunnut että kaikki voi kaatua siihen ajankäyttöön. Tosi erilainen oli koe muutenkin.
Mitä muuten laitoitte siihen vikan tehtävän a kohtaan? Ite en sitten yhtään hoksannut että siinä kysytään yksittäisiä henkilöitä, tajusin kyllä Kolumbuksen, mutten todellakaan muistanut Poloa, saatika sitten Olaus Magnusta. Eli siinä meni nekin pisteet :D - Kunge
Helsingin koe meni mielestäni ihan hyvin ja varsinkin Pohjoismaita koskeva kysymys, sillä veikkasin siitä tulevan ja preppasin paljon aihetta. Ensimmäinen tehtäväkin meni mukavasti. Vastasin siihen ensimmäisenä ja tein kunnon luonnoksen. Aikaa ekassa menikin sitten puolitoista tuntia ja itsellekin tuli hieman kiire kahdessa seuraavassa tehtävässä.
Toisena tein vikan, johon tein myös melko huolellisen luonnoksen. Itse tunnistin Polon ja Kolumbuksen, mutta Olaus Magnusta ikävä kyllä en (olisi siitä pohjois-viittauksesta pitänyt alkaa pohtia enemmän...). Viimeisenä tein Kalmarin unionista ja aloin vain suoraan kirjoittaa kun oli niin kiire :D Onneksi olin just edellisenä iltana lukenut aiheesta, tosin miinusta saattaa tulla että tyylini oli aika lailla kertoa vähän kaikesta ja jotenkin tiivistelmän oloisesti, ei siis mitään kypsää pohdintaa :D
Luulisin että ainakin ihan ok pisteet saan, mutta sisäänpääsystä en tiedä... Onneksi saan lähtöpisteitä niin mukavasti että ei tarvi mitään 80 pistettä sentään haalia.
Helsingin lisäksi olin myös Oulussa ja Tampereella, Ouluun luulisin pääseväni sisälle ja Tampereen kokeesta jäi fiilikseksi etten varmaan pääse. Ajankäyttö meni päin peetä ja muutenkin en ihan tosissani ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321