Ongelma on seuraava:
Johnson 30 hv, vuosimallia -95 ryytyy satunnaisesti raskaalla kaasulla ajettaessa tai tasaisella "yli puolen kaasun" nopeudella. Ryytyminen tapahtuu siten, että kone alkaa täysin varoittamatta "vouvaamaan", ikään kuin bensansyöttö katkaistaisiin tai kaasuvipua vedeltäisiin muutaman kerran rivakasti vapaalle-eteen nopeasti kesken matkanteon. Sen jälkeen sammuu ja käyntiin ei enää lämpimänä lähde.
Viimeksi se tämän tempun teki kun moottorilla oli ajettu n. 1km puolella kaasulla toiseen rantaan, ja n. vartin kuluttua täydellä lastilla/kaasulla ajamaan lähdettäessä ryytyi eikä siitä enää lämpimänä toipunut käyntiin. Ja kyllä.. bensaletkusta oli puristettu ns. "nännit" täyteen ennen lähtöä.
Luulin jo ongelman poistuneen kun vaihdoin vanhan väsyneen akun tilalle uuden yksilön, ei ryytynyt pitkään aikaan sen jälkeen - taisi olla puhdasta sattumaa?
Tulpat OK, tankki puhdas, bensasuodattimen kalvot(?) roskattomat, bensaletku OK.
Tulpan johdot ovat alkuperäiset, niitä en ole vaihtanut.
Onko vika siis mielestänne bensa- vai sähköpuolella? Ideoita, vai pitääkö käyttää huollossa? Pystyvätkö huollossa tekemään elektroniikalle mitään järkeviä mittauksia?
Edellinen kone oli Johnsonin 20hv, ja muistaakseni(?) rupesi tekemään samaa ennen kuin luovuin siitä. Liekö tyyppivika tms.?
Johnson 30 hv vm. -95, ihme vika: ryytyy
14
5298
Vastaukset
- Reto
Moi!
Nuo oireet sopivat erinomaisesti vedenerottajaan, joka alkaa olla täynnä. Vähäisellä bensanvirtauksella saa silloin pääasiassa bensaa, mutta kun virtausmäärät kasvavat vettä pääsee koneeseen ja peli on selvä.
Toki vaihtoehtoisia syitä on runsaasti muitakin.- Reto
sori
- vaikka
Kun tämä häiriö tapahtuu, voisit kokeilla painaa käsipumpulla lisää bensaa moottorin käydessä. Jos moottori käy silloin normaalisti, on vika polttoainepuolella. Näin saat jotain kuvaa, onko polttoainevika , vai jotain muuta.
Kertomasi akun vaihto ei käsittääkseni vaikuta tuohon vikaan. Onko kyseessä 2- vai 4-tahtikone?
Kerro mitä seuraavaksi tapahtuu!- Jode
Silloin viimeisen ryytymisen jälkeen koitin välittömästi pumpata käsipumpulla (pumppu oli löysä) ja käynnistää konetta - ei onnistunut eikä pysynyt hetkeäkään käynnissä.
Muutaman käynnistysyrityksen jälkeen kone tulvi, siis heitti pienehkön bensaläikän jostain veteen. Kyseessä siis 2-tahti.
Lisää ideoita? - tuntematon
Jode kirjoitti:
Silloin viimeisen ryytymisen jälkeen koitin välittömästi pumpata käsipumpulla (pumppu oli löysä) ja käynnistää konetta - ei onnistunut eikä pysynyt hetkeäkään käynnissä.
Muutaman käynnistysyrityksen jälkeen kone tulvi, siis heitti pienehkön bensaläikän jostain veteen. Kyseessä siis 2-tahti.
Lisää ideoita?Akku ei tuossa koneessa ole käynnin aikana ollenkaan mukana (paitsi latautumassa). Sytytys on puhtaasti magneetolla. Yleensäkin sähköviat pyrkivät sammuttamaan vehkeen kerralla. Toki sytytyksen ajoitussäädöllä on jotakin vaikutusta käyntiin mutta onko noin paljon, en tiedä.
- GT 20 -95
Taitaa olla sama motti 20/30 ... saman vian kanssa olen paininut jo uudesta lähtien. Takuuseen yritettiin huoltaa (magnetto, suuttimet, kannentiiviste yms. vaihdettu) ei apua. Oli silloisen maahantuojan mukaan ominaisuus ei vika!!! No kone lähti vaihtoon... ja merkki vaihtui!
Välillä auttoi kun ajoi bensatankin korkki hieman auki (ei ilmaruuvia tankissa) mutta sattumaa... - kalajaska
Moi
Bensaläikkä vedessä viittaa mielestäni siihen että kaasuttimen kohokammiossa bensiininpinta nousee yli toivotun..
1. kohon pinnankorkeuden tarkastus..
-kaasutin pois
-kaasuttimen alapuolen kansi pois.. =kohokammio
-kun pidät kaasutinta ylösalaisin tarkista että
kohon roikkuva pää= kauimmaisin piste on juuri ja juuri kaasuttimen rungon yläpuolella..
eli että koko muovikoho on rungon yläpuolella..
-tarkista että koho on sen oman kiinnitys akselinsa suuntainen eikä säädettäessä kallistu jompaan kumpaan laitaan ... tämä aiheuttaa sen että koho siirtyy laitaan ja ei pääse liikkumaan..
=satunnaista tulvimista.
2.neula venttiili kannattaa vaihtaa ennen tuota säätöä jokatapauksessa.. se on HALPA ja sen kunto on vaikea todentaa. siinä ei kumminkaan saisi olla pykälää siinä kumi kartiossa.
uskoisin että näillä vinkeillä selviää vika...
Toinen tarkistuksen paikka on vauhtipyörän alla olevat sytytys yksiköiden väliset liitokset.
Ne lyövät joskus läpi runkoon.. tai hapettuvat.
runkoon rätkiessään kipinä satunnaisesti häviää ja silloin kastuu tulpat...
palamaton bensiini näkyy taas pakoputken kautta vedessä..
T Jaska - Ykä
Jos kyseessä olisi polttoainepuolen vika, uskoisin koneen käynnistyvän uuden pumppauksen jälkeen ilman ongelmia. Näin erityisesti koska olet saanut koneen tulvimaankin pysähdyksen jälkeen. Eli vika löytynee sieltä toiselta puolelta. Liitokset, tappokytkin, sytytysyksikkö.
Korjaamo ei todennäkisesti löydä siitä mitään vikaa, koska kone kiukkuilee vain satunnaisesti....
Vian ollessa päällä kanattaisi yrittää kokeilla tuleeko kipinää.
Ittelä ollut noita käytössä vuosimallit -79, 82 ja 93. Moista vikaa ei ollut, kylläkin polttoainepumpun aliteho vuosimallissa -93, joka ilmeni hidasajon jälkeen kaasua päälle lykätessä hetken kulutta voimakkaana rykimisenä, jopa sammumisena. Kone selvisi aina jos kerkisi auttamaan voimakkaasti käsipalkeella. Vika poistui pumpun vaihdolla.
Kerran sama kone heitti yhdelle pytylle salaperäisesti, mutta selvisi siitä hetken kulutta ja ei kiukkuillut sen jälkeen ainakaan 100 tuntiin. Vian syyksi epäilen kotelon sisällä olevasta vaahtomuovieristyksestä irronnutta isohkoa palaa joka mennyt kaasarin kurkusta ja jäänyt häiriön ajaksi jonkun venttiililäpän väliin pitämään aukkoa auki. Tiedä sitten onko päätelä oikea, muussa tapauksessa kyseessä oli jokin sytytyshäiriö.
Kaasarisa oli ainakin vielä -93 korkkikoho, joka "vettyi" ja sen seurauksena bensan pinta nousi. Ei aiheuttanut käyntihäiriötä, mutta kylläkin kaasarin vuodon lisääntymistä koneen ollessa kipattuna. Kohon ja neulan uusinta poistaa moisen.- Manni
Hei,
Minulla on vm. 92 15-heppanen, ja sen kanssa on myös paljon tapeltu, samantyyppisiä oireita (ei 'ulvomista'), mutta kummallisia sammumisia, ei kestä kaasun nostoa, valuttaa bensaa, ei käynnisty lämpimänä jos pääsee sammumaan.
Ko sarjassa oli vääräntyyppiset kaasuttimet, ja se vaihdettiin joskus 94 tai 95. Silti moottori on epäluotettava, saattaa toimia hyvinkin, ja seuraavalla reisulla vaatii jatkuvaa bensan pumppamista käsin.
Muutaman kerran se on ollut huollossa, löytäneet kaasuttimesta vettä, mutta vähän ajan kuluttua temppuilu on taas alkanut. Vai kerääkö se vettä niin nopeasti....Minä en itse osaa moottoriin tehdä muuta kuin tulppien, potkurin ja peräöljyn vaihdon, niin että korjaamon varassa olen...
Meillä on aiemmin ollut kaksi Johnsonia, ja ne olivat kuin enkeleitä. Nyt on merkin vaihto mielessä.
- Johnsonvikaa
Johnson/Stinger 75hv tuntuu olevan myös ongelmainen. Tyhjäkäynnillä toimii ihan OK, mutta kun rupeat lisäämään kaasua, niin kierrokset ei juurikaan nouse. Päin vastoin kone rupeaa "hyytymään". Jos et vedä kahvaa tyhjäkäyntiasentoon, niin kone sammuu. Tyhjäkäynnillä toimii taas ihan OK!
Löytyykö selitystä, korjausehdotusta moiseen vikaan?- LaitaEnsimmäiseksi
Tankkiin puoli putelia kaasutin Cleaneria, ja anna käydä tyhjäkäyntiä ainakin varttitunti.
Kaasua lisättäessä se saa vain lisää ilmaa, jolloin suuttimissa on jotai töhnää.
- njfdobhngopsedjbln
12v sitten. vittu mitä idiootteja pkle
- EtköOOvielä
Tuohon ikään mennessä tajunnu, että oot jääny latvaroson asteelle, josta on aikapaha päästä eroon.
- Anonyymi
Vika luultavasti kampiakselin stefat vuotaa aika helppo vaihtaa itselläni ihan sama vika koneessa jonson 20 2t itse vaihdoin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742502Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721802Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461467Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2671465- 851292
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3921255Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3431232Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3681208- 1281185