Normaalia?

Ahdistunut äiti

2v 4kk lapsi vaikuttaa välillä riivatulta.
Lapsi on päiväkodissa aloitettuaan alkanut lyömään jatkuvasti itseään ja muita. Tekee näin yllättävissä tilanteissa, esimerkiksi kun ei osaa odottaa jonkun ihmisen näkemistä jne. Myös kun ei saa tahtoaan läpi, tai häntä torutaan/kielletään jostakin.
Lapsi on myös aivan järjettömän mustasukkainen, vaikka vielä toistaiseksi on perheen ainoa lapsi. Isä ja minä emme saa halata toisiamme lapsen nähden, tai lapsi suuttuu hirveästi ja alkaa läpsimään joko isää tai itseään, tai tunkee väliin halaamaan itse molempia.
Onko tällainen käytös normaalia kaksi vuotiaan käytöstä? Etenkin tuo sairaanloinen mustasukkaisuus. Miten tulemme pärjäämään, kun pienempi sisarus syntyy?
Lyömistä olemme koittaneet kitkeä kaikilla tavoilla pois, eikä mikään tunnu auttavan. Kovasti sanominen saa lapsen nauramaan, tai läpsimään itseään, eli mikä neuvoksi?
Lapsella on liuta yksittäisiä sanoja käytössään, mutta hän selvästi turhautuu, kun ei saa itseään ilmaistuksi.
Pelottaa tietysti, että lapsi tulee joka tilanteessa yrittämään lyödä vauvaakin.
Onko muilla ollut vastaavaa käytöstä?

3

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sivusta seurannut

Luulen että kyseinen käytös johtuu juuri viivästyneestä puheen kehityksestä. Tilanne helpottuu, kun lapsi oppii puhumaan lauseita.

Lukekaa lapselle paljon ja puhukaa normaalisti. Älkää leperrelkö ja puhuko vauvakieltä tai mikä kaikkein pahinta ns. "me-kieltä" silloin kun lapsi tekee jotain.

Esimerkki: Lapsi laittaa kaukosäätimestä tv:n päälle ja äiti sanoo: "mitäs me nyt tehtiin, laitettiinko me teevee auki".

Tällä puhetyylillä lapsen puheen kehitys mitä todennäköisemmin viivästyy. Käyttäkää normaaleja persoonapronomineja: minä sinä hän jne. oikeissa paikoissa. :)

• Ninana

Mikään "me-kielen" puhuminen ei kyllä yksinään viivästytä lapsen puheenkehitystä. Kamalaa pelottelua täällä. Toki lapsi, jolla puheenkehitys on viivästynyt tai jolla on alttiutta kielen kehityksen vaikeuksille, hyötyy oikeasta ja monipuolisesta puhemallista (mitä edellinen kirjoittaja varmaan tarkoittikin), mutta ei vauvakieli/lepertely ole syy kielellisille vaikeuksille.

Jotkut lapset tosiaan reagoivat esim. lyömisellä siihen, että turhautuvat kun eivät ymmärrä mitä heiltä odotetaan tai pysty ilmaisemaan itseään ymmärrettävästi muille. Taustalla voi tosin olla muitakin asioita. Voi olla ohimenevä vaihe lapsen kehityksessä, esim reaktio elämänmuutokseen (päivähoidon aloitus)? Ehkä kannattaisi kuitenkin hakea neuvoja jostain siihen, miten toimia tässä tilanteessa. Neuvoisin kääntymään neuvolan puoleen, he osaavat ohjata teidät oikeaan paikkaan, on se sitten puheterapeutti tai vaikka perheneuvola.

• ............

Olipas kamalaa pelottelua, hui. :D
        Eiköhän tuossa tarkoitettu, että kaikenlainen lepertely sekä muut sekavat ilmaisut, kuten tuo typerä me-lässytys ole ainakin mukana sotkemassa lapsen puheen oppimista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7850
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4524
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3777
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3138
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2682
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2617
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2316
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2190
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2069
    Aihe