Puheviat

Pelko päässä

Minulla on paha puhevika (R- ja S-vika), ja se on käytännössä pilannut elämäni. Kuulostan suoraan sanottuna jälkeenjääneeltä kun puhun.

Olen lähenemässä kolmeakymppiä, eikä ole mitään koulutusta lukion jälkeen. Olen jättänyt kouluja väliin, koska minun olisi ollut pakko esiintyä.

Häpeän ja pelkään puhumista yli kaiken. Minua on kiusattu suurimman osan elämästäni puhevikojeni takia.

Löytyykö kohtalotovereita?

10

1033

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pintaa vain...

Niin hölmöä kuin se onkin, niin aikuisten maailmassakin joskus pilaillaan puhevioista. Itse olen saanut kuulla jopa lievästä s-viastani. Hämmentävää, sillä aikuisilta ihmisiltä odottaisi kypsempää käytöstä.

Onko puhevikasi tosiaan paha, vai suurenteletko asiaa mielessäsi? Luulen, etteivät läheisesi edes ajattele asiaa. Heille tärkeämpää on muu - sinä itse kaikkine hyvine ominaisuuksinesi.

Puhevika on vain pintaa. Se mitä sen alta löytyy, on tärkeämpää.

• Pelko päässä

En usko liioittelevani. R kuulostaa lähinnä V:ltä, ja S on kuin F.

Minäkin olen kohdannut pilailua aikuisenakin. Eräässä kesätyöpaikassa yksi pomoista matki puhetapaani kun halusi esittää "typerää". Aiemmassa AMK:ssa eräs opettaja matki puhevikaani, minun ja parin muun oppilaan ollessa luokassa.

Että näin. :/

Olen todella epäluuloinen ihmisiä kohtaan.

• Tsemppiä sinulle
        Pelko päässä kirjoitti:

En usko liioittelevani. R kuulostaa lähinnä V:ltä, ja S on kuin F.

Minäkin olen kohdannut pilailua aikuisenakin. Eräässä kesätyöpaikassa yksi pomoista matki puhetapaani kun halusi esittää "typerää". Aiemmassa AMK:ssa eräs opettaja matki puhevikaani, minun ja parin muun oppilaan ollessa luokassa.

Että näin. :/

Olen todella epäluuloinen ihmisiä kohtaan.

Uskon kyllä. Oma puhevikani (änkytys) on edelleen joidenkin mielestä kovin hauskaa (itse lakkasi sille nauramasta jo yli 40 vuotta sitten).

Mietin..aikuiset edelleen pääsee puheterapiaan kunnalliselle puolelle poikkeustapauksissa. Vaikket muuten tarvitsisi psykiatrista apua, mielenterveyspuolelta voisit saada suosituksen puheterapiaan. Sillä voisi olla painoarvoa perusteluna puheterapiaan pääsylle. Sinullahan on kuitenkin oikeasti elämä rajoittunut ja kapeutunut huonojen kokemusten aiheuttaman arkuuden vuoksi. Opiskelu ja työssäolo ovat vaikeita. Tuossa voisi niitä perusteita olla. Kun puhevika on selvästi tässä syynä, on kaikkien etu, että saisit siihen apua.

Minä pääsin kunnalliseen (ilmaiseen) puheterapiaan, kun masennuin puhevikani kanssa ja joudun työssäni puhumaan joka päivä. Puheterapia auttoi tosi paljon (ihan se tukikin ja että joku ottaa asiallisesti ja vakavasti ongelman).

• Ennemmin hölmö
        Tsemppiä sinulle kirjoitti:

Uskon kyllä. Oma puhevikani (änkytys) on edelleen joidenkin mielestä kovin hauskaa (itse lakkasi sille nauramasta jo yli 40 vuotta sitten).

Mietin..aikuiset edelleen pääsee puheterapiaan kunnalliselle puolelle poikkeustapauksissa. Vaikket muuten tarvitsisi psykiatrista apua, mielenterveyspuolelta voisit saada suosituksen puheterapiaan. Sillä voisi olla painoarvoa perusteluna puheterapiaan pääsylle. Sinullahan on kuitenkin oikeasti elämä rajoittunut ja kapeutunut huonojen kokemusten aiheuttaman arkuuden vuoksi. Opiskelu ja työssäolo ovat vaikeita. Tuossa voisi niitä perusteita olla. Kun puhevika on selvästi tässä syynä, on kaikkien etu, että saisit siihen apua.

Minä pääsin kunnalliseen (ilmaiseen) puheterapiaan, kun masennuin puhevikani kanssa ja joudun työssäni puhumaan joka päivä. Puheterapia auttoi tosi paljon (ihan se tukikin ja että joku ottaa asiallisesti ja vakavasti ongelman).

Voi..huomaan nyt, että käytin tässä vahingossa nimimerkkiä, jolla joku toinen oli tälle palstalle jo kirjoittanut. Ei ollut tarkoitus. Anteeksi. Olemme siis eri kirjoittajat

• Edelleen...

Kurjaa, että olet saanut osaksesi tuollaista kohtelua, mutta älä anna sen määrittää arvoasi ihmisenä. Ei ole sinun häpeäsi, että joku aikuinen lapsellisesti tekee pilaa sinusta, :)

Oletko hakenut apua, jotta selviytyisit arkisessa elämässäsi?

• tsemppiä sinulle

Todella ikävää, että aikuisetkin voivat käyttäytyä noin lapsellisesti.

Tälläkin palstalla on useampia ketjuja puhevioista, joissa on myös ohjeita, joiden avulla äänteitä voi harjoitella. R-äännettä kannattaa harjoittaa d- tai dt-äänteen avulla. Niissä kieli on samassa paikassa suussa kuin r-äännettä lausuttaessa. Olen itse päässyt r-viasta eroon koulun puheopetuksessa, jossa asiaa lähestyttiin juuri d:n avulla. Oletko itse käynyt puheopetuksessa?

En osaa kauheasti neuvoa, muuta kuin vakuuttamalla, että erilaisista puhevioista kärsivät ihmiset voivat vioistaaan huolimatta työskennellä oikeastaan lähes millä alalla vain. Itselläni on ollut lääkäri, jolla oli sekä r- että s-vika ja hän oli hyvin sympaattinen ja helposti lähestyttävä ehkä juuri sen takia, että puhevika teki hänestä inhimillisen. Ajattele vaikka presidentti Halosta tai esim. Lola Wallinkoskea. Heidän työssään puhuminen ja esiintyminen on ollut keskeinen osa ja he ovat niistä hienosti selviytyneet puheviasta huolimatta.

• sydämmeen pesiytynyt

Jotain vikaa on. Pitää vain löytää vian alkulähteille jotta sen voisi korjata tai parantaa.
      Eikä taida olla kyse mistään liian mekaanisesta viasta. Eikä liiemmilti läppä viasta.

• lääkärin abc

Täältä löytyy kaikki maholliset viat.

• toisenlainentutkija

Auttaako lääkärileikit?
        !annas kun kuuntelen rintaasi! !Annas kun vähän tutkin!

• 4+6

Itselläni oli pitkään asiat hyvin, mutta sitten sain hammasraudat. Ja sen jälkeen onkin elämä ollut yhtä alamäkeä, koska samalla tuli s-vika, jolle ei vain näy loppua. Siitäkin huolimatta, että raudat ovat jo ajat sitten lähteneet. Eikä puhuminen tuota pelkästään henkisiä vaikeuksia, vaan fyysisestikin se tuntuu vaativan uuvuttavia ponnisteluja, kun tuntuu, että hampaat sen kun tursuu suusta.

Nykyään en sitten enää muuta ajattelekaan, kuin puhumista, siihen liittyviä pelkoja ja hampaitani. Periaatteessa pidän kyllä puhumisesta ja esiintymisestä, suorastaan rakastin omaa ääntäni ennen rautoja, mutta nyt olen pakostakin vain ujo jännittäjä. Opiskeluistakaan ei tule oikein mitään, lähinnä vaan roikun mukana niin kauan kuin voin, koska tiedän homman kuitenkin lopulta kaatuvan esiintymispelkooni. Että semmosta...

Tekisi mieli siis sanoa, että kiitti vaan v*tusti, hampaiden oikojani. Olisin paljon mieluummin pitänyt ne vähän vinommat hampaat tämän kidutuksen sijasta. Vaikka voihan vika olla siinäkin, etten yksinkertaisesti enää oppinut rautojen jälkeen puhumaan uudelleen. Elämä tuntuu joka tapauksessa valuvan läpi sormien.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3626
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      33
      3006
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2906
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1669
    Aihe