Kuka muistaa, mikä mahtoi olla ensimmäinen pizzeria Oulussa? oliko se Vesuvio tai joku. Vuosi? paikka?
Oulu ensimmäinen pizzeria?
26
8693
Vastaukset
- kartsa56
En muista varmasti paikan n imeä, mutta asemakadulla oli 70-luvulla pizzapaikka.Oliskohan ollut yksinkertaisesti pizzabaari?
- kartsa56
Olikin muuten keilabaari.Sijaitsi lähellä Uudenkadun kulmaa Asemakadun puolella.
- varma tieto
IHKA ENSIMMÄINEN oli Pizzora nimeltään tavaratalo Kelan alakerrassa ( nyk. Anttila ).
varma tieto kirjoitti:
IHKA ENSIMMÄINEN oli Pizzora nimeltään tavaratalo Kelan alakerrassa ( nyk. Anttila ).
Pizzarro. 1974 varmaankin jo, Giorgio paisteli. Ekat pizzaa paistettiin LKelan kuppilassa tätä ennen, yläkerrassa.
- Reyjo Romani
Se eka pitsapaikka oli karvaranteen MINÄMULKKUTASINUPITSA.
- Jupe 4
Oli vuonna 1978 avattu Vesuvio Asemakadulla vanhan keilahallin paikalla.
- Anonyymi
Oli ilmeisesti. Kaikkosen Pentti siellä ainakin pyöritteli lättyjä...
- Anonyymi
Kyllä se oli Vesuvio Asemakadulla :)
- Anonyymi
Vuosi 1977
- Anonyymi
Järjesti pizzansyöntikilpailuja. Joku tyyppi söi kolme, ei tarvinnut maksaa. Hyvät ja isot pizzat, ei mitään kotipizzantyyppisiä roiskeläppiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuosi 1977
Vesuvio avattiin Asemakadulle toukokuussa 1978 ja nykyisinhän siinä paikalla on kreikkalainen ravintola.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vesuvio avattiin Asemakadulle toukokuussa 1978 ja nykyisinhän siinä paikalla on kreikkalainen ravintola.
Ehkä, ainoa vaan, että ei siellä mitään Kreikkalaista ravintolaa ole
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä, ainoa vaan, että ei siellä mitään Kreikkalaista ravintolaa ole
"Ehkä, ainoa vaan, että ei siellä mitään Kreikkalaista ravintolaa ole"
Sori, siis Nepalilainen ravintola (Sauraha) ja ei ehkä, koska tästä oli aiemmin juttua, jossa eräs oli tarkistanut vanhoista puhelinluettelosta vuodelta 1978, jossa tämä Pizzeria Vesuvio oli 1. kerran löytynyt. Aiemmissa luetteloissa ei ollut vielä paikkaa mainittu. (voihan olla,ettei ollut ennemmin heillä puhelinta :) ). Joku toinen tiesi, että Toukokuussa oli avattu.
Itse muistan tuon vuoden siitäkin, että olin armeijassa Hiukkavaarassa (alkoi kesäkuu -78) ja käytiin tuossa Vesuviossa, kun tällainnen pizzeria Ouluun oli kuulemma vasta avattu ja sieltä sai armeijakamppeissa pizzan puoleen hintaan.
Samaisessa ketjussa oli juttua tästä Kelan tavaratalon alakerrassa olleessa Pizzarro (Pizzora)"pizzeriasta". Se ei mielestäni, eikä monen muunkaan mielestä ollut varsinainen pizzeria, vaan kahvila, josta sai mm. pizzaa, kun tämä kahvilan pitäjä oli italialais syntyinen ja halusi näin tutustuttaa Oululaiset pizzan syöntiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ehkä, ainoa vaan, että ei siellä mitään Kreikkalaista ravintolaa ole"
Sori, siis Nepalilainen ravintola (Sauraha) ja ei ehkä, koska tästä oli aiemmin juttua, jossa eräs oli tarkistanut vanhoista puhelinluettelosta vuodelta 1978, jossa tämä Pizzeria Vesuvio oli 1. kerran löytynyt. Aiemmissa luetteloissa ei ollut vielä paikkaa mainittu. (voihan olla,ettei ollut ennemmin heillä puhelinta :) ). Joku toinen tiesi, että Toukokuussa oli avattu.
Itse muistan tuon vuoden siitäkin, että olin armeijassa Hiukkavaarassa (alkoi kesäkuu -78) ja käytiin tuossa Vesuviossa, kun tällainnen pizzeria Ouluun oli kuulemma vasta avattu ja sieltä sai armeijakamppeissa pizzan puoleen hintaan.
Samaisessa ketjussa oli juttua tästä Kelan tavaratalon alakerrassa olleessa Pizzarro (Pizzora)"pizzeriasta". Se ei mielestäni, eikä monen muunkaan mielestä ollut varsinainen pizzeria, vaan kahvila, josta sai mm. pizzaa, kun tämä kahvilan pitäjä oli italialais syntyinen ja halusi näin tutustuttaa Oululaiset pizzan syöntiin.Vanhan keilahallin paikka..et sillä viis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Järjesti pizzansyöntikilpailuja. Joku tyyppi söi kolme, ei tarvinnut maksaa. Hyvät ja isot pizzat, ei mitään kotipizzantyyppisiä roiskeläppiä.
80-luvulla noin joka toisessa Oulun keskustan pizzeriassa oli käytäntö jossa 1. pizza maksettiin täyteen hintaan, 2. puoleen ja 3. ilmaiseksi, jos jaksoi syödä paikanpäällä. Hinta siis henkilökohtainen ja pizzeriassa paikanpäällä syötynä. Tuli itsekin kokeiltua, viimeksi Asemakadun loppupäässä, lähellä rautatieasemaa sijainneessa pizzeriassa. Puhtaasti ahmimistahan se oli.
- Anonyymi
Ilman mitään nostalgiaa uskallan väittää, että pizzat oli ennen yleisesti ottaen parempia, en muista syöneeni 1980-luvulla yhtäkään huonoa pizzaa.
- Anonyymi
Olen samaa mieltä! Vesuvion pizzat oli tosi hyviä, Cantina tuli joskus 1980-luvun alkuvuosina Kirkkokadulle. Siellä oli likimain aina jonoa.
Laatu laski sitämukaa kuin pizzeriat Suomessa yleistyivät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen samaa mieltä! Vesuvion pizzat oli tosi hyviä, Cantina tuli joskus 1980-luvun alkuvuosina Kirkkokadulle. Siellä oli likimain aina jonoa.
Laatu laski sitämukaa kuin pizzeriat Suomessa yleistyivät.En halua leikkiä bissistä, mutta Cantina avattiin Kirkkokadulle 1979, ollen näin Oulun 2.pizzeria tämän Vesuvion jälkeen. Kolmas taisi olla tämän kotipizza ketjun perustajan pizzeria ja olisiko ollut sitten neljänneksi avattu tämä nykyisinkin pystyssä oleva Da Mario (avattu 1982), joka mainostaa olevansa Oulun vanhin pizzeria (toiminnassa oleva) ja tämähän pitää paikkansa, mutta ei ole siis 1. avattu.
- Anonyymi
Pizzaojen laatu romahti 1990-luvun alkupuolelta lähtien koko maanlaajuisesti. Kasarilla pizzat kaalisalaattibuffeteineen olivat laadukasta ja edullista syötävää. Olen onnellinen että elin sen ajan ja panostin pizzansyömiseen täysillä silloin kun aika oli.
- Anonyymi
Napoli tuirassa oli myös ennen hyvä paikka.
- Anonyymi
Samaa mieltä, paitsi salaatti ei ollut hääviä. Napolissa oli Milaneza-pizza, jollaista en ole nähnyt ikinä koskaan missään muualla. Sardelli, mustat oliiviviipaleet, kapris, tabasco, valkosipuli. Kerrassaan erinomainen.
- Anonyymi
Vesuvion pizzat oli aivan huippu hyviä.monena vappunakin tuli käytyä.
- Anonyymi
Onkos TERVEYSTARKASTAJA KÄYNYT TEKEE Näihin nykyisiin tarkastuksen ettei vaan olis karvoja liikaa 4 eur letussa
- Anonyymi
Heh heh, karvoja letussa . Hyvä läppä.
Mutulätty. Heh heh karvaranne, heheheheh.
Hyvä juttu! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh heh, karvoja letussa . Hyvä läppä.
Mutulätty. Heh heh karvaranne, heheheheh.
Hyvä juttu!Sairas persulainen piruilu
- Anonyymi
Arvostettu Daily Mail sanomalehti uuutisoi hieman erilaisesta pizzeriasta:
https://www-dailymail-co-uk.translate.goog/news/article-2483351/Cherlene-Downes-missing-person-case-reopened-police.html?_x_tr_sl=sv&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809