Kysyn vaan?
Saanko pitää löytämäni 200 euroa?
24
670
Vastaukset
- ei pitää
pittee viedä löytötavara toimistoon tietty
- näin on tosi
Ja sieltä sen saa hakea tuntomerkkejä vastaan. Vain tosi hölmö tekee niin.
- paremminvointiyk
näin on tosi kirjoitti:
Ja sieltä sen saa hakea tuntomerkkejä vastaan. Vain tosi hölmö tekee niin.
Varsinkin kun löytötavaratoimistot yksityistettiin. Nyt niihin on pesiytynyt kaikenlaista vilunkitoimintaa: löytötavaratoimistoihin palautettuja tavaroita "katoaa" kummallisesti, veroja jätetään maksamatta ja muita talousepäselvyyksiä jne.
- jepö
joo vie ihmeessä, sieltä sitten varmaan joku menee kyseleen , hei onkos mun 200 täällä, varmasti löytyy
- enpä tiedä.
Et. Poliisin löytötavaratoimiston nettisivuilla muistaakseni oli ainakin ennen sanottu, että 20 euroa on raja. Siis 20 euron arvoiseen asti saa pitää.
Hienosti keksitty nuo yksityiset löytötavaratoimistot... Eikös löytäjälle anneta joku kuitti tavaran luovutuksesta....
Joo, kato se on niin, että kun tuolla syrjäisellä kinttupolulla makaa moottorilla varustettu kulkuneuvo, niin siitä sen saa mukaansa poimia, noilla periaatteilla. Sen omistaja oli ilmeisesti vain poikennut siitä kotiinsa vaikka piipille, kiireessä jätti kulkupelinsä siihen tien poskeen, kun eihän näillä syrjätienoilla ketään kulje talvi-iltana miltei umpihangessa pohraamassa. Mutta siis jos sen koneen siitä joku olis vieny,niin olis pojalta päässyt itku. Sen sijaan kun nämä kasvatuksen puutteesta nauttivat penikat itse löytävät jotain, vaikka jonkun takuulla kalliimman kuin 20 e arvoisen puhelimen, ja vielä saattavat tietää kenen se on, kun ehkä näkivät kun tältä se unehtui, niin mitäs ne kiltit penikat tekee - noo, ensinnäkin ne huutelevat ympäri kyliä että ei tarvii ilmotuksia tehdä, ja toisekseen ittehän unohti! Että sillai. Sitten vielä se, että jos puhelimesta jossain seudulla ilmoittelee poliisille, jotta sen puhelimen saisi oikeana omistajana mustalle listalle, niin poliisi kertoo että on ihan valtakunnallinen sopimus tehty ettei ilmoituksia oteta vastaan. No, sitten on jossakin vaiheessa ihan HS:ssa juttua mitä tehdään kun puhelimesi katoaa, yks neuvo oli, että ilmota poliisille niin saat sen vehkees mustalle listalle! No, kumpi valehtelee.... - kirjan mukaan.
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/0/2C805C4AF547EBB1C2256DF0003488D9?opendocument
Tuossahan se heti ekalla sivulla lukee, että poliisille ja poliisi antaa kuitin, sitten se poliisi ei kuitenkaan missään kuuluta että 200 euroo haettavissa tuntomerkkejä vastaan, niin kolmen kuukauden päästä se raha on sun. Tosin säilytyskustannuksia saat maksaa max 17 e.
No, jäikö joku asia epäselväksi.
Ja kun luettiin vielä lisää:
Löytötavaran luvaton omiminen on kavallukseen tai lievään kavallukseen verrattava rikos, josta voidaan tuomita rangaistus.
No niin.
Ja mun mielestä se on varkaus, jos omii tavaran, jonka omistajan tietää...- hau hau.
Hei, kaikki, jotka menette tuonne linkin taa: Sivun alanurkassa on linkki poliisikoirien esittelyihin. Ai kun kiva lukee Severistä, Kilusta, Kamusta, Hiskistä ja mikäs se olikaan springerspanieli. Kivaa...
- KAARLOTTAJA
PIDÄ ITTE
- fghjghjghj
Minusta on ärsyttävää, että joku suosittelee tuollaista.
Ilmankos ne kakaratkin niitä toisten tavaroita omikseen luulee!
Mutta toisaalta, noinhan se moraali menee.... Sitä ollaan olevinaan, että ei saa ja pitää tehdä noin, mutta kun omalle kohdalle sattuu, niin mennäänkin ihan muun periaatteen mukaan.
- Jouluraha taivaasta
Tulin siihen yksinkertaiseen tulokseen että pidän tämän löytämäni setelin. Miten kukaan voi todistaa sen kuuluvan itselleen? Tarvitsen todella kipeästi tuota rahaa ja se menee hyvään tarkoitukseen minulla.
- niin.
Miksi yleensä sitten kysyt. Joku moraalitesti vai?
- niinpä niin.
Toisaalta voi kysyä, entäs jos se oli vaikka jonkun köyhän yksinhuoltajaäidin raha minkä sä siitä otit. Tosin mä en ihan ymmärrä miksi joku yksinhuoltajaäiti mitään kahtasataa lompakossaan kantelisi. Ellei sitten ollut vaikka joku muuton käteismaksu kyseessä...
Tietysti, kutkas muut niitä rahoja tielle viljelevät kuin juopot.
Tai entäs jos se oli vaikka jonkun mummon lapsenlasten joululahjoihin varaama raha, oli just menossa ostoksille.
Mutta niinhän se on, että harva tässä maassa mitään löytämäänsä minnekään löytötavaratoimistoon toimittaa. Kakarat ottavat omikseen, ja heittävät ojaan jos eivät esim. puhelinta saa toimimaan tms. Kun ei kenellekään mitään opeteta niin noinhan se menee.
Siksi toisekseen, olisithan sä sen rahan saanut kuitenkin, vaikka olisit rehellisenä ihmisenä sen poliisin löytötavaroihin toimittanut, siitä vaan olisi vähennetty se 17 euron säilytysmaksu... ja olisit joutunut odottamaan 3 kk.
Varmaan jos kaupassa on vaikkapa kahvipaketti tippunut lattialle, löytäjä saa pitää.... - mmmm9
Mahdotonta henkilön on selvittää kuka rahan on pudottanut.
Ei voida sanoa hän on sen ottanut.
Kävi muinoin näin kun asuin syrjäseudulla, kauppa-autossa käytyäni huomasin vasta kotona saaneeni viisikymppiä liikaa rahasta takaisin. Mieheni kielsi oikaisemasta asiaa sanoen ettei heidän taloutensa siihen kaadu. Sitten kauppa-auto lakkasi käymästä siellä etten voinutkaan oikaista.
Tosin mies teki tätä minullekin, kaveri tahtoi maksaa vipin, vie tämä raha muijallesi, mies piti sen itsellään ei hiiskunut minulle.
Minua harmittaisi vain siinä tapauksessa jos tietäisin kenelle raha kuului enkä voi antaa takaisin. Mutta jos itse hukkaisin vaikka kaksikymppisen ja joku tosi hädässä oleva löytäisi en olisi pahoillani.
Isot rahat tietty eri juttu.
Veljeni teki itsemurhan ja ennen lähtöään hän oli laittanut sadan markan setelin laatikkoon, joku käski viedä isälle kun oli velkaa, olimme pikkulapsia.
Velipoika ei antanutkaan rahaa isälle vaan osti kaikkea kivaa itselleen ja kavereille.
Pitkän aikaa ihmettelimme mistä raha oli sinne tullut jollekin hän sanoi ei jää selvittämättä, mutta ei kotona.
Toisen kerran myös löysin setelin laatikosta sitä emme tiedä nytkään mistä ilmaantui, usein saimme myös lahjoituksia kun olimme köyhiä.
- Selvisi!
Ja rahan löysit siis Aattona 24.12 ? Paikkakunta Turku , niinkö?
- Jouluraha taivaasta
Löysin joo, mutta kerroppas tarkemmin mihin olit sen rahan sitten hukannut?
- Selvisi!
Sanooko rautatieasema sinulle mitään, tai ihan sen lähistö?
- Jouluraha taivaasta
Selvisi! kirjoitti:
Sanooko rautatieasema sinulle mitään, tai ihan sen lähistö?
No joo, sanoo se melko paljon. Laita sitten yhteystiedot niin voidaan sopia tarkemmin tämä asia.
- Pennejä taivaasta
Jouluraha taivaasta kirjoitti:
No joo, sanoo se melko paljon. Laita sitten yhteystiedot niin voidaan sopia tarkemmin tämä asia.
Oletko tosissasi nimim Jouluraha taivaasta? Veikkaan että pian ilmestyy monta jotka ovat "hykanneet" rahansa juuri kyseiselle paikalle kyseisenä aikana, heh he. Mutta jos olet noin tyhmä niin anna palaa, omatpa ovat rahasi!
- Normaali suomalainen
Mitä isompi raha. Sen varmemmin pitäisin. Varastaminen on väärin, mutta jos jotain löytää. Niin täydellinen ei kukaan ihminen ole, jos ei oo joku täysuskovainen että monikaan löytötavaratoimistoon esim kahta tuhannen euron seteliä löytäessään veisi. Minä ainakin lähtisin Thaimaan matkalle.
- dfdhdfgdfg
Muistelen sitä juttua, kun turkulaiset löysivät muovikassillisen rahaa, ja toimittivat poliisille,eikä seteliäkään puuttunut. Mutta siinä olikin kyseessä epätavalliset turkulaiset.
Ja se pikkutyttö, joka löysi sen koruapajan. Ei ottanut mitään itselleen vaan toimitti poliisin hoteisiin...
Niin varastaminen on väärin. Mutta kun se löytötavarakaan ei ole sun, vaan lain mukaan se on palautettava omistajalleen tai toimitettava poliisille - siis jos yli 20 e arvoa - ja jos ei löytäjää löydy niin tiettyjä tilanteita lukuunottamatta kolmen kuukauden päästä löytäjä saa itselleen....
Joo, mä olin tässä syksyllä jälleen kerran sittarissa. Hedelmäosaston lattialle oli joku pudottanut paksun lompakon. En poiminut ja vienyt asiakaspalveluun, koska sen lompakon samaan aikaan huomasi lihava nuori mies, katseli ympärilleen (jaa, saaliinhimoisesti, vai kuin etsien muita jotka olivat huomanneet tai sitten ei huomanneet), todennäköisesti hän sen otti huostaansa ja toivottavasti toimitti asiakaspalveluun, ainakin jonkin ajan päästä asiakaspalvelu kuulutti jotakuta....
vai että normaali suomalainen... Normaali teini sinä olet.
Se on muuten kumma, että ne hanskat ja sontikat löytävät tiensä löytötavaratoimistoihin. Juu, tästähän oli Hesarin testi äskettäin, miten eri paikkoihin unohdetut salkkumikrot löysivät tiensä löytötavaratoimistoihin.... - cgfghftghf
dfdhdfgdfg kirjoitti:
Muistelen sitä juttua, kun turkulaiset löysivät muovikassillisen rahaa, ja toimittivat poliisille,eikä seteliäkään puuttunut. Mutta siinä olikin kyseessä epätavalliset turkulaiset.
Ja se pikkutyttö, joka löysi sen koruapajan. Ei ottanut mitään itselleen vaan toimitti poliisin hoteisiin...
Niin varastaminen on väärin. Mutta kun se löytötavarakaan ei ole sun, vaan lain mukaan se on palautettava omistajalleen tai toimitettava poliisille - siis jos yli 20 e arvoa - ja jos ei löytäjää löydy niin tiettyjä tilanteita lukuunottamatta kolmen kuukauden päästä löytäjä saa itselleen....
Joo, mä olin tässä syksyllä jälleen kerran sittarissa. Hedelmäosaston lattialle oli joku pudottanut paksun lompakon. En poiminut ja vienyt asiakaspalveluun, koska sen lompakon samaan aikaan huomasi lihava nuori mies, katseli ympärilleen (jaa, saaliinhimoisesti, vai kuin etsien muita jotka olivat huomanneet tai sitten ei huomanneet), todennäköisesti hän sen otti huostaansa ja toivottavasti toimitti asiakaspalveluun, ainakin jonkin ajan päästä asiakaspalvelu kuulutti jotakuta....
vai että normaali suomalainen... Normaali teini sinä olet.
Se on muuten kumma, että ne hanskat ja sontikat löytävät tiensä löytötavaratoimistoihin. Juu, tästähän oli Hesarin testi äskettäin, miten eri paikkoihin unohdetut salkkumikrot löysivät tiensä löytötavaratoimistoihin....Ai niin joo, ja ihmiset kun "unohtavat" senkin, että voivat pyytää löytöpalkkiota....
- näin on tosi
Jos löydät tuhannen euron seteleitä, ne ovat väärennettyjä, oikeita ei ole olemassakaan. Suurin seteli on 500 €.
- joululahja.
Joku viis vuotta sitten löysin kadulta kirjekuoren jossa oli joulukortti ja 2000 euroa. Mä pidin rahat ja annoin veljelle osan. Vain tyhmä vie poliisille.
- älä tee syntiä
Et. Sinun on annettava ne köyhille, poliisille tai kirkolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311746
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161452Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR3291012- 611000
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90874- 66851
- 1770
- 46751
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9681Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62668