Miten voin kouluttaa koirani olemaan vapaana karkaamatta??

Sekarotuinen pöllö

Eli minulla on Sekarotuinen tyttö koira ,siinä on Porokoiraa ja Suomenlapinkoiraa ja iältään 6kk eli haluisin pitää koiraani vapaana esim .metsissä yms. Mutta en uskalla jos karkaakin eikä tule luokse (hyvin arvaamaton koira on ) joten mitä avuksi? :)

30

7253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota mukaan

      pilli tai torvi, johon ehdollistat koiran. Esität riittävän päättäväisesti että tämän kuullessa tullaan luokse.

      • Anonyymi

        Palkitse heti kun tulee luokse. Aloita sisällä koulutus siirry ulos harjoittelemaan koira vaatii valtavan määrän toistoja. Idea on siis kutsu tänne tai mikä se kutsu sana sittern onkaan. Itse käytän tänne sanaa ja lisään siihen vielä koiran nimen. Pelkkä tänne toimii myös. Siis aina kun koira tulee kutsusta luo se palkitaan ja kehutaan. Kannattaa mukana olla herkkuja mistä koira pitää. Palkinnon on tultava heti kun koira tulee luo. Kun koira tulee hyvin luo aloitetaan koulutus häiriössä lähellä toinen koira jtata voi harjoitella vaikka tuttavan koiran kanssa. Jos ei ole sellaista hajut metsässä toimivat samoin kun koira haistaa janiksen jäljet heti kutsu jos koira tulee palkitse koira pitää palkita AINA silloinkin kun on tehnyt pidemmän kierroksen ja palaa luo siis aina.


    • JepJep

      Lue koirakirjoista mallia, ja jos et pidä sitä irti, se karkaa varmasti kun pääsee irti. Luoksetulo on ihan ensimmäinen asia joka on opettava koiralle. Nyt ensin lukemaan, sitten koulutusporukoihin mukaan. Olet jo vähän myöhässä niin välttämättömän asian koulutuksessa.

    • hejssanvaan

      Mitä tarkoittaa arvaamaton?
      Jotta koiraa voisi pitää irti, sen on oltava tottelevainen, tultava luokse kutsusta. Yleisesti tottelevainen, että se tulee kun kutsutaan, rauhoittuu kun käsketään, tai lopettaa toiminnan kun kielletään. Nämä hyveet istutetaan koiraan johdonmukaisella koulutuksella jo pienestä pitäen. Jos et osaa kouluttaa, perehdy koirakirjoihin, tai hae apua koira-ammattilaiselta.
      Jos nämä taidot eivät ole hallussa, ei suju irtipitokaan vaan koira häipyy horisonttiin.

      • Anonyymi

        Koira ei ole arvaamaton
        Koiraa ei ole opetettu miten käyttäydytään vapaana. Siis omistaja on jättänyt luoksetulo kouluttamatta. Kaikki mitä koira tekee on omistajan kouluttamattomuuden syytä.Naita koira raukkoja on joka lenkillä kun käyn koirani kanssa..vastaan tuleva huutaa ja epii koiraa älä vedä nyt tänne ei sinne. Koira ei tiedä mitä siltä odotetaan. Ei siis osata kouluttaa. Joskus tulee vastaan valveutunut koiran omistaja namit taskussa kontakti koiraan. Sekin pitää opettaa koiralle katsekontakti jos sitä ei ole homma ei toimi. Koiran koulutus vaