Mikä Valmet 602 tilalle?

nyt riittää!

Käytössäni on Valmet 602 ja ilon päivää ei yhteiselomme aikana ole ollut.Lukemattomia kertoja on traktori ollut poikki,milloin kytkimen,milloin muun syyn takia.Taas kytkin lakkasi irrottamasta.Vasta äsken remontoin vetopyörästön.
Nyt tämä saa riittää.Menköön valtsu eteenpäin ja minä etsin toisen traktorin.Kokoluokka saa olla sama,mutta iältään vähän tuoreempi.Eli jotain -88 -98 väliltä uusi traktorini saisi olla.Mikä olisi sellainen traktori joka kykenisi välillä töihinkin,eikä olisi koko ajan remontissa?Myös polttoaineen kulutus täytyy olla Valmettia pienempi!

92

13779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mf 165

      Tässä olisi uusi ja kuluttaa vähän ja kestää hyvin.

    • 110-90

      Fiat 80-90 voisi olla hyvä.

    • aino.lampi

      Case Ih Esim 845, 844,
      kulutus pienempi kuin valmetissa. Hyvä saksalainen kone

      Case ih 4240
      aika perusvarma paketti

      Case ih koneet pelaa, jos vaihdelaatikossa pitää
      IH hydran ultra öljyt
      muuten tuulee vitutusta


      Fiat, Ford ja uudemmat New Holland koneet

      Fiat aika hidas tiellä, muuten hyvä peli

      Zetor on kans edullinen vaihtoehto


      John Deere on ehkä itsellä seuraavana koneena

    • Lapuan Niku

      Kuinka ankia ja kova sun lapsuutes oli? Oliko leikkikalut kiven murikoota, lisänä leka rautakanki? Rupes tuntumahan jotta sua on taidettu viedä mettäskin kakarana jenkkikassissa eikä kannon kohoras ole viittitty nostaa kassia. Sulle ei palio viitti suositella edes varretoonta lekaa, sekin vois olla ehtoolla silimästä halaki. On aivan sama minkä otat, kun siitä ei sun käytös taira olla iloa. Jos meikä rupiaas rommentohon, niin kyllä siinä merkistä kuin merkistä tulee soosia,ei siinä taitua tarvita.

      • Juu ei

        Valmettia tosiaankaan ole tehty työntekoon,muuten on hupinassa porsimisten kanssa,sialle porsiminen on hyvä asia mutta ei traktorille.
        Valmet on suunniteltu lottolapun vientiin jos sen osaa tehdä rauhallisesti.


      • Anonyymi

        Pelkkä nimikin kertoo sen että nyt on aika antaa palaa. Oikein kunnolla, 😈koska oot lapualta ja tunnetusti sieltä päin on tullut noita muiluttajia. Jotka kyyditsi ja antoi selkään ja kuonoon viattomille kansalaisille jotka ajoi OMAA! etuaan kutsutaan myös indiviualismiksi, 👍 niin onneksi kyseiseeseen kuntaan perustuva liike on kiellettyjen listalla ja voidaan todeta että Lapuan liikkeeläiset on aikojasitten menneet HELVETTIIN! 🤣🤣 Siellä saavat muiluttaa suureen tarpeeseensa!😆😂


    • subjari

      Lapuan Niku kyllä kirjottaa soopaa. Onhan tuo 602 valmet ihan oikeasti surkea esitys, moni tuonaikainen viljelijä hävitti sen pois hetimiten kun vain takuu loppui. Alimitoitettu kytkin, kytkinakseli ja vaihdelaatikko samassa kasassa. Moni vaihtoi merkkiäkin, lopullisesti.

      Nyt mökkiläiset kusee luultavasti hunajaa jos joltain jobbarilta tuollainen löytyy.

    • e. kiss

      Mitenkä olis Valmet 665 vm. 1996, ajot 1500h, ollut vain yhdellä. Etukuormaajalla tai ilman. Hinta varmasti kilpailukykyinen.

      • 25000eremonttiin

        ei voi olla heikompaa, täysi susi , jatkuvaa remonttia, ennen vaikka zetor.


    • punaista voimaa

      Meidän kylällä on Case 4240 vai onko se 4230 monella tilalla ja eipä sitä ole haukuttu ja on vaihdettu samanlaisiin kun se aika on koittanut. Naapurilla oli pikku murheita vaihteiden kanssa, joku tanko meni pois paikoiltaan, huoltomies laittoi jotain puoli tuntia, ei sen pahempi.

    • kuusikko1

      loota näissä 02 koneissa on ihan pa.ska ja osia ei saa enää mistään,melummin case tai fordi,massikka niihin saa osia...ite ottaisin casen,niinkun tuo edellinenkin kirjoittaja,tuossa 4210-4230 on sama loota ja taka akseli kuin 70 lukuisissa britti natikoissa ja sama on valmistuksessa edellen cormikilla joten osia saa nyt ja 100 vuoden päästä suomesta ja ulkomailta...näitä valkolakki valmetteja kannattaa välttää kuin ruttoa...esim casen 85 tai 95 sarjaa saa nelikkona reiluun 10000e

    • 702

      Miten olisi 702 tai 703, on ihan eri maata tekniikaltaan, voimansiirroltaan ja etenkin koneeltaan, perus valmetin neli pyttyinen kone, tehoja pieneen ja vähän isompaankin käyttöön löytyy.
      Nelikkona verraton peli metsässä, myöskin takatuupparia ei yhden talven lumet pidättele.
      Miinuksena polttoaineen kulutus, myöskin tsekkiläistä pumppua pitäisi välttää, saa pakkasella sahata käyntiin tosissaan:D

    • fergusooni

      ihan kuulostaa tutulta tuo tilanne , itsellä oli juurikin tuo 602 ja nelivetona vielä ja kyllä siinä remonttia piisas, viimmein vaihtui mf 375 ja tyytyväinen olen ferguun ollut on vielä keski keppistä mallia

    • Heko heko

      Vai keski heppistä mallia !!!

    • keppi malli

      Miten olet verkulla pärjännyt, ajattelin lähinnä nostolaitetta, kun ei ole kuin kaksi asentoa ylös ja ales, jatkuvalla pumppauksella hakkaus kuin lekalla naputtaisi:D

      • 920

        Et sitten osannut käyttää sitä.
        Ferkun nostolaite on tarkka ja helppokäyttöinen, vetovastussäätökin toimii mukavasti.
        Valmetin nostolaite on naurettava esitys, vasta sähköohjattu nostolaite Valmeteissa toimii niinkuin pitääkin.

        Itse en välttämättä 4xxx Natikoista paljon perusta. Jonkinverran on semmosta naapurista lainannut enkä ihastunut. Kokemuksia on myös omasta 475:ta.


    • fergusooni

      siis onhan fergun notoleiteessa paljonkin asentoja varsinkin kun justiinsa vertaa siihen 602 valmetin nostolaitteeseen kynnössä tässä on ihan huippu nostolaite mekaaniseks kun on kunnollinen syvyydensäätö. Koiteltua tekniikkaa näissä on tällä systeemillä tehty jo 60 luvulta lähtien ei ole ainakana voimansiirto heikoimmasta päästä

    • Kaikkia kokeillut!

      No Fiathan se on eikä mikään muu, peltojen ferrari on ollyt aina paras, nykyiset new-hollandit ei enään ole sitä. Niin ja Fiatit on ollut aina ainoita nelivetojakin, kaikki muut on joko kaks tai kolmivetoja.
      Ehkä ferkun takaveto 165 kin käy mutta vain kesätöihin.

      • Ei ole.,

        Kyllä Samella oli ylivoimaisesti ensimmäinen 100% neliveto ja 100% nelipyöräjarrut eikä kardaanivirityksiä.


    • Varma Valmet

      Mulla oli tuo 602 turbo nelivetosena, en sitä nuin huonona pitäny, vaihelaatikossa oli aika iso hyppäys sinne maantie vaihteeseen (en muista enää montako nuita vaihteita oli). Näppärä kone oli ja nostolaitteessakin oli tuota liikerataa. Oli mulla tuo 702:n, vääntävämpi ja tehokkaampi kone. Sitten ostin Case IH 685 nelikkona, viepi enemmän löpöä kuin nuo vallut ja vaihteet vasemmalla ja perkinssonin kone. Aina oltava johon päässä jos sattuu jättämään heinäseipään varjoon. Eipä seuraava kone ainakaan Case ole ja tuolla 165 fergulla oon joskus ajanu (veljellä on) kytkimessäkin on piiitkä liikerata, hyvä ettei ole vasen polvi leuassa, kun sen päästää. Ja hirmu meteli ja se hytti (vm.1976) no olkoon..

      • Mikä mikä

        Jossakin olikohan se 702 valmetissa oli nostolaitteessa joku ihme vapaa pudotus tai vastaava hengenvaarallinen ominaisuus,kun käänti vipua niin nostolaitteet putos suoraan ala-asentoon,siis ei laskeutuneet.


      • 702
        Mikä mikä kirjoitti:

        Jossakin olikohan se 702 valmetissa oli nostolaitteessa joku ihme vapaa pudotus tai vastaava hengenvaarallinen ominaisuus,kun käänti vipua niin nostolaitteet putos suoraan ala-asentoon,siis ei laskeutuneet.

        Ei ollut mikään vapaa pudotus, vaan nostolaitteen nopeuden säätö, oli hyvä esim. takalanan kanssa jos ei putsaantunut suojalumesta tai muuten halusi sen nopeammin alas, kun reilusta metristä kolautti vauhdilla alas niin savetkin irtosi lanasta.


      • Oli siinä
        702 kirjoitti:

        Ei ollut mikään vapaa pudotus, vaan nostolaitteen nopeuden säätö, oli hyvä esim. takalanan kanssa jos ei putsaantunut suojalumesta tai muuten halusi sen nopeammin alas, kun reilusta metristä kolautti vauhdilla alas niin savetkin irtosi lanasta.

        Kaveri sitä esitteli joka on ajanu elämänsä vallulla,tyhjät nostovarret putos yläasennosta alas kuin kivi,jostain vapaasta pudotuksesta tai laskusta se ainakin puhui..No joka tapauksessa näytti vaaralliselta puuhalta.


      • valmetisti
        Oli siinä kirjoitti:

        Kaveri sitä esitteli joka on ajanu elämänsä vallulla,tyhjät nostovarret putos yläasennosta alas kuin kivi,jostain vapaasta pudotuksesta tai laskusta se ainakin puhui..No joka tapauksessa näytti vaaralliselta puuhalta.

        Istuimen alta löytyy virtaus säädin nostolaitteille täysin auki = vapaa pudotus. Ehdottoman toimiva juuri lumen tai saven putsaamisessa levystä tai tukkoon menneen lingon ravistelemisessa.


      • natikkamies

        685 ses natikas on natikan saksalainen moottori, ei ole koskaan perkiisseliä nähnytkään.


    • casemann

      eipä siinä 685 casessa oo prekinsin kone

    • Lapuan Niku

      Mulla oli 604T-4, ja maukia peli. Oli harmiton ja murheeton peli. Ostin sen käytettynä, eikä muita remontteja, kuin kytkimen painelaakeri. Enkä tiedä oliko se edes loppu, mutta kinuin sen takuuseen. Jos yhtähyvä jostain tulee vastaan, niin en edes epäilisi ostaa. Ainut mitä tiedän 602:n alkupään koneista, että ajokytkimen akseli jouduttiin vaihtamaan vahvemmaksi. 602:n viimeiset ja 604:ssa jo alkujaan vahvistettu akseli.

    • Hinkki liisa

      Ursus

      • Tuli mieleen

        Koneviesti joskus..."Ursus on karhumaisen vahva ja luotettava Puolalainen traktori ja kun ratin ja penkin välissä istuu samat ominaisuudet omaava kuljettaja niin jälkeä syntyy".


    • verkussonni

      Kyllä on monta huushollia mennyt kanttuvei,kun Valmet saapui taloon.Jatkuvat kalliit remontit.Töiden rästiin jääminen,tästä aiheutuvat rahavaikeudet käyvät pidemmän päälle terveyden päälle!
      Englannissa osataan traktorin valmistus.Fergusonilla tulosta tulee!

      • Paitsi jos

        on joku 3070E,sukulaisella tuli vaihteistoon täystuho ainakin 2 kertaa,eikä todellakaan ole mikään traktorilla reuhoottaja,vaan viimeisen päälle tarkka ja rauhallinen kuski.
        Sillä hinnalla olisi ostanut jo monta hyvää käytettyä vähän vanhempaa traktoria.
        Se olikin viimeinen nassikka mikä siinä talossa oli.


    • kokemusta on

      Onnesta toisella naapurilla on se vanha Fergu jolla ajetaan sitten rahtina ne naapurin rästi työt.

      • Kyllä Siperia opetta

        Muistelussa tainnut jäädä -50 luku vain mieleen. --Mutta kyllä siinä kranni ihimetteli (verkun mies) kun Vallu startattiin kuukauden seisonnan jälkeen yli 20 asteen pakkasesta ilman lämmitintä käyntiin laakista. Tuumas, jotta ei verkku kyllä lähde noista lukemista ennen esileikkiä/-lämmitystä, ja ainakaan kuukauden seisonnan jälkeen. Joten Valmetin miehet ovat jo urakkansa tehneet tätänykyä ennenkö verkut on saatu edes hereille talviunilta.


    • susiriisseli

      no uusissa koneissa taitaa olla nyt niin päin että perkkinssi lähtee kylmästä ja sisua lämmitellään , ainaki 5455 fergu lähtee tosi hyvin , 900 valtra jo sitten kakoo aikalailla

      • sisu diesel

        Näissä isommissa ferkuissa vaan on se sisu diesel, koska hyväksi todettu, nelipyttyiset taitaa olla perkenssiä.


    • Kyllä Siperia opetta

      Joo, en tiedä missä Ferkut on pyryisenä talviaamuna kun Valmetit on lumitöissä. Täällä päin ei niin ferkun ferkkua ei näy. Muita merkkejä edes näkyy , mutta ei ferkkua. Sitten joskus illansuussa joku mennä heuhuuttaa 165:lla takalanan lipares lennossa kirkonkylää edestakaisin. ----Jottei nyt sitten vain ollut tuo krannin vehje 5455, kun joku talvi takaperin hyytyi pakkaseen, oli kuulemma jäänyt kesälaatua hiukan tankkiin kun talvi yllätti. Vallu ei ole tällaisessakaan sieltä nuukimmasta päästä. No, kranni haki multa tynnyripumpun jotta sai ferkun tankin sitten tyhjäksi ja latasi sitten sen talvilaadulla kokonaan. Eikä tohtinut vielä muutamaan tuntiin sammuttaa Ferkkua. Että semmoinen perunakiisseli.

    • zetka...

      juu ja valmetti pelaa 30 asteen pakkasessa kesäladulla , uskoo ken tahtoo

    • Pasi Kunnari

      602:n tilalleko ? No tietysti jos ei 604 käy, niin sitten 455-555-465-565-665 taikka nuorempaa sarjaa. On tuosta vara valita. Taikka sitten 505-605, kyllä Valluissa löytyy. Tekikös alkuperäisen kysymyksen esittäjällä Valmetin valtuutettu huolto hommat, vai joku "Kangasalan Kitara ja Karvalakki-korjaamo"? Huollolla ja huollolla on eroa. Varsinkin valtuutetulla huollolla ja kylän "Jakari-Jaskan / Leevi-Lekan Pykäämö".

    • kiertäkää

      60keskoset kannattaa kiertää kaukaa. Siis kyseessä on todellakin keskonen, jota laitetiin takuuseen ja takuun päätyttyä oikein urakalla. Sinne laihetttiin tehtaan toimesta uutta osaa ja uusia virityksiä millä koitettiin parantaa kestävyyttä, mutta ilmeisesti pikkukakkosen loora ei vaan kestänyt 58:aa "mahtavaa hevosta"

    • Pasi Kunnari

      Ei kuule mulla niin heikot hermot ole, jotta tarvittis kiertää. Vai ookko mielisairaalan asukkeja, kun niin hermot on sökönä? Ajelin nimittäin 604 T nelikkoa aikansa, ja oli kyllä murheeton peli. Ei niin tuskan nujua, koko peli oli kyllä kuin unelma. Yksi asia kadutti, etten jättänyt sitä ittelle. Kun vein sen vaihtokone riviin, niin seuraavana päivänä se vietiin jo uuteen osoitteeseen. Kun et tiedä laatikosta mitään, niin turha on silloin edes puhua siitä.

      • Anonyymi

        602 on hyvä peli


    • on se peli juu

      604:n onkin täysin eri traktori, sen puoleen että 602:sen ongelmat on siinä korjattu. Tehdas toimitti takuuseen vahvempia osia kun mm. kytkinakseli pasko itsensä. Kun kissanpääakseli lähtee jonnekin hiiriä jahtaaman ja kolmesti nostetaan koppi pois neljän vuoden aikana niin kyllä minusta melko selvä että 60keskonen on keskonen isolla koolla.

    • Ei valumöttiä

      Valmet=Lokomo. Kyllä ne kotitekoisia räpellyksiä ovat, miksi ette voi myöntää?
      Ferkun 65 perkinsin koneella tunteja mittarissa yli 24000 lähtee millä hyvänsä pakkasella heti ja välitömästi. Ette puumuna oss käyttää romujanne tai ette edes ymmärrä, jos joku paikka on rikki. Kaikenhan te tiedätte, mutta mitään ette osaa!

    • Hassey Sirgussson

      Ferkun 65:ssa ei sitten muuta hyvää ollutkaan kuin motti. Sehän oli aina ruikulla joka paikasta muualta täkäkäisillä isännillä. Liekö sitten olleet puumunia tai tervattuja nämä isännät. 165:n oli sitten ehkä lapsentaudeiltaan hiukan valmiinpi. Pitikös näissä Ferkkuritsoissa käyttää jotakin työntövarren tr.puoleisessa päässä jotain ihmeen tukia takalana tai -kuormain käytössä. Mikä se sellainen ja miksi sitä käytettiin. Sitten kaksoiskytkin on sellainen köyhän versio. Ajovoimanotto oli aika lailla kohtalokas Ferkun kestävyydelle aktiivi käytössä, ja siihen vaikutti myös tuo porrastettu kytkin. Sitten tämä "multipohorin", ajatus hyvä, kestävyys sitä sun tätä. Ohjaus vanhemmiten, että muistutti kuin ajokoiran menoa nuuskien tienlaidalta toiselle. Mutta lietesekoittimen pyöritykseen niitä on lopuksi valjastettu, kun muuta iloa niistä ei isännille enää vanhemmiten ollut. Paras versio noista oli 35/135 pitkälti pienuutensa ja keveytensä takia. Joten en ihmettele, kun Verkku hinkui Valmettia kimppaan, näissä yritys kaupoissa.

    • mf-ylivoimaa

      Lopettakaa se parkuminen käyntiinlähdöstä. Kun hommiin ruvetaan, ni otetaan verku perkinssin suorasuihkutus riiselillä. Ni lähtee vaikka absoluuttisesta 0-pisteestä käymään! Ja on muuten jerkkua! Ihan uskomattomia vääntämään esim 178, 185 ja 188 jne..

      • Tyhjänä

        vääntää pyörän pyörimään jopa joutilasta, mutta kuormanalla tuhisee.


    • Hassey Sirguson

      Jaa vääntämään? Miksi Verkku tarvitsi sitten Sisu dieseliä? Oliko perkinssin kehittely lopetettu jo noihin malleihin? Siksi kai on oivallettu että nyt tarvitaan Sisu dieselin kehittyneisyyttä, että saataisiin Verkkukin taas "kartalle".

      • cacw

        Samanlaisia vanhanaikaisia koneita kumpikin, joihin uusimpiin on lisätty vain tietokone.
        Perkisissä vielä pitkälti CAV:n jakajapumppu. ilman pakkosyöttöä.
        Tekniikaltaan kumpikin samaa tasoa.
        Kummatkin tarvitsevat talvella roikan käynnistyäkseen.


      • ei roikkaa
        cacw kirjoitti:

        Samanlaisia vanhanaikaisia koneita kumpikin, joihin uusimpiin on lisätty vain tietokone.
        Perkisissä vielä pitkälti CAV:n jakajapumppu. ilman pakkosyöttöä.
        Tekniikaltaan kumpikin samaa tasoa.
        Kummatkin tarvitsevat talvella roikan käynnistyäkseen.

        Eipä ole roikkaa tarvinnut vallu ainakaan tänä talvenna, kuusen juurella on ollut metsässä koko talven ja aina on aamulla "tulille" lähtenyt.
        Eikä ole siis sitä webastoakaan, valtra on 6850.


    • vääntöä

      Tuli aikoinaan vertailtua näitä koneita puimurissa, Sampot olivat valmetin peruskoneella, massikat taas perkenssillä varustettuja. Puimureissa ei käytännössä muuta eroa kuin kone ja väri.
      Valmetin nelipyttynen perus kone oli lyömätön, perkenssiin verrattuna, riitti voima ja vääntö joka tilanteessa, pui sitten puollitoista metristä rukiin olkea tai lako kauraa pehmeällä pellolla.
      Ainoa miinus polttoaineen kulutus, tosin kone toimiakseen tarvitsee evästä.

    • poverpart

      on se vaan kumma kun noita massikoita vamistetaan , jos ne on noin huonoja kuin valmetti uskovaiset sanoo

      • sisu diesel

        Kaiketi valmistetaan ja tuodaan Suomeenkin joitain kappaleita, rekistöröinti tilastot puhuu puolestaan, josta voi tarkastaa luvut.
        Tosin kutosen koneella olevat on varustettu sillä sisu diselillä, sehän tämän ketjun puheen aihe on ollut, nähtävästi.


    • koneen kokoja
    • MF-ylivoimaa

      Eilen nostin 502 valmetilla yhden auton ojasta ja täytyy kyllä sanoa, että päivä meni pilalle. Jopa enemmän kuin ojaan ajaneella :) Yöllä vielä näin unta, että olin tuon ostanut. Aamulla heräsin kylmä hiki otsalla ja täytyy sanoa että olipa painajainen.

      Entinen mies halusi verkun mukaan hautaankin, kun ei ollut vielä kuulema sellaista monttua tehty josta ei oltaisi yhdessä ylös tultu :)

      Meillä talossa ollut nyt 20 vuotta ferkuja ja ainoa isompi remontti, kun kerran lensi tuulettajan siipi jäähdyttäjään. Muuten vain huoltoa ja ajoa ;)

      • 920

        "Meillä talossa ollut nyt 20 vuotta ferkuja ja ainoa isompi remontti, kun kerran lensi tuulettajan siipi jäähdyttäjään. Muuten vain huoltoa ja ajoa ;)"
        Meirän -68 165 Massikas meni melkein uutena 2 kertaa tuulettajan siivet poikki, ja syyläri sököksi. Vieläkin on suojapellissä reikä mistä 1 siipi tuli läpi ja 3 muuta hakkasivat siihen reikään kiinnijäänyttä siipipoloista.

        Meillä on tuo samainen vehjes vielä tositöissä, toinen 90-lukulainen MF on sen kaverina. Muutama rötiskä on käynyt vieressä kokeilemassa mutta lähtöpassit on saanut jokainen.


    • Hassey Sirguson

      Taisi jäädä raha saamatta korvaukseksi ojasta nykäisyyn ? Kyllä siinä multakin olisi mennyt yöunet jos tielle vedetty olisi häipynyt maksamatta. Kyllähän Verkkukin kestää suulissa oloa, jos Valmetilla tehdään ne talon työt. Ja miksei sillä Verkulla hautajaisiinkin mene "isävainaan" toivomuksesta, jos se on kerta "vainaan" nimenomainen toivomus.

    • Mf-ylivoimaa

      Ei tuollaisesta tussaamisesta voi mitään laskuttaa. Siinä olet kyllä oikeassa, että ei verkua viitti joka paikassa tahria. Otetaan verku sit vasta suulista ulos, kun valumötillä ei enää pärjätä.

    • Hassey Sirguson

      Noo, "mulliklubilla" se Verkku oli kylläkin aina hajalla ja pajalla. Ja kun valtion rahat oli lujassa, niin ei ollut Vallua mun aikanani. Sen takiakaan en Sirgusonista perusta.Johtui myös valtion maatalousvastaisesta politiikasta, ettei uutta ja kotimaista sinne saatu. Mutta vanhalla pikku Dextalla sitten koitettiin kinnata töitä eteenpäin. Että kyllä siinä käpälät ja haalarit oli piessä pakostakin Verkun kanssa. Lumisessa mettässä se oli aivan onneton, eli oli nenällään joka mättään takana. Joten se oli ja on kyllä viisautta pitää Verkku huonoista olosuhteista pois pahempia ongelmia aiheuttamasta vaikka siellä suulin täytteenä. Laskuttamisesta puheenollen, en minä viitsi alvillista laskua lähettää moisesta. Mutta rahan kyllä otan, kun välttämättä nämä ojaan päätyvät eivät muuten ota opiksi kuinka autoa talviolosuhteissa ajetaan.

    • mf-ylivoimaa

      Jälkeenpäin ajateltuna olisi kyllä ollut hyvä vähän ottaakkin tuosta nostosta, niin olisi valmetin omistaja saanut vähän hyvitystä, kun ovat nuo tunnetusti isoruokaisia. Huonoista olosuhteista puheenollen, niin aika monta kyntökisaa voittivat tuon ajan verkuilla ;)

    • Hassey Sirguson

      No miksei sitten enää verkulla voiteta kyntökisoja? Taitaa verkulla olla enää vain loistava menneisyys jäljellä, kun muut merkit on menneet ohi. Verkun miehet näemmä hekumoi nostalgisissakin ajatuksissa , kun pitäis elää tätä päivää ja ajatella huomistakin. Ei siis ihme, että verkunmiehet muistelee muinaisia suuruuden aikoja, kuin kepulaiset Kekkosen aikaa. --Mutta on senverran Valmetin kanssa huoltokuluissa kumminkin säästynyt, että on varaa polttoaineisiin ja taksoista ei ole kukaan rutissut eikä maantielle joutunut. Joten ei verkun pikkuruokaisuus (jos se nyt on sitäkään edes) yhtään pikota. Mieluummin varmalla Valmetilla töissä kuin työkalupakin kanssa verkulla.

    • mf-ylivoimaa

      Sana varma ja valmetti sopii yhtä hyvin yhteen, kuin sanat sika ja tuulimylly.
      Ketä ei historiaa tunne, ei nykyisyyttäkään ymmärrä ;) Päätän keskustelun osaltani tähän, koska jotkut asiat ihmisten tulee vaan oppia kantapään kautta ;) Ja suomalaiset ei osaa muuta tehdä, kuin leivästä paskaa.

      • vaikiaa

        Siinä oikeen järjenvalo loistaa!


    • Hassey Sirguson

      No se voi olla ihan viisasta kannaltas jotta lopetat. Ja jos oot vielä Kekkos-kepulaanen joka ei tosiaan osaa tehdä leivästänsä muuta kuin sitä itteensä, niin mikäs siinä. Mutta nykyajan tuulimyllyillä voi jauhaa sähköä sikalankin tarpeisiin, että niinkin hyvin yhteen sopivan rinnastuksen löysit. Ja historialla ei mennä välttämättä eteenpäin vaan ennakkoluulottomuudella ja kyseenalaistamalla sitä vanhaa ja totuttua.

    • urakoitsija3

      Entisenä valmetin omistajana täysin samaa mieltä nimimerkin mf ylivoimaa kanssa, olisin säästynyt monelta ostamalla heti fergusonin, enkä uskomalla näitten "savottamiesten" juttuja. Shellin baarin pihalla näitten kokeet keräsi lepotunteja, kun isot pojat teki massikoilla töitä.

      • Oranssi Lippis

        Onko se taivaan tosi että tekevät nykyään Valtion Metallin pajalla Massikoita. Ei kehveli, ensin meni myynti Leylanttikauppaan ja sitten vielä tämäkin. Kyllä nyt hävettää ja myyn heti kaikki kultamahat pois.


      • vaikiaa

        Usko pois, jotkut jopa TEKEE töitä valmetilla! Eikähän se koneen vika ole jos kuski on töherö.


      • Hassey Sirguson

        Keräsi lepotunteja? Eli Valmetin miehet olivat jo urakan tehneet, ja olivat Shellin baarissa ansaitusti kahvilla, jossa taas jaettiin uusia urakoita. Ja samaan aikaan verkun miehet yritti kinnata edellisiä valmiiksi. "On aikaa tupakkataukoon, kun ajo sujuu hyvin", kuului eräs Valmetin iskulause jo 361:n ajoilta. Taisi ne "isot pojat" vasta perehtyä verkulla ajoon sielä tunkiomarkilla, kun Valmet-miehet teki oikeita töitä ja urakoita.


    • .................

      mistähän päin mailmaa ne isot s-sarjan valtrat mahtaa tulla, eikös se pikkuisen a-sarjaan pohjautuvan teko ole loppunut

      • vaikiaa

        Ranskasta ja ei.


    • Jok@ri

      Täältäkin ääni fergusonille. Valmettimiehet vetokisoihin puutarhatraktorien kanssa ja rutkasti huumoria mukaan! Myös ford hyvä.

    • belastus.

      tuntuu olevan oikeen uskonto tuo valmetti, en moiti sitä, mutta siis kyllä niissä on niitä heikoja malleja ollut ja kehtystyötä on tehty tiloilla isäntien kustanuksella, sen parempi valmetti ei ole kuin muutkaan.

    • s352

      Sarjaa kun jatkat niin seuraavaks tulee automaattisesti 702, ellei sellaista mallia ole kun 603, niin eipä taida olla, mutta 604 on. Sellasen kun pistät niin jo hommat taas toimii.

    • Sisu riisseli
    • kultamaha

      Valmetin -02 sarja oli suuri lahja varaosa myyjille ja korjaamoille!

      • Anonyymi

        Olen katsellut noita isoja 3ha. maatiloja joiden pihoilla on kaksikin uutta traktoriakin maatalous työkoneineen ,en jaksa kyllä ketään kadehtia,mutta mistähän se tuotto tulee näille puutarha viljelijöille,ei ainakaan näistä pelto tai navettatöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen katsellut noita isoja 3ha. maatiloja joiden pihoilla on kaksikin uutta traktoriakin maatalous työkoneineen ,en jaksa kyllä ketään kadehtia,mutta mistähän se tuotto tulee näille puutarha viljelijöille,ei ainakaan näistä pelto tai navettatöistä.

        Taisi käydä pieni kämmi...tarkoitit kai 130, 230 tai 333 ha maatiloja.
        Käytännössä 30 ha tilalla voi joskus olla uuden karhea traktori.
        Tai sitten kyseessä voisi olla urakoitsija...


    • murheenkryyni

      no kun siihen 02 sarjaan alkaa olla jo tiettyjä osia vaikea saada.

    • Hmpff

      Valmet on muutenkin järjettömän kallis laite, käytettynäkin jostain 502:sen taivaanaikusista kotturoista vakavalla naamalla pyydetään 5500 ja hulluimmat ylikin. Mikä vittu siinä muka maksaa, jos haluais lapikonetta eli takalevyllä lumia lykkiä, siittä ei kymmeniätuhansia tarvi maksella, mitä hulluimmat pyytää vanhosta resuista. Ei palvele sitä kotimaisuutta ainakaan, eikä merkki hintaa korvaa, muita kun 70 luvun puolivälin vastaavia saa niihin valmetpyynteihin alle puoleen hintaan. Enemmänkin pitäis olla toisinpäin, suomalaisena sen pitäis olla helvetti halvempi käytettynä muihin verraten, ei se nyt saatana kullasta veistetty ole. Suomipöhölö toki hullu kiimassa saattaa joku erehtyä maksaankin, mut täysin yliarvostettuja laitteita käytettynä kotturoina vanhoina, hintaansa nähden.

    • Jaaritusta

      Mitäs tuosta Vallun ja Verkun paremmuudesta vänkkäämään. Nykyisin ne on Valtra ja Verku samaa AGCO virmaa.
      http://www.agcocorp.com/products/tractors.aspx
      Saattaa Valtran teko suolahdessa loppua koko valmistus ja siirtyä Verkun tehtaalle Ranskaan. AGCO:lla on siellä uusin traktori tehdas jossa on ylimääräistä kapasiteettia.

    • masseymies

      Jos sä tonikästä haluat ota MF 100 sarjaa tai intikka Ruotsalaiset VOLVOT oli tulenkestviä

    • aslakkiesa

      Laitat rystaali-setorin ni ei tarte suotta kasoja kauhalla pukkia.

    • parempi
    • kukkoukko

      802 se on hyvä peli

    • kukkoukko

      Jokos oot tilalle löytäny toisen rakkoorin kun on jo aika kauan tästä kysymyksestä

    • Pyhäkäs

      Olen Tyytyväinen VALMETIIN, Ensimäinen V.1968 361,565,5o2,602,865 Kaikki Toiminu Hyvin En merkkiä vaida,

    • 800

      Ainoa Valmet mihin olen ollut tyytyväinen jo 15 vuotta on Valmet 800 pyöräkuormaaja. Kasisatanen on tehty oikeista kunnon tuontikomponenteista. Clarkin powershift muunninvaihteisto, Caterpillarin akselit, Vickersin hydrauliikka, moottori 411 BS, runko Velsan tekemä ja ohjaamo Kuoreveden tehtaalta. Näin on saatu ainoa toimiva Valmetti tehtyä. Ei ole Suolahdesta tullut vieläkään Tampereen Valmettien haastajaa!

    • SepeSisu

      Joo,o,kyllähän se on varmaa,et joka merkillä on omat kannattajansa,täällä on meillä ollut 1982 602:n uudesta lähtien,ja hyvin on peltotyöt,puunhaut metsästä ym.kerran ajettiin etufillari kantoon,uudella renkaalla selvittiin,huollettu on säännöllisesti,kyllä se on kovillakin ollu ja aina on pelittäny,talvella sit lumihommissa,no nyt sit lepoon,tilalle John Deere.

    • Huippukampe

      Valmet 602-Turbo nelikko on kuin shekki taskussa aina rahaksi muutettavissa joten älkää viitsikö ihan kauhiasti mollata.
      Mitenkähän se mahtaa olla Fergun kohdalla esim.3070 tai vast pitääkö itse astua sille ostopotilas. 80-luvun alussa valmistettuja 602-tubonelikkoja on Suomessa netissä miten monta kaupan Haloo
      siis ei yhtään joten joku tässä kirjoituksessa ei oikein täsmää.?

      • useammanostanut

        En nyt menis mitenkään shekkiin vertaamaan. Montako olet myynnyt? Se ei vielä todista mitään, jos netissä ei ole myynnissä. Jotkut härpäkkeet on vaan "kotiväen mieleisiä", eli pitää hieman miettiä, että mille kohde ryhmälle näitä Valluja aikoinaan myytiin. Ne vaan jää nurkkiin, myydä ei juuri kannata ja ei ole rahaa paljoa kiinni.
        Tuollainen Vallu ei kelpaa vientiin, sen arvo siihen käytännössä 0-euroa, maailmalla ei ole siihen tarjolla halvalla varaosia, osat käytännössä Suolahdessa, ellei ole kyseessä venttiilin neula ja hattu... Ne on Brasiliassa tehdyt hieman erilaisia Valluja.
        Jos ostaa haluat tuollaisen Vallun, niin pistä ostoilmoitus, niin johan tulee tarjontaa. Joten siitä vaan ostamaan ja kauppaa tekemään "shekeillä"!


      • löytyyhännäitä

        Useampia näyttää olevan myynnissä, jos pistää hakuun; myydään Valmet 602 turbo

        osalla vaan suuret luulot hinnoista...


    • Anonyymi

      Näin Valmet- harrastajana. Olen tehnyt kytkinremonttia niin 361, 500, 502, 602 kuin 702- malleihin. Traktoria ei tarvitse kytkinhomman takia katkaista.
      Yhteen 602: een laakeroitiin vaihteisto. Oikea merkkikorjaaja kertoi että ongelmiin on syynä kehno koneistustyön laatu ja itäblokista hankitut laakerit.
      Toiseen 602: een vaihdoin (ajo) kytkinakselin kahdesti. Merkkikorjaaja kertoi että tehtaalta on saatu tieto, epäilys että joku koneistus ei ollut kohdallaan. Moottori- kytkin- ja vaihteisto ei olisi täysin linjassa joten käytössä kytkinakseli väsyy hiljalleen ja katkeaa lopulta. Traktoria purkamatta asiaa on mahdoton todeta.
      Valmetit on periaatteessa hyviä traktoreita mutta samoin kuin esim. massikassa, 70- 80- luvuilla oliko menekki niin kova vai mikä, laatu oli välillä sitä sun tätä. Onhan massikan nostolaite ihan huippu jo 60- luvulta verrattuna muihin sen aikaisiin. Ja ohjekirjaa kannattaa lukea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe