Excelillä summaaminen

iikson

Miten saan summuttua excelin tietokannasta lukuja jos ne ovat merkitty siten, että negatiivinen luku on merkitty muodossa luku ja sitten vasta miinus merkki. Ilmeisesti jokin muotoilu korjaa asian mutta kuinka ihmeessä saisin luvut muotoon missä olisi miinus ennen lukua?

11

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jzcvkasuvh

      Mikä estää tekemästä kaavaa joka miinustaa sen luvun?

      • iikson

        Tällä hetkellä sarakkeessa on sekaisin lukuja jotka ovat positiivisia ja negatiivisia. Systeemi sekoaa täysin jos tekee systemaattisen miinustuksen kaikkiin soluihin. Koitin uudeleen pähkäillä noilla muotoilukoodeilla, mutta ei tuosta oikein meinaa tolkkua saada. Tarkennetaan vielä että positiivisten lukujen perässä on jonka olen poistanut korvaamalla sen tyhjällä. Kun merkkejä ei ole luvun perässä niitä voi sen jälkeen laskea normaalisti. Nyt tuo - merkki estää laskentaa ja sen saaminen luvun eteen poistanee ongelman.


      • 8+10
        iikson kirjoitti:

        Tällä hetkellä sarakkeessa on sekaisin lukuja jotka ovat positiivisia ja negatiivisia. Systeemi sekoaa täysin jos tekee systemaattisen miinustuksen kaikkiin soluihin. Koitin uudeleen pähkäillä noilla muotoilukoodeilla, mutta ei tuosta oikein meinaa tolkkua saada. Tarkennetaan vielä että positiivisten lukujen perässä on jonka olen poistanut korvaamalla sen tyhjällä. Kun merkkejä ei ole luvun perässä niitä voi sen jälkeen laskea normaalisti. Nyt tuo - merkki estää laskentaa ja sen saaminen luvun eteen poistanee ongelman.

        Varmaan ehtolauseella voisi korjata miinuksen eteen. En ole nyt koneella joten en voi varmistaa asiaa.


      • Kertolaskua
        iikson kirjoitti:

        Tällä hetkellä sarakkeessa on sekaisin lukuja jotka ovat positiivisia ja negatiivisia. Systeemi sekoaa täysin jos tekee systemaattisen miinustuksen kaikkiin soluihin. Koitin uudeleen pähkäillä noilla muotoilukoodeilla, mutta ei tuosta oikein meinaa tolkkua saada. Tarkennetaan vielä että positiivisten lukujen perässä on jonka olen poistanut korvaamalla sen tyhjällä. Kun merkkejä ei ole luvun perässä niitä voi sen jälkeen laskea normaalisti. Nyt tuo - merkki estää laskentaa ja sen saaminen luvun eteen poistanee ongelman.

        Ota se - merkki pois sieltä perästä ja kerro ne solut -1


      • iikson
        Kertolaskua kirjoitti:

        Ota se - merkki pois sieltä perästä ja kerro ne solut -1

        Ehtosysteemi sattanee jotenkin ehkä pelata jos vaan osaisi sellaisen tehdä. Kertominen -1 :llä ei ole hyvä, koska silloin solut on uksilölliseti valittava ja on melkein helpompi muutella niitä sitten käsin solu kerrallaan. Jokin taulukkolaskentatyyppinen konemainen ratkaisu pitäisi löytää.


      • Koita toista
        iikson kirjoitti:

        Ehtosysteemi sattanee jotenkin ehkä pelata jos vaan osaisi sellaisen tehdä. Kertominen -1 :llä ei ole hyvä, koska silloin solut on uksilölliseti valittava ja on melkein helpompi muutella niitä sitten käsin solu kerrallaan. Jokin taulukkolaskentatyyppinen konemainen ratkaisu pitäisi löytää.

        Sun kannattaa mennä tuonne Excelosioon. Sieltä saat luultavasti parempaa apua.
        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4385


      • 19+19
        8+10 kirjoitti:

        Varmaan ehtolauseella voisi korjata miinuksen eteen. En ole nyt koneella joten en voi varmistaa asiaa.

        No niin, pääsin testaamaan, ja ehtolauseelle tosiaan onnistuu. Kaava on tällainen:

        =JOS(ONLUKU(A1); A1; -VASEN(A1; PITUUS(A1)-1))

        Toivottavasti 24 ei poista mitään tuosta...


      • 14+5

      • iikson
        14+5 kirjoitti:

        Mikäs vika täällä annetussa avussa on ;)

        Jipii....Se toimii!!!!! En kyllä tajua tarkaan tuota systeemiä mutta kirjoittelin kaiken tarkasti noin kuten vinkissä oli ja testin jälkeen se todella toimii. Vielä jalostetumassa virityksessä positiivisen luvun jäljessä oleva plus jäisi ilman vaikutusta. Nyt tämä muttaa kaikki negatiiviseksi. Asia ei kyllä haittaa koska korvaamlla saa plussat helposti pois.

        Mutta tosiaan suuret kiitokset!


      • 19+9
        iikson kirjoitti:

        Jipii....Se toimii!!!!! En kyllä tajua tarkaan tuota systeemiä mutta kirjoittelin kaiken tarkasti noin kuten vinkissä oli ja testin jälkeen se todella toimii. Vielä jalostetumassa virityksessä positiivisen luvun jäljessä oleva plus jäisi ilman vaikutusta. Nyt tämä muttaa kaikki negatiiviseksi. Asia ei kyllä haittaa koska korvaamlla saa plussat helposti pois.

        Mutta tosiaan suuret kiitokset!

        Mun kokeilussa en tajunnut edes käyttää plussaa positiivisissa luvuissa. Pienellä muutoksella saa rajattua vain negat muutoksen alle.


      • 19+9 kirjoitti:

        Mun kokeilussa en tajunnut edes käyttää plussaa positiivisissa luvuissa. Pienellä muutoksella saa rajattua vain negat muutoksen alle.

        ilman kaavoja...

        1. Valitse numeroalue
        2. Valikosta Data/Test to Columns
        3. Ekalla sivulla next
        tokalla sivulla ruksi other ja boksiin ja next
        kolmannella sivulla klikkaa Advanced... ja avautuvassa valikossa varmista, että Trailing Minus for Negative Numbers on valittuna ja OK ja FINISH

        Keep EXCELing
        @Kunde

        HAUSKAA JOULUA!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      153
      3010
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      95
      1614
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1537
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      124
      1435
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      374
      1423
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1225
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      15
      941
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      48
      862
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      259
      815
    10. 60
      805
    Aihe