Tämä oli isät palstalla

Kannattaa lukea!!!

Vanhana vitsinä puhutaan aina naisen biologisesta kellosta, ehkä siinä on kuitenkin jotain perääkin! Itselläni loppui vauvakuumeet oman esikoisen jälkeen,eikä tämä tarkoita ettenkö olisi nauttinut vauva-ajasta. Lapsi oli pienenäkin varsinainen aurinko (ja on toki sitä edelleen). Itseasiassa nautin erittäin paljon tuosta ajasta ja olin siinäkin mielessä etuoikeutettu, että saatoin olla haluamani ajan kotona). Omalla kohdallani se yksi lapsi riitti tyydyttämään hoivailun tarpeeni.

Ehkä mieheni on tullut tämän asian kanssa vähän jälkijunassa ja siksi olenkin joskus miettinyt, tuliko hän isäksi liian aikaisin(?). En tarkoita, etteikö hän hoitaisi isän tehtäväänsä hienosti ja harrastaisi lapsen kanssa jne. Kuitenkin jotenkin tuntuu, että isän roolin ottaminen ei ollut hänelle yhtä helppoa ja luontevaa, kuin äidin rooli minulle. (tässä vaiheessa, joku lisää keskusteluun lätinät biologiasta jne.). Mutta luulen, että kuitenkin kyse oli siitä, että ehkä hän olisi halunnut "turvata" muut asiat (asuntovelka, työ) ennen lasta paremmin. Onhan monella miehellä sisäsyntyinen tarve antaa perheelleen parastaan, mikä joillakin miehillä heijastuu liialliseen työn tekoon... Nähdään, että materiaalinen hyvinvointi on tärkeämpää kuin tunneilmasto kotona. Vaikka jokainen tietää ihan maalaisjärjellä tai kasvatuspsykologian perustein, että turvallisuuden tunne on lapselle tärkein. Ehkä äiti ajattelee (ja kokee) perheen tilanteen turvalliseksi lapselle, mutta isä ei koe samoin, kun voi olla stressiä (velat, työpaineet). Isällä on monesti valtava tarve kantaa vastuu koko perheen hyvinvoinnista (liikaakin). Tämä ristiriita ei ehkä tunnu vakavasti otettavalta, mutta..

Mistäkö tämän tiedän? Siitä, että meillä maailman ihanin lapsukainen joutui todistamaan vanhempiensa eron. Jälkeenpäin ajatellen se toisen vastaus vauvakysymykseen: "Oletko nyt ihan varma?", ei ollutkaan 100 prosenttisesti: "Kyllä"... Vaan olisi pitänyt nähdä myös rivien välistä, se suoranainen pelko ottaa lapsen kokoinen vastuu.

Joten sinä mies, joka yhtään emmit lapsikysymystä: Odota vielä! Vaikka rakastaisit puolisoasi miten paljon tahansa, mutta jokin asia tuntuu vain jotenkin epämääräisesti vaivaavan, niin älä tee lapsia "naisen mieliksi". Lapset ansaitsevat molemmat vanhemmat, jotka ovat 100 % valmiita vanhemmiksi.

Kannattaa miettiä esim. jos työhön liittyy sellaisia tekijöitä, jotka vievät voimavarojasi kohtuuttomasti... Ei stressiä ainakaan paranna pieni nyytti, joka voi huutaa yötäpäivää pahimmillaan. Toki on myös vauvoja, jotka nukkuvat yöt läpeensä jo pienestä pitäen... Silti kaikki pienet ihmistaimet vaativat ennen kaikkea aikaa ja panostusta molemmilta vanhemmiltaan. Sen suloisimmankin aurinkovauvan kanssa voi olla välillä tosi väsynyt (mutta silti onnellinen!).

Ei äiti voi ryhtyä isäksi tai isä äidiksi lapselle. Siihen tarvitaan molempia (enkä tarkoita, että yksinhuoltajat olisivat jotenkin toisarvoisia kasvattajia. Heillä on varmasti ollut perustellut syyt kasvattaa lapsiaan muualla kuin biologisten vanhempien muodostamassa ydinperheessä) tai ainakin siihen tulisi antaa lapselle mahdollisuus!!! Lapselta ei kysytä haluaako hän syntyä tänne vai ei. Ja kuitenkin hänen tulee elää sitä elämää mihin hän on syntynyt, kunnes hän on riittävän iso valitakseen itse elämänsä suunnan.

Joten hatun nosto kaikille niille tuleville äideille ja isille, jotka miettivät vanhemmuuden aloitusajankohtaa.

ps. omalla kohdalla äitiys oli helppoa ja luontevaa (olin halunnut omaa lasta jo yli 13 vuotta ennen äitiyttä), sekä olin myös ollut lapsenvahtina rasavilleillekin, joten tiesin mitä on edessä. Silti se ei riittänyt, kun toinen osapuoli ei ollut yhtä valmis. Joten vastaavia "turhia" eroja välttääksenne ODOTTAKAA, että molemmista OIKEASTI tuntuu siltä, että lapsi/lapsia saa tulla.

Jälkiviisaus tyhmin "viisaus"!!!

ps2. rakastaa voi vielä eron jälkeenkin, mutta silloin asiat ovat jo kehittyneet pisteeseen, josta ei tunnu olevan

0

437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
        Maailman menoa
        63
        2142
      2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
        Maailman menoa
        5
        1795
      3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
        Sinkut
        236
        1288
      4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
        Ikävä
        71
        960
      5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
        Kaste
        87
        935
      6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
        Tv-sarjat
        21
        865
      7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
        Ikävä
        112
        772
      8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
        Ikävä
        39
        730
      9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
        Ähtäri
        19
        706
      10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
        Sinkut
        93
        689
      Aihe