ALV:n korotus ja määräaikaisen sopimuksen purkaminen

Hansablaster

DNA:n tiedote 22.11.2012:

"Asiakastiedote 22.11.2012

Arvonlisäverokannat muuttuvat Suomessa 1.1.2013. Yleinen arvonlisävero nousee 23 prosentista 24 prosenttiin. DNA soveltaa 1.1.2013 alkaen uutta verokantaa (24 %). Muutos koskee kaikkia niitä tuotteita ja palveluita, jotka ovat yleisen arvonlisäverokannan piirissä. Muutos ei aiheuta asiakkaille toimenpiteitä.
Yleinen arvonlisäveron korotus nostaa palveluiden hintoja korkeintaan veronkorotusta vastaavalla määrällä.
Mikäli arvonlisäveron korotus nostaa palvelun hintaa, asiakkaalla on viestintämarkkinalain mukaisesti oikeus irtisanoa kyseistä palvelua koskeva sopimus. Irtisanominen on ilmoitettava DNA:n asiakaspalveluun viimeistään kuukauden kuluessa siitä, kun asiakas on saanut tiedon muutoksesta."

Soitin siis asiakaspalveluun ja kysyin, että kuinka menetellä asiassa, kun olen oman liikkuvan laajakaistani ja mokkulani hakenut DNA Kaupasta. Asiakaspalvelijapa ei halunnut kertoa mitään asiasta, vaan sen sijaan tarjosi jotakin korotuksen suuruista alennusta ja väitti, että tällöin minulla ei ole oikeutta sopimuksen purkuun. Kuitenkin tiedotteessa (ja viestintämarkkinalaissa) yksiselitteisesti todetaan asiakkaan oikeus purkaa sopimus, sillä kuitenkin hinnat nousevat ja eikö tuo tarjottu alennus ole vain ns. "extraa", joka ei sinänsä vaikuta tuohon alkuperäiseen sopimukseen?

Osaako kukaan asioista perillä oleva kertoa, että kuka tässä on oikeassa ja onko minulla oikeus purkaa sopimus joka tapauksessa?Laitoin nyt kuitenkin sähköpostilla irtisanomisilmoituksen asiakaspalveluun, saas nähdä kuinka siihen vastataan. Ja onko kukaan muu koettanut tuota määräaikaista sopimusta purkaa?

13

1913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tartsi2

Samaa viestiä minäkin olen saanut, että olisi oikeus purkaa sopimus. Juuri oon sitä tekemässä ja jonotan asiakaspalveluun. Saas nähdä kuinka käy.

• flower6

Miten sulla kävi asian kanssa?

• flower6

Soitin myös tänään samasta asiasta ja minulle sanottiin etttei ole mahdollista irtisanoa sopimusta.

Sain kuitenkin muutama päivä sitten irtisanottua puhelinliittymäni, mutta jouduin soittamaan kaksi kertaa ennen kuin se tapahtui. Ensimmäinen asiakaspalvelija selitti jostain hyvityksestä ja ettei hintojen nousu vaikuta minuun, eikä suostunut purkaa sopimusta. Soitin sitten toisen kerran ja tällä kertaa toinen ihminen puhelimen päässä kertoi reilusti että irtisanominen onnistuu ja oli hyvin pahoillaan että minulle oltiin valehdeltu.

Mutta kun nyt sitten soitin laajakaistasta niin sain kuunnella samaa soopaa hyvityksestä sun muusta....

• Hansablaster

Soitin muuten myös kuluttajaneuvontaan, siellä oltiin kanssani samaa mieltä siitä, että pitäisi olla oikeus irtisanoa tuo sopimus. DNAlta ei vielä vastausta ole kuulunut..

• Zawqu

Sonera pistää kampoihin kun sieltä sanotaan, että määrä-aikaista sopimusta ei voi purkaa. DNA ja Saunalahti ilmoittavat reilusti omilla sivuillaan että purku on mahdollista, kuten täällä on esille tuotu DNA:han liittyen.

• tarpeeksi saanut

Jos vaan on mahdollista tuo irtisanominen vaikka määräaikainen soppari on voimassa, niin on kyllä itselleni lottovoitto. Vitun DNA, täyttä paskaa asiakaspalvelussa helvetillisen jonottamisen jälkeen, liittymät ei toimi, turpaa revitään ja aletaan syyttelemään ettei osaa käyttää laitteita oikein jne. jne.

Saatana, että osaa pistää vihaksi moinen toiminta.

• Qwaziwqart

Ote Viestintämarkkinalain 7 luvun 71 §:stä, koskien määrä
      aikaisen sopimuksen irtisanomista:

VIESTINTÄMARKKINALAKI 7 luku 71 §
      71 § (8.4.2011/363)

Sopimuksen muuttaminen

Teleyritys saa muuttaa toistaiseksi voimassa olevan
      viestintäpalvelusopimuksen mukaisia maksuja ja muita sopimusehtoja
      kuluttajan vahingoksi vain:

1) sopimusehdoissa yksilöidyillä perusteilla, edellyttäen, että
      sopimuksen sisältö ei kokonaisuutena olennaisesti muutu;

2) lainsäädännön muutoksen tai viranomaisen päätöksen
      perusteella;

3) muusta erityisestä syystä olosuhteiden olennaisesti muututtua.

Teleyrityksellä on lisäksi oikeus tehdä toistaiseksi voimassa
      olevan viestintäpalvelusopimuksen sopimusehtoihin vähäisiä
      muutoksia, joilla ei ole vaikutusta sopimuksen keskeiseen
      sisältöön.

Määräaikaisen viestintäpalvelusopimuksen ehtoja ei saa muuttaa
      kesken sopimuskauden kuluttajan vahingoksi. Sopimusehtojen muuttaminen
      on kuitenkin sallittua, jos muutostarve johtuu lainsäädännön
      muutoksista tai viranomaispäätöksistä.

Käyttäjällä on oikeus irtisanoa viestintäpalvelusopimus heti
      päättyväksi, jos teleyritys ilmoittaa muuttavansa sopimusehtoja
      käyttäjän vahingoksi.

Teleyrityksen on ilmoitettava käyttäjälle sopimusehtojen
      muutoksesta ja niiden sisällöstä viimeistään kuukautta ennen kuin
      muutetut ehdot tulevat voimaan.

Teleyrityksen on ilmoitettava käyttäjälle samanaikaisesti tämän
      oikeudesta irtisanoa sopimuksensa heti päättyväksi, jos käyttäjä
      ei hyväksy muutettuja sopimusehtoja.

• kakakmsmsm

Miten muilla on käynyt tämän asian kanssa? Sain saman viestin mutta olin jo ehtinyt tilata saunalahdelta uuden liittymän, koska he sanoivat, että DNA:n sopimuksen voi alv:n korotuksen takia purkaa. Nyt vituttaa, jos on kohta kaksi sopimusta päällekkäin...

• karin4

Mulla on nyt sitten myös kaksi nettiliittymää. Tosi kiva juttu kun oon yksinhuoltaja ja hyvä että raha riittää ruokaan.....

• Älä kitise

Pitäkö olla niin tyhmä, että ottaa kaksi liittymää jos rahat ei riitä edes ruokaan... Mokkulaliittymien aukaisuunhan menee ainakin se 20min...

• heh heh

Heh, siinähän vaihdatte liittymää kun jokainen operaattori korotti hintoja Alvin nousun verran ja lisäksi, Elisa ottaa 1.4. käyttöön paperilaskuista veloituksen jota ei muilla operaattoreilla vielä ole.

• pele2

Huoh! Kuka oikeasti haluaa laskunsa paperilla? Paljon helpompaa tilata lasku s-postiin ja copy-pastettaa virtuaaliviivakoodi, niin ei tarvitse edes kirjoitella mitään verkkopankkiin.

• haluan paperilaskun

No minä otan laskuni paperilla! Äläkä kysele miksi, minulla ei ole velvollisuutta selvittää syytä teille. Ja luulen että on muitakin jotka haluaa laskunsa paperilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe