Hurjia korvauksia Toyotalta USA:ssa

rahaa palaa paljon

Toyota on taipunut maksamaan yli miljardin dollarin korvaukset Yhdysvalloissa Toyota-autojen omistajille. Autoille joudutaan myöntämään myös lisätakuita. Toyota sitoutuu myös rahoittamaan turvajärjestelmien tutkimusta. Ja kaikki tämä vielä Toyotan jo maksamien kymmenien miljoonien dollareiden sakkojen ja korvausten lisäksi autojen vikojen vuoksi.
http://yle.fi/uutiset/toyota_sopii_hurjalla_summalla_oikeusriitansa_usassa/6429255?ref=leiki-es

28

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitähän vielä lisää

      Ja tämäkin vielä miljoonien autojen takaisinkutsujen kustannusten päälle. Vialliset autot tulevat todella kalliiksi.

      • Ajettavaksi miel.

        Ja missä ne autot ovat kun niillä pitäisi ajaa? Takaisinkutsuissa, vai?


      • se siitä vastuusta
        Ajettavaksi miel. kirjoitti:

        Ja missä ne autot ovat kun niillä pitäisi ajaa? Takaisinkutsuissa, vai?

        Kaikki nämä todella mittavat oikeuden käyntien lopettamiseksi maksetut korvaukset ja oikeudessa määrätyt lain rikomisesta johtuneet suuret sakot yms. osoittavat kuulema Tojo-fanien mielestä Tojon "vastuuntuntoa". Kummallinen on tämä vastuuntunne, joka tulee esiin vasta lukuisten oikeuden käyntien pakottamana vuosien oikeuden käyntien jälkeen. Joidenkin fanien mielestä tuomion saanut toiminta muuttuu näin jopa esimerkilliseksi.


    • akjfkgjkla

      Samat autot ovat Euroopassa kuitenkin sitten täysin turvallisia.

      Kuinka moni muuten täälläkin ajelee autoilla, joissa lattiamaton voi siirtää polkimien päälle ?

      • jo vain

        Ninpä niin. Se siiitä todellisesta vastuunkannosta. Ainoastaan pakon edessä.


      • osinkoja omistajille
        jo vain kirjoitti:

        Ninpä niin. Se siiitä todellisesta vastuunkannosta. Ainoastaan pakon edessä.

        Tietenkin raha ratkaisee ja omistajille tulevat suuret osingot. Siinä saa todellisuudessa asiakas väistyä vaikka muuta sanotaan. Vikoja ja niiden korjauksia pimitetään kustannusten säästämiseksi niin kauan kuin voidaan eli vuosia. Kun asiasta jäädään kiinni niin sitten kiireesti yritetään kääntää asia päälaelleen ja "vastuuntunnoksi". Jopa USA:ssa suurella ja kalliilla mainoskampanjallakin.


      • autoilun kehitysmaa

        USA:ssa vaatimukset autoille ovat kovemmat turvallisuuden suhteen kuin monessa muussaa maassa. Samoin lainsäädäntö vikojen ilmoittamisesta heti niiden tultua valmistajan tietoon on paljon selvempi ja kovempi kuin Euroopassa. Ja Suomihan on aivan lepsu kehitysmaa näissä takaisinkutsuissa ja niiden valvonnassa. Ennen EU:ta täällä ajeltin tyytyväisinä mm. itäautoilla ym. jotka eivät täyttäneet muualla mitään turvallisuusvaatimuksia. Ja kaikki viranomaisia myöten olivat tyytyväisiä.


      • kusetuksen mestari
        autoilun kehitysmaa kirjoitti:

        USA:ssa vaatimukset autoille ovat kovemmat turvallisuuden suhteen kuin monessa muussaa maassa. Samoin lainsäädäntö vikojen ilmoittamisesta heti niiden tultua valmistajan tietoon on paljon selvempi ja kovempi kuin Euroopassa. Ja Suomihan on aivan lepsu kehitysmaa näissä takaisinkutsuissa ja niiden valvonnassa. Ennen EU:ta täällä ajeltin tyytyväisinä mm. itäautoilla ym. jotka eivät täyttäneet muualla mitään turvallisuusvaatimuksia. Ja kaikki viranomaisia myöten olivat tyytyväisiä.

