Kuinka paljon on liikaa?

valkoviinivillikko

Yleensä olen juonut viiniä 1 viikossa. En mitenkään massiivisia määriä, lasillisia ehkä 2-3 (en osaa varmasti sanoa, koska laitan aina ensin viinilasiin roimasti jäitä ja sitten vettä, sitten lopun viiniä, mutta tuo 2-3 tarkoittaa siis VIINIÄ..). Mutta nyt olen huomannut, että joskus tämä tapahtuu myös 2 kertaa viikossa. Onko se liikaa? Mikä on liikaa?

Nuo Alkon ohjeet liikajuomiselle ovat niin vaikeita, kun niissä edellytetään, että ihminen tietää TARKKAAN miten paljon juo. Itse en oikeasti osaa sitä niin hyvin arvioida, kun harrastan tuota valkkarin laimentamista jäillä ja vedellä. No nyt joku varmaan ihmettelee, että miksi laimennan. Ihan siksi, etten heiluisi humalassa, koska jos joisin viinin sellaisenaan, niin varmasti olisin..


Tämä kysymykseni on kuitenkin vakava ja sellaiseksi tarkoitettu, tahdon kuulla mitä mieltä ulkopuoliset ovat juomistavoistani.

128

8347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selvä hommo eiku homma

      Juomatavoistasi päätellen olet miespuolinen parturi-kampaaja tai sisustussuunnittelija.

      • valkoviinivillikko

        Olen kylläkin nainen.
        Jotenkin syntyy tuosta viestistäsi vaikutelma, kuin valkkari ei olisi sinusta "miehekäs" juoma. Kuitenkin moni mieskin pitää siitä. Tuskin nyt voivat kaikki Alkossa valkkaria ostavat olla naisia..


      • iem

        Se nyt menee 3 väkevää kolmen vartin pulloa illassa ja niitä iltoja saattaa joskus olla monta, mutta ompahan tullut hommat hoijettua.


      • 29v Raittiina
        valkoviinivillikko kirjoitti:

        Olen kylläkin nainen.
        Jotenkin syntyy tuosta viestistäsi vaikutelma, kuin valkkari ei olisi sinusta "miehekäs" juoma. Kuitenkin moni mieskin pitää siitä. Tuskin nyt voivat kaikki Alkossa valkkaria ostavat olla naisia..

        valkoviinivillikko.
        Hyvä kun olet huomannut asian ja otat sen puheeksi .Tarkkaile juomkäytöstäsi ,koita vaikka olla viikkko juomatta ja seuraile käytöstäsi ,rupeaako tulee juomahalua , jos tulee niin kannattaa pitää taukoo . Jatkossa jos määrät rupee kasvaa niin kannattaa huolestuu siintä on nopea tie syöksyyn ,tulee krapula huikat ja niiden johtaminen uuteen humalaan ,työstä pois jäämiset muka sairastuminen ,todellisuudessa kykenemättömyys humalan ja krapulatilojen takia hoitaa työtehtäviä . Tässä vaiheessa sairaus on edennyt jo sille tasolle ettei myönnä koko asiaa itselleeen .Todelliset vaikeudet alkaa. Tarkkaile juomakäytöstäsi.
        Hyvää ja Rauhallista Joulua sinulle !


      • hyvää jatkoa
        valkoviinivillikko kirjoitti:

        Olen kylläkin nainen.
        Jotenkin syntyy tuosta viestistäsi vaikutelma, kuin valkkari ei olisi sinusta "miehekäs" juoma. Kuitenkin moni mieskin pitää siitä. Tuskin nyt voivat kaikki Alkossa valkkaria ostavat olla naisia..

        Yksi lasillinen mietoa viiniä (12 cl) on yksi alkoholiannos. Jos juot pelkkää viiniä niin helposti lasket kuinka paljon on suotavaa sulle, siinä paino määrittää hyvin pitkälle suositeltavan alkoholimäärän.

        http://www.paihdelinkki.fi/testaa/juomatapatesti


      • tyty.
        valkoviinivillikko kirjoitti:

        Olen kylläkin nainen.
        Jotenkin syntyy tuosta viestistäsi vaikutelma, kuin valkkari ei olisi sinusta "miehekäs" juoma. Kuitenkin moni mieskin pitää siitä. Tuskin nyt voivat kaikki Alkossa valkkaria ostavat olla naisia..

        Jos laimennat viiniä sen takia ettet olisi kovin humalassa, niin eikö se olisi sama asia ostaa välillä alkoholitonta viiniä? Niitäkin on hyviä, usein pitää tosin tilata mutta alkoon saa vaikka mitä. :)


      • Miten käy sitten
        tyty. kirjoitti:

        Jos laimennat viiniä sen takia ettet olisi kovin humalassa, niin eikö se olisi sama asia ostaa välillä alkoholitonta viiniä? Niitäkin on hyviä, usein pitää tosin tilata mutta alkoon saa vaikka mitä. :)

        Mitä sitten tapahtuu,kun laitat puolen litran olut tuoppiisi puolet koskenkorvaa ja puolet punaviiniä.Tuleeko sitten jo kova humala.


    • ½ cm askeleet
    • Vakava vastaus

      Nyt juot kohtuullisesti, jopa vähän. Kerron esimerkin läheisestä ihmisestä. Hän alkoi juoda joka päivä pullon olutta lounaalla, koska maidon tilalle piti lääkärin mukaan keksiä vaihtoehtoinen juoma. Kahden kuukauden päästä hän odotti himokkaasti ruoka-aikaa, että saa otta oluen. Riippuvuus on ihmeellistä. Hän rimpuili säännöllisestä olutpullostaan eroon, oli kuulemma kova paikka.
      Eli jos pystyt olemaan tuon vähänkin ottamatta välllä esim. 2 vkoa ja ottomäärät eivät tasaisesti lisäänny, niin nauti rauhallisin mielin viiniäsi. Satunnaisuus on itselleni parempi kuin säännöllisyys.

      • valkoviinivillikko

        Kiitos vastauksesta! Olipa lohdullinen vastaus..
        Oikeastaan en muuten skitsoaisi tästä viinittelystä, mutta kun vertaan sitä mieheeni, joka ei OIKEASTI juo juuri ollenkaan.. koskaan.. Pari lasia punaviiniä jouluna. Ja jos on työkavereitten kanssa saunailta (1-2 kertaa v u o d e s s a), niin silloin sama juttu. Siihen verrattuna itse käytän runsaasti. Joskus harmittaa olla se, joka juo enemmän, vaikkei sinänsä olisikaan suurkuluttaja vielä.


      • jeesus mikä pelle olet:) Oletko koskaan käynyt saksassa? Tuskin, siellä olut on luokiteltu elintarvikkeeksi ja sitä suurinosa ihmisistä nauttii lounaalla.

        SInä taidat olla joku uskovainen hihhuli. Mitä vitun pahaa on oluessa? Olut päivässä pitää sydän ja verisuonitaudit loitolla.


      • fsddffsd
        lkjhkjhkhkjhk kirjoitti:

        jeesus mikä pelle olet:) Oletko koskaan käynyt saksassa? Tuskin, siellä olut on luokiteltu elintarvikkeeksi ja sitä suurinosa ihmisistä nauttii lounaalla.

        SInä taidat olla joku uskovainen hihhuli. Mitä vitun pahaa on oluessa? Olut päivässä pitää sydän ja verisuonitaudit loitolla.

        Sun luetun ymmärtämisessä voisi olla parantamisen varaa. En ole kyllä tuo kirjoittaja jolle vastasit, mutta vastaan nyt silti. Mulle oli aika selvää, että tuossa viestissä viitattiin siihen miten tämä oluenjuoja ITSE oli huomannut tulevansa riippuvaiseksi siitä oluesta ja oli fiksu kun lopetti.

        Toiset voi juoda paljonkin tulematta riippuvaiseksi, toisille riippuvuus tulee helposti. Voi tulla sulle uutisena, mutta nytpähän tiedät senkin.


      • lähesilman
        valkoviinivillikko kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Olipa lohdullinen vastaus..
        Oikeastaan en muuten skitsoaisi tästä viinittelystä, mutta kun vertaan sitä mieheeni, joka ei OIKEASTI juo juuri ollenkaan.. koskaan.. Pari lasia punaviiniä jouluna. Ja jos on työkavereitten kanssa saunailta (1-2 kertaa v u o d e s s a), niin silloin sama juttu. Siihen verrattuna itse käytän runsaasti. Joskus harmittaa olla se, joka juo enemmän, vaikkei sinänsä olisikaan suurkuluttaja vielä.

        Miksi sä sitte juot, jos mietityttää paljonko voi juoda ja harmittaa se, ettei miehesi juo ?
        Ilmankin voi olla ja vähemmälläkin pärjää.


      • europpalainennainen
        valkoviinivillikko kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Olipa lohdullinen vastaus..
        Oikeastaan en muuten skitsoaisi tästä viinittelystä, mutta kun vertaan sitä mieheeni, joka ei OIKEASTI juo juuri ollenkaan.. koskaan.. Pari lasia punaviiniä jouluna. Ja jos on työkavereitten kanssa saunailta (1-2 kertaa v u o d e s s a), niin silloin sama juttu. Siihen verrattuna itse käytän runsaasti. Joskus harmittaa olla se, joka juo enemmän, vaikkei sinänsä olisikaan suurkuluttaja vielä.

        hei, EUROOPPALAISET juovat viiniä päivittäin, ja enemmän kuin sinä.
        Suomessahan on edelleen sallittu vain ääripäät eli absolutismi tai kaatokänni =)
        nauti viinisi, kunhan hoidat elämäsi muuten kunnolla, no hätä siis


      • Matkaaja Make
        europpalainennainen kirjoitti:

        hei, EUROOPPALAISET juovat viiniä päivittäin, ja enemmän kuin sinä.
        Suomessahan on edelleen sallittu vain ääripäät eli absolutismi tai kaatokänni =)
        nauti viinisi, kunhan hoidat elämäsi muuten kunnolla, no hätä siis

        "EUROOPPALAISET juovat viiniä päivittäin" Tiedetään, tiedetään mutta kun he juovat sitä viiniä ja olutta kotona ruokajuomana niin he lantnaavat sen kunnolla vedellä.


      • holisti3
        valkoviinivillikko kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Olipa lohdullinen vastaus..
        Oikeastaan en muuten skitsoaisi tästä viinittelystä, mutta kun vertaan sitä mieheeni, joka ei OIKEASTI juo juuri ollenkaan.. koskaan.. Pari lasia punaviiniä jouluna. Ja jos on työkavereitten kanssa saunailta (1-2 kertaa v u o d e s s a), niin silloin sama juttu. Siihen verrattuna itse käytän runsaasti. Joskus harmittaa olla se, joka juo enemmän, vaikkei sinänsä olisikaan suurkuluttaja vielä.

        Siinäpä se,ei vielä ,ehkäpä joskus pääset ....tavoitteesi... = alkoholisti.


      • ihanuuden maa
        europpalainennainen kirjoitti:

        hei, EUROOPPALAISET juovat viiniä päivittäin, ja enemmän kuin sinä.
        Suomessahan on edelleen sallittu vain ääripäät eli absolutismi tai kaatokänni =)
        nauti viinisi, kunhan hoidat elämäsi muuten kunnolla, no hätä siis

        kuule minua, ottaa vettä ja vettä ja vettä ja rentoutua seisottaa, pullistella, kovistella, hinkata ja riisuuntua ja vettä, vettä, vettä, ei naimisissakaan, ... ajatella .. noo, jos korkillinen ja monta kerta kuukaudessa, suuri rakkaus sydämessä koetella seurassa, vettä, vettä, vettä, vettä ja kaatokännin sijaan hinkata sisäisä ja ulkoisia lihaslimassa, salassa/ei salassa ja ohjelma koeteltu alkoholin haitat ja naimiset, missä olisi parhaimmin euroopan viinikellaritkin, mutta rahani käyttäisin ja ansioni itsetyydytykseeen kokemusta on, miksi medän olisi tarvetta muuntautua ... olemmehan samoja hienoja ihmisiä ja .... valitsisin viinin ja kaiken huumaavan sijaa itsetyydytyksen - miehet huomatkaa, täytyy pidätellä siemenestejuoksu ja ei saa lorauttaa housuun, naisista tiedän .... suuri rakkaus on enemmän kuin nuoruus taitamattomana kaatokännissä/kohtuudella ... siis, aina kun myrkyistä puhutaan, myös itsetyydytyksestä olisi selvin ja kädestäpitäen puhuttava, opittava puhumaaan, muuten voi saada ihan turhaan aivan kaikkea ....


      • turvonneet naamat
        europpalainennainen kirjoitti:

        hei, EUROOPPALAISET juovat viiniä päivittäin, ja enemmän kuin sinä.
        Suomessahan on edelleen sallittu vain ääripäät eli absolutismi tai kaatokänni =)
        nauti viinisi, kunhan hoidat elämäsi muuten kunnolla, no hätä siis

        Mitkä helkutin "eurooppalaiset"? Välimeren maissa on perinteisesti juotu viiniä RUOKAJUOMANA, mutta sekin on vähenemään päin. Kai tajuatte, että keskellä päivää on pidetty monen tunnin siesta. Se johtuu siitä, että kesäisin on monesti liian kuumaa työntekoon.

        Suomessa monet hyödyntävät joka verukkeen alkoholin nauttimiseksi: viikolla ollaan niin "eurooppalaisia" ja vapaalla vaatiikin raskas työ raskaat huvit.

        Lisäksi viiniä tarvitaan, kun siinä on niitä antioksidantteja. Puolukkamehu ei käy.


    • ====

      Vähäistä kohtuukäyttöä.
      Voit huolestua vasta sitten, jos kokeiluna et voi olla viikkoakaan ilman.

      • valkoviinivillikko

        Kiitos! Olen kyllä joskus ilman, saattaa mennä 1-3 kuukautta, etten juo mitään. Se on ihan periaatteen vuoksi, koska tahdon varmistaa että minä hallitsen viiniä, eikä viini minua. Mutta joidenkin ihmisten mielestä olisi parempi olla ottamatta yhtään mitään. jotkut sanovat, että jopa vähäinen määrä alkoholia on haitallista.


      • ---II
        valkoviinivillikko kirjoitti:

        Kiitos! Olen kyllä joskus ilman, saattaa mennä 1-3 kuukautta, etten juo mitään. Se on ihan periaatteen vuoksi, koska tahdon varmistaa että minä hallitsen viiniä, eikä viini minua. Mutta joidenkin ihmisten mielestä olisi parempi olla ottamatta yhtään mitään. jotkut sanovat, että jopa vähäinen määrä alkoholia on haitallista.

        Sinulla on aivan terve meininki.
        Kunhan et vuosien saatossa päästä määriä kasvamaan hitaasti hiipien kohtuuttomiksi.
        Olet siitä todella kaukana.
        Vähäisillä alkoholimäärillä on terveyttä edistävä vaikutus.


    • r43

      Hohhoijaa. Tämä on joko ärsyttävä trolli tai sitten joku on joutunut palstan raitistelijoiden hyökkäyksen kohteeksi.

      Tuo määrä on todella vähäinen. Itsekin juon lähes viikottain sellaiset 30-40 alkoholiannosta mutta sekin tapahtuu kahden päivän aikana, eli perjantain ja lauantain. Minä olen testien mukaan suurkuluttaja.

      Alan ammattilaiset sitten juovatkin huomattavasti enemmän viikossa joten mitähän he ovat...

      • valkoviinivillikko

        Yritin hahmottaa tuota määrää, 30-40 annosta.. Oletko varma, että olet laskenut oikein? Toisaalta: mieheni kertoi kerran nähneensä, kuinka yksi ihminen joi kokonaisen kaljakorillisen yhden illan kuluessa. Eli eipä kai tuo sinun määräsi (15-20 annosta/ilta) ole ollenkaan mahdoton suoritettava.

        Kuinka perheesi suhtautuu asiaan, siis runsaaseen juomiseen? Meneekö muisti usein?


      • hitsari.....
        valkoviinivillikko kirjoitti:

        Yritin hahmottaa tuota määrää, 30-40 annosta.. Oletko varma, että olet laskenut oikein? Toisaalta: mieheni kertoi kerran nähneensä, kuinka yksi ihminen joi kokonaisen kaljakorillisen yhden illan kuluessa. Eli eipä kai tuo sinun määräsi (15-20 annosta/ilta) ole ollenkaan mahdoton suoritettava.

        Kuinka perheesi suhtautuu asiaan, siis runsaaseen juomiseen? Meneekö muisti usein?

        no huh. meikä vetää korin olutta halposti töiden lomassa enkä tule edes känniin.


      • huh huh
        hitsari..... kirjoitti:

        no huh. meikä vetää korin olutta halposti töiden lomassa enkä tule edes känniin.

        Tiesitkö, että olet alkoholisti?


      • Ja hitsisaumakin
        hitsari..... kirjoitti:

        no huh. meikä vetää korin olutta halposti töiden lomassa enkä tule edes känniin.

        on ilmeisesti niin hyvää, että kuonakin siinä on kutosen arvoista?


      • valkoviinivillikko kirjoitti:

        Yritin hahmottaa tuota määrää, 30-40 annosta.. Oletko varma, että olet laskenut oikein? Toisaalta: mieheni kertoi kerran nähneensä, kuinka yksi ihminen joi kokonaisen kaljakorillisen yhden illan kuluessa. Eli eipä kai tuo sinun määräsi (15-20 annosta/ilta) ole ollenkaan mahdoton suoritettava.

        Kuinka perheesi suhtautuu asiaan, siis runsaaseen juomiseen? Meneekö muisti usein?

        Annokset voivat olla hyvin eri vahvuuksisia. Jos juot pullon olutta minuutissa, se on eri asia kuin joisit pullon kossua samassa ajassa. Pullosta olutta, ei vielä henki mene, mutta kossupullosta saattaa mennä, riippuen useista seikoista.

        Isäni oli sen suuntainen alkoholinkuluttaja jossakin vaiheessa, että pohjaksi kaksi pulloa koskenkorvaa ja sitten baariin. Tuossa vaiheessa saattoi hyvin vielä itse hypätä autonrattiin, eikä hänen käyttäytymisestään välttämättä huomannut, että on juonut ihan suhteellisen reippaasti... Vastaan alkuperäiseen kysymykseesi tuonnempana.


      • hitsari.....
        Ja hitsisaumakin kirjoitti:

        on ilmeisesti niin hyvää, että kuonakin siinä on kutosen arvoista?

        Just. minkätakia sitten minulle tuodaan autoja, työkoneita yms hitsattavaksi ja liikevaihtoa tässä yhden miehen yrityksessä on kohtalaisesti.

        Tänäänkin on mennyt töiden lomassa 18 tölkkiä olutta ja mukavasti on hommat menneet. haittaax se?


    • tytee

      Sinulla on varaa juoda enempi.
      Luultavasti myös haluaisit juoda enempi
      Anna palaa

    • Porsas.

      Ei huolta, sillä juot kuin vanha mummo.

      Vai villikko?

    • Vakava vastaus

      Hyvä vitsi Porsas! Töissä ei kovin usein naurata.Miten sattuikaan juuri tämä niin nauruhermooni. Piipahdin vain tässä sivulla eilisen jälkeen katsomassa onko tullut lisäjuttuja.

    • Morsettaja

      Et ole tosissasi. Meidän perheessä juodaan 2-3 lasillista/ päivä ruoan kanssa ja sen jälkeen seurustelleen emmekä todellakaan katso asian olevan alkoholin liikakulutusta, vaan ruoka- ja viinikulttuuria, joka juuri Suomessa aiheuttaa tällaisia keskusteluja.

    • Totista viiniä

      on ihan hyvä vastaanottaa, mutta vihan viini on turmiollista, samoin liiasta alkoholista kannattaa luopua, toki tilanteen mukaan hyvää harkintakykyä käyttäen.

    • Aina Ajokunoossa

      Juon 1-2 lasillista viiniä joka päivä. Toinen menee ruuan kanssa ja toinen illemmalla telkkua katsellessa. Humalassa en ole ollut 30 vuoteen.
      Näin on hyvä.

    • terveellistä punavii

      vaihda punaviiniin.sillä on tutkimusten mukaan terveydellisiä vaikutuksia.lasi aamuin illoin on sopiva määrä siis pieni lasi esim viinilasi.muu alkoholi taas on hyvä särkylääke mutta siihen saattaa tulla riippuvaiseksi,lääkäriluennolla näin puhuu lääkärit.mutta jos on jo valvonut yön pari vaivojen takia lasi iso viinaa ja nukkuu varmasti eikä kolot ja koske.

    • Kukamika

      Hyvä huomio. Suosittelen 0 lasia viikossa. Vesi on parasta juomaa. Vähäinenkin alkoholimäärä saattaa olla haitaksi aivoille?

    • Ammattilainen69

      Mitä jos et joisi ollenkaan? Se liikakulutus hiipii vuosien aikana todella ovelasti sisään. En juo joka päivä mut jos juon niin vedän viikon ja niin paljon et olen lähes psykoosissa ja rukoilen jumalaa vaikka en ole edes uskovainen. Olen ateisti.

    • kultapölyä M

      Minusta juot liikaa....ensinäkin kulutuksesi kasvaa 1ker, viikossa nyt 2 kertaa...olet riippuvainen viinistä kohta varmaan 3...oletko ajatellut käytää alkoholitonta viiniä jos pakko niin ennemmin sitä...

    • Valkoviinin ystävä

      Heissan.
      Onhan tuo nyt aika kohtuullista vielä, varsinkin, jos vielä lanttaan tuon viinin. Valkoviini on minun lemppari (alko) juomia. Kummasti se vaan rentouttaa :)

    • Iloinen alkkis :)

      En tiedä mutta alkoholia olisi hyvä juoda joka päivä aamusta iltaan.

    • .....

      Niin , eikös terveydelle optimi määrä ole 17 annosta vuorokaudessa.

    • Välillä kippis

      Mikäkö on liikaa: Liikaa on usein silloin kun alkaa miettiä syystä tai toisesta onko jokin liikaa. Kaikki annossuositukset ja rajat ovat luotu keskiarvosta perusterveen aikuisen mittapuulla ja koottu 100 1:n eri asian yhteenlaskuna. Jos tuntee, että vaikka paperilla voisi juoda 7 annosta, mutta tulee kauhea känni kolmesta ja on krapula 2 päivää niin silloin se on Sinulle liikaa vaikka naapuri pystyisi juomaan 37 annosta kerralla ja lähtemään aamulla lenkille.

      Ja joskus niin pienet tekijät vaikuttavat satunnaisesti, että ei niistä voi tietää. Kaveri sai haimatulehduksen lomareissulla kun kahtena iltana joi pari paikallista vahvempaa olutta, vaikka oli liki urheilija ja pystyi muutoin juomaan "määrättömästi" yhdenkin illan aikana. Ei siihenkään koskaan selvyyttä saatu mistä tuli. Jostain syystä sillä kertaa laukesi tuollainen ja koko loppuikänä ei saisi enää juoda mitään, koska alkoholista tullut tulehdus=muistijälki ja hyvin varma uusimisriski, tuli se yhdestä kaljasta tai kolmesta kossusta alunperin.

      Eli älä tuijota mitään rajoja, talonpoikaisjärki ja omat tuntemukset, sekä tietty ympäristön ja lääkärin rykäisyt jos alkaa näyttää liialliselta. Sillä pääsee näin abstraktissa asiassa aikas pitkälle...

    • vakavissaan :)

      NAisten suurkulutuksen määrä juomisen suhteen on 16 annosta per viikko, miehillä se on 24 annosta. Yksi annos on 12cl viiniä, viinin ollessa kyseessä. Joten et riko vielä suurkulutuksen rajoja.
      Toisaalta, jos sinun tarvitsee ihmetellä juomistasi ja kysellä sitä näin yleisesti, niin ehkä olet siitä huolissasi ja se on mielestäni parempi mittari.
      Mukavaa joulu aikaa.

      • Sienetär

        Tätä olen aina vähän mietiskellyt. Jos ottaa kivat känät kerran kahdessa tai kolmessa viikossa ja silloin tempaisee sen 17-20 annosta yhden illan aikaan, kuitenkin vielä kävelee itse kotiin ja kärsii kyllä megalomaanisen krapulan, niin puhummeko suurkulutuksesta vai satunnaisesta humalahakuisesta juomisesta ja tyhmästä päästä? En kuitenkaan sitten ota muuten kotona esim. saunajuomia tai iltaoluita lainkaan. Siis lähinnä tähtään siihen, että lasketaan nämä suurkulutukset viikkokohtaisesti vai heitetäänkö tällaisista keskiarvot peliin. Siis minun kohdallani 17 annosta/3vko = 5,6 viikossa.


    • peltsi 67

      viiniä ei voi koskaan juoda liikaa!

      • Kalifornianasta

        >viiniä ei voi koskaan juoda liikaa!

        Kyllä voi juoda! Ostin aikoinaan sellaisen pakkauksen jossa on hana ja jostain syystä en katsonut paljonko siinä on, ainoastaan prosentit ja melkein koko pakkaus oli juotu kunnes nukahdin.
        Seuraavana aamuna oli sellainen kankkunen, että en muista koskaan ja vähän koko viikko meni siinä puhallellessa heikkona töissä. Onneksi tämä tapahtui lauantaina, sillä en olisi vielä seuraavana päivänä pystynyt lähtemään töihin.
        Sitten tarkistin pakkauksen ja huomasin, että OHHOH, 3-litraa valkoviiniä ja melkein kaikki juotu????


    • Melkein lääkäri

      Hyvä valkoviinivillikko. Käyttösi ei ole vielä ongelmallista, mutta siihen suuntaan menossa. On erittäin tärkeä tietää ja tunnistaa alkoholitoleranssi (toleranssi pätee kaikkiin keskushermostoon vaikuttaviin aineisiin). Joudut juomaan aina enemmän, jotta saavuttaisit saman hyvänolon tunteen. Vaikkapa vuoden päästä joudut juomaan jo viisi viiniä saavuttaaksesi saman tilan, viiden vuoden päästä kymmenen. Tämä on ikävä tosiasia, alkoholitoleranssi kasvaa koko ihmisen eliniän jos alkoholia käyttää säänöllisesti, vaikkapa vuoden tauko juomisessa saattaa laskea hieman toleranssia ja kymmenen vuoden tauon jälkeen toleranssi on varmasti laskenut.

      ole siis varovainen, koska helposti lipsut alkoholismin puolelle jos lisäät tissutteluasi. Nuo annoksesi eivät ole vielä keholle tai aivoille millään tapaa vaarallisia. Toisaalta saman määrän tissuttelusta pitkän aikaa ei ole mitään iloa kun se ei yksinkertaisesti pysty tuottamaan samaa tilaa kuin aikaisemmi tuon toleranssin kasvun takia.

      • melkein pappi

        Ja lääkäreillähän tunnetusti ole mitään ongelmia itsensä kanssa ?


      • Melkein hautausurako
        melkein pappi kirjoitti:

        Ja lääkäreillähän tunnetusti ole mitään ongelmia itsensä kanssa ?

        Lääkärit ovat tunnetusti kovia sekakäyttäjiä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lääkärit eivät tietäisi näistä asioista ja heidän neuvoaan ei kannattaisi kuunnella, pönttö!


    • Alkoholiasiantuntija

      Se on liian vähän. Kehotan juomaan 27,5 annosta. Mielestäni se on ihan kohtuullinen, suosittelen. :)

    • Aikoinaan luin aforismin.
      MITÄ ENEMMN JUOT SITÄ ENEMMÄN JUOT. ( Tämää piti paikkansa )
      Lopetin kokonaan vuonna 1982
      Vielä olen hengissä.
      Hyvin menee, mutta menköön.
      Suosittelen.

    • njuyh

      Sopivaa määrää ei ole, mutta jos humallut 2 kertaa viikossa niin voi olla, että kohta tekee mieli lisää. Eli kannattaa olla tarkkana ettei riippuvuus yllätä.

    • Pierre Koreasti

      Heti kun alkaa valjeta, niin kippaat lisää, niin ei tarvii nähdä elämän murheita.

    • minä tiedän

      Juoppo olet!

    • asiaa pohtinut

      Hei, hyvin ajankohtaisen asian otit puheeksi. Vinkki: googlaa esim.alkoholinkäytön itsearviointi ja pääset sivulle, jossa on monta hyvää työkalua avuksesi. On hyvä pohtia ajoittain omaa juomista ja sitä, että onko käyttö tullut tavaksi vai onko alkoholin käyttöni kohtuullista huomioiden ikä, supupuoli, elämäntilnne, sterssi ym. t. asiaa pohtinut

    • Maaeva

      Minusta on ihan hyvä, että pohdit alkoholinkäyttöäsi, vaikka käytätkin humaltumista ajatellen kohtalaisen vähän.

      Juomasi alkoholin määrän saat selville, kun mittaat viinin esim. desin mitalla, ennen kuin kaadat sen lasiin. Yksi annos on desin ja puolentoista desin välillä, riippuen viinin voimakkuudesta. Jos viini on 12-prosenttista, yksi annos on 13 senttilitraa.

      Alkon "ohjeet" ovat liikevoittoaan maksimoivan yrityksen ohjeita:

      "Viikkotasolla riskirajoiksi määritellään keskikokoisella miehellä yleensä 24 annosta viikossa ja naisella 16 annosta viikossa, mikä merkitsee miehillä noin neljää ja naisilla kahta annosta päivittäin."

      Eiköhän noilla määrillä alkoholisoidu kuka tahansa! Nehän ovat naurettavan suuret. Myös syöpäriski kannattaa ottaa huomioon.

      Huumeista puhutaan nykyisin käsittämättömän paljon ja viinasta käsittämättömän vähän.

    • öö0000

      Vitun kommunisti kone suomi24

    • tr0llfac3

      aika säälittävää tulla märisemään nettiin paskaa elämäänsä

    • varajeesus1

      NYT OLET TULLUT OIKEAAN PAIKKAAN ONGELMASI KANSSA!
      Hyvä kun älysit kysyä, sillä tietoa todellakin löytyy.
      Kolme pulloa viiniä päivässä on ehdottomasti liikaa!

    • jessejames93

      No tota toi määrä on viellä pieni sillä itse juon lähes joka päivä itseni kunnon humalaan

    • käypähoitosuositus

      Et todellakaan juo liikaa. Jo se ettet juo itseäsi vahvaan humalaan, kertoo siitä. Voisit juoda 2-3 lasillista viiniä viikossa vaikka 3-4 kertaa viikossa, eikä sekään olisi nykyisten suositusten mukaan liikaa.

      Äläkä stressaa liikaa. Viinin terveyttä edistävä rentouttava vaikutus menee nuuten hukkaan:)

    • Tasse

      Riskirajat ovat ihan hanurista... juon kutakuinkin 50 annosta joka viikko ja en ole ollut sairaana vuosikausiin.
      Alkoholin olen vain todennut hyväksi rentoutumiskeinoksi kun paiskii yrittäjänä töitä 12 h päivässä, lomaa en ole pitänyt 10 vuoteen päivääkään.
      Sosiaalitantat vaan haluaa päästä pätemään meidän töitätekevien kiusaksi.

      • sljra

        Jep samaa teki isäni, ja voin kertoa että ei ollut perheen mielestä kohtuukäyttöä. Eikä ole terve enää. Oletkos sinä mitannut maksa-arvosi?Jos sinulla on puoliso tai lapsia, niin todellakin suosittelen miettimään muita rentoutuskeinoja. Jos ei, niin siitä vaan, vapaa maa.

        Ap sun käyttö on ihan kohtuukäyttöä, jos pystyt olemaan täysin ilmankin alkoa sillon tällön. Mulla kyllä mietityttää kun täällä on parikin jotka puhuvat että juovat 2-3 lasia viiniä per päivä, niin ettekö tosissaan mieti että maksa saattaisi kiittää satunnaisista taukopäivistä (ja -viikoista)? Itse juon humalaan n. kerran 2kk, ja pari annosta 1-2krt kuukaudessa. Välillä pietän täysin tipatonta koko kuukauden. Ja ihan sen takia etten todellakaan usko että säännöllinen (pienikin) alkomäärä on fiksua, varsinkin jos sen juo päivittäin. Itse tissuttelin ennen paljonkin, n 3kertaa viikko pari annosta ainakin, ja kyllä on nyt niin paljon parempi olo ja kunto, etten ikinä palaa enää tissuttelulinjalle.

        Mutta siis, kukin tyylillään, perheettömät varsinkin tehkööt niin kuin haluaa. Perheelliset sen sijaan voi miettiä missä menee oman humalan raja, ja mikä on jo lapsille inhottavaa katseltavaa. Oma äitinikin kuvittelee juovansa silloin tällöin pari lasia viiniä, mutta on jo 3 lasista selvästi humalassa ja todella rasittavaa kuunneltavaa/katseltavaa.


    • jkop

      viiniä

    • Hoitsusetä

      1 alkoholiannos viinissä tarkoittaa 12cl.

      Käsitin niin, että yleensä juot 2-3 lasillista (=annosta? Mikä on lasisi koko?) LAIMENTAMATONTA viiniä viikossa. Joskus niin että tämä tapahtuu kahdesti, eli 4-6 annosta / vk.

      Kuviota muuttaa se, jos lasillisesi ovat laimennettuja.

      Jokatapauksessa, voisi arvioida, että pitkällä aikavälillä juot sellaisen 4-5 annosta vk (yleensä 2-3 toisinaan 4-6 ja siitä sumea keskiarvo)

      Alkoholin käytön riskirajat ovat naisella 5 annosta kerralla, 16 annosta viikossa tai jatkuvasti päivittäin 2 annosta. Lähteenä Terveyskirjasto. Tämä tarkoittaa sitä, että jos juo tämän verran tiedossa on pidemmän ajankuluessa erilaisia terveydellisiä haittoja. Riskirajat EIVÄT tarkoita samaa kuin turvarajat.

      Viimeaikoina on tullut tietoa siitä, että absoluuttisia turvarajoja alkoholinkäytölle on vaikea asettaa, koska erilaiset terveysriskit kasvavat jo pienilläkin annoksilla. On kumminkin aina muistettava, että elämästä ei kukaan selviä hengissä. Oma käyttösi alittaa riskirajat reilusti. Sanoisin, että terveyden puolesta alkoholin käyttösi on ihan hyvällä ja ongelmattomalla tasolla. Voit kysyä itseltäsi oletko itse ja läheisesi tyytyväisiä alkoholin käyttöösi? Onko alkoholin käyttö sinulle nautintoa ja iloa tuottava asia? Ihmiset käyttävät alkoholia eri tavalla ja joillekin suhteellisen pienet annokset voivat aiheuttaa sosiaalisia haittoja, vaikka eivät sinänsä terveyshaittoja aiheuttaisikaan.

    • melko hukassa

      Minulle ei peruskoulussa opetettu miten viiniä tulisi juoda oikeaoppisesti tai kuinka paljon sitä tulisi juoda kerralla. Pidetäänkö jossain kursseja viininjuomiseen?

    • Foliokukkahattusetä

      Nautitun alkoholin määrä annoksina per viikko kertoo tietysti jotain. Tärkeämpää on kuitenkin arvioida, mikä on alkoholin osuus elämässäsi, sen iloissa ja suruissa, arjessa ja juhlassa.

      Jos tähtäin on aina seuraavassa drinkissä, on alkoholilla jo ote sinusta. Mitään kemiallista riippuvuutta tuo "kaksi lasillista kahdesti viikossa" -tahti ei aiheuta, mutta henkinen riippuvuus voi ilman muuta muodostua.

    • joneee3

      jokainen ihminen on erillainen toisille pullo kossua viikossa on normipäivä ei toi sun alkohoolin käyttö ole mikään liika viikkoannos,toiset juo paripulloa viiniä viikossa mut pitää myös muistaa et joku ottaapullon keppanaa niin siitä alkaa 2-3 viikon putki.se on niin yksilöllista mikä on liikaa täkkeintä on että viikko annos ei lisäänny viikoittain

    • Patja-Pirre

      No aamulla kun konttaat keittiöön, niin laske montako tyhjää pulloa löytyy, ja vajaista kuinka paljon niistä on poissa. Kun ynnäät nämä yhteen, saat lopputulokseksi juomasi määrän.

    • voihan Vinetto

      alkoholin väärinkäyttö ilmene siinä , että avaamattomia pulloja on hyllyt täynnä, ja alkon ohjeet voi unohtaa, kos sehän suorastaan yllytttää ....tosin ...epäsuorasti ,juopottelemaan. Kyllä pitää olla aika huono laskupää jos ei tiedä miten iso lasku siitä viinlipittämisestä tulee vuodenmittaan, ja annokset vaan tuppaa pikkuhiljaa tuplaantumaan, ja kuka sitä nyt humalassa kehtaa selvinpäin esiintyä.

    • Cloetta...

      Jos ei voi olla juomatta tai jos juo humalahakuisesti, se on ongelma. Viini korvaa monessa ruokapöydässä ruokajuoman ja sitä saattaa kulua pari lasillista päivässä eikä se ole ongelma.

    • kohtuus kaikessa

      Suomessa kulutetaan PUHDASTA alkoholia 11 litraa jokainen siis vauvasta vaariin. Tämä määrä vastaa puolenlitran koskenkorvapulloa JOKA VIIKKO ja edelleen vauvasta vaariin. Kun otetaan realistinen käyttäjäkunta 15 - 90 vuotiaat sekä ne jotka ylipäätänsä alkoholia käyttää pätkääkään saadaan juoville ihmisille uskomaton keskikulutus per viikko. Katuojaankaan tuota määrää ei loroteta vaan jonkun suuhun tuo vain menee.

    • Heguli_pro*

      Juon päivittäin itse valmistamaani kiljua, korvauspäivänä juhlin ostamalla pullon Argentiinalaista halpaviiniä oluen kyytipojaksi,

    • Kuiva-Olli

      Vai vakava kysymys, ja avaus Suomi24:ssä. Tämähän tarkoitta samaa kuin avaus on Trolli

      (eli mummoille selvennös: pilailua. )

    • Ei se laimentaminen ratkaise vaan alkoholin määrä. Jos juot saman määrän laimennettuna tai laimentamattomana. Esim. pullollinen viiniä pari kertaa kuukaudessa on mielestäni kohtuunauttimista. Ja ei kannata verrata alkon suosituksia ne on aina tiukat ja yläkanttiin arvioitu. Ihminen, jolle alkoholi on ongelma ei osaa enää itse arvioida tai kontrolloida juomistaan.

    • Sommelierrr

      Ei ole mitään absoluuttisia rajoja kulutukselle, vaan se on sekä kulttuuri että yksilökohtainen raja. Sinun juomasi määrät eivät mielestäni ole suuria kerralla eikä lukumääräisesti. Jatka samaan malliin.

    • Tuommoiset juomisensa vähättelijät vievät yhteiskunnan tuhoon.Raitistu tai edes vähennä!

    • Mörkö

      Aloittaja. Oletko kokeillut juoda yhtä tai kahta viiniannosta ilman vesilantrausta ? Tuletko silloin humalaan ja kestääkö mahd humalatila pitkäänkin? Kokeile viiniä ruoan kanssa ilman vettä ja katso kuinka käy. Ilmoittamasi määrä ei todellakaan ole paljon.
      En tiedä oletko jo kokeillut näin kun en ole lukenut kaikkia ylläolevia juttuja.
      Voisit etsiytyä viiniseuraan jos pakkakunnallasi sellainen on.

    • sahanpuru1

      pidä asiat yksinkertaisina. jos mietit alkoholinkulutustasi juot
      jo liikaa. naiselle sopiva määrä on kolme annosta viikossa, ei perättäisinä päivinä. alkoholittomia oluita tai viinejä ei ole olemassakaan. alkoholi on huume, voimakasta riippuvuutta aiheuttava hermomyrkky.

    • On hyvä, että mietit asiaa ja olet siitä tietoinen. Vastauksiin, jonka asiantuntijat tai me muut keskustelijat annamme, on syytä kuitenkin suhtautua kriittisesti. Lopulta vastauksen näihin kysymyksiin tiedämme aina me itse.

      Otan esimerkin kahtaalta. Olen absolutisti. Minulle alkoholinkäyttö ei ole koskaan ollut millään tavalla houkuttelevaa. Siitä huolimatta käyn useista eri syistä baarissa pari kertaa viikossa. Baarimiljöö ei houkuttele käyttöön, eikä humalaisten katsominen tilannetta paranna. Joka tapauksessa olen tullut tulokseen (opiskelen alaa), että alkoholi itsessään on samankaltainen aine kuin vaikkapa soijakastike. Ainoa ero on, että soijakastikkeen ei tiedetä olevan päihdyttävä. Niin alkoholilla kuin soijalla tiedetään olevaan terveydellisiä vaikutuksia, niin hyvässä kuin pahassa. Kysymys silloin kuuluu, miksi juot alkoholia, muttet soijakastiketta?

      Niinpä pidän oikeutenani käyttää soijjaa silloin kun siltä tuntuu, ja absolutismistani huolimatta olen tänä vuonna juonut yhden annoksen jaloviinaa, viiniä ja viimeksi jotakin hedelmäcocktailia eli kolme annosta vuodessa. Se tuskin on tehnyt minusta yhtään terveempää, älykkäämpää, hauskempaa tai rennompaa, mutta sillä ei vain ole elämässäni mitään painoarvoa tai erityistä merkitystä. Kuin olisin soijaa juonut, ja mitä sitten?

      Monille alkoholiin liittyy useanlaisia positiivisia tuntemuksia, kokemuksia ja ajatuksia. On jollakin tavalla uskottava siihen, että elämä olisi erilaista kun käyttää alkoholia. Kyllä, osa varmasti hieman rentoutuu (joka tarkoittaa, että muuten on vaikea rentoutua ja ongelma on korvien välissä) ja muuttuu avoimemmaksi. Voi olla, että viinillä on positiivisia terveysvaikutuksia kuin esimerkiksi liköörillä, mutta keskustelua on käyty pitkään ja milloin yksi tutkimus kertoo positiivisista vaikutuksista, toinen kertoo päinvastaista ja käytäntö osoittaa liiallisen käytön olevan selvä riski.

      Sen sijaan, että tuijottaisi riskirajoja (jotka on toisaalla jo kerrottu) eli Suomessa 16 annosta per viikko (Englannissa ja muissa maissa ne rajat ovat erilaisia), on syytä tarkkailla omia motiivejaan ja asenteitaan. Jos tuntuu siltä, että ilman lasillista ei oikein selviä, ole tarpeeksi avoin, sosiaalinen, rento jne. niin omissa asenteissa ja psyykkisissä valmiuksissa saattaa jo olla siemen pahempaan. Kannaltasi on hyvä asia, ettei rinnallasi ole ihmistä, joka tukisi käyttöäsi. On hyvä, ettei siinä ole ihmistä, joka kuluttaa 30 annosta viikossa ja moittisi sinua tylsäksi, kehottaisi juomaan ja elämään eli vetämään viinaa. Silloin tilanne olisi eri ja saattaisit olla selvemmin altis yllytykselle, sosiaaliselle paineelle ja homma lähtisi silloin helpommin lapasesta. Kaikesta huolimatta niin kiitokset kuin moitteet omista valinnostaisi kuuluvat itsellesi. Sen vuoksi sinun on paras olla itse tietoinen, mikä sinua motivoi juomaan, miltä se sinusta tuntuu, pystyisitkö olemaan ilman, kenties juomaan viiniä halutessasikin jotakin sen korvikkeena?

      Tämä kuvaamani tapa asennoitua viittaa spontaaniin käyttöön. Silloin ihmisellä ei ole mitään kaavoja, vaan hän voi ottaa jaloviinapaukun kun siltä tuntuu. Ja voi lopettaa siihen. Vastapuolena on impulsiivinen tai reaktiivinen asenne, joka tarkoittaa sitä, että jokin herättää halun ja sen jälkeen halu ohjaa käyttäytymistä. Tällaisessa tilanteessa yksi juo sen lasillisen, toinen koko pullollisen tai kaksi. Ja nuo impulssit toistuvat ja käyttäytyminen on reaktiivista siinä mielessä, että tämä tietty reaktiomalli toistuu automaattisesti. Kun työaika on ohi, mennään yhdelle, kun on harmia elämässä juodaan pullo, kun on juhlan aika, juodaan kaksi jne.

      Tarkkaile itseäsi ja keskustele asiasta kumppanisi kanssa. Se tuskin on hänelle ongelma (?), mutta jos koet sen itse ongelmaksi, mikään riskiraja tms. ei sinulle totuutta kerro. Onpa niitäkin tapauksia, joissa on hakeuduttu hoidettavaksi, koska on juonut kaksi lasillista viiniä kuukaudessa. Kontrollinen menetys, häpeä ja syyllisyyden tunteet omasta käytöksestä (sen muuttumisesta) ovat olleet niin voimakkaita, että on koettu käytön olevan ongelma.

      Hyvää ja rauhallista joulua.

    • jhgvf

      Voi jeesu, että pitää säikkyä jotaki 1-2 lasin laimennettua viiniä jos sitä vaan pari kertaa viikossa ottaa.

      Ite otan joka ilta 1-3 kaljaa ja yleensä joka ilta teen kirkkaasta viinasta paukun pari ja välillä yömyssyksi jekku snapsi tai kuuma rommi. En juo perseitä juuri koskaan, varsinkaan jos olen yksin. Tuolla määrällä ehkä tunnen, että jotaki oon ottanu, mutta oon täysin selvillä asioista eikä varmasti päällisin puolin tiedä, että olisin juonut. Kalja menee joskus ruuan kanssa ja saunassa ja sen jälkeen menee joko 1 tai 2, siitä tuo illan 1-3 kaljaa siis.

      ps. Saunon yleensä joka ilta, mutta vähintään parin päivän välein

      koskaan en oo aamulla krapulassa tai humalassa. Hyvähän se on illalla vähän nauttiaki elämästä ja rentoutua :) Tartte koko aikaa olla noitumassa ja stressaamassa asoista.

      Joku täällä voi väittää, että oon alkoholisti ja hirvee juoppo, mutta mun mielestä alkoholisti hakee jatkuvasti humalatilaa. Konttailee pitkin maita ja mantuja, eikä raha asiatkaan kovin hääveiltä näytä. Ite oon siis täysun vastakohta.

    • Raitis,vaikkei raivo

      Olen pahoillani,mutta sinusta on hyvää vauhtia tulossa alkoholisti.

    • huhhahei1

      Minä juon joka päivä muutaman lasillisen punaviinia ja joka vk loppu viinaa. Kännissä on ihan kiva olla. En koe olevani kuitenkaan alkoholisti, käyn töissä ja hoidan työni hyvin enkä koskaan ole ollut alkoholin vaikutuksen alaisena töissä. Iltasin kaadan muutaman lasillisen viiniä ja vk loppunahan saa tehdä mitä lystää jos ei töihin tarvi mennä :)

    • HHeR

      Tyypillinen uus-avuton ihminen joka ei osaa kuunnella omaa kehoaan milloin joku on liikaa tai ei sovi ollenkaan. Ilmeisesti juuri siitä syystä suomessa pitää olla jumalattoman suuri virkakoneisto jatkuvasti paimentamassa ja holhoamassa kansalaisia.

    • Yksilöllistä se on

      sillä toiselle jo pari desiä on liikaa ja toinen voi juoda litrankin ja voi ihan hyvin. Minulle ei ole tullut krapulaa koskaan enkä ole asperiinia syönyt koskaan muistaakseni vaikka jotkut tarjoilevat noita ihan turhaan.

      Juuri oli lumelääkkeistä tv:ssä masennuslääkkeinä ja 80% toimi lumelääkkeet yhtä hyvin kuin nuo masennuslääkkeet, joilla on sitten negatiivisiä sivuvaikutuksia kuten riippuvuuden syntyminen.

      Tärkeää on anoa Jumalalta Jeesuksen nimessä ihan tervettä hyvää mielenlaatua ja antaa Jumalan meidät parantaa ja siitä iloitaan myös taivaassa Isän tykönä. Lääkefirmat tietävät nämä lumelääketutkimukset mutta ei tahdota kertoa totuutta sillä bisneksestä on kysymys ja ahneus on epäjumalanpalvelusta.

      Voit ottaa selvää näistä ja varmaan YLE:n arkistoista löytyy nuo ohjelmat. Älä ole alkeisvoimien alaisuudessa vaan janoa Jeesuksen nimessä ihan hyvää elävää Pyhän Hengen armoa ja totuutta ja elämää Jumalassa, kuten elämmekin kaikki vaikka valheen isä totuutta pyrkii estämään näistä asioista.

      Kohtuus kaikessa on aivan hyvä ohje viiniin, mutta taivaallisissa janoa runsaasti hyvää totuudellista Jeesuksessa mutta varo ettet lankea vihaan tai valheisiin.

      • Alkeisvoimien

        alaisuudessa ei kannata edes tippaa kenenkään ottaa jos ei pysty sitten lopettamaan tai huonoa seuraa siitä vähästä. Tietenkin kannattaa saada apua tuohon alkeisvoimaongelmaan Jumalalta, sillä Herra Jeesus antaa rakkauden ja voiman Hengen ja vaikka myrkkyä joisit et siitä enää mitään tiedä tai myrkkykäärme sinua purisi, niin nuo hampaiden haavat nipistäisi.

        Janotaan Jumalan Hengen voimaa ihan kaikkeen elämään ja annetaan jokaiselle anovalle.

        Jos on aftoja suussa niin viinillä lähtevät hyvin ja voi käyttää vaikka vain suuhuuhteluun jos ei muuten tahdo juoda vaikka alkeisvoimien tähden.


      • vastaappa

        mitä tuo kaikki HYÖDYTTÄÄ.Elämästä on nautittava täällä eikä odottaa kuolemaa ja sitten koittaa onni.Älä tuomitse, ettei sinua tuomita. onhan siellä hyviäkin neuvoja kunhan ei vain etsi kaikkein ikävämpiä oppeja.


      • Nimenomaan siis
        vastaappa kirjoitti:

        mitä tuo kaikki HYÖDYTTÄÄ.Elämästä on nautittava täällä eikä odottaa kuolemaa ja sitten koittaa onni.Älä tuomitse, ettei sinua tuomita. onhan siellä hyviäkin neuvoja kunhan ei vain etsi kaikkein ikävämpiä oppeja.

        täällähän pystyy jo nauttimaan hyvää hengellistä Jeesuksessa ja samoin kiittämään hyvästä terveydestä ja ruuasta ja juomasta ja muistakin hyvistä lahjoista kuten turvallisesta hyvästä elämästä, ja kaiken lisäksi tarjotaan sitä hyvää tulevaisuutta ja toivoa myös tuomion jälkeisessä sillä se tulee jokaiselle kuolemamme jälkeen ruumiillisesti tästä maailmasta.

        Jumalan on tuomiot kuoleman jälkeen, ei meillä ole siinä osaa toisten eikä omassa myöskään, muutoin kuin tietysti pitää huolta että on Jeesukseen syntynyt eläessään.

        En minä käsittääkseni esittänyt yhtää ikävää oppia vaan hyvää Jeesuksessa ja sitä myös noiden tämän maailman riippuvuuksien sijaan kehotan uudistumaan tietysti ihan terveellä hyvällä elämällä Jumalassa.


    • some121

      Terveellinen määrä on lukuisten tutkimusten mukaan 1,5 desilitraa päivässä.

    • dasdas2

      Liika on liikaa, sillon kun elämä pyörii sen asian ympärillä. Tai halu menee edellä

    • ei juuri mitään

      Aloittaja ei ole edes kohtuukäyttäjä, jopa sen alle.

      • no hohhoijakkaa

        Onko se joku saavutus että ei ole liikakäyttäjä?

        Aloittajalla ei ole vielä alkoholiongelmaa, mutta ei se enää niin kaukana ole.


    • oluttajamennyttä

      Terveellinen määrä on lukuisten tutkimusten mukaan 1,5 litraa päivässä.

      Tämä sopii hyvin fiineille,olutta sit 5 litraa päivässä.
      Tulee si kiva pien pöhnä,velatkin on menny saatavien puolelle!

    • raittiiksi ryhtynyt

      Viikkotaukoja tulisi olla, koska muutoin elimistö tottuu liikaa. Jos huomaat itsessäsi alakuloa ja saamattomuutta tai lievää masennusta, niin se on selvä merkki siitä, että maksa tarvitsee lepoa.

      Muutoin noilla määrillä ymmärtääkseni voi juoda taukoja pitäen niin kauan kuin fysiikka kestää, mutta se ei suinkaan naisilla tarkoita hautaan saakka, vaan viidenkympin jälkeen otetaan lusikka kauniiseen käteen ja sitten aletaan annostelemaan tipoittain.

      Olisi hyvä kuunnella oman kehon tuntemuksia ja reagoida niihin ajoissa, vaikka kai se oppi yleensä menee paremmin perille kantapään kautta.

    • kohtuukäyttäjä

      Minusta olet erinomainen kohtuu käyttäjä. Voisin sanoa ,että itse teen samoin . Valkoviini närästää minua vaikka pidän siitä enempi ,kuin punaviinistä, ja aloinkin laimentaa sitä spraitilla. Nyt olen opetellut erilaisia punaviinejä. ja pari kertaa viikossa 1-3 puolikasta pikaria riittää . Ei aina sitäkään. ja uskon olevani kohtuu käyttäjä. Mutta mieltä on monta .

    • apinako alkkis

      Ihan helppoahan se viini on mitata. Käytät mittalasin kautta
      viinin ennenkuin lantraat sen. Ihan sillä tavalla mittaat kuten baarimikkokin mittaisi viiniannoksesi jos olet kuppilassa ostamassa. Juuri tuollainen lantraaminen voi
      olla myös vaarallista, kuten selitätkin. Enhän minä juo VIINIÄ vaan paljon jäitä, vettä ja vähän vinkkua. Ja tämä montako kertaa?
      Viinikirjanpito on erittäin helppoa, jos mittaat määrät. Ja myös jos laitat pullosta. Pahvitölkki on hankalampi. Mutta eihän pahvitölkkiä voi sun juomatavalla mennä, jos menee vain 4-6
      viinilasillista. Ja Alkon ohjeissa on viinilasillisen koko määritetty. Joku voi sanoa juoneensa pullon olutta. Pullo voi olla 1 litra tai 0,33 litraa.

      • helppo lasku

        Ja kai ne määrät näkee nyt siitäkin kuinka paljon pullossa on jäljellä. Ja kuinka monta pulloa menee viikossa... Tarvitsetko viikossa kaksi pulloa, vai jopa tonkan?

        Jos juot virallisia 14 cl viinilasillisia, 0,75 l pullosta riittää reilu 5 lasillista. Vai kaadatko lasiin enemmän tai juotko isommista viinilaseista? Älä yritä hämätä itseäsi lantraamalla.

        Eräs tuttuni joi ensin "fiilistelymielessä" pari lasia valkkaria silloin tällöin. Pikkuhiljaa silloin tällöin olikin kaksi kertaa viikossa, keskellä päivää. Sitten lasit suureni. Meni pari pulloa viikossa, eikä muka mitään ongelmaa "mulle ei vaan käy tää päähän", kertoi tuttu silmät harittaen. Nykyään se on pari tonkkaa viikossa, edelleen monesti keskellä päivää ja itsekseen. Siitä kärsii jo lähipiiri. Tuntuu että hänellä on se käsitys että ongelmaa ei ole jos ei juo kaljaa, vaan vain "sivistyneesti" viiniä.


    • ehkä, ehkä ei

      Mitä ilmeisemmin juot liikaa jos et ole muka edes määrästä selvillä. Kai sinä tiedät minkä verran ostat viiniä kotiisi? Sillähän ei ole mitään väliä että kuinka laimennettuna alkoholin juo, kyse on vain juodusta määrästä. Jos kuvittelet landraamien jotenkin parantavan tilannetta, niin olet väärässä.

      Naiselle pullo viiniä viikossa ei ole liikaa, jos sitä ei juo kerralla, eikä kaksikaan pulloa jos juo puolikkaan kerrallaan, mutta kolme pulloa on jo liikaa ja yksikin jos sen juo yhdessä ilassa.

    • kokeile kuukausi

      Hyvä testi on olla kuukausi ilman tippaakaan alkoholia. jos se menee huomaamatta, ei ongelmaa, mutta jos se on vaikeaa tai rajoittaa sosiaalista elämää, niin se on ongelma.

      Tipaton tammikuu...

    • 11112222222222555555

      Alkon ohjeet ovat todella typeriä, ne puhvat ravintola-annoskista. Saattaa olla että näillä ihan tarkoituksellsiestikkin pyritään hämäämään. Olisihan se niin selkeätä ilmottaa nämä maksimialkoholimäärät yksinkertaisesti 100 prosenttisena alkoholina suoraan. Siitä olisi helppo nähdä oman juomisensa mahdollinen riskialttius kun jokainen tietää kuinka vahvaa tai minkä prosenttista tavaraa juo. Itse nykyään juon 40% vodkaa reilut 10 litraa kuussa eli kulutan 4 litraa 100 prosenttista alkoholia kuussa. No minä olen 80kg painava äijä, ja jollekkin pienemmälle tuo vastaisi jo enmmän. Sisukalut jotka alkoholia polttavat menevät ihmisen koon mukaan, ja nimenomaan koon mukaan eikä yksin elopainon.

    • kaiken a ja o

      Muuten, se kohtuukäytön rajan määrittely annoskokoina on hanurista, pullokoko olisi tolkullisempi. Kuka viitsii laskea annosten määriä, kun juominen tapahtuu kuitenkin pulloittain.

      Siis, montako kolmenvartin viinipulloa saa juoda korkeintaan viikossa ja kuinka montaa saunakaljaa tai yömyssyä siihen vielä päälle. Näillähän sitä käytännössä kuitenkin pelataan.

    • tuhat liian vähän

      Mielenkiintoinen aihe. Tämä on 100. viesti tässä ketjussa.

      Yksi on liikaa,

    • Juoppoko

      2-3 hanapäkkiä viikossa alkaa olla jo vähän liikaa...

    • aikuinen mies

      Riippuu paljolti iästäsi. Oletan että olet alaikäinen juttusi perusteella ja ei tuossa iässä saa vielä juoda ollenkaan. Odota rauhassa täysi-ikäiseksi. Jos olet aikuinen, niin olisin enemmän huolissani sinuna henkisestä kehittymisestäsi kun pidät jotain vesitettyjä viinejä.

      Noin huonolla viinapäällä kannattaa ainakin ruveta absolutistiksi kun sekoat nähtävästi hyvin rajusti yhdestäkin viinilasista. Osuutta asiaan voi olla myös lääkitykselläsi joka reagoi alkoholin kanssa. Joten älä juo.

    • LopetaJosVoit

      Jokainen alkoholisti on aloittanut vähäisin annostuksin...yksi ryyppy pullon suusta, yksi lasillinen...sitten kaksi, sitten kolme, sitten sairaus, sitten kuolema!

    • voeha rähmä

      "Mutta nyt olen huomannut, että joskus tämä tapahtuu myös 2 kertaa viikossa. "

      olet siis toisinaan jopa täyspäinen?

      • orjat

        Kun vaihdatte sanan alkoholi, viini, olut tms. tilalle heroiini, tiedätte mistä on kysymys. Tässä ketjussa oli tasan yksi järkevä kirjoitus ennen tätä. Nyt vain etsimään.


    • Alkoholitarkkailija

      On tärkeää kaikkien muistaa, että viina/viini on viisasten juoma. Siksi sitä käytetäänkin runsaasti ja hartaudella Suomen ns."älymystöpiireissä" ja jälki on sen mukaista, ainakin jos huomioi haidän o-tutkinus tulokset ja yleensäkkin suuressa kirjaviisaudessaan antamat (itsestäänselvät) lausuntonsa. Sama muuten koskee myös Poliittisia päättäjiämme (EI paljon järki päätä pakota)..hihhih!

    • Hohhoj

      Kuka näitä aiheita keksii?
      Tekeekö joku työkseen tällaista, että miettii "sopivia keskustelun avauksia"?
      Älytöntä. Läpinäkyvää.

    • ei määrä vaan

      jos mietit onko tämä liikaa? Se useimmiten on.

    • cheers for you

      Aloittajalle suosittelisin jonkun asteista terapiaa. Ilmeisesti et pysty hallitsemaan omaa elämääsi. Viinimääräsi ovat varsin mitättömiä (vrt.eteläeurooppalaiset viinikulttuurit). Joko provoilet tai sitten olet todella terapian tarpeessa.

      p.s. arvostan suuresti raittiita ihmisiä, mutta kohtuus kaikessa jopa nettikirjoittelussa

    • puoli pulloa

      Miksi yleensä juot jos pitää noin prikulleen vahtia miten on. Pöh. Etelä-Euroopassa viiniä juodaan ruokajuomana ja nimenomaan useinkin laimennettuna. ja eihän sitä kahta kertaa viikossa juoda, vaan muutamalla aterialla päivässä.
      Virallinen suositus on että pari lasillista päivässä, korkeintaan. Sehän riippuu paljolti siitä, missä kunnossa sisuskalusi ovat , ja miten reagoivat viiniin ja alkoholiin.
      Toinen juttu sitten on että viiniin tottuu, ja mikä ensin vähän juovuttaakin ei kohta tunnu missään, vaan sitten ottaa lisää, ja siitä voi tulla kierre, jos ei valvo sitä.

    • hei
      ei saisi juoda YHTÄÄN koskaan. MITÄÄN alkoholia. Valkkarin ?? etkö osaa suome
      -a ? oikeinkirjoitus kunniaan ja ns. lempinimet sanoille pitäisi kieltää, ainaskin joi-
      denkin................ ja ei se niin vaikeaa voiolla ymmärtää niitä Alkon ohjeita. Opettele
      siis LUKEMAAN, ja lue ne KUNNOLLA sanasta sanaan, niin eiköhän ala mennä perille........ja lääkäritkin on olemassa........ itse en juo tippaakaan koskaan, ja kum-
      minkin olen sairas, siis mulla on eri sairauksia toisten juomisen ja muun hölmöilyn
      takia, KIITOOOOOS kovasti kaikki !!

    • porilainen mies

      "Suomalaiset ovat jo syntyperänsä perusteella alkoholisteja.Siksi meillä on juomis ongelma jos kiellät että et ole muista että kieltäminen on myöntämistä".Tämä on potaskaa mitä meille halutaan uskotella oikein hallinnon tasolta.Älä välitä mitä suositellaan tiedät kyllä itsekkin milloin on liikaa.Ne jotka väittävät että ihmiset alkoholin vaikutuksen alaisena tekevät tyhmyyksiä puhuvat vain omasta kokemuksestaan jolleivat osaa käyttäytyä olkoot ottamatta jolleivat voi niillähän se juomisongelma silloin on.Alkoholia kritisoidaan aivan liikaa paniikinomaisesti rehellisesti sanottuna.

    • Naisen kova juomimen

      Velipoika on jo useamman kerran sanonut että heillä vaimo juo läpi viikon puoli pulloa koskenkorvaa aina kahden päivän aikana. Nappailu alkaa töiden jälkeen ja päättyy nukkumaan mennessä.

      Viikossa menee siis 3-4 pulloa Koskenkorvaa, on mennyt jo pari vuotta. Hoitoon ei suostu vaimo menemään, eikä itse pidä asiaa ongelmallisena ja sanoo itse aikuisena (48 v.) työssäkäyvänä ihmisena saavansa tehdä ihan mitä haluaa.
      Joku paikkahan tuossa noilla määrillä kyllä naksahtaa rikki.

    • Isitin

      Kokeiles laittaa lasiin jäkuutioiden jälkeen puolet maitoa ja puolet punkkua.
      Pitäisi poistaa kaikki haitat ja neutralisoida tilanne.

    • Desifioin viemäri-

      putkiston viinillä. Sitten ostin kaupasta yhden pullon ja huomasin että nuo itsetekemäni olivat hyviä olleet, ja jopa parempaa kuin ostamani. Kuitenkaan en katunut tekoani ja paljon meni siihen desifiointiin, ehkä 40 litraa, jopa enemmän.

    • Parempi ihan ilman

      ,sillä yhdestä lasillisestahan se yleensä alkaa. Niin alkoi minullakin, mutta muutamien vuosien päästä ei riittänyt edes yksi pullollinen, tai no korkentaan päiväksi. Nykyään olen lähes 10 vuotta ollut raittiina, paitsi matkoilla voin ottaa oluen janoon tai viinilasillisen ruuan kanssa tai seurustelun lomassa. Mutta jos kotona alkaisin ottamaan, jatkuisi se heti siitä, mihin jäi lopettaessa. Piti olla hoidossakin, mutta siitä olen kiitollinen, että pääsin ja tajusin tilanteen ajoissa ja pystyin lopettamaan.
      Viina on viisasten juoma ja jos on viisas ei ala edes juomaan.

    • laurialate

      Vikahan ei ole alkoholissa vaan käyttäjässä.

      Jos tulee ajatuksia käyttääkö liikaa ja kuinka paljon voi käyttää niin tod. näk. alkoholi on ongelma tai on tulossa ongelmaksi.

      Heti kun ei voi rehellisesti puhtaalla omallatunnolla juoda viinaa niin alkoholista on tullut ongelma.

      Omaa kokemusta löytyy lähes 30v alkoholista.
      Käytän nykyään hyvällä omallatunnolla lasin tai kaksi silloin tällöin.

    • foliokukkakeppihattu

      Alkoholi ei ole ongelma,vaan sen puuttuminen.
      Menkääs nyt kaikki nasse-sedän pikku termiitit nukkumaan!!
      Foliohatut ja kukkahatut pois päästä

    • Joke

      Voi hyvä isä näitä juttuja.! Kysehän pitäisi olla miten paljon ihminen kestää
      alkoholia , itse olen käyttänyt yli 40 annosta viikossa yli 40 vuotta eikä tunnu
      missään. En ole ollut päivääkään pois töistä akoholin takia. Moni nuorempi kaveri on kuollut mitä ihmeellisempien syiden takia.Mutta kohtuus kaikessa kuitenkin.

      Hyvät Joulut kaikille !
      Elkäähän sekoilla.

      • Doc. Alberta

        Tuo tapasi onkin juuri terveellinen, noin 40 annosta viikossa tasaseen tahtiin. Kun keho saa alkoholia jatkuvasti se oppii vaurioiden sijasta hyödyntämään alkoholia ja se tehostaa muidenkin ravintoaineiden käyttöä, vahvistaa verisuonia ja maksan toimintaa sekä nopeuttaa aivojen työskentelyä. Ongelma onkin, että ihmiset joko ryyppäävät kerralla (kerran viikossa) tai sitten juovat liian pieniä määriä päivittäin saadakseen kaiken hyödyn juomasta. Jos alkoholia ei juo tarpeeksi se tekee enemmän tuhoa kuin hyvää, keho pitää siis totuttaa niin, että se oppii hyödyntämään alkoholia. Siitä on sinun tapauksessasi kyse.


    • k p

      Häh häh, häh, jäh,jäh,jäh, saatanan Taliaivot ovat myrkky ja paska neuroosiloissaan kun mie maustan ne. p.0405165477

    • tuplat1

      voit huoletta tuplata .

    • Piimää

      Lantraatko maidonkin vedellä ja jäillä?

    • Jotain rajaa

      Jos lantraat viiniä vedellä, olet jo muutenkin menetetty tapaus eikä mitään ole enää tehtävissä. Todennäköisesti olet myös provo ja hihhuli.

      Viiniä juodaan useimmiten maun vuoksi, ei humalan.

      Ensinnäkin vedellä ja jäillä pilaat sen maun täysin, ja tuosta määrästä ei tule humalaan edes pikkulapsi.

      Miksi siis edes juot, koska vesilitkusi on paskan makuista eikä tuosta määrästä voi tulla pätkääkään humalaan?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4425
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      240
      2184
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1610
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      270
      1227
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1107
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1055
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe