HÄTÄTAPAUS!!!

Myrkytys(kö)?

Hei. Meidän koiramme (spanieli n.11kg) söi alle tunti sitten miltei kokonaisen fazerin-sinisen suklaalevyn (2-3 riviä aikaisemmin syöty). Koira on ollut aivan normaali, mutta kyselisin sitä, että onko sellainen melkein kokonainen fazerin-sininen hengenvaarallinen annos 11kg koiralle ? Eläinlääkärille ei voisi viedä ja tietenkin saldo loppu -.- ! Kiire on! Nyt tuo kyseinen koira nukkuu vieressäni.

23

5227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkäriin!

Oma koirani ei ole koskaan syönyt suklaata, mutta googlettamalla löytyy tietoa, jonka mukaan suklaa on tosi vaarallista. Koira pitää viedä heti lääkäriin, ja se pitää saada oksentamaan.

Koirasi on syönyt suklaata ison määrän, joten soittaisin heti lääkärille. Jos mulla ei olisi rahaa, en tunnustaisi sitä lääkärille ennen hoitoa, vaan yrittäisin hoidon aikana hankkia jostain rahat. Muuten koira voi kuolla.

• Kiireesti

Soita päivystäjälle ja kerro tilanne, hän antaa sitten paremmat ohjeet. Kuulostaa isolta/vaaralliselta määrältä noin pienelle koiralle! Huolehdit sitten maksusta jälkikäteen... Jos puhelimessa ei saldoa, niin äkkiä naapurilta puhelinta lainaamaan...

• Myrkytys(kö)?

Koira nyt kuorsaa tuossa vieressäni (kuten tavallista) ja ei ole muutakuin juonut nyt 2kertaa normaalia pidempään, yleensä ei juo öisin. Olen yritänyt tuolla suolalla oksennuttaa, mutta mitään ei ole tullut. En tiedä johtuuko tämä suklaasta, mutta vähän on ilmavaivoja...

Ajattelin nyt valvoa yön ja tarkkailla. Aamulla tulee kämppis kotiin, niin tämä voi sitten seurailla päivän, niin pääsen nukkumaan !

Hyvää joulua kaikille ja kiitos vastauksista, toivotaan ettei mitään vakavaa ole

• hei, toivotaan ettei mitään pahaa ole, pidäthän ajantasalla?

vastaisuuden varalle muutamia pikku vinkkejä :

-osta hiilitabletteja iso purkki maksaa alle 18e, vaarallisissa myrkytystapauksissa pelastavat koiran hengen
        -jos näet koirasi syövän jotain mitä ei pitäisi, äkkiä suolapallo kurkkuun ( teelusikkaan suolaa ja vähän vettä että saat pallon muotoiltua) oksentamisen jälkeen on hyvä juottaa ( vaikka väkisin) vettä koiralle ja antaa ihan pikkaisen (pikkirillinkynnellinen) hunajaa tai sokeria (kompensoi sitä suolaa)
        -katso ettei koirasi vatsa ala turvota, jos niin käy niin HETI lääkäriin myös verinen ripuli/oksentaminen on merkki siitä että lääkäriin ja vikkelästi :)

• Koiruus

Viimeisimmän sulkaalevyn (Fazer Sininen) syötyään koirallemme suositeltiin seuraavaa:

1. Syötä täyteen
      2. Oksennuta

Oksennuttamiseen ei käytetä enää suolaa, vaan apteekista vetyperoksidia 2 -3 %.
      Sitä ruiskutetaan koiran kurkkuun n. 15 - 20ml. Vetyperoksidi kuplii voimakkaasti kurkussa ja saa koiran oksentamaan.

• Tää on vähän kiisteltyä tuo vetyperoksidilla oksetuttaminen... Itse ainakin pitäytyisin siinä suolassa.

• anna vaikka kaljaa

vetyperoksidi et voi olla tosissaan,olen kuvitellut sitä joksin muuksi kun sairaalassa on haavoja /kuohuttanut /kylvetyksenn yhteydessä.

• anna vaikka kaljaa kirjoitti:

vetyperoksidi et voi olla tosissaan,olen kuvitellut sitä joksin muuksi kun sairaalassa on haavoja /kuohuttanut /kylvetyksenn yhteydessä.

Kyllä siitä on ihan infoa tuolla mutta itsestä se tuntuu jotenkin kummalliselta niin en kyllä kokeilisi, vanha kunnon suolapallo kunniaan. On toiminu tähänkin asti.

• lissun nami

Mun koira söi myös ,annoin kinkkua päälle ja kermaa,seuraavana päivänä toisesta päästä lensi sitä ihteä.Tytön collie pisti konfertti rasian ja maha toimi hyvin.ONKO TÄÄLLÄ joku jonka koira on todella sairastunut vakavasti suklaan syönnistä.Ei kai kaikki suklaat voi olla vaarallisia.

• Suklaassa oleva teobromiini on myrkyllistä koirille, ei mikään vitsi. Olen itse nähnyt kahden koiran menehtyvän suklaamyrkytyksestä... :( Myrkytys määräytyy koiran elopainon mukaan eli pienemmät koirat ovat suuremmassa vaarassa saada myrkytyksen. Mitä tummempi suklaa sitä korkeampi teobromiinipitoisuus, myrkytysvaara on maitosuklaan kohdalla jos koira on syönyt 200g/kilo elopainoa, tumman suklaan kohdalla se on 20g/kilo elopainoa.
        Olkaa varovaisia ja pitäkää koiria silmällä!

• g29s
        minpin4ever kirjoitti:

Suklaassa oleva teobromiini on myrkyllistä koirille, ei mikään vitsi. Olen itse nähnyt kahden koiran menehtyvän suklaamyrkytyksestä... :( Myrkytys määräytyy koiran elopainon mukaan eli pienemmät koirat ovat suuremmassa vaarassa saada myrkytyksen. Mitä tummempi suklaa sitä korkeampi teobromiinipitoisuus, myrkytysvaara on maitosuklaan kohdalla jos koira on syönyt 200g/kilo elopainoa, tumman suklaan kohdalla se on 20g/kilo elopainoa.
        Olkaa varovaisia ja pitäkää koiria silmällä!

Eli suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa reilua viittä kappaletta fazerin sinisiä suklaalevyjä aloittajan 11kg koiralle. Jos koira tämän verran pistelee niin on aihetta huoleen.

Veikkaan että aika harvalla on kerralla tuota määrää suklaata piskin ulottuvilla.

• eeri6

meijdän koira on syönyt jo neljä joulukalenteria ja 1fazeri levyn eikä oo käyny sille mitenkään

• herkkuturpa

Toiset koirat taitaa sietää paremmin suklaata kuin toiset. Meidän koiralle suklaa maistuu ja monta levyä on elämänsä aikana syönyt. Aina sitä myrkytystä odottaa sydän sykkyrällä, mutta koskaan mitään huolestuttavia oireita ei ole tullut, onneksi!

• Rulettia

Kiva kuulla että herkkuturpa pitää koirastaan niin hyvää huolta että levyjä on koiralla mennyt jo useita. Eiköhän olisi jo aika huolehtia siitä ettei niitä levyjä saa, kuin siitä että ollaan sydän sykkyrällä odottamassa kuinka käy. Venäläinen rulettikin voisi sopia teille harrastukseksi :-)

• cockeriiiiiiii

Luin jostain, että maitosuklaalevy sisältää teobromiinia 125 mg ja myrkyllinen määrä koiralle on 100-250mg/kg. Eli ei suurempaa hätää pitäisi olla. Teobromiini poistuu koiran kehosta hitaasti, joten useat vahingot saattavat madaltaa kynnystä oireisiin.
      Olen myös kuullut, että pohjoisen koiravaljakkokoirille annettaisiin suklaata reissuillaan...tämä vain kuulopuhetta.
      Mutta kuitenkin siis suklaa ei kuulu koiran ruokavalioon, mutta vahinkoja saattaa tapahtua. Meillä spanieli kyllä oksenti suolapallolla syömänsä sulkaalevyn.

• luomuhurtta

35 kg seropi pomppas pöydälle ja hotki 300 300g konfehtirasian eikä ollut milläsikään. En tehnyt yhtään mitää, koska tuon tapauksen aikaan 80-luvun loppua, en ainakan itse ollut kuullutkaan suklaan myrkyllisyydestä
      pari päiväivääsitten luin lehdestä että sipulikin olisi myrkyllistä. Mun ahmatin yksi herkku on paistettu sipuli.
      Siis miten kaikki aineet muuttu vähitellen koirille myrkillisiksi?

• gsdfhdfjhdfh

Ap mikä VITUN "fazerin-sininen." Ootko käynyt peruskoulun? Mites meni äikkä?

• liianmakeaata

suklaan antaminen koiralle kielletty siksi että muuten ne lihovat herkkupaloilla.
      mitä koirat yleensä kestää syödä no ... kaikkea mitä ihminen syö miksi suklaa olis sen pahenpaa.

• TyhmyytesiOnHäpeäksi

Mahtaako sinulla olla koiraa? Jos on, niin kannattanee olla paremmin selvillä siitä, miksi suklaata ei pidä koirille syöttää ollenkaan. Makeus olisi vähäisin huoleni, jos vahinko on päässyt käymään.

Se syy siihen, ettei minkäänlaista ihmisten suklaata pidä koirille antaa ollenkaan, on suklaan - tai pikemminkin kaakaon - sisältämä teobromiini. Fazerin sininen ei sitä sisällä juuri mitään, sillä sen kaakaopitoisuus on niin matala, mutta tumma suklaa ja tumma leivontakaakao sen sijaan voivat olla valmisteesta riippuen niin kaakaopitoisia, että aivan pienikin määrä riittää tappamaan koiran sen koosta ja yksilöllisestä teobromiinin sietokyvystä riippuen. Siitäkin huolimatta jopa se Fazerin sininen sisältää hieman teobromiinia, joka tosiaan on myrkyllistä koirille, joten ei sitäkään pidä mennä koirille herkkuna antamaan sillä periaatteella, ettei "suklaa ole sen pahempaa koirille kuin ihmisillekään". Ei sinunkaan lautaselle kannata antaa jäätymisen estoainetta ihan vain pikkutilkkaa vain sen takia, ettei se pikkutilkka henkeä vie.

• läskikoira

Millainen läskispanieli painaa 11 kg???? Spanieli on "sylikoira" eli sen pitää mahtua syliin!

• HerrammeSaatana666

Toivottavasti kärsii ja kuolee!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1553
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      894
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe