Mercury (+Mariner,Tohatsu) F4, F5 ja F6 erot

dumo

Elikkä minulta löytyy uistelumoottorina ja välillä pikkuveneen perältä tuollainen Mercuryn F5 - nelari, joka on hankittu loppuvuodesta 2002, eli mitä ilmeisemmin sama kone kuin 2004 mallikin. Samaa konetta myydään Mariner ja ilmeisesti myös Tohatsu - merkkisinä. Nyt kiinnostaisi tietää, millä nuo tehoerot 4-6 hevosvoimaisten välillä on saatu aikaan. Onko esim. 5 heppainen ainoastaan esim. pakosarjakuristettu F6:sta, vai onko kaasarissa tai muuallakin eroja.

Yksi lisähevosvoima ei olisi missään määrin pahitteeksi pikkuveneen perällä, 6hv olisi aika lailla optimaalinen. Olenkin ajatellut että voisi tuon viisiheppaisen muuttaa kuutoseksi, jos vain tehoa on rajoitettu yksinkertaisesti, niin ettei tarvitse esim. vaihtaa uutta kaasutinta. Ei myöskään viitsisi oikein purkaa lähes iskemätöntä moottoria osiin turhan takia. Olisinkin kiitollinen jos joku asiasta tietävä kertoisi, onko tehoerot saatu kuristamalla, ja jos on, niin missä osassa kuristus on ja onko helposti muutettavissa täystehoiseksi.

14

5054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arska

      Muistan jostain lukeneeni että kuutosessa on mm. erilainen nokka-akseli (ei varmaa tietoa). 4/5 hv koneissa taitaa olla vain erilaiset suuttimet.

      • sisu

      • dumo
        sisu kirjoitti:

        Täältä http://www.vastela.net/sami/viritys.htm
        En tiedä onko ratkaisua kysymykseesi mutta ainakin samojen asioiden kanssa painiskellaan.

        Tosiaan voi olla kuristettu käyttämällä erilaista suutinta ja nokka-akselia (tosin nokka-akselin ei sinällään pitäisi paljon vaikuttaa tehoihin ymmärtääkseni...) Pitäisi varmaan kysyä huollosta, tosin vastaus voi olla: "voidaan me toi vaihtaa, tonni väliin niin saat tuliterän 6 heppaisen tuon melkein 2 vuotta vanhan romun tilalle" :)

        Kiitos linkistä, harmi vain että ei ollut tuosta koneesta tietoa. Eiköhän nuo erot varsin nopeasti räjäytyskuvista selviäisi kun vain saisi sellaiset käsiinsä...


      • Mike
        dumo kirjoitti:

        Tosiaan voi olla kuristettu käyttämällä erilaista suutinta ja nokka-akselia (tosin nokka-akselin ei sinällään pitäisi paljon vaikuttaa tehoihin ymmärtääkseni...) Pitäisi varmaan kysyä huollosta, tosin vastaus voi olla: "voidaan me toi vaihtaa, tonni väliin niin saat tuliterän 6 heppaisen tuon melkein 2 vuotta vanhan romun tilalle" :)

        Kiitos linkistä, harmi vain että ei ollut tuosta koneesta tietoa. Eiköhän nuo erot varsin nopeasti räjäytyskuvista selviäisi kun vain saisi sellaiset käsiinsä...

        Suutimet erilaisia 5 ja 6 väliin!
        Koko kaasutin 6hv maksaa 213,50€
        Suuimet ja "putki" maksaa yhteensä 56€


      • dumo
        Mike kirjoitti:

        Suutimet erilaisia 5 ja 6 väliin!
        Koko kaasutin 6hv maksaa 213,50€
        Suuimet ja "putki" maksaa yhteensä 56€

        Tuo siis ilmeisesti pätee Tohatsun nelarille, joten myös Mercurylle. Eiköhän sitä sitten osteta suutin ja "putki" jos hinta on noin edullinen eikä asentaminenkaan liene kovin hankalaa. Mistä löysit hinnat ja mistähän saisi helpoiten ostettua?


      • Mike
        dumo kirjoitti:

        Tuo siis ilmeisesti pätee Tohatsun nelarille, joten myös Mercurylle. Eiköhän sitä sitten osteta suutin ja "putki" jos hinta on noin edullinen eikä asentaminenkaan liene kovin hankalaa. Mistä löysit hinnat ja mistähän saisi helpoiten ostettua?

        Anna e-mail osoite!


      • tuntematon
        dumo kirjoitti:

        Tosiaan voi olla kuristettu käyttämällä erilaista suutinta ja nokka-akselia (tosin nokka-akselin ei sinällään pitäisi paljon vaikuttaa tehoihin ymmärtääkseni...) Pitäisi varmaan kysyä huollosta, tosin vastaus voi olla: "voidaan me toi vaihtaa, tonni väliin niin saat tuliterän 6 heppaisen tuon melkein 2 vuotta vanhan romun tilalle" :)

        Kiitos linkistä, harmi vain että ei ollut tuosta koneesta tietoa. Eiköhän nuo erot varsin nopeasti räjäytyskuvista selviäisi kun vain saisi sellaiset käsiinsä...

        Nokka-akseli on nelarin sielu. Sen muodolla ja ajoituksella saadaan moottorista vääntävä tai tehokas.


      • dumo
        tuntematon kirjoitti:

        Nokka-akseli on nelarin sielu. Sen muodolla ja ajoituksella saadaan moottorista vääntävä tai tehokas.

        Kyllä, enpä ajatellut asiaa tarkemmin. Eihän tuollaisessa koneessa ajoitukseen paljon muuten voi vaikuttaakaan. En ole mikään varsinainen moottoriexpertti, mutta tiedän sentään mikä on nokka-akselin tehtävä (tässä tapauksessa liikuttelee venttiileitä työntötankojen välityksellä) :).


      • dumo
        Mike kirjoitti:

        Anna e-mail osoite!

        Ei oikein viitsisi levittää email-osoitetta tällaisilla foorumeilla, leviää niin helposti spammilistoille hakukoneiden kautta. Tässä linkki kuvaan, jossa lukee email-osoite (kuvasta hakukoneiden on suht hankala napata osoitetta:)):

        http://hcd.no-ip.com/sposti.jpg


    • Anonyymi

      Eli mitä kokoa on F4 suutin / putki ja minkä kokoiset on sitten F6 koneessa? ps. tarviin ne 2hv lisää liukuun saamiseksi.

    • Anonyymi

      Näillä bensa hinnoilla taas ajankohtainen asia.
      Olen täällä Saimaalla, eikä täällä ketään liiku.
      Mulla on 6hv Tohatsu, jotenkin vielä varaa veneillä.
      Teltta, riippumatto ja kota.
      Sekä hyvä kirja.

      • Anonyymi

        Mutta uistimet jäi matkasta.


    • Anonyymi

      Siis Tohatsu tekee kaikki alle 30 hv Merguryn koneet ja samoja myös myydään Mariner nimellä ja 4 5 6 samoja koneita vissiin vain suuttimen koossa eroja ehkä myös suutinputkessakin mutta yleensä suuttimen vaihto tai poraus isommaks riittää. Vaihdoin 5 Tohatsuun 6 suuttimen ja kierrokset ja veneen nopeus nousi selvästi.

    • Anonyymi

      Ihe vähensin 6hv koneen tehoja 4 heppaseksi.
      On tuo bensa niin kallista, tulee säästöjä nyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      83
      1601
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1531
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      266
      1252
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1252
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      857
    6. Toivon että jätät tämän päivän jälkeen minut lopullisesti rauhaan mies

      Ihan kokonaan, kiitos.
      Ikävä
      65
      834
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      827
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      811
    9. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      797
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      771
    Aihe