ALV:n korotus ja määräaikaisen sopimuksen purkaminen

Hansablaster

DNA:n tiedote 22.11.2012:

"Asiakastiedote 22.11.2012

Arvonlisäverokannat muuttuvat Suomessa 1.1.2013. Yleinen arvonlisävero nousee 23 prosentista 24 prosenttiin. DNA soveltaa 1.1.2013 alkaen uutta verokantaa (24 %). Muutos koskee kaikkia niitä tuotteita ja palveluita, jotka ovat yleisen arvonlisäverokannan piirissä. Muutos ei aiheuta asiakkaille toimenpiteitä.
Yleinen arvonlisäveron korotus nostaa palveluiden hintoja korkeintaan veronkorotusta vastaavalla määrällä.
Mikäli arvonlisäveron korotus nostaa palvelun hintaa, asiakkaalla on viestintämarkkinalain mukaisesti oikeus irtisanoa kyseistä palvelua koskeva sopimus. Irtisanominen on ilmoitettava DNA:n asiakaspalveluun viimeistään kuukauden kuluessa siitä, kun asiakas on saanut tiedon muutoksesta."

Soitin siis asiakaspalveluun ja kysyin, että kuinka menetellä asiassa, kun olen oman liikkuvan laajakaistani ja mokkulani hakenut DNA Kaupasta. Asiakaspalvelijapa ei halunnut kertoa mitään asiasta, vaan sen sijaan tarjosi jotakin korotuksen suuruista alennusta ja väitti, että tällöin minulla ei ole oikeutta sopimuksen purkuun. Kuitenkin tiedotteessa (ja viestintämarkkinalaissa) yksiselitteisesti todetaan asiakkaan oikeus purkaa sopimus, sillä kuitenkin hinnat nousevat ja eikö tuo tarjottu alennus ole vain ns. "extraa", joka ei sinänsä vaikuta tuohon alkuperäiseen sopimukseen?

Osaako kukaan asioista perillä oleva kertoa, että kuka tässä on oikeassa ja onko minulla oikeus purkaa sopimus joka tapauksessa?Laitoin nyt kuitenkin sähköpostilla irtisanomisilmoituksen asiakaspalveluun, saas nähdä kuinka siihen vastataan. Ja onko kukaan muu koettanut tuota määräaikaista sopimusta purkaa?

13

1353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tartsi2

      Samaa viestiä minäkin olen saanut, että olisi oikeus purkaa sopimus. Juuri oon sitä tekemässä ja jonotan asiakaspalveluun. Saas nähdä kuinka käy.

      • flower6

        Miten sulla kävi asian kanssa?


    • flower6

      Soitin myös tänään samasta asiasta ja minulle sanottiin etttei ole mahdollista irtisanoa sopimusta.

      Sain kuitenkin muutama päivä sitten irtisanottua puhelinliittymäni, mutta jouduin soittamaan kaksi kertaa ennen kuin se tapahtui. Ensimmäinen asiakaspalvelija selitti jostain hyvityksestä ja ettei hintojen nousu vaikuta minuun, eikä suostunut purkaa sopimusta. Soitin sitten toisen kerran ja tällä kertaa toinen ihminen puhelimen päässä kertoi reilusti että irtisanominen onnistuu ja oli hyvin pahoillaan että minulle oltiin valehdeltu.

      Mutta kun nyt sitten soitin laajakaistasta niin sain kuunnella samaa soopaa hyvityksestä sun muusta....

    • Hansablaster

      Soitin muuten myös kuluttajaneuvontaan, siellä oltiin kanssani samaa mieltä siitä, että pitäisi olla oikeus irtisanoa tuo sopimus. DNAlta ei vielä vastausta ole kuulunut..

      • Zawqu

        Sonera pistää kampoihin kun sieltä sanotaan, että määrä-aikaista sopimusta ei voi purkaa. DNA ja Saunalahti ilmoittavat reilusti omilla sivuillaan että purku on mahdollista, kuten täällä on esille tuotu DNA:han liittyen.


    • tarpeeksi saanut

      Jos vaan on mahdollista tuo irtisanominen vaikka määräaikainen soppari on voimassa, niin on kyllä itselleni lottovoitto. Vitun DNA, täyttä paskaa asiakaspalvelussa helvetillisen jonottamisen jälkeen, liittymät ei toimi, turpaa revitään ja aletaan syyttelemään ettei osaa käyttää laitteita oikein jne. jne.

      Saatana, että osaa pistää vihaksi moinen toiminta.

    • Qwaziwqart

      Ote Viestintämarkkinalain 7 luvun 71 §:stä, koskien määrä
      aikaisen sopimuksen irtisanomista:

      VIESTINTÄMARKKINALAKI 7 luku 71 §
      71 § (8.4.2011/363)

      Sopimuksen muuttaminen

      Teleyritys saa muuttaa toistaiseksi voimassa olevan
      viestintäpalvelusopimuksen mukaisia maksuja ja muita sopimusehtoja
      kuluttajan vahingoksi vain:

      1) sopimusehdoissa yksilöidyillä perusteilla, edellyttäen, että
      sopimuksen sisältö ei kokonaisuutena olennaisesti muutu;

      2) lainsäädännön muutoksen tai viranomaisen päätöksen
      perusteella;

      3) muusta erityisestä syystä olosuhteiden olennaisesti muututtua.

      Teleyrityksellä on lisäksi oikeus tehdä toistaiseksi voimassa
      olevan viestintäpalvelusopimuksen sopimusehtoihin vähäisiä
      muutoksia, joilla ei ole vaikutusta sopimuksen keskeiseen
      sisältöön.

      Määräaikaisen viestintäpalvelusopimuksen ehtoja ei saa muuttaa
      kesken sopimuskauden kuluttajan vahingoksi. Sopimusehtojen muuttaminen
      on kuitenkin sallittua, jos muutostarve johtuu lainsäädännön
      muutoksista tai viranomaispäätöksistä.

      Käyttäjällä on oikeus irtisanoa viestintäpalvelusopimus heti
      päättyväksi, jos teleyritys ilmoittaa muuttavansa sopimusehtoja
      käyttäjän vahingoksi.

      Teleyrityksen on ilmoitettava käyttäjälle sopimusehtojen
      muutoksesta ja niiden sisällöstä viimeistään kuukautta ennen kuin
      muutetut ehdot tulevat voimaan.

      Teleyrityksen on ilmoitettava käyttäjälle samanaikaisesti tämän
      oikeudesta irtisanoa sopimuksensa heti päättyväksi, jos käyttäjä
      ei hyväksy muutettuja sopimusehtoja.

    • kakakmsmsm

      Miten muilla on käynyt tämän asian kanssa? Sain saman viestin mutta olin jo ehtinyt tilata saunalahdelta uuden liittymän, koska he sanoivat, että DNA:n sopimuksen voi alv:n korotuksen takia purkaa. Nyt vituttaa, jos on kohta kaksi sopimusta päällekkäin...

    • karin4

      Mulla on nyt sitten myös kaksi nettiliittymää. Tosi kiva juttu kun oon yksinhuoltaja ja hyvä että raha riittää ruokaan.....

    • Älä kitise

      Pitäkö olla niin tyhmä, että ottaa kaksi liittymää jos rahat ei riitä edes ruokaan... Mokkulaliittymien aukaisuunhan menee ainakin se 20min...

    • heh heh

      Heh, siinähän vaihdatte liittymää kun jokainen operaattori korotti hintoja Alvin nousun verran ja lisäksi, Elisa ottaa 1.4. käyttöön paperilaskuista veloituksen jota ei muilla operaattoreilla vielä ole.

    • pele2

      Huoh! Kuka oikeasti haluaa laskunsa paperilla? Paljon helpompaa tilata lasku s-postiin ja copy-pastettaa virtuaaliviivakoodi, niin ei tarvitse edes kirjoitella mitään verkkopankkiin.

      • haluan paperilaskun

        No minä otan laskuni paperilla! Äläkä kysele miksi, minulla ei ole velvollisuutta selvittää syytä teille. Ja luulen että on muitakin jotka haluaa laskunsa paperilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10142
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2934
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      192
      2747
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1556
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe