APUA!

sann2

Minulla todettiin tänään epilepsia ja sain lääkkeet. Olen jo pitkään kärsinyt sellaisista pienistä kohtauksista. Viime viikonloppuna sain kuumeen myötäjäisiksi ekan ns. ison kohtauksen. Lanssilla kävin tk:n päivystyksessäkin. Nyt ahdistaa huono olo ja pyörrytys. Kuinka kauan kohtauksen jälkeen olo on yleensä huono? Marketissa käytiin tänään ja valtavasti pelottaa uusi kohtaus. Onkohan fiilikseni enemmän psyykkistä? Ja joo, neurolla hoitaja oli "ei epilepsiahoitaja" ja lykkäsi vain nipun esitteitä kouraan kun pirauttelin itkua.

5

337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kohdallaan

Lääkitys pitää kokeilla kohdalleen sopivan lääkityksen löytäminen saattaa viedä aikaa. Kovia ensioireita saattaa tulla joistain lääkeistä esim oksennusta,huimausta. Kyllä huimauksen, oksennuksen pitää loppua muutamassa päivässä jos lääke sopii. n 1vrk on mennyt itselläni kohtauksesta selviämiseen. Kokemuksesta oppii oikean suhtautumisen epilepsiaa.

• sussu*

Itsellä lääkityksen (keppra) sivuoireena sellainen outo huimaus ja epätodellinen tunne jatkui muutaman kuukauden ennenkuin lieveni ja hävisi. Väsymys ei ole hävinnyt mihinkään, eikä varmasti häviäkkään, mutta sen kanssa jaksaa kyllä.
      Minulla myös mennyt noin yksi vuorokausi kohtauksesta toipumiseen. Aikanaan pelkäsin kohtauksia niin paljon, että olin ihan paniikissa kaupassa käydessäni ja illalla pelkäsin rueta nukkumaan, tarkkailin itseäni ja vointiani niin tarkasti, etten osannut rentoutua ollenkaan. Vertaistuki toisilta epileptikoilta oli silloin korvaamaton apu. Lääkärit ei juuri siihen osannut auttaa, sanoivat vain, että täytyy yrittää rentoutua ja kohtaus kyllä tulee jos on tullakseen, turha siitä on stressata. Noh, näinhän se on, mutta helpommin sanottu kuin tehty.
      Kannattaa ottaa yhteyttä hoitajaan/lääkäriin joka on erikoistunut epilepsiaan, saat oikeanlaista tietoa ja tukea.
      Alku voi olla hankalaa, mutta oppii tämän sairauden kanssa elämään, tsemppiä! :)

• U. Telus
    • Trileptal

Hei Sann2,

tuota esitteiden käteen tunkemistahan se monessa paikassa taitaa olla, kun ei ole aikaa eikä aina osaamistakaan. Minä suosittelisin, että ottaisit yhteyttä oman alueesi epilepsiayhdistykseen. Toisiin epilepsiaa sairastaviin tutustuminen ja heidän kanssaan jutteleminen voi lievittää kovasti omia pelkoja, joita liittyy sairastumiseen ja kohtauksiin.

• sairasvääns

Helpostihan siinä itku tulee tollasen uuden asian kanssa. Sitä pitäis saada heti jotain "henkisen" puolen tukee asiaan, vaikka vanhemmalta henkilöltä, sen jo läpikäyneeltä, mut ei . Minäkin tiedän varmaan asiasta enemmän kun toiset hoitajat, sieltä ei juur apua saa, lääkäriä en ole tavannut vuoteen, niistä pulaa, ole oma itsesi lääkäri, kun lääkkeitten kanssa tää pukkaa menee tonne pelon ja jännityksen puolelle. Sitkeesti kirjottele tänne, tai etsi joku ihminen, joka on sun tukena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4523
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      564
      3429
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2171
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      12
      1734
    5. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1596
    6. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1558
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      161
      1261
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1108
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      224
      1041
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      70