APUA!

sann2

Minulla todettiin tänään epilepsia ja sain lääkkeet. Olen jo pitkään kärsinyt sellaisista pienistä kohtauksista. Viime viikonloppuna sain kuumeen myötäjäisiksi ekan ns. ison kohtauksen. Lanssilla kävin tk:n päivystyksessäkin. Nyt ahdistaa huono olo ja pyörrytys. Kuinka kauan kohtauksen jälkeen olo on yleensä huono? Marketissa käytiin tänään ja valtavasti pelottaa uusi kohtaus. Onkohan fiilikseni enemmän psyykkistä? Ja joo, neurolla hoitaja oli "ei epilepsiahoitaja" ja lykkäsi vain nipun esitteitä kouraan kun pirauttelin itkua.

5

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kohdallaan

      Lääkitys pitää kokeilla kohdalleen sopivan lääkityksen löytäminen saattaa viedä aikaa. Kovia ensioireita saattaa tulla joistain lääkeistä esim oksennusta,huimausta. Kyllä huimauksen, oksennuksen pitää loppua muutamassa päivässä jos lääke sopii. n 1vrk on mennyt itselläni kohtauksesta selviämiseen. Kokemuksesta oppii oikean suhtautumisen epilepsiaa.

    • sussu*

      Itsellä lääkityksen (keppra) sivuoireena sellainen outo huimaus ja epätodellinen tunne jatkui muutaman kuukauden ennenkuin lieveni ja hävisi. Väsymys ei ole hävinnyt mihinkään, eikä varmasti häviäkkään, mutta sen kanssa jaksaa kyllä.
      Minulla myös mennyt noin yksi vuorokausi kohtauksesta toipumiseen. Aikanaan pelkäsin kohtauksia niin paljon, että olin ihan paniikissa kaupassa käydessäni ja illalla pelkäsin rueta nukkumaan, tarkkailin itseäni ja vointiani niin tarkasti, etten osannut rentoutua ollenkaan. Vertaistuki toisilta epileptikoilta oli silloin korvaamaton apu. Lääkärit ei juuri siihen osannut auttaa, sanoivat vain, että täytyy yrittää rentoutua ja kohtaus kyllä tulee jos on tullakseen, turha siitä on stressata. Noh, näinhän se on, mutta helpommin sanottu kuin tehty.
      Kannattaa ottaa yhteyttä hoitajaan/lääkäriin joka on erikoistunut epilepsiaan, saat oikeanlaista tietoa ja tukea.
      Alku voi olla hankalaa, mutta oppii tämän sairauden kanssa elämään, tsemppiä! :)

    • U. Telus
    • Trileptal

      Hei Sann2,

      tuota esitteiden käteen tunkemistahan se monessa paikassa taitaa olla, kun ei ole aikaa eikä aina osaamistakaan. Minä suosittelisin, että ottaisit yhteyttä oman alueesi epilepsiayhdistykseen. Toisiin epilepsiaa sairastaviin tutustuminen ja heidän kanssaan jutteleminen voi lievittää kovasti omia pelkoja, joita liittyy sairastumiseen ja kohtauksiin.

    • sairasvääns

      Helpostihan siinä itku tulee tollasen uuden asian kanssa. Sitä pitäis saada heti jotain "henkisen" puolen tukee asiaan, vaikka vanhemmalta henkilöltä, sen jo läpikäyneeltä, mut ei . Minäkin tiedän varmaan asiasta enemmän kun toiset hoitajat, sieltä ei juur apua saa, lääkäriä en ole tavannut vuoteen, niistä pulaa, ole oma itsesi lääkäri, kun lääkkeitten kanssa tää pukkaa menee tonne pelon ja jännityksen puolelle. Sitkeesti kirjottele tänne, tai etsi joku ihminen, joka on sun tukena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      416
      4351
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      138
      2889
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1998
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1380
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      76
      1351
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1288
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1251
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      54
      1071
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      298
      997
    Aihe