        Ei ole ihan täydellistä valvonta jenkeissäkään.

        Tästä tuli viime vuodenvaihteessa (siis 2011/2012) dokumetti, jossa kaiveltiin näitä lattiamatto- ja kaasupoljinjuttuja. Jenkeissäkin todettiin, ettei yhdenkään hallitsemattoman kiihtymisen voitu osoittaa johtuneen kaasupolkimen viasta. Silti toiloota "hyvää hyvyyttään" noita korjauksia teki...?

        Tosin dokumentin tekijät saivat selville, että prikka/lattiamattokorjauksen yhteydessä autolle oli tehty jotain muutakin, asennettu joku uusi ohjaipurkki kiinni auton väyliin. "Yllättäen" tälle ei mitään selitystä saatu eikä mitään tunnustettu eikä suostuttu kertomaan, oliko kaikille autoille tehty näin. Dokumentissa päädyttiin epäilemään, että kiihtymiset olisivatkin johtuneet moottorinohjauksen tms. "tilttaamisesta". Tämä selittäisi paremmin sen, miksei autoja saanut sammutettua (painonappikäynnisteisistä puhuttaessa) ja miksei moottorin tehoja tiputettu pois heti kuljettajan koskettaessa jarrupoljinta.

        Lisäpurkki lienee "vahtikoira", joka valvoo, keskustelevatko auton järjestelmät keskenään ja viheltää pelin poikki (tehot pois tai moottori sammuksiin) jos näin ei ole.

        Tällöin kaikki nämä kaasupolkimien prikkajutut olisivat olleet mestarillinen kusetus, jolla onnistuttiin kääntämään sekä median että Yhdysvaltain viranomaisten huomio pois todellisesta ongelmasta.

        Ei hirveästi yllättäisi, kun tämän valmistajan aiempia näyttöjä ovat mm. japaninhevosvoimat sekä turvatyynyjen määrän valehtelu/liioittelu.

        Mut ei haittaa, vaikka totuus joskus paljastuisi - hurmokselliset tojoterot eivät anna minkään järkyttää mielenrauhaansa & maksavat riemusta kiljuen kaikki kustannukset. Kuten tähänkin asti.


      • idioottivarma
        kusetuksen mestari kirjoitti:

        Ei ole ihan täydellistä valvonta jenkeissäkään.

        Tästä tuli viime vuodenvaihteessa (siis 2011/2012) dokumetti, jossa kaiveltiin näitä lattiamatto- ja kaasupoljinjuttuja. Jenkeissäkin todettiin, ettei yhdenkään hallitsemattoman kiihtymisen voitu osoittaa johtuneen kaasupolkimen viasta. Silti toiloota "hyvää hyvyyttään" noita korjauksia teki...?

        Tosin dokumentin tekijät saivat selville, että prikka/lattiamattokorjauksen yhteydessä autolle oli tehty jotain muutakin, asennettu joku uusi ohjaipurkki kiinni auton väyliin. "Yllättäen" tälle ei mitään selitystä saatu eikä mitään tunnustettu eikä suostuttu kertomaan, oliko kaikille autoille tehty näin. Dokumentissa päädyttiin epäilemään, että kiihtymiset olisivatkin johtuneet moottorinohjauksen tms. "tilttaamisesta". Tämä selittäisi paremmin sen, miksei autoja saanut sammutettua (painonappikäynnisteisistä puhuttaessa) ja miksei moottorin tehoja tiputettu pois heti kuljettajan koskettaessa jarrupoljinta.

        Lisäpurkki lienee "vahtikoira", joka valvoo, keskustelevatko auton järjestelmät keskenään ja viheltää pelin poikki (tehot pois tai moottori sammuksiin) jos näin ei ole.

        Tällöin kaikki nämä kaasupolkimien prikkajutut olisivat olleet mestarillinen kusetus, jolla onnistuttiin kääntämään sekä median että Yhdysvaltain viranomaisten huomio pois todellisesta ongelmasta.

        Ei hirveästi yllättäisi, kun tämän valmistajan aiempia näyttöjä ovat mm. japaninhevosvoimat sekä turvatyynyjen määrän valehtelu/liioittelu.

        Mut ei haittaa, vaikka totuus joskus paljastuisi - hurmokselliset tojoterot eivät anna minkään järkyttää mielenrauhaansa & maksavat riemusta kiljuen kaikki kustannukset. Kuten tähänkin asti.

        Vielä lisää taustaa .... japseilla on ollut luja usko siihen, että heidän tekniikkansa on "pomminvarmaa", joten ei tarvitse varautua siihen, että järjestelmät (ja mahd. varajärjestelmät) pettävät, koska sellaista ei ikinä tapahdu.

        Tämän ajattelun seuraukset nähtiin Fukushimassa. Jossa ei oltu millään lailla varauduttu siihen, että moninkertaisesti varmistetut jäähdytyspumput lakkaisivat toimimasta. Olihan niiden sähkönsyöttö varmistettu jopa generaattorein....


      • wottöfak
        idioottivarma kirjoitti:

        Vielä lisää taustaa .... japseilla on ollut luja usko siihen, että heidän tekniikkansa on "pomminvarmaa", joten ei tarvitse varautua siihen, että järjestelmät (ja mahd. varajärjestelmät) pettävät, koska sellaista ei ikinä tapahdu.

        Tämän ajattelun seuraukset nähtiin Fukushimassa. Jossa ei oltu millään lailla varauduttu siihen, että moninkertaisesti varmistetut jäähdytyspumput lakkaisivat toimimasta. Olihan niiden sähkönsyöttö varmistettu jopa generaattorein....

        Tsunamin kestäviä ydinvoimaloita ei ole olemassa, ei missään koko maailmassa, täytyy olla varma idiootti väittääkseen sellaista.


      • harakirivoimala
        wottöfak kirjoitti:

        Tsunamin kestäviä ydinvoimaloita ei ole olemassa, ei missään koko maailmassa, täytyy olla varma idiootti väittääkseen sellaista.

        Japsien voimaloissa vika oli siinä, että jäähdytys oli täysin pumppujen varassa eikä voimaloiden rakenteessa oltu varauduttu siihen, että jäähdytys voisi pettää - edes tilapäisesti. Puhumattakaan varautumisesta sydämen sulamiseen.

        Eikä tekniikkauskovaisille tullut näköjään mieleen, että maanjäristys pistäisi sähköverkon nurin ja hyökyaalto kivasti rantaan tyrkylle laitetut dieselgeneraattorit.

        Tsunami vaurioitti kyllä voimaloita, mutta todellinen ongelma tuli sähköjen katkeamisesta -> jäähdytys lakkasi toimimasta -> vesi alkoi kiehua -> polttoainesauvat jäivät osittain kuiville ja ylikuumenivat, jolloin muodostui vetyä, jota purkautui reaktorirakennukseen ... jossai ei tietenkään ollut mitää tuuletusjärjestelmiä tämän varalle eikä myöskään suodattimia, joiden kautta olisi voitu rakennusta tuulettaa -> pump, vety räjähti ja saatiin vähän säteilyä jakoon.

        Eihän noissa japsien leikkivoimaloissa ollut edes tiivistä suojakupua/rakennusta päällä, kuten saman aikakauden Suomalaisissa voimaloissa. Ja sit vielä käytetyt polttoaineet suunnilleen pelkän peltikaton alla, vesialtaassa reaktorin päällä. Nämähän siellä kanssa kärysi, kun vesi altaissa hupeni.

        Näistä ydinvoiman kanssa kämmäämisistäkin on jaappanissa pitkä perinne. Siellä on "sattunut ja tapahtunut" myös ydinjätteen käsittelylaitoksissa.

        Että tällaista on se japsilaatu, kun pintaa syvemmälle raaputetaan...


      • samakaikkialla
        harakirivoimala kirjoitti:

        Japsien voimaloissa vika oli siinä, että jäähdytys oli täysin pumppujen varassa eikä voimaloiden rakenteessa oltu varauduttu siihen, että jäähdytys voisi pettää - edes tilapäisesti. Puhumattakaan varautumisesta sydämen sulamiseen.

        Eikä tekniikkauskovaisille tullut näköjään mieleen, että maanjäristys pistäisi sähköverkon nurin ja hyökyaalto kivasti rantaan tyrkylle laitetut dieselgeneraattorit.

        Tsunami vaurioitti kyllä voimaloita, mutta todellinen ongelma tuli sähköjen katkeamisesta -> jäähdytys lakkasi toimimasta -> vesi alkoi kiehua -> polttoainesauvat jäivät osittain kuiville ja ylikuumenivat, jolloin muodostui vetyä, jota purkautui reaktorirakennukseen ... jossai ei tietenkään ollut mitää tuuletusjärjestelmiä tämän varalle eikä myöskään suodattimia, joiden kautta olisi voitu rakennusta tuulettaa -> pump, vety räjähti ja saatiin vähän säteilyä jakoon.

        Eihän noissa japsien leikkivoimaloissa ollut edes tiivistä suojakupua/rakennusta päällä, kuten saman aikakauden Suomalaisissa voimaloissa. Ja sit vielä käytetyt polttoaineet suunnilleen pelkän peltikaton alla, vesialtaassa reaktorin päällä. Nämähän siellä kanssa kärysi, kun vesi altaissa hupeni.

        Näistä ydinvoiman kanssa kämmäämisistäkin on jaappanissa pitkä perinne. Siellä on "sattunut ja tapahtunut" myös ydinjätteen käsittelylaitoksissa.

        Että tällaista on se japsilaatu, kun pintaa syvemmälle raaputetaan...

        Höpöhöpö, vastaavaa ja vielä pahempaa voi tapahtua missä tahansa rannikolla missä on ydinvoimaloita.

        http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194670721979/artikkeli/ydinturman ennustaja tsunamit iskevat joskus myos euroopan voimaloihin.html

        http://ens-newswire.com/2012/09/24/23-nuclear-power-plants-at-high-risk-of-tsunami-2/


      • seliseliseli
        samakaikkialla kirjoitti:

        Höpöhöpö, vastaavaa ja vielä pahempaa voi tapahtua missä tahansa rannikolla missä on ydinvoimaloita.

        http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194670721979/artikkeli/ydinturman ennustaja tsunamit iskevat joskus myos euroopan voimaloihin.html

        http://ens-newswire.com/2012/09/24/23-nuclear-power-plants-at-high-risk-of-tsunami-2/

        So not. Japsit

        - rakensivat ydinvoimalansa ihan rantaan ja varavoimalansa vielä lähemmäs rantaa, vaikka alueella esiintyy ihan yleisesti maanjäristyksiä, joten stunamien olisi pitänyt olla tuttu juttu (olihan niitä sattunut ennenkin)
        - niin, no, olihan siinä joku naurettava parin metrin suojavalli kait...
        - voimaloissa ei ollut kaasutiivista suojarakennusta päällä
        - reaktorien ja käytetyn polttoaineen varaston toiminta oli ihan täysin pumppukiertoisen jäähdytyksen varassa

        Toiminta oli siis täysin aktiivisen, sähkökäyttöisiin pumppuihin, perustuvan jäähdytyksen varassa eikä japsien voimaloissa ollut järjestelmiä, joilla reaktoreista / rakennuksista olisi saatu hallitusti tuuletettua kaasuja ulos -> poks, pari kunnon räjähdystä, reaktorisydämet suli osittain yms. Tekniikka petti siis jotakuinkin täydellisesti & syntyi hallitsemattomia päästöjä.

        Euroopassa suunnitteluperiaate on se, että tekniikka voi pettää, mutta tilannetta pitäisi silti pystyä hallitsemaan jotenkin. Uusissa voimaloissahan on suunnitteluperiaate sellainen, että riittävä jäähdytys saadaan jo vapaakierrolla, mahd. kaasut jäävät suojarakennukseen, josta niitä voidaan paineen purkamiseksi päästää suodattimien läpi ulos, suojarakennus kestää jopa sydämen sulamisen jne. Vanhoissakin Suomalaisvoimaloissa on joitain näitä piirteitä, joten ei eivät siis ole samalaisia sokea teknologiuskon / väärässä paikassa säästämisen (arvaapa vaan, kummasta on oikeasti kyse) temppeleitä kuin japsien voimalat.

        Kuten sanottu, japseilla on sattunut ja tapahtunut kaikenlaista pienempää onnettomuutta useamman kerran, mutta opiksi ei ole otettu.


      • Arviointia
        seliseliseli kirjoitti:

        So not. Japsit

        - rakensivat ydinvoimalansa ihan rantaan ja varavoimalansa vielä lähemmäs rantaa, vaikka alueella esiintyy ihan yleisesti maanjäristyksiä, joten stunamien olisi pitänyt olla tuttu juttu (olihan niitä sattunut ennenkin)
        - niin, no, olihan siinä joku naurettava parin metrin suojavalli kait...
        - voimaloissa ei ollut kaasutiivista suojarakennusta päällä
        - reaktorien ja käytetyn polttoaineen varaston toiminta oli ihan täysin pumppukiertoisen jäähdytyksen varassa

        Toiminta oli siis täysin aktiivisen, sähkökäyttöisiin pumppuihin, perustuvan jäähdytyksen varassa eikä japsien voimaloissa ollut järjestelmiä, joilla reaktoreista / rakennuksista olisi saatu hallitusti tuuletettua kaasuja ulos -> poks, pari kunnon räjähdystä, reaktorisydämet suli osittain yms. Tekniikka petti siis jotakuinkin täydellisesti & syntyi hallitsemattomia päästöjä.

        Euroopassa suunnitteluperiaate on se, että tekniikka voi pettää, mutta tilannetta pitäisi silti pystyä hallitsemaan jotenkin. Uusissa voimaloissahan on suunnitteluperiaate sellainen, että riittävä jäähdytys saadaan jo vapaakierrolla, mahd. kaasut jäävät suojarakennukseen, josta niitä voidaan paineen purkamiseksi päästää suodattimien läpi ulos, suojarakennus kestää jopa sydämen sulamisen jne. Vanhoissakin Suomalaisvoimaloissa on joitain näitä piirteitä, joten ei eivät siis ole samalaisia sokea teknologiuskon / väärässä paikassa säästämisen (arvaapa vaan, kummasta on oikeasti kyse) temppeleitä kuin japsien voimalat.

        Kuten sanottu, japseilla on sattunut ja tapahtunut kaikenlaista pienempää onnettomuutta useamman kerran, mutta opiksi ei ole otettu.

        Sitä on kuviteltu, että japseilla olisi joku ylivertainen taito tehdä tekniikkaa. Kun tällaista käsitystä on vielä voimaperäisesti palauteltu japanilaisille, että oman ylettömän itsetuntonsa lisäksi saavat vielä muualta tukea itsetunnolleen, niin käy, miten käydä kuuluukin: tekniikka tulee silmille.

        Tällä hetkellä maailmalla saa valtaa monenlainen tiede- ja teknologiauskonto. Suuntausta on vaikea vastustaa, koska aika ylämäkeen joutuu todistelemaan, jos pitää kertoa, että tieteestä puuttuu tietoa. Rehellinen tiede tunnustaa aina, että tietoa puuttuu ja siksi juuri on tiede. Lisäksi pitäisi olla viisautta.

        Ei pidä asettaa henkeään minkäänlaisen tiedeuskon varaan.


      • kusetuksen mestari kirjoitti:

        Ei ole ihan täydellistä valvonta jenkeissäkään.

        Tästä tuli viime vuodenvaihteessa (siis 2011/2012) dokumetti, jossa kaiveltiin näitä lattiamatto- ja kaasupoljinjuttuja. Jenkeissäkin todettiin, ettei yhdenkään hallitsemattoman kiihtymisen voitu osoittaa johtuneen kaasupolkimen viasta. Silti toiloota "hyvää hyvyyttään" noita korjauksia teki...?

        Tosin dokumentin tekijät saivat selville, että prikka/lattiamattokorjauksen yhteydessä autolle oli tehty jotain muutakin, asennettu joku uusi ohjaipurkki kiinni auton väyliin. "Yllättäen" tälle ei mitään selitystä saatu eikä mitään tunnustettu eikä suostuttu kertomaan, oliko kaikille autoille tehty näin. Dokumentissa päädyttiin epäilemään, että kiihtymiset olisivatkin johtuneet moottorinohjauksen tms. "tilttaamisesta". Tämä selittäisi paremmin sen, miksei autoja saanut sammutettua (painonappikäynnisteisistä puhuttaessa) ja miksei moottorin tehoja tiputettu pois heti kuljettajan koskettaessa jarrupoljinta.

        Lisäpurkki lienee "vahtikoira", joka valvoo, keskustelevatko auton järjestelmät keskenään ja viheltää pelin poikki (tehot pois tai moottori sammuksiin) jos näin ei ole.

        Tällöin kaikki nämä kaasupolkimien prikkajutut olisivat olleet mestarillinen kusetus, jolla onnistuttiin kääntämään sekä median että Yhdysvaltain viranomaisten huomio pois todellisesta ongelmasta.

        Ei hirveästi yllättäisi, kun tämän valmistajan aiempia näyttöjä ovat mm. japaninhevosvoimat sekä turvatyynyjen määrän valehtelu/liioittelu.

        Mut ei haittaa, vaikka totuus joskus paljastuisi - hurmokselliset tojoterot eivät anna minkään järkyttää mielenrauhaansa & maksavat riemusta kiljuen kaikki kustannukset. Kuten tähänkin asti.

        "Lisäpurkki lienee "vahtikoira", joka valvoo, keskustelevatko auton järjestelmät keskenään ja viheltää pelin poikki (tehot pois tai moottori sammuksiin) jos näin ei ole."

        Toyotan malleista ainakin Priuksessa (NHW20) on ollut ihan tehdasasennettuna yksi ECU joka valvoo noin 20 muuta ECUA.


      • Sehän kertoo

        vain karua kieltään, miten sairaaksi koko amerikkalainen systeemi on mennyt. Eipä ole onneksi meikäläisen murhe.


    • kehittelyävaatisi

      Koko EU on autoilun kehitysmaata, täällä saa polttoaineen kulutuksenkin ilmoittaa EU-normien mukaan täysin todellista ajossa tapahtuvaa kulutusta vastaamattomasti.

      Jenkeissä on tarkempi teoreettinen mittaustapa, siellä on silti muutama valmistaja (mm.Kia ja Hyundai ) joutumassa korvaamaan asiakkailleen todella suuria summia kun kulutus olikin reilusti suurempi kuin ilmoitettu.

      http://www.delta.fi/kia/Etusivu/TietoaKiasta/VirheellisetkulutuslukemateivätkoskeEurooppaa/tabid/1678/Default.aspx

      • maahantuoja säästää

        Suomi on vielä tuon "EU-kehitysmaan" alikehittynein osa. Esimerkiksi takaisinkutsut ja niiden valvonta on aivan lapsen kengissä. Täällä autoilijan pitää yrittää katsella vaikkapa Saksan takaisinkutsuja ja tilastoja jotta saa jotenkin selville mitä oikeasti muualla on takaisinkutsuissa tapahtumassa. Suomessa kaikki tuo on lähinnä maahantuojien halun varassa suoritetaanko jokin takaisinkutsu-korjaus Suomessa vaiko ei vai lykätäänkö se jonnekin tulevaisuuteen. Yleensä niistä ollaan hiljakseen, paitsi Toyota joka on paistatellut pakollisessa USA-julkisuudessa ja yrittää kääntää nyt tämän asian edukseen.


    • säästökampanjoita

      Näinhän se Suomessa menee, Trafi katselee melko hampaattomana vierestä näitä takaisinkutsuasioita.
      http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/08/10/taman-takia-autovalmistaja-ei-kerro-tyyppiviasta/201235159/304

      Tuossakin jutussa ihmettelee trafin tarkastaja vielä selvästi Toyotaan viitaten seuraavaa:
      "Trafin mukaan näyttää siltä, että jotkut automerkit ilmoittavat vioista muita herkemmin ja raportoivat nekin ongelmat, jotka eivät aiheuta vakavaa vaaraa."

      Tuohan hyvä asia auton omistajan kannalta tietysti, olkoon nyt vaikka sitten niinkin että herkkyys takaisinkutsuihin on lähtenyt USAn viranomaisista alunpitäen.

      • korjaus on mainosta?

        Oikeat viat pitää ehdottomasti korjata ja takaisinkutsu tehdä pikaisesti mutta ei tästä saa tehdä mitään mainosmiesten "vastuuntunteen" mainosvälinettä kutsumalla joka kuukausi auton omistajat tuomaan autonsa korjaamolle mahdollisesti jonkin toisarvoisen pienen sähköjohdon mahdollisen ruostepilkun esiintymisen vuoksi. Tavallinen autoilija on tässä pyörityksessä ja hänelle todetaan, että eikös olekin hyvä kun korjataan, eikös ollakin vastuuntuntoisia. Taas menee puoli työpäivää korjaamoreissuun ja kymmeniä kilometrejä tulee ajoa. Ja autoilija maksaa ja on jopa hölmön tyytyväinen kun koko ajan korjataan. Miksi ihmeessä ei jo alunperin suunniteltu sitä autoa viattomaksi ja tehty kunnon osista? Olisi kaikille halvempaa vai onko tämä koko asia muuttumassakin ovelasti mainoksesi?


    • tuskinmainosta

      Melko harvinaisia takaisinkutsut kuitenkin ovat, johonkin malliin kohdistuessaan usein koskevat jotain ehkä pientäkin erää kyseisessä mallissa.

      Useimmat takaisinkutsut hoitunevat normaalihuollon yhteydessä silloin kun huollon aika on, eli eivät ole kiireellisiä.

      Enpä ole vielä ikinä saanut takaisinkutsua kohtuullisen pitkän autoilurani aikana.

      Asia erikseen on sitten eräissä autoissani olleet kallinpuoleiset tyyppiviat, joista ei ole takaisinkutsua ikinä tehty eikä tehdä, vaikka saattaisi olla syytäkin. Korjaamolle on ollut asiaa ja kaikki omaan piikkiin tietysti.

    • nyyyyyyyyh

      Ei pidä paikkaansa, tojo on hyvä auto, nyyyyyyyh

    • aljdfkljgklö

      Mitä tekemistä jollain automerkillä tähän asiaan ?

      Esim. tänä ja viime vuonna vaikkapa Toyotalla ja Mersulla yhtä paljon takaisinkutsuja, kertoo mitä ?

      • Ei osata

        Provoilet. Tojon takaisinkutsuista kertominen on provoilua. Lue säännöt.


    • Ikea-Lada

      Onhan se rakennussarjojen kokoaminenkin pojankoltiaiselle kivaa. Mutta auton kokoisessa kapistuksessa kyllä arvostaa sitä, että se tehtäisiin valmiiksi jo tehtaalla.

    • tojomään

      Esimerkillistä vastuunkantamista! Ja vastuu kannetaan todella laajasti, hyödyttäen kaikkia merkin omistajia ja jopa koko autoalaa rahoittamalla alan soveltavaa tutkimusta!

      Eipä ole epäselvää minkä merkkinen seuraavakin autoni on!

      • ja musta on valkoist

        Ja synkkä pilvinen päivä on ihanan kirkas ja värikäs kun sitä katsoo oikean väristen lasien läpi.


      • Riemua vain
        ja musta on valkoist kirjoitti:

        Ja synkkä pilvinen päivä on ihanan kirkas ja värikäs kun sitä katsoo oikean väristen lasien läpi.

        Ja takaisinkutsukin vain katkaisee mukavasti kevään. Ilo!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe