Mitä älyttömyyksiä ootte kuullu ettei sais raskaana ollessa tehdä tai syödä? Jotkut on niin hysteerisiä että ihan naurattaa :D
Mulle sanottiin ettei saa mennä saunaan.. öö ja miksei? Siihen ei osattu vastata mutta ei kuulemma saa :)
Hullut ohjeet raskausajalle
52
3905
Vastaukset
- :) vastaus
Joo, mun kaveri kauhisteli, kun sanoin että meen töiden jälkeen jumppaan :D Tää kaveri ei siis itse oo ollut raskaana (yllätys).
Ja mulla ei oo siis ees mahaa vielä, en oo ihan varma mihin tää liikunnan vaarallisuus perustuu hänen mielestään.. ilmeisesti ei olis viisasta nostaa sykettä (ollenkaan?) :D - enpä jaksa stressata
Kyllähän näitä hulluja ohjeita riittää, ruuan osalta erityisesti. Minut meinasi neuvolan terkkari heittää äitiyspolille tarkastukseen, kun satuin juomaan rooiboksesta valmistettua jääteetä. Suomalaisen ohjeistuksen mukaan kun rooibostee on suoranaista myrkkyä. Kas kummaa, kun Etelä-Amerikan maissa ja Afrikassa tätä suositellaan raskaana oleville naisille kofeiinittomuuden ja runsaan antioksidanttipitoisuuden ansiosta :D
Ton saunajutun mä olen myös kuullut. Eipä se sauna vauvaa vahingoita, jos siellä ei istu tuntikaupalla!
Sitten tämän kuulin, että pyörällä ei voi ajaa koska voi kaatua. Öööö, samalla logiikalla ei myöskään saisi talvella kävellä ulkona kun kyllähän sä voit kaatua. Tai herranjumala, autolla ajo, sähän voit joutua kamalaan kolariin. Ja uskaltaakohan suihkussakaan käydä, siellähän voi vaikka liukastua :D Jos siis tätä samaa logiikkaa soveltaa...
Meillä muutama ei niin läheinen ihminen on sadatellut meidän kissoista. Kun voi saada toksoplasmoosin. Ööh, en mä niiden kakkoja suuhuni tunge ;) Käytän ihan normaalistikin kertakäyttökäsineitä kun puhdistan kissojen kuivikkeet, ja luonnollisesti sen jälkeen pestään kädet huolellisesti vedellä ja saippualla.
Ja unettomuuteen ei saisi juoda yrttiteetä (toimii mulla hyvin), mutta kyllä ne unilääkettä on valmiit määräämään. Plus että kun kamomillatee on ihan sallittua, mutta voi hirvitys kun kamomillahan on YRTTI, sehän on suoranaista myrkkyä myös!!! Tai laventeli.
Sukulainen sai suurin piirtein paniikkikohtauksen, kun kerroin alkuraskaudesta käyttäneeni eteeristä piparminttuöljyä pahoinvoinnin helpottamiseen. No eipä kyllä tullut supistuksia saati keskenmenoa, hahhah.
Mut hei, muutetaan me kaikki raskaana olevat pehmustettuun huoneeseen. Turvakypärät tai mieluiten kokovartalopehmikkeet päälle. Pahvia ja keitettyä pullovettä ruuaksi, kiiiitooos ;)
Okei, listeriauhka yms. täytyy ottaa tosissaan ja jättää päihteet turhat lääkkeet pois.
Kyllä sitä vaan joskus saa pyöritellä silmiään ja ihmetellä, että mitenköhän ne muksut on aiemmin syntyneet. Fakta nyt on vaan, että elämästä ei selviä hengissä mutta turhia "kummituksia" on turha kehitellä ja maalata piruja seinille. Yleensä odotusaika menee ihan hyvin. Stressikin on vaarallista lapselle ;)- ...........
Mulle neuvolassa sanottiin että rooibosta voi juoda...
- la 11.6.
Neuvolatäti meni hämilleen kun sanoin että jouluna aion sitten vetää maksalaatikkoa! Hän alkoi jotain söpertämään ym. mutta sanoi vaan että näissä valmismaksiksissa on sitä maksaa n. 10 - 16 %... Kaverini on myös viimesillään raskaana ja hän on raskauden aina vedellyt maksapihvejä ym. Ja hyvin on raskaus edennyt.
- pöhköä on...
No tottakai sitä maksalaatikkoa voi vähän syödä. Mutta et kai sinä nyt ihan oikeasti kuvittele, että koska maksapihvejä vetäneen ystäväsi vauva ei saanut vaurioita, niin maksaa voi syödä miten paljon haluaa? Eviran sivuilta löytyy ihan yksiselitteisesti määrät, mitä sitä voi syödä ja kannattaa sitä vähän miettiä, miten paljon vetelee, koska ihan todella on olemassa vaurioiden riski A-vitamiinin liika-annostuksessa. Se on RISKI, sen takia vaurioita ei välttämättä kaikille tule, mutta se riski on ihan todellinen. Ottakaa ihmiset selvää näistä asioista niin ei tarvitse ensinnäkään olla hysterian partaalla eikä myöskään syödä liika-annostusta riskielintarvikkeita, koska "kaverikin söi eikä mitään tapahtunut".
- Kolmosta odottava
Itsellä oli viime raskaudessa himo maksamakkaraan ja neuvolan täti sanoi et 200g/viiikko on maksimi :)
Ja sit esim. itse syön kyl homejuustoja (pastroroitu) ja sitten graavilohta..ja tähänki neuvolasta sanottu että kunhan on KOHTUUS mukana..
Et kylhä sitä nyt helvetti o ennenki maalaisjärjellä selvitty :D - tietoa peliin
Kolmosta odottava kirjoitti:
Itsellä oli viime raskaudessa himo maksamakkaraan ja neuvolan täti sanoi et 200g/viiikko on maksimi :)
Ja sit esim. itse syön kyl homejuustoja (pastroroitu) ja sitten graavilohta..ja tähänki neuvolasta sanottu että kunhan on KOHTUUS mukana..
Et kylhä sitä nyt helvetti o ennenki maalaisjärjellä selvitty :DIlmeisesti maalaisjärki ei vain näissä asioissa useinkaan riitä. Ja todellinen yllätys on kyllä tuo neuvolasi ohje syödä "kohtuudella" listeriariskin elintarvikkeita. Ei ole määritelty turvallista rajaa sille, minkä verran riskiryhmään kuuluvat (eli immuunipuolustukseltaan todennäköisesti heikommat, sisältää myös raskaana olevat) voivat syödä listeriakontaminoitunutta elintarviketta saamatta tartuntaa. Tämä sen takia, että sitä rajaa ei tiedetä. Listeriariskin elintarvikkeet ovat myöskin aivan eri asia, kuin maksansyönti. Maksassa on rajoituksensa sen sisältämän A-vitamiinin takia. A-vitamiini ei ole odottajalle vaarallista, vaan tarpeellista, mutta sen liika-annostusta pitää välttää. Sen sijaan listeriaelintarvikkeesta voi mahdollisesti saada tartunnan jo pienestä määrästä, varsinkin jos listeriaa on tuotteessa runsaasti.
Jos sitä graavikalaa on sinun pakko saada, niin suosittelen todella ostamaan sen tiskiltä sen sijaan, että söisit tyhjiöpakattuja graavikaloja. Tyhjiöpakatut kalatuotteet ovat nimittäin suurimman listeriariskin elintarvikkeita ja niistä on säännöllisesti pistokokeissa löydetty listeriaa raja-arvot ylittäviä määriä. Pastöroiduissa homejuustoissa listeriariski on paljon pienempi. Suosittelen tutustumaan tähän artikkeliin, jos haluaa käyttää sen maalaisjärjen sijaan ihan faktaa suhtautumisessaan ruokarajoituksiin:
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91785&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero - Kolmosta odottava
tietoa peliin kirjoitti:
Ilmeisesti maalaisjärki ei vain näissä asioissa useinkaan riitä. Ja todellinen yllätys on kyllä tuo neuvolasi ohje syödä "kohtuudella" listeriariskin elintarvikkeita. Ei ole määritelty turvallista rajaa sille, minkä verran riskiryhmään kuuluvat (eli immuunipuolustukseltaan todennäköisesti heikommat, sisältää myös raskaana olevat) voivat syödä listeriakontaminoitunutta elintarviketta saamatta tartuntaa. Tämä sen takia, että sitä rajaa ei tiedetä. Listeriariskin elintarvikkeet ovat myöskin aivan eri asia, kuin maksansyönti. Maksassa on rajoituksensa sen sisältämän A-vitamiinin takia. A-vitamiini ei ole odottajalle vaarallista, vaan tarpeellista, mutta sen liika-annostusta pitää välttää. Sen sijaan listeriaelintarvikkeesta voi mahdollisesti saada tartunnan jo pienestä määrästä, varsinkin jos listeriaa on tuotteessa runsaasti.
Jos sitä graavikalaa on sinun pakko saada, niin suosittelen todella ostamaan sen tiskiltä sen sijaan, että söisit tyhjiöpakattuja graavikaloja. Tyhjiöpakatut kalatuotteet ovat nimittäin suurimman listeriariskin elintarvikkeita ja niistä on säännöllisesti pistokokeissa löydetty listeriaa raja-arvot ylittäviä määriä. Pastöroiduissa homejuustoissa listeriariski on paljon pienempi. Suosittelen tutustumaan tähän artikkeliin, jos haluaa käyttää sen maalaisjärjen sijaan ihan faktaa suhtautumisessaan ruokarajoituksiin:
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91785&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumeroAnteeksi vain mutta olemme aina tehteen graavilohen itse..Tuore kokonaine lohi tiskiltä, fileiksi ja sitten graaviosuolaseos perään ja jääkaappiin suljetussa rasiassa..
Ja ihan vaan jo neuvolan antama ohjeistuskin minkä esim. nytkin TAAS sain, lukee et maitotuotteet vältettävä vaan jos ei oo pastöroituja..
ja esim. kaikki valion juustot on pastöroituja ja itse suosin nimen omaan auraa!
JA kait sinä sitten senkin tiestit et vaikka kui sitä jääkaappia puunaisit se listeria asustelee sulla sielläkin?!
että kyl sen saapi muualtaki kun vain siitä homejuustosta ja graavilohesta..En anteeks nyt vaan :D - edellinen...
Kolmosta odottava kirjoitti:
Anteeksi vain mutta olemme aina tehteen graavilohen itse..Tuore kokonaine lohi tiskiltä, fileiksi ja sitten graaviosuolaseos perään ja jääkaappiin suljetussa rasiassa..
Ja ihan vaan jo neuvolan antama ohjeistuskin minkä esim. nytkin TAAS sain, lukee et maitotuotteet vältettävä vaan jos ei oo pastöroituja..
ja esim. kaikki valion juustot on pastöroituja ja itse suosin nimen omaan auraa!
JA kait sinä sitten senkin tiestit et vaikka kui sitä jääkaappia puunaisit se listeria asustelee sulla sielläkin?!
että kyl sen saapi muualtaki kun vain siitä homejuustosta ja graavilohesta..En anteeks nyt vaan :DEt nyt tainnut ihan ymmärtää kirjoitukseni ydintä... Ja luonnollisesti tiedän, että jääkaapeissa listeria lisääntyy helposti, sen takiahan ruoanvalmistuksessa on noudatettava hyvää hygieniaa. Miksi epäilit, etten tietäisi? Hyvä, että graavaatte lohen itse, se on parempi vaihtoehto.
Pastöroiduissa juustoissa riski on tosiaan mitätön, varsinkin suomalaisissa, mutta Keski-Euroopassa niistäkin on välillä listeriaa löytynyt. Listeria on siis tarttunut tuotteeseen pakkausvaiheessa. Toki riski on silti mitätön. - la 11.6.
pöhköä on... kirjoitti:
No tottakai sitä maksalaatikkoa voi vähän syödä. Mutta et kai sinä nyt ihan oikeasti kuvittele, että koska maksapihvejä vetäneen ystäväsi vauva ei saanut vaurioita, niin maksaa voi syödä miten paljon haluaa? Eviran sivuilta löytyy ihan yksiselitteisesti määrät, mitä sitä voi syödä ja kannattaa sitä vähän miettiä, miten paljon vetelee, koska ihan todella on olemassa vaurioiden riski A-vitamiinin liika-annostuksessa. Se on RISKI, sen takia vaurioita ei välttämättä kaikille tule, mutta se riski on ihan todellinen. Ottakaa ihmiset selvää näistä asioista niin ei tarvitse ensinnäkään olla hysterian partaalla eikä myöskään syödä liika-annostusta riskielintarvikkeita, koska "kaverikin söi eikä mitään tapahtunut".
Niin nyt puhuttiin Joulusta, ei jokapäiväsiestä syömisestä.
- Urhoska
pöhköä on... kirjoitti:
Vaikka ei olisikaan raskaana, A-vitamiinin saantia on syytä rajoittaa.
- Urhoska
Urhoska kirjoitti:
Vaikka ei olisikaan raskaana, A-vitamiinin saantia on syytä rajoittaa.
Mistä miinus?
"Ylimääräinen A-vitamiini varastoituu maksaan ja pitkäaikainen A-vitamiinin yliannostus johtaa A-vitamiinimyrkytykseen."
-Ravintoaineopas.fi
Ei muitakaan rasvaliukoisia vitamiineja pidä syödä yli suositusmäärien. En väittänytkään, etteikö A-vitamiinia pitäisi ollenkaan saada, totta kai täytyy, mutta rajoitetusti, kuten muitakin rasvaliukoisia vitamiineja.
- rosamunda....
Minulla on 1 v 8kk vanha taapero, jota joudun nostelemaan useaan kerran päivässä ja kantamaan pitkiäkin matkoja toisinaan. Kävin kaverini kanssa kahdestaan kaupassa ja hän oli kauhuissaan kun kannoin autoon n. 8 kg:n ruokakassin.. Hänen mielestään mieheni pitäisi hoitaa raskaat kauppaostokset ja tavaroiden nostelut.
Joo.. Tuo taapero painaa 12 kg ja kevyesti on mennyt puolikin kilometriä kantaen nyt loppuraskaudessa. :D ja kunto ei ole mitenkään huippu hyvä tällä hetkellä. - hretwer
Tuo pyörälläajon kauhistelu on tuttua :D Ja mummo meinasi saada slaagin, kun viimesilläni raskaana kerroin kantaneeni esikoisen (n. 11kg) puistosta kotiin, kun loukkasi itsensä. Ja voi kauhia, kun alkuraskaudessa tein lumitöitä pihassa... Hirviää! Ruokarajoituksissa on menny ennemminkin niin päin, että on sanottu, että no eihän se vähän haittaa tai "joihan se Katrikin lasillisen viiniä raskaana ollessaan silloin tällöin". No minä en juo, kun en tarvetta koe, eikä mitään niin pakottavia mielihaluja ollut, että olisi pakko syödä. Hirveästi on törmännyt näillä palstoilla kummallisiin ruoka-aine kieltoihin, joilla ei ole mitään perää. Ja kun yrittää kysellä miksi, saa jonkun ihmeellisen vastauksen.
Nii joo, ja kauhistus oli myös se, että raskaana ollessa kiipesi pienelle tukevalle jakkaralle. IIKS!- ruokasekoilut
Ai, mitä outoja ruokajuttuja on tullut palstoilla vastaan? Mielenkiinnosta vaan kysyn, ne voi olla hauskoja. :D
- en jaksa stressata
Hahahah, mäkin olen tehnyt lumitöitä lähes joka päivä. Ei tuo auto tuosta pihasta hievahda, kun autoa ympäröi huoltomiehen huomaavaisesti kasaama lumivalli ja kaupunki kasaa vielä toisen vallin sisäänajoreitin eteen. Eipä se lapio niin paljoa paina, ottaa vähän kerrallaan sitä lunta jos ei muuten. Ja omaan rauhalliseen tahtiin.
Alkoholia raskautta en kyllä mäkään ymmärrä ollenkaan. Tippaakan en ole ottanut, enkä aio ottaa myöskään imetysaikana. Nyt raskaana ollessa pelkkä alkoholin haju saa lähes oksentamaan. Käsidesinkin käyttö tuntuu joskus aika haastavalta, sehän se vasta löyhkääkin! Tai vanhalle viinalle haisevat ihmiset, yök!
Jotkut "ruokarajoitteet" on kyllä ihan hassuja. Hermot menee välillä anopin kanssa kun kutsuu meidät syömään. Lukee läpi yön ilmeisesti foorumeilta kaiken maailman skeidatietoa. Kauhuissaan oli, kun napsin käsilaukusta löytyvästä pussista pähkinöitä ja kurpitsansiemeniä. Oli jostain lukenut niiden altistavan vauvan allergioille. Sama henkilö kuitenkin sitten aina tyrkyttää maistamaan pientä tippaa viiniä, vaikka joka kerta kieltäydynkin. Että pähkinät on huonoja mut viini ihan ok.... (?) :D Plus että me ollaan aina autolla muutenkin, enpä ota senkään takia.
Huiii, miten sä siellä jakkaralla uskallat keikkua. Eikö sun kädet veny sinne ylimmälle hyllylle perimmäiseen nurkkaan saakka? :D Mä olen kiipeillyt tuolla katon rajassa kattovaloa vaihtaen, kaappeja siivoten yms. Kunhan nyt katsoo, että se jakkara/tikkaat on tukevat ja astuu varoen kun siihen nousee tai poistuu.
- tasapainon kadottanu
Pyörällä ajosta ei kukaan oo koskaan mitään sanonut mulle, mutta minä innokkaana polkijana, en uskaltanut kahden edellisen raskauden aikana pyörällä ajella ( ovat siis mol. kesälapsia) ihan vaan sen vuoksi, että olen ollut niin valtavan kokoinen ja tasapaino on ollut niin huono, kun eihän tuohon maapallo-tilaan ole ehtinyt niin tottua, ja sitten se onkin jo pian ohi...samoin luistelua koitin pari kertaa lopputalvesta, mutta tuon tasapaino-jutun takia koin turvallisimmaksi jättää väliin...tuleehan aina seuraava talvi. Eli tämmösiä pointteja saattaa noissa ohjeistuksissa olla. Jokainen toki tyylillään...yksi tuttu polki vielä viimeisellä kuulla pyörällä keskellä vilkasta kaupunkia.
- en jaksa stressata
No näinpä pitääkin toimia, ihan oman voinnin ja kunnon mukaan. Jos tuntuu ettei pysy pystyssä, ei tietenkään pidä lähteä pyörän selkään kaatuilemaan. :)
Hyvä liikuntamuoto se kuitenkin on, kunhan muistaa pitää terveen järjen päässä ja kuuntelee omaa vointiaan.
Luistelua en edes uskaltaisi kokeilla, nivelet on sen verran löysät tämän loppuraskauden aikana. Joskus pelkkä kävelykin sattuu nilkkoihin niin *er*eleesti etten voi edes kuvitella miltä luistimet tuntuisi jalassa, AUTSAUTSAUTS! :D
- -------------
Minulla on ollut kauhea himo koko joulun ajan tuohon kraaviloheen, mutta en ole uskaltanut edes maistaa.kysyin neuvolassa asiasta ja neuvolan täti sanoi että voi tosiaan sen listerian saada jo yhdestä suupalasta ja kertoi asiallisesti mitä se listeria vauvalle voi aiheuttaa.ei kyllä sen jälkeen ole mielessäkään käynyt että sitä suuhuni pistäisin.kannattaa siis ottaa selvää siitä mitä se listeria aiheuttaa ja miettiä ottaako sitä riskiä vai pystyskö yhden 9kk elämästään olemaan syömättä esim. kraavilohta.... ja ei hysteerinen ei tarvitse olla mutta faktat faktoina...
- ---
Olen syönyt pehmeitä juustoja (tuorejuustot, sinihomejuusto, valkohomejuusto, halloumi jne) ihan surutta, vaikka ne kai on kiellettyjen listalla...? Kaikki tehty pästöroidusta maidosta, olen tarkistanut, ja ihan terveitä tässä ollaan :)
- Nam
Mä kans syön tuorejuustoa. Sehän on tehty pästoraoidusta maidosta, mitä siinä on ettei saisi syödä. Ja hyvin maistui mummon tekemä graavilohi jouluna :) Vähän riskillä vedetty mut hengissä ollaan :)
- joopatijoop
Nam kirjoitti:
Mä kans syön tuorejuustoa. Sehän on tehty pästoraoidusta maidosta, mitä siinä on ettei saisi syödä. Ja hyvin maistui mummon tekemä graavilohi jouluna :) Vähän riskillä vedetty mut hengissä ollaan :)
Ei se listeria äitiä tapakaan. Ja todellakin pastöroiduissa tuorejuustoissa on riski on minimaalinen. Olisi todella huonoa tuuria, jos tuotantolinjalla olisi päässyt listeriaa tuorejuustoihin. Koska sellainenkin mahdollisuus kuitenkin on olemassa (Keski-Euroopassa näin on joskus päässyt käymään), täytyy siitä listoissa mainita. Olisihan se pikkuisen epämiellyttävää, että jos jollekin se huono tuuri sitten osuisi ja lapsi vaikkapa kuolisi kohtuun listerian takia, niin selitettäisiin vain, että "kun se riski saada listeria tuorejuustosta on niin hirveän pieni, niin ei siitä missään viitsitä varoittaa". Eli tietoa pitää jakaa ja riskeistä kertoa, oli se riski miten pieni tahansa.
- As85100
Nam kirjoitti:
Jos vaikka googlaa Husin infon listeriasta, en usko että niin moni söisi kaikkea ed.mainittua. Itsellehän se ei niin vakavaa ole kuin vauvalle. Älytön turha riski mielestäni, en itse haluaisi ottaa "jossitteluriskiä" tässä asiassa.
- äitikin
Joo, nämä listeriajutut ja maksan välttämisen olen ottanut tosissani juuri sen vuoksi, että en halua ottaa sitä pienenpientä riskiä, että vaarannan vauvani terveyden. Vertaan sitä itse vähän siihen, että käytän autossakin turvavöitä, vaikka kukaan tuttuni ei ole kolarissa kuollutkaan. Ja se yhdeksän kuukautta oli loppujen lopuksi ainakin minun elämässäni tosi lyhyt aika. :)
Mulle on myös sanottu tavaroiden ja lasten nostelusta, ei saisi nostella painavia. Mutta ehkä oudointa oli kuudennella kuulla, kun kaverini (kolmen lapsen äiti) torui minua, että "sinä et saisi tuossa tilassa kovin hengästyä". What? En ollut kuullutkaan moisesta. En siis edes vetänyt mitään hikijumppaa vaan ihan vähän kiireellä kiipesin portaat. :D - hmm.
Mulle sanoi lääkäri (ulkomailla) että ei saa saunoa, värjätä hiuksia tai lakata kynsiä....
- hehheee
Hahaha :D Amerikassa on kuulemma ohjeissa ettei saa saunoa. Suomalaiset on niin tottuneita saunaan että jokainen suomalainen varmasti tietää miten tykkää saunassa käydä. Toiset käy parin minuutin pikavisiitin ja toinen istuu vaikka tunnin eikä tunnu pahalta, vaan oikein hyvältä ja rentouttavalta. Joku saunaan tottumaton nyt äkkiä saa huimausta siellä joten ei kannata :)
Afrikassa varmaan kuoltais nauruun ku kuultais ettei täällä suositella rooibos teetä eli sitä kofeiinitonta yrttiteetä :D- byym
Onhan sitä sillon ennen vanhaan Suomessa synnytetty saunassa.. Se saunominen on peritty tapa ja ihan luonnollinen asia. Munmielestä :)
- la 11.6.
Mun lumilautailu meinattiin estää vaikka raskausviikkoja oli vasta 17. Menin mäkeen ja hengissä ollaan (molemmat).
- doolllj
No en minä tuota ihmettele. Mäessä kuitenkin harvemmin on yksin ja joku urpo voi laskea päälle. Ja etkö muka koskaan kaau itse lautaillessasi? Noilla viikoilla voi jo pahemmista tärähdyksistä istukalle jotain käydäkin. Mutta jokainen toki päättää itse, millaisia riskejä ottaa.
- ktfcikk
doolllj kirjoitti:
No en minä tuota ihmettele. Mäessä kuitenkin harvemmin on yksin ja joku urpo voi laskea päälle. Ja etkö muka koskaan kaau itse lautaillessasi? Noilla viikoilla voi jo pahemmista tärähdyksistä istukalle jotain käydäkin. Mutta jokainen toki päättää itse, millaisia riskejä ottaa.
Samaa mieltä tuosta lautailusta. En todellakaan uskaltaisi kaatumisten vuoksi. Onhan siinä hyvät vauhditkin yleensä.
Tiedän ihmisiä jotka saaneet keskenmenon juoksemisen tärinästä ja siskollani takana 2 keskenmenoa ratsastamisen tärinästä. Tämä oli todennäköisin syy, näin todettiin eikä muutakaan osanneet arvailla. - la 11.6.
ktfcikk kirjoitti:
Samaa mieltä tuosta lautailusta. En todellakaan uskaltaisi kaatumisten vuoksi. Onhan siinä hyvät vauhditkin yleensä.
Tiedän ihmisiä jotka saaneet keskenmenon juoksemisen tärinästä ja siskollani takana 2 keskenmenoa ratsastamisen tärinästä. Tämä oli todennäköisin syy, näin todettiin eikä muutakaan osanneet arvailla.Niin ja jos juokseminen aiheuttaa keskenmenoja niin tuskin ihmislajia olisi enää edes olemassa. Taitaa olla joku muu vika kyseessä...
- edellinenkirjoittaja
la 11.6. kirjoitti:
Niin ja jos juokseminen aiheuttaa keskenmenoja niin tuskin ihmislajia olisi enää edes olemassa. Taitaa olla joku muu vika kyseessä...
Siis kyseessä kova juoksuharrastus ja kyllä näitäkin vain on. Osalla herkempi kroppa kuin toisilla ja esim tuo yhden ed. mainitsema istukka joka toisella voi olla ns. herkempi. Joten kun ei sitä voi tietää, itse en tuommoista riskiä ottaisi.
- la 11.6.
Laskin rinteen reunassa ja mukavaa rauhallista vauhtia. Omaa havainnointikykyä voi myös käyttää rinteessä eikä laskea laput silmillä.
- jsjh
Joo, mutta kun se pelkkä havainnointikyky ei aina auta, kun rinteessä voi käydä yllättäviä juttuja kokeneellekin laskijalle. Ja juu, voihan sitä käydä vaikka mitä arkielämässäkin, mutta kun on kuitenkin mahdollisuus välttää niitä vauhtulajeja, niin suurin osa sen myös tekee. Kaatumisriski on kuitenkin lumilautailussa jonkinmoinen, rinnekin voi olla esimerkiksi epätasaisessa kunnossa ja yllättää laskijan. Ei siinä mitään, hyvä ettei mitään käynyt, mutta en kyllä laskisi tätä miksikään hulluksi raskausajan kielloksi/suositukseksi.
- As85100
jsjh kirjoitti:
Joo, mutta kun se pelkkä havainnointikyky ei aina auta, kun rinteessä voi käydä yllättäviä juttuja kokeneellekin laskijalle. Ja juu, voihan sitä käydä vaikka mitä arkielämässäkin, mutta kun on kuitenkin mahdollisuus välttää niitä vauhtulajeja, niin suurin osa sen myös tekee. Kaatumisriski on kuitenkin lumilautailussa jonkinmoinen, rinnekin voi olla esimerkiksi epätasaisessa kunnossa ja yllättää laskijan. Ei siinä mitään, hyvä ettei mitään käynyt, mutta en kyllä laskisi tätä miksikään hulluksi raskausajan kielloksi/suositukseksi.
Juuri näin. Jokainen itse tekee ratkaisut mitä harrastaa tai syö mutta olen samaa mieltä, edellinen ei ole "hullu" kielto minunkaan mielestäni vaan ihan ymmärrettävä suositus.
- la 11.6.
jsjh kirjoitti:
Noh, sen verran itseeni luotan etten kertaakaan kaatunut. Ja kadulla liukastuminen on tällä hetkellä paljon vaarallisempaa kuin lumihankeen pyllähtäminen jos asioita oikein suhteuttamaan aletaan.
- djdkd
la 11.6. kirjoitti:
Noh, sen verran itseeni luotan etten kertaakaan kaatunut. Ja kadulla liukastuminen on tällä hetkellä paljon vaarallisempaa kuin lumihankeen pyllähtäminen jos asioita oikein suhteuttamaan aletaan.
Siis hangessako sä sillä laudalla lasket... Kuten sanottua, jokaisen oma päätös, mutta suositus välttää laskettelua lumilautailua raskaana ei missään määrin ole hullu.
- la 11.6.
djdkd kirjoitti:
Siis hangessako sä sillä laudalla lasket... Kuten sanottua, jokaisen oma päätös, mutta suositus välttää laskettelua lumilautailua raskaana ei missään määrin ole hullu.
Se suositus koskee raskauden loppuaikoja, ei raskausviikkoa 17.
- Fkdbjd
la 11.6. kirjoitti:
Se suositus koskee raskauden loppuaikoja, ei raskausviikkoa 17.
En tiedä, mistä olet moisen käsityksen saanut, mutta ei kyllä pidä paikkaansa. Noilla viikoilla istukan irtoamisen riski on jo olemassa. Mutta turha tätä on jankata, kun kerran haluat laskea, niin laske.
Tässä linkissä on ihan hyvät ohjeet:
http://huippukuntoon.fi/liikunta/treenaa-läpi-raskauden - la 11.6.
Fkdbjd kirjoitti:
En tiedä, mistä olet moisen käsityksen saanut, mutta ei kyllä pidä paikkaansa. Noilla viikoilla istukan irtoamisen riski on jo olemassa. Mutta turha tätä on jankata, kun kerran haluat laskea, niin laske.
Tässä linkissä on ihan hyvät ohjeet:
http://huippukuntoon.fi/liikunta/treenaa-läpi-raskaudenEn laske enää koska mahaakin on alkanut tulla, se olisi vain tiellä ;)
- Joskus tuleva äiti?
Rooibos juomana: ''Rooibos-juoma ei ole teetä, vaan teen tapaan haudutettavaa yrttijuomaa''
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rooibos#cite_note-hs-1
Itse en ole raskaana ja juon rooibosteetä, on kuitenkaan vaikea uskoa että tuosta teestä voisi olla mitään haittaa vaikka sitä raskaana ollessa joisi, mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Itse en juurikaan juo muuta teetä kuin rooibosteetä, sillä se on hyvänmakuista eikä laisinkaan kitkerää kuten mustatee. Tuota voi hyvin juoda ilman sokeria ja maitoa. Todennäköisesti joisin rooibosta jos olisin raskaana.- Joskus tuleva äiti?
Rooiostahan on vihreää ja punaista, itse käytän punaista, vihreä on kai ''yrttimäisempää''
- Joskus tuleva äiti?
Joskus tuleva äiti? kirjoitti:
Rooiostahan on vihreää ja punaista, itse käytän punaista, vihreä on kai ''yrttimäisempää''
http://www.mtv3.fi/uutiset/ilmiot.shtml/rooibos-on-muodikas-terveysjuoma/2009/07/911632
Tuolla kattava artikkeli myös. Rooibosta kutsutaan yhdessä kohtaa ''yrtiksi'' ja toisessa
sanotaan sen sopivan raskaana oleville.
- rv 19
Hei älkää puuttuko pikkuasioihin mihin rooibos luokitellaan! :) Sama se.
Jossain ohjeessa tosiaan oli että sitä ei suositella koska niitä kaikkia luontaisia aromeja ei ole tutkittu tarkkaan :D
Sit joku neropatti jättää rooiboksen pois mutta syö kuitenkin esim. kaikenlaisia lihavalmisteita, mitkä sisältää 15% lihaa (mitä ne loput on?) tai käyttää vaikka lääkkeitä ja tupakkaa... Nää on oikeesti hauskoja nää ohjeet raskausajalle :)
Mun äiti on 80luvulla mua mahassa kantanut ja sanoi ettei sille annettu mitään ohjeita silloin. - pandapentu
itse kun kävin neuvolassa niin kysyttiin että paljonko liikun, no, siihen tottakai vastasin että n. 2-3 tuntia kävelymatka töihin 5-6 kertaa viikossa koiran kanssa ulkoilu eli n. 45 min pari kolme kertaa päivässä ja sitten satunnaiset kävelyt ympäri ämpäri kyliä. tähän neuvolatäti reagoi mielestäni omituisella tavalla "herran jumala!" hänen mielestään normaali liikkuminen (kävely, hölkkä tms.) on n. 2,5t/ viikko. olin hieman ihmeissäni asiasta johon täti vain sanoi että lapsesta tulee tosi pieni kokoinen jos kävelen liikaa :D
eli liikuntaa pitäisi kait sitten vähentää? en kyllä todellakaan ole maksamassa 3,3€ bussimaksua matkasta jonka voin hyvinkin kävellä :)
tuo oli oikeastaan ainoa hullu ohje, vähennä liikuntaa haha - Sin82
Töissä sain kommentin että nyt kun oot raskaana niin lopetat varmaan ne maitorahka hömpötykset
.. siis se on mun välipalaa ihan normi aamupuuron ja kahden lämpösen ruuan lisäksi, näköjään pitäis vetää pullaa joidenkin mielestä rahkan sijaan.
vanhemmat oli sitä mieltä että säbä pitää lopettaa heti mutta onneks neuvola tädin kanssa keskusteltua sovittiin että saan pelata niin kauan kun tuntuu itsestä hyvältä ja turvalliselta. kausi loppuukin kohta eli tuun pelaamaan 12vkon asti, sitten laitan mailan huilaamaan, no ehkä käyn vähä kevyesti syöttelemässä :)- la 11.6.
Mä ainakin vedän maitorahkaa päivittäin välipalaksi ja pian raskausviikolla 24 ollaan... Miksi sitä ei saisi syödä? :D :D :D
- 14.6
Haha :D Rahka onkin varmaan vauvantappaja nro 1! Hyvä välipala rahka ja marjoja/hedelmiä
- Eivalkosip
Ei valkosipulia.
- Sin82
Oon laihduttanut ennen raskautta noin 30kg terveellisellä ruokavaliolla mihin kuului rahka, niin töis jotku on mieltänyt sen superterveelliseksi dietti ruuaksi, mutta kiusallakin syönsitä :)
- Nakitus,....
Nakki.
- Mitä suotta
Ja sen jälkeen voi tulla kaksi. Monelle myös tulee synnytyksessä. Tämä ei ole hullu ohje.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292073
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051896Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841669Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641544Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841183
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561142- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023