Vuokralainen ei maksa, joten pihalle mutta...

rentaladvisor

Vuokraan siis omistamaani autopaikkaa taloyhtiön autohallista yritykselle. Vuokrasopimus ollut kuukauden voimassa, mutta tämä yritys jättää vuokran maksamatta. Olemme olleet kahdesti puhelinyhteydessä, molemmilla kerroilla paljon lupauksia maksamisesta, mutta maksua ei kuitenkaan ikinä suoriteta. He syyttävät vuorotellen tilitoimistoansa ja sitten joulukiireitä mutta eivät ikinä kuitenkaan itseänsä.

Viimeisestä puhelimitse annetusta maksulupauksesta on taas kulunut viikko, yritin soittaa heille eilen uudestaan ja tiedustella vuokran perään mutta eivät vastanneet puheluuni. Laitoin saman tien postitse kirjallisen maksumuistutuksen suorittamasta jääneestä vuokranmaksusta ja eräpäivän joulukuun viimeiseen päivään mihin mennessä sen tulee olla vuokranantajan tilillä. Laitoin myös, että mikäli maksua ei suoriteta vuokrasopimus katsotaan päättyneeksi.

Minun on nyt kuitenkin tarkistettava, että vaikka kyseessä onkin autopaikka eikä asuinkiinteistö niin päteehän tähän sama laki? Että minulla siis on oikeus purkaa välittömästi ilman irtisanomisaikaa koska vuokranmaksua ei ole suoritettu? Purkuilmoitushan on toimitettava vuokralaiselle todistettavasti, kelpaako kirjattu kirje?
Entäs tähän mennessä kerääntyny vuokra mitä vuokralainen ei ole maksanut, eikä ilmeisesti aiokaan, saanko mitenkään perittyä sen heiltä?

15

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just just

      Laita maksamatta jäänyt vuokra intrum justitialle, he kyllä perivät.

    • Ei koske ei

      Millaisen sopimuksen olet tehnyt? Eikös tuo ole normaali yksityisoikeudellinen perintäasia.

      Ei AHVL koske _pelkän_ autopaikan vuokrausta, se sanotaan heti johdannossa:

      ****

      Soveltamisala

      Tätä lakia sovelletaan sopimukseen, jolla rakennus tai sen osa (huoneisto) vuokrataan toiselle käytettäväksi asumiseen (asuinhuoneiston huoneenvuokrasopimus). Huoneiston käyttötarkoitus määräytyy sen mukaan, mikä on huoneiston sovittu pääasiallinen käyttö.

      Huoneenvuokrasopimuksella voidaan luovuttaa myös maa-alue käytettäväksi huoneiston yhteydessä.

      Siten kuin jäljempänä säädetään, tätä lakia sovelletaan myös vuokrasuhteen johdosta vuokralaisen käytössä oleviin kiinteistön tai rakennuksen yhteisiin tiloihin ja laitteisiin.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481
      ***

    • vuokrasuhteen purku

      Olisiko tämä laki lähempänä totuutta. Aika samojahan nuo periaatteet on. Ja kyllähän se aika selvää on että jos vuokraa ei maksa niin sopimus puretaan.

      Tuo vuokrasuhteen päättyminen on lakiin hieman väärä termi ja jos menette käräjille, niin melko varvamsti tulkitaan vuokralaisen eduksi. vuokrasuhde voi päättyä itrisanomiseen tai vuokrasuhteen purkuun.

    • eieieieieieieieiekkk

      Ei mikään vuokrasuhde vaan sopimusasia.
      Myy perinttäväksi ja toivo parasta.

    • rentaladvisor

      No tämän minun autopaikkani asia on nyt saatu ONNEKSI päätökseen. Ja kun asian eri käänteet alkoivat tulla ilmi, että mikä on asian oikea laita, alkoi jo tuntua siltä että elän jossain fantasiamaailmassa.

      Kun nimittäin olin lähettänyt tälle vuokralaiselle maksumuistutuksen postissa, tuli sieltä yrityksen toimitusjohtajalta kirje takaisin missä sanottiin että tällä henkilöllä joka oli käynyt vuokrasopimuksen kirjoittamassa ei ole nimenkirjoitusoikeutta, tarkemmin ottaen, hänellä ei siis ollut edes mitään tekemistä koko yrityksen kanssa (ei edes työntekijä tms). Koko asia oli tähän mennessä ollut sen verran omituinen että tämä kirje viimeistään alkoi kalkattaa hälytyskellojani sen verran kovaa että marssin suoraan poliisilaitokselle. Halusin tehdä rikosilmoituksen mutta poliisi ei loppujen lopuksi siihen lähtenyt. Poliisi kuitenkin soitti tälle vuokralaiselle ja vuokralainen vaikutti aika hätääntyneeltä ja hyökkäävältä kun minäkin pääsin hiukan hänen kanssaan puhumaan. Hän väitti edelleen olevansa yrityksen kirjoilla vaikak toimitusjohtaja oli tämän kieltänyt, muutenkin huomasin heti että hän valehteli. Vaadin avaimia palautettavaksi ja vuokraa maksettavaksi. No parin tunnin päästä hän tuli palauttamaan avaimet mutta vuokria en valitettavasti saanut. Ei ollut mistään hirmusuuresta summasta kyse enkä jaksanut enää samaa torvea edes toitottaa, olinhan jo puolitoista kuukautta penännyt häneltä vuokranmaksua. Hän vetosi siihen ettei ollut käyttänyt autopaikkaa koko aikana, eihän se varmaankaan oikeudessa pätisi kun oli kuitenkin allekirjoittanut vuokrasopimuksen ja sitoutunut siihen. Avaimet hän kuitenki siis palautti ja testasin ne heti, oli oikeat ja toimivat ja tämä huojensi suuresti koska pelkäsin että minun täytyy kustantaa autohalliin kaikki yli 20 uutta avainta ja lukot.

      Taas yhtä kokemusta rikkaampana. Säihkähdyksellä selvittiin, jos nyt niin voi sanoa. Huh-huh.

      • nyt en ymmärrä

        Kunkas hiton iso talli sulla on vuokrattavana jos on 20 avainta? Silti sanot että vuokrarästi ei ollu suuri summa?


      • rentaladvisor
        nyt en ymmärrä kirjoitti:

        Kunkas hiton iso talli sulla on vuokrattavana jos on 20 avainta? Silti sanot että vuokrarästi ei ollu suuri summa?

        taloyhtiön autohallista yksi paikka oli vuokralla. ja siihen yhteen lukkoon minkä takana on kaikenkaikkiaan 20 paikkaa on 20 samanlaista abloy avainta. jos lukko täytyy uusia niin myös kaikki 20 avainta. plus se sähköinen nosto-ovi mihin on kaukosäätimet, niitäkin 20. tyhmänä annoin vuokralaiselle molemmat tavallisen avaimen ja kaukosäätimen. jatkossa en anna ku kaukosäätimen ja pidän sen abloyn itselläni.


      • höpsistä
        rentaladvisor kirjoitti:

        taloyhtiön autohallista yksi paikka oli vuokralla. ja siihen yhteen lukkoon minkä takana on kaikenkaikkiaan 20 paikkaa on 20 samanlaista abloy avainta. jos lukko täytyy uusia niin myös kaikki 20 avainta. plus se sähköinen nosto-ovi mihin on kaukosäätimet, niitäkin 20. tyhmänä annoin vuokralaiselle molemmat tavallisen avaimen ja kaukosäätimen. jatkossa en anna ku kaukosäätimen ja pidän sen abloyn itselläni.

        Et sinä ole vastuussa muusta kuin siitä avaimesta joka sinulla on.

        Jos joku hukkaa avaimen ja joku löytäjä käyttää sitä rikokseen, niin se on ihan sen löytäjäjän vastuulla, ei hukkaajan.


    • vbbbbbcv

      "Entäs tähän mennessä kerääntyny vuokra mitä vuokralainen ei ole maksanut, eikä ilmeisesti aiokaan, saanko mitenkään perittyä sen heiltä? "

      Laita perintätoimistolle toimeksianto ja heidän hoitaa asia. Tietävät lain pykälät ja saat viiväsätykorkojakin. Vuokralainen maksaa sitten perinnästä koituvat kulut korkoineen.

      Näin on toimittava, koska juuri nämä lusmuilevat vuokralaiset ovat yhteiskuntamme mätäpaise ja he (nämä lusmuilevat) tietävät tasan tarkkaan miten voidaan venkoilla vuokristakin ulos. Siksi heidän kanssaan on vain pelattava kovilla panoksilla. Parasta on se, että he saavat maksuhäiriömerkinnän ja näin heidän vuokrahuijauksensa vaikeutuu askel askeleelta.

      • Vuokranantaja joka ei ole tarkistanut vuokrasopimuksen allekirjottaneen henkilön nimenkirjoitusoikeutta (kaupparekisteriotteesta, tai hallituksen pyötäkirjasta valtakirjasta) ei voi periä vuokralaisena olleelta yritykseltä yhtään mitään. Allekirjoittanut henkilö on tietenkin syyllistynyt petokseen, mutta jos poliisi ei tutki niin...

        P.S. Miten yksikään vuokranantaja voi olla niin tyhmä, ettei tarkista edes tarkista perusasioita? No, tyhmästä päästä kärsii koko lompakko!


      • rentaladvisor

        tämä ex-vuokralaiseni uhkaili minua sähköpostitse että aikoo haastaa minut oikeuteen ja vaatia vahingonkorvauksia, sekä oikeuskulujensa maksattamista minulla jos perin häneltä vuokrat ja "jatkaa riitelyä". minä pahaa pelkään, että hän aikoo ahdistella ja kiusata minua vielä pitkään vaikka asia on päätöksessä ja purkuilmoitus allekirjoitettu ja olen hänelle sanonut etten halua jatkaa asiaa vaikkakin hän näin virheellisesti luuli luettuaan yhden sähköpostin vuorokauden liian myöhään.
        jäi vielä kysymysmerkiksi, mitä vähinkoa olen hänelle oletettavasti aiheuttanut. en kuitenkaan ole tehnyt mitään väärin, vain odottanut hänen maksavan vuokransa vuokra-ajalta. pelkästään siis sen, mihin hän sopimuksen allekirjoittamisella sitoutui, allekirjoittanut henkilö, ei yritys. en mitään muuta. tästä jutusta alkaa tulla nyt aika naurettava.


    • oma oikeus

      Käy lyömässä nurkan takana lättyyn nii ettei kukaan näe,väkivalta lopettaa vittuilun,jos jatkuu ni plittaa uudelleen,kyllä se ajan mittaan loppuu.

    • avaimet hukassako

      Tuohan on laiton uhkaus, minä tekisin poliisille ilmon ja säästä meili.
      Ihmettelen myös ,että vuokranantaja ei ole muka vastuussa siitä , että on antanut avaimet tuommoselle epäluotettavalle lusmulle, sehän on voinu teettää avaimia lusmukamuille ja ne käy pöllimässä autoja.

    • PIkku kiusaa takaisi

      Jos kirjallinen laillinen vuokrasopimus on tehty, niin ei siihen auta mikään selittely ettei parkkipaikkaa ole oikeasti käytetty. Sopimus kun sitoo molempia osapuolia.

      Löysin erään vinkin mitä tehdä lurkeille parkkeeraajille jos ei vuokria kuulu, niin eiköhän ihan itse tule irtisanomaan vuokrasopimuksensa aivan itse välttelyn sijaan jos hajupommin toteuttaa useampaan kertaan.

      http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=224130&start=0&tstart=0

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2310
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1791
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      167
      1670
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1148
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      76
      1072
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe