Osa-aika eläkkeellä oleva ystäväni päätti vihdoinkin hakea apua lääkäriltä jatkuvaan juomiseen. Vastaanotolla oli nuori naislääkäri, joka pian passitti tenox- ja serotoniinireseptin kera ystäväni ulos ovesta ja käski lisätä liikuntaa. Mies lenkkeilee jo aamuisin, iltapäivisin ja iltaisin. Päivä oli hänen kohdallaan piloilla ja eiku kaljoille kaverien kanssa....
Mikä neuvoksi?
MITEN LOPETTAA JUOMINEN ??
26
3629
Vastaukset
- Sydän rinnassa
Vaihtoehtoja:
AA-ryhmät
A-Klinikka
Omin voimin
Uskonnon avulla
Rakastuminen
jne.
Itse kävin aikoinaan AA-ryhmissä. Ohjelma auttoi ymmärtämään
tilanteeni. Mutta jäsenten (ei kaikki) erilaiset näkökannat kuinka täytyy
elää, toimia, poikkesivat omasta näkemyksestäni moraalin ja rehellisyyden
suhteen. Kaikki on luonnollisesti suhteellista, mutta rehellisyys itselleen
tarkoittaa rehellisyyttä kaikkia kohtaan, näin ohjelmasta opin.
En kokenut AA-ryhmiä omalseni.
Menin myöhemmin kotikirkon piiriin. Siellä tunnen olevani omien joukossa.
Ei puhuta pahaa kenestäkään, puhutaan asiat suoraan, ollaan avoimia,
vilpittömiä toisillemme.
Sieluni joskus jopa nauttii olotilastani.
Samaa toivon kaverillesi. Hänen kannattaa etsiä sitä mikä hänelle sopii.
Toivotaan sellaisen löytyvän hänelle. Hyvää Joulua kaikille palstalaisille. - ----->>
Jos lamppu ei syty omassa päässä, niin ei raittiutta lääkäriltä, resepteillä, sinulta, tai miltään ulkopuoliselta taholta saa.
Kaverilla on vielä juomatonta viinaa elämän kiintiössä, ja lamppu ei ole syttynyt, kun moisesta livetään heti kaljalle.
Elä elämääsi ja hän elää omaansa. - alkoholistin_läheine
Lääkäreiltä ei koskaan tule saamaan apua juomiseeen, koska he eivät itse ole sitä kokeneet, he vain pahentavat tilannetta tietämättään. Ainoa paikka todelliseen raiuttiuteen on Minnesota-hoito. Hoito perustuu todellisuuteen, kaikki terpaeutit ovat raitistuneita alkoholisteja jotka ovat käyneet kyseisen hoidon. Tämä on kuitenkin aika hinnakas vaihtoehto, mutta voiko kaikkea mitata rahassa? Toki voi itse koittaa poppakonsteja, mutta lääkäreiltä ei apua ainakaan asiaan tule se on fakta! Eräs hyvä vinkki on raitistumiseen että pyrit olemaan vain tämän päivän juomatta, et mieti huomista etkä eilistä/menneitä, keskity tähän päivään, jokainen voi olla yhden päivän raittiina, tai jos tuntuu aluksi hankalalta, voit jaksottaa päivän lyhyempiin osioihin, kuten esim. kolme tuntia jne.
- enoolekuri
Kuule, kun monet lääkärit ovat kokeneet juoppoutensa niin vaikeaksi, että ovat hakeneet apua raitistuneilta alkoholisteilta.
Harvat heistä kuitenkaan ovat päihdealalla, vaan muissa lääkärin hommissa.
- Josko raittius
Suurin osa lääkäreistä, suurin osa heistä perusterveyden huollossa ovat juuri näitä nuoria kympintyttöjä joilta puuttuu elämänkokemusta ja sitä kautta ymmärrys siihen mistä alkoholismissa on pohjimmiltaan kysymys.
Eli vain ja ainoastaan etanolin vaurioittamasta hermostosta. Suomeksi, viinan himosta, joka kehittyy, useiden, jopa vasta vuosikymmenten juomisen myötä. Siihen ei ole muuta lääkettä kuin täydellinen alkoholista pidättäytyminen. Koko loppuelämän. Joka muuta väittää, ei tiedä mistä puhuu. Kerran alkoholisti, aina alkoholisti.
Mitä lääkäreihin muuten tulee, useat iänmyötä itse alkoholisoituvat. Monet ovat sekäkäyttäjiä. Vanha sanonta, viina on lääkärin paras lääke, pitänee edelleen paikkansa. Myös lääkärit ammattikuntana ovat kärkisijoilla itsemurhatilastoissa.
Seikkoja joista ei juuri julkisuudessa puhuta.- H. Hermo
"Eli vain ja ainoastaan etanolin vaurioittamasta hermostosta. Suomeksi, viinan himosta"
Viinan himo ei johdu mistään hermovaurioista, vai oletko sitä mieltä, että kaikki muutkin riippuvuudet vaurioittavat hermoja tavalla, joka johtaa riippuvuuskäyttäytymiseen?
Toki alkoholi liuotinaineena tuhoaa tehokkaasti aivosoluja, mutta se onkin sitten vähän eri asia.
Alkoholisti on alkoholisti tasan niin kauan kuin riippuvuus alkoholiin hallitsee elämää. - katkolle
H. Hermo kirjoitti:
"Eli vain ja ainoastaan etanolin vaurioittamasta hermostosta. Suomeksi, viinan himosta"
Viinan himo ei johdu mistään hermovaurioista, vai oletko sitä mieltä, että kaikki muutkin riippuvuudet vaurioittavat hermoja tavalla, joka johtaa riippuvuuskäyttäytymiseen?
Toki alkoholi liuotinaineena tuhoaa tehokkaasti aivosoluja, mutta se onkin sitten vähän eri asia.
Alkoholisti on alkoholisti tasan niin kauan kuin riippuvuus alkoholiin hallitsee elämää.Mitä lääkärin pitäisi sanoa, jos asiakas kertoo käyttävänsä liikaa alkoholia? Mitä lääkettä tulisi määrätä?
Kun juomisen lopettaminen tai edes vähentäminen ei alkoholistilta onnistu, mikä on seuraava konsti raitistumiseen?
Oliskohan se konsti ihan oman päänupin sisällä? Itse on päätettävä, olenko tänään juomatta. Vai menenkö juomaan? Jos en pysty päättämään, menenkö hakemaan tukea lopettamiseen? - Mr. Vodka
H. Hermo kirjoitti:
Alkoholisti on alkoholisti tasan niin kauan kuin riippuvuus alkoholiin hallitsee elämää.Hei, kaipaan kommentteja. Olen varattu reilu 3kymppinen nainen ja rakastunut itseäni 10 vuotta vanhempaan mieheen.
Tämä mies, johon olen retkahtanut on myös suhteessa. Suhteessa naiseensa, joka tietää meistä ja suhteessa alkoholiin, joka kaikkea hallitsee. Olen sanonut monta kertaa ja hyvin selvästi, että en voi koskaan olla miehen kanssa oikeassa suhteessa, ellei hän lopeta juomista. Hän on luvannut vähentävänsä, muttei koskaan lopeta. Alussa se kuulosti ok, mutta nyt olen tullut siihen ajatukseen, että viina pitää jäädä kokonaan.
Eilen hyvästelimme toisemme joulun viettoon. Kun oma mieheni soitti olevansa tulossa kotiin, ja tämä toinen mies sai kuulla, että joudun lähtemään,hän ehti jo ottaa hörpyt ollessani vessassa.
Mies lupaa lopettavansa kun olemme yhdessä, eikä joisi minun läsnäollessa. Toisaalta uskon rakastumisen voimaan, ja hänen haluun, mutta olen myös sanonut, etten ole magic ihminen, jonka läsnäolo saa jättämään viinan.
En halua ottaa elämässä turhia riskejä, muttta en osaa olla ilman tätä miestä, meillä on aina helvetin mukavaa olla yhdessä. Olemme tunteneet puoli vuotta toisemme, emmekä osaa laskea irti suhteesta. Hän jopa sanoo tarvitsevansa minua elämäänsä, mikä aina silloin tällöin tuntuu jopa pelottavalta. Kuinka voin koskaan riittää täysin jollekin ihmiselle?
Ja lapsista ei tartte jeesustella, niitä ei ole meistä kummallakaan. - Pia-86
Mr. Vodka kirjoitti:
Hei, kaipaan kommentteja. Olen varattu reilu 3kymppinen nainen ja rakastunut itseäni 10 vuotta vanhempaan mieheen.
Tämä mies, johon olen retkahtanut on myös suhteessa. Suhteessa naiseensa, joka tietää meistä ja suhteessa alkoholiin, joka kaikkea hallitsee. Olen sanonut monta kertaa ja hyvin selvästi, että en voi koskaan olla miehen kanssa oikeassa suhteessa, ellei hän lopeta juomista. Hän on luvannut vähentävänsä, muttei koskaan lopeta. Alussa se kuulosti ok, mutta nyt olen tullut siihen ajatukseen, että viina pitää jäädä kokonaan.
Eilen hyvästelimme toisemme joulun viettoon. Kun oma mieheni soitti olevansa tulossa kotiin, ja tämä toinen mies sai kuulla, että joudun lähtemään,hän ehti jo ottaa hörpyt ollessani vessassa.
Mies lupaa lopettavansa kun olemme yhdessä, eikä joisi minun läsnäollessa. Toisaalta uskon rakastumisen voimaan, ja hänen haluun, mutta olen myös sanonut, etten ole magic ihminen, jonka läsnäolo saa jättämään viinan.
En halua ottaa elämässä turhia riskejä, muttta en osaa olla ilman tätä miestä, meillä on aina helvetin mukavaa olla yhdessä. Olemme tunteneet puoli vuotta toisemme, emmekä osaa laskea irti suhteesta. Hän jopa sanoo tarvitsevansa minua elämäänsä, mikä aina silloin tällöin tuntuu jopa pelottavalta. Kuinka voin koskaan riittää täysin jollekin ihmiselle?
Ja lapsista ei tartte jeesustella, niitä ei ole meistä kummallakaan.Heh, nauratti vain kun aloitit kertomalla, että olet varattu. Miten niin varattu, kun toinen mies jo kierrossa?
Neuvoni on se, että ala nalkuttamaan. Nalkutat ja mäkätät uuden miehesi juomisesta vaan helvetisti, niin kyllä se siitä. - Mrs. Vodka
Pia-86 kirjoitti:
Heh, nauratti vain kun aloitit kertomalla, että olet varattu. Miten niin varattu, kun toinen mies jo kierrossa?
Neuvoni on se, että ala nalkuttamaan. Nalkutat ja mäkätät uuden miehesi juomisesta vaan helvetisti, niin kyllä se siitä.Eilen kysyin, että suututko, jos kaadan viinasi lähtiessäni viemäriin, sanoi suuttuvansa. Eräs ystäväni oli miehensä kuoleman jälkeen todella pahassa viinakierteessä, ja sanoi, että hän ei olisi selvinnyt, jos joku ei olisi käynyt kaatelemassa viinoja pois. Se ystävä en ollut kylläkään silloin minä.
Ehkä kaikki olisikin helpompaa, jos minulla edes olisi mahdollisuus nalkuttaa joka päivä ja jatkuvasti, mutta hän muutti lähes vuoden kestäneeltä työkomennukselta tänään takaisin kotiinsa, jonne on minun asuinpaikkakunnalta muutama sata kilsaa. En siis voi edes koko ajan olla vieressä huomauttelemassa.
Sen lisäksi, että hänen oma naisensa ei siedä juomista, mies on sanonut, että kukaan ei ole koskaan välittänyt hänestä niin paljon kuin minä. Mies ei ole muutamina viime kuukausina kotona paljon käynytkään, joten olen pessyt jopa hänen pyykkinsä. Muuten niistä ei olisi huolehtinut kukaan. Nainen kävi lähes viikoittain, vain vittuilemassa, mutta eipä juuri miehensä alushousujen puhtaus kiinnostanut.
Hän on sanonut, että haluaa itselleen kunnollisen naisen, minut. Niin minäkin haluan kunnollisen miehen, olen vastannut, ja sanonut, että saisin varmasti hänestä sellaisen tehtyä. Olen myös sanonut, että en halua enkä pysty toista ihmistä muuttamaan, ellei tahto muuttumiseen lähde hänestä itsestään.
Jaksaisimpa uskoa tuohon nalkuttamisen voimaan. Nykyinen mieheni tosin on ymmärtänyt vähentää juomisen määrää. Silloin kun ennen otti, otti niin överit, että hyvä on enää hengissä. Nyt osaa ottaa maltillisesti, kun harvoin ottaa. Kyllä siihen useampi vuosi menikin.
Olen sanonut tälle uudelle miehelle, että hänellä on alkoholi-ongelma. Että hän tarvitsee antabusta tai jotain. Hän vastaa, että hänellä ei ole ongelmaa, ei vain ole muuta tekemistä. Kyllä hän työnsä onkin hoitanut, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ymmärrän, että hän maalla asuneena ei betonipunkkerissa löydä tekemistä, ja ratkeaa juomiseen, kun siihen on taipumusta. En vain jaksa uskoa, että minä maailman kaikista ihmisistä voisin niin paljon "keksiä" tekemistä, että pulloon ei tarviis tarttua.
Kuinka paljon helpompaa maailman ihmisillä olisi jos viinaa tai muita päihteitä ei olisi keksitty?
Olisimmepa tavanneet 10 vuotta aiemmin rakas. - liemessä olet
Mrs. Vodka kirjoitti:
Eilen kysyin, että suututko, jos kaadan viinasi lähtiessäni viemäriin, sanoi suuttuvansa. Eräs ystäväni oli miehensä kuoleman jälkeen todella pahassa viinakierteessä, ja sanoi, että hän ei olisi selvinnyt, jos joku ei olisi käynyt kaatelemassa viinoja pois. Se ystävä en ollut kylläkään silloin minä.
Ehkä kaikki olisikin helpompaa, jos minulla edes olisi mahdollisuus nalkuttaa joka päivä ja jatkuvasti, mutta hän muutti lähes vuoden kestäneeltä työkomennukselta tänään takaisin kotiinsa, jonne on minun asuinpaikkakunnalta muutama sata kilsaa. En siis voi edes koko ajan olla vieressä huomauttelemassa.
Sen lisäksi, että hänen oma naisensa ei siedä juomista, mies on sanonut, että kukaan ei ole koskaan välittänyt hänestä niin paljon kuin minä. Mies ei ole muutamina viime kuukausina kotona paljon käynytkään, joten olen pessyt jopa hänen pyykkinsä. Muuten niistä ei olisi huolehtinut kukaan. Nainen kävi lähes viikoittain, vain vittuilemassa, mutta eipä juuri miehensä alushousujen puhtaus kiinnostanut.
Hän on sanonut, että haluaa itselleen kunnollisen naisen, minut. Niin minäkin haluan kunnollisen miehen, olen vastannut, ja sanonut, että saisin varmasti hänestä sellaisen tehtyä. Olen myös sanonut, että en halua enkä pysty toista ihmistä muuttamaan, ellei tahto muuttumiseen lähde hänestä itsestään.
Jaksaisimpa uskoa tuohon nalkuttamisen voimaan. Nykyinen mieheni tosin on ymmärtänyt vähentää juomisen määrää. Silloin kun ennen otti, otti niin överit, että hyvä on enää hengissä. Nyt osaa ottaa maltillisesti, kun harvoin ottaa. Kyllä siihen useampi vuosi menikin.
Olen sanonut tälle uudelle miehelle, että hänellä on alkoholi-ongelma. Että hän tarvitsee antabusta tai jotain. Hän vastaa, että hänellä ei ole ongelmaa, ei vain ole muuta tekemistä. Kyllä hän työnsä onkin hoitanut, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ymmärrän, että hän maalla asuneena ei betonipunkkerissa löydä tekemistä, ja ratkeaa juomiseen, kun siihen on taipumusta. En vain jaksa uskoa, että minä maailman kaikista ihmisistä voisin niin paljon "keksiä" tekemistä, että pulloon ei tarviis tarttua.
Kuinka paljon helpompaa maailman ihmisillä olisi jos viinaa tai muita päihteitä ei olisi keksitty?
Olisimmepa tavanneet 10 vuotta aiemmin rakas.On hienoa, että olet revennyt pyykkimuijaksi. Ei se sinänsä ole halpa-arvoinen ammatti, mutta.... eikö se iso mies osaa itse paskaiset kalsarinsa pistää pyykkikoneeseen.
Jos ei osaa pestä, käske ostamaan uudet ja heittämään mäkeen ne paskaiset.
Onneksi mies tietää, että ei ole a-ongelmaa, muuten vaan juotattaa.. - silmäkorvahajuaisti
Mr. Vodka kirjoitti:
Hei, kaipaan kommentteja. Olen varattu reilu 3kymppinen nainen ja rakastunut itseäni 10 vuotta vanhempaan mieheen.
Ja lapsista ei tartte jeesustella, niitä ei ole meistä kummallakaan.Voittehan pitää toisistanne ja pitää toisianne leikkikaluina ja tavata silloin tällöin. Tehkääpä kokeeksi viikon tai parin yhteinen lomareissu ja katso, onko ukko ilman viinaa niin kuin lupaa, jos olette yhdessä.
- Pyykkäri muka
liemessä olet kirjoitti:
On hienoa, että olet revennyt pyykkimuijaksi. Ei se sinänsä ole halpa-arvoinen ammatti, mutta.... eikö se iso mies osaa itse paskaiset kalsarinsa pistää pyykkikoneeseen.
Jos ei osaa pestä, käske ostamaan uudet ja heittämään mäkeen ne paskaiset.
Onneksi mies tietää, että ei ole a-ongelmaa, muuten vaan juotattaa..On vaikea pestä vaatteitaan, jos asuu vuokralla työsuhdeasunnossa, jossa ei ole pyykkikonetta, ja koska ei edes tiedä, kuinka kauan työt paikkakunnalla jatkuu, ei kukaan osta huvikseen mitään isoja kodinkoneita. Vaikka rahaa oliskin.
Luuletko, että ihan ilmaiseksikaan niitä pesen? Kyllä hän on aina kaiken korvannut minulle, enkä tarkoita että olis antanu vaan munaa.
Katselen kyllä mihin elämä menee. En minäkään mikään tyhmä ole tai tytönhupakko, joka ei mistään mitään ymmärrä. Kaipaan vain tämän miehen seuraa koko ajan, enkä ole edes halunnut lopettaa suhdetta, vaikka siihen varmasti pystyisin jos haluaisin. - falling to you
silmäkorvahajuaisti kirjoitti:
Voittehan pitää toisistanne ja pitää toisianne leikkikaluina ja tavata silloin tällöin. Tehkääpä kokeeksi viikon tai parin yhteinen lomareissu ja katso, onko ukko ilman viinaa niin kuin lupaa, jos olette yhdessä.
Olemme tehneetkin yhteisiä viikonloppumatkoja. Eikä hänellä silloin ole ollut haluja kuin minua kohtaan. Ei ole vilkaissutkaan minibaariin, tai halunnut mennä paukulle tai kaljalle baariin, vaikka olen vilpittömästi sitä kysynyt.
En tiedä olen skeptikko vai vain järkevä, tai ehkä jopa oikeassa, kun en usko siihen, että juominen loppuu yhteiselon alkuun....
Emme pidä toisiamme leikkikaluina. Mitä enemmän ollaan yhdessä, mitä on oltukin aika paljon, ei ole puolessa vuodessa montaa päivää ettei olis nähty, sitä enemmän tunteet vahvistuu. - silmäkorvahajuaisti
falling to you kirjoitti:
Olemme tehneetkin yhteisiä viikonloppumatkoja. Eikä hänellä silloin ole ollut haluja kuin minua kohtaan. Ei ole vilkaissutkaan minibaariin, tai halunnut mennä paukulle tai kaljalle baariin, vaikka olen vilpittömästi sitä kysynyt.
En tiedä olen skeptikko vai vain järkevä, tai ehkä jopa oikeassa, kun en usko siihen, että juominen loppuu yhteiselon alkuun....
Emme pidä toisiamme leikkikaluina. Mitä enemmän ollaan yhdessä, mitä on oltukin aika paljon, ei ole puolessa vuodessa montaa päivää ettei olis nähty, sitä enemmän tunteet vahvistuu.Onnea yhteiselämäänne ja hyvää joulua!
Vaikea tietää, yleensä juominen ei lopu yhteiselon alkaessa, mutta ...kai poikkeuksiakin on.
Tiedän tapauksia, joissa juominen on loppunut siihen kun toinen on häipynyt. - falling still to you
silmäkorvahajuaisti kirjoitti:
Onnea yhteiselämäänne ja hyvää joulua!
Vaikea tietää, yleensä juominen ei lopu yhteiselon alkaessa, mutta ...kai poikkeuksiakin on.
Tiedän tapauksia, joissa juominen on loppunut siihen kun toinen on häipynyt.Hyvää joulua sinnekin. Jos juominen on loppunut siihen, kun toinen on häipynyt... no, enpä kommentoi enempää.
- Josko raittius
H. Hermo kirjoitti:
Alkoholisti on alkoholisti tasan niin kauan kuin riippuvuus alkoholiin hallitsee elämää.Jos hiukankin perehtyisit alkoholisairauksiin, saisit selville että alkoholi todella muuttaa pysyvästi ihmisen hermosoluja. Nimenomaan aivojen hermosolut sopeutuvat pitkään jatkuneeseen alkoholin käyttöön. Tästä on tutkimusta vaikka kuinka paljon.
Lyhyen raittiuden jälkeen hermosto alkaa kaipaamaan alkoholia. Siitähän riippuvuudessa juuri onkin kysymys. Henkilö ei hallitse himoaan vaan elimistö huutaa lisää viinaa. Vain riittävän pitkä, usein vasta loppuelämän jatkuva raittius saa elimistön unohtamaan alkoholin aiheuttaman mielihyvän. Nimenomaan niiden aivojen hermosolujen " muistin kautta ". Vain harvat päihdelääkärit ymmärtävät mistä tässä on kysymys. Jo sairauteen asti alkoholisoituneet kyllä.
Vuosia jatkunut lähes päivittäinen alkoholin suurkäyttö ei rappioita vain aivoja vaan esim. jalkojen hemosto usein vaurioituu. Kävely vaikeutuu, pohkeista ja nilkoista häviää osittain tunto ja sitä kautta voima ja kyky kävellä normaalisti. Usein näkee kulmilla rollaattorilla kulkevia vasta alle viisikymppisiä kavereita, joilla on tämä vaiva.
Alkoholi ei tietenkään vaikuta suoraan mihinkään muuhun riippuvuuteen. Niiden syntymekanismi on aivan jossain muualla, vaikka samankaltaisuuksia riippuvuuksista toipumisen kannalta onkin. Esimerkiksi tupakasta vieroittaminen on vähintäänkin
yhtä hankalaa kuin viinasta. Puhumattakaan kovista huumeista. Se onkin sitten toisen palstan aihe. Täällä keskustellaan alkoholista.
- Löyly Kauhala
Käy ostamassa lähimmästä halpahallista puisella kahvalla varustettu löylykauha ja työnnä se sinne minne ei aurinko paista. Auttaa välittömästi alkoholismiin.
- Koska juot nämä
Otateteko mukaan sinne saunaan yhden kossupullon, ja yhden Vodka pullon.
- Älä juo niin lopetat
Mikä siinä on niin vaikeaa??! Ei vain ota sitä viinaa vaikka ilmaiseksi sais, niin helppoa se on! Juopot tekee itse omasta elämästään niin surkean vaikeaa vaikka ratkaisu on niin helppo ja yksinkertainen.
- Nyt raitis
Minä tunnistin itseni aika samanlaiseksi kuin kuvailtu mies. Luoaa olla juomatta tämän uuden naisen seurassa ja että ei ole mitään alkoholiongelmaa. Olen päässyt alkoholista irti ja en juo mitään alkoholipiyoista. Sen jälkee kun lopettaa juomisen tajuaa vasta kuinka paljon oikeasti joi...minulle 1 kaljakin olisi jo ongelma. Alkoholin kun jättää niin laihtuu, fysiikka paranee, on tuotteliaampi, energisempi, näyttää paremmalta, tunne elämä korjaantuu, tuntuu että on saanut palkankorotuksen kun ei mene rahaa alkoholiin eikä siihen rasvaseen tuokaa ja takseihin, elämänlaatu ja parisuhde paranee ja menee ihan uudelle tasolle, ei juurikaan riitoja...mitäs vielä???? Eli ihan oikeesti alkoholissa ei ole mitään hyvää ja ilman sitä elämä on kuin huumetta! Toivottavasti kaikki kokeilee täydellistä raittiutta!
- Usko toivo rakkaus
Millä sinä pääsit irti? Toiset rakastuu, joku tulee järkiinsä, joku tulee uskoon? Eräälle miehelle vaimo sanoi, että jos juominen ei lopu, tulee talosta lähtö. Mies kirjoitti itse tiiliseinään " Matti meikäläinen on alkoholisti" päivämäärä alle ja nimikirjoitus. Tähän päivään ei ole juonut, eikä juo. Aikaa tästä on lähes 20 vuotta.
- -.,,.-
Usko toivo rakkaus kirjoitti:
Millä sinä pääsit irti? Toiset rakastuu, joku tulee järkiinsä, joku tulee uskoon? Eräälle miehelle vaimo sanoi, että jos juominen ei lopu, tulee talosta lähtö. Mies kirjoitti itse tiiliseinään " Matti meikäläinen on alkoholisti" päivämäärä alle ja nimikirjoitus. Tähän päivään ei ole juonut, eikä juo. Aikaa tästä on lähes 20 vuotta.
Onkos tämä "Olen varattu" joulusatu? Kai se onnellinen loppu tulee jollakin tavalla joskus!
- Miss. Xmas
-.,,.- kirjoitti:
Onkos tämä "Olen varattu" joulusatu? Kai se onnellinen loppu tulee jollakin tavalla joskus!
Hei haloo, jos on avoliitossa, niin silloin on varattu. Yhteistä velkaa ei ole niin paljon, että se olisi ongelma, mutta se, kumpi pystyy toisen lunastamaan ulos liitosta on ongelma, koska omaisuuden arvo on aika korkea....
Ja anteeksi aloittajalle, että keskustelu luiskahti tähän, olisi minun pitänyt aloittaa uusi.
Korkki kiinni!
- tuuliainen58
Kannattaa ottaa tasvoitteeksi joku päivämäärä ja päättää,että silloin menee korkki kiinni.Lyödä vaikka isosta rahasta veto,että se loppuu silloin.
Itse laitoin päivämäärän ja lopetin. 10vuoden kuluttua otin lasillisen ja se olikin sitten siinä.
Nyt aion tehdä samoin. Tänään en enää ota.Katotaan kestääkö sitä päivä vai kymmenen vuotta.
Olin myös vuoden päivät peliriippuvainen,tai oikeestaan siitä ajasta puoli vuotta,kunnes kaveri sanoi,et lyödään tonnin veto;hän lopettaa tupakanpolton ja minä pelaamisen.
Päivämäärä asetettiin noin parin kuukauden päähän. Siihen saakka pelasin ja laskin päiviä,koska pääsen aloittamaan.
Hassua,olisinhan minä tietenkin voinut lopettaa jo aiemminkin,mutta se ei ois tuntunu samalta.
Kaverin kans nähtiin sit kuukauden kuluttua aloittamisesta.Hän tunnusti heti,että minä olin voittanut.Hän oli sinnitelyt päivän ilman tupakkaa.
Minulla on nyt 1,5v,enkä ole laittanut itse kolikkoakaan peliautomaatteihin. Muutaman kerran olen parieurosen antanu miehelleni automaatilla ja sanonu,et laita tuo. Itse en uskalla laittaa,koska minä ratkeaisin uudestaan pelaamaan.
Vaikka kaveri ei silloin tarvinnutkaan maksaa minulle sitä vetoa(pääsi siitä parilla kympillä)koska en raskinut periä enempää,olen säästänyt tuhansia euroja kaverini ansiosta.
Nyt pitäkää peukkuja,että onnistun tässäkin projektissa.
Vaikka olen jo aiemmin lopettanut tupakanpolton ruttaamalla askin roskiin ja sanomalla,että ette te väkisin suuhun tule(siitä on jo 31v) kahvin juonnin kertaheitolla 23v sitten ja lihan syönnin toistakymmentä votta sitten,tuntuu,että nyt ollaan tiukilla.'En ole ollenkaan varma,että onnistun.
Viime vuoden lopulla marraskuun tienoilla päätin,että korkki menee kiinni 1.1.2015 se meni.Kolme kuukautta suunnilleen ja sit aloitin uudestaan.
Nyt jos pystyn olemaan kolme kuukautta,en kyllä enää aloita!
Toivottavasti päätös pitää ja samaa toivon kaikille.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894