Kertokaapa miksi seurakoiraksi otetaan metsästyskoiria?

metsästäjäinen.

Olen jo useaan otteeseen nähnyt tapauksia, missä ajokoira tai joku muu metsästyskoira otetaan seurakoiraksi. Mikä siinä on että ei seurakoira rodut kelpaa? enemmän niitä on kuin metsästyskoira rotuja?

Monet eivät näy tajuavan, että koiran onnellisuudessahan tässä on kyse.(on tosin tapauksia, missä koiralla ei ole viettiä)
Itselläni n. 2v ajokoira uros, jolla vahva vietti, en voisi kuvitellakkaan sen olevan onnellinen pelkkänä seurakoirana. Jäniksen ajaminen on sen intohimo, se hallitsee sen elämää, sana jänis saa sen menemään heti ikkunan tykö, katselemaan ulos, jos vaikka siellä jäniksen näkisi, tutkapannan nähdessään alkaa vinkuminen, kun laitan talvihaalarit päälle se villiintyy, se tietää, että nyt ollaa menossa.

Ajokoiran luonteeseen kuuluu, että se ei halua miellyttää omistajaa, mutta tärkein ihminen on sille se, joka sen kanssa metällä käy, se on ajokoiran johtaja ja sellaista ihmistä se haluaa miellyttää, sen on oma koirani todistanut.


Mikä teitä vaivaa, jotka koiralta viette sen käyttötarkotuksen?

6

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurin osa vuosi

      Mitä metsästyskoirat tekevät riistanrauhoitusaikana? No ovat seurakoiria. Vain loppukesän-alkutalven välillä ne pääsevät metsästyskoiriksi. Jos metsästyskoirat kärsivät ilman metsästystä ympäri vuoden, ne kärsivät myös siitä etteivät pääse suurimpana osana vuodesta metsälle. Joka tapauksessa ne ovat suurimman osan elämästään seurakoiria, koska metsästyskausi on niin lyhyt.

      Miten ajokoiran käyttötarkoitus viedään, jos joitain yksilöitä ei käytetä metsästyksessä, muttei myöskään jalostuksessa?

    • h65yu

      Ei lisättävää edelliseen.. hyvin kiteytetty :)

    • metsästäjäinen.

      No käyttötarkoitus viedään juuri silloin kuin koiraa ei viedä metälle. En ajattele asiaa vain jalostuksen kannalta vaan näiden epäonnekkaiden yksilöiden kannalta, jotka joutuvat olemaan pelkkiä seurakoiria, vaikka viettiä löytyisikin. Minulle koira ei ole mikään jatke, tosin kuin sinun tekstistäsi sain kuvan, kun syvemmin mietin. Mielestäni koiran hyvinvointi on tärkeä asia ja metsästyskoira on metsästyskoira, Pelkkä seurakoira.

      Hei, koiraa saa treenata/käyttää metällä 20.8-helmikuun viimenen päivä. On siinä nyt kuitenkin ihan mukavasti aikaa, vaikka olet kyllä ihan oikeassa, että saisi olla enemmänkin. :D

      Huomaan taas ihmisten tietämättömyyden mehtäkoirista.

      Painotan edelleen, että kysymykseni oli: Miksi metsästyskoira seurakoiraksi? siis Miksi?

      Niin ja kyllä minun koirani toimivat metsästyskautenakin myös seurakoirina ja olen sen ennen kommentejasikin tietänyt. Kyse oli siittä miksi PELKKÄ seurakoira?

      • Plöpkukj

        Metsästyskoiraroduista löytyy seurakoiralinjoja (perusesimerkkinä labbis sekä terrierit ja mäykyt), joilla vietti on joko vähäinen, sitä ei ole ollenkaan.

        Joskus käy niinkin, että metsästyskoiravanhempien pennulla on riistavietti, mutta se ei opi koskaan esim. haukkumaan metsästystilanteessa tai sillä ei ole kärsivällisyyttä pysyä jäljellä. Joskus vika on huonon kouluttajan, joka ei ole tukenut koiraa oikein tai toisaalta sitä on voitu tukea liikaa, jolloin koira ei kykene itsenäiseen työskentelyyn. Kuitenkin, koira ei ole käyttökelpoinen metsällä ja siksi metsästäjät eivät sitä huoli. Siksi Apulastakin löytyy joskus ilmoituksia, joissa annetaan pois metsästysrotuisia koiria, jotka ovat 2-vuotiaita mutta jotka eivät vaan koskaan puhjenneet kukkaan.

        Eivät kaikki metsästyskoirat narun päähän pitkästymään päädy, vaikka niitäkin varmasti löytyy. Koiran kanssa voidaan tehdä pitkiä lenkkejä flexin perässä, sen kanssa voidaan harrastaa jälkeä jne. jne. Nykyään on sen verran fiksua porukkaa, että vietikkäitä koiria voidaan virikkeistää muullakin tavoin kuin varsinaisella metsästyksellä. Lisäksi ihmiset alkavat pikkuhiljaa herätä sairaiksi jalostettuihin seurakoiriin, joten käyttiksistä haetaan sitä kauan haettua vakaata terveydentilaa.

        En tiedä, tuliko kirjoituksesta järkevää ja saatoin unohtaakin jotain, mutta tuollaista pohdiskelua tuli minulta.


      • kysymys:

        Kuinka metsästyskoira pärjää monta kuukautta kestävän riistanrauhoitusajan, jos se ei pärjää ilman metsästystä? Koira ei osaa varrota seuraavaa metsästyskautta, koska se ei tajua sellaisista mitään. Jos koira pärjää yli puoli vuotta yhteen mittaan metsästämättä, niin kuinka se yht´äkkiä metsästystä tarvitseekin?

        Ja mitä meinaat seurakoiralla? Minusta minkään rotuinen koira ei sovi pelkäksi seurakoiraksi, vaan kaikki tarvitsevat liikuntaa ja aktivointia säännöllisesti ympäri elämänsä.


    • tepeca

      Koska esimerkiksi beagle on ihan valloittava luonteeltaan. Haluan koiran joka keksii tekemistä ihan itse kävelyllä eikä kyttää mua silmiin koko ajan. Helppohoitoinen turkki. Aika terve rotu. Ruumiissa ei ole mitään äärimmäisyyksiä kuten lyhyt kuono tai liian pitkä selkä. Ne on sisällä rauhallisia. Aina valmiita toimintaan samoin kuin aina valmiita syliin telkkaria kattoessa. Ystävällinen luonne, josta ei saa kuin täysi idiootti agressiivisia. Kompakti. Oppivainen. Minä saatoin pitää vapaanakin kaupungissa. Mitä vielä haluat kuulla? Tämän takia otan metsästyskoiran seurakoiraksi.

      Lisäksi se sinun mainostamasi ajokoira kuolee kohta sukupuuttoon, koska niitä ei osta kuin metsästäjät ja niitä on Suomessa noin neljä. Kaikki on sisäsiittoisia ja lopulta niin sairaita, että ei voi enää lisääntyä, mikä on tietysti jo hyväkin asia, koska metsästäjämäärät, metsät ja kulttuuri häviää kohta kokonaan.

      Jos ihmiset ostaisivat vain seurakoiria seurakseen, kadulla ei tulisi vastaan labbiksia, kultsuja, rotikoita, springereitä, jack russeleita, tollereita, mäykkyjä ja mitä näitä muita nyt on. Ja silloin nämäkin hienot rodut kuolisivat.

      Mikä sua vaivaa? Ajo- ja metsästyskoirat on off season häkissä pihan nurkassa ilman immeisiä tosi kauan. Sekö ei ole kamalaa? Taidat olla niitä jotka ensimmäisenä hakkaa koiransa, että se tietää kuka on isäntä (ja todellisuudessa koira ajattelee, että toi on täysin arvaamaton sekopää, pitää liehitellä) ja painaa koiran nokkaa kuseen, kun se ei ole vielä ihan sisäsiisti. Täysin jokapäiväistä käytöstä muuten Kuhmon ja Sotkamon suunnalla.

      Rotuun katsomatta isännän on oltava koiransa kanssa useita tunteja päivässä. Otitko koiran vain jättääksesi sen yksin ja kirotaksesi että se ei tee niinkuin haluat? Miten se oppii, jos ei ole sun kans päivittäin. Tommoset mettästäjät sais viedä Koerte varjupaikkaan ja jättää sinne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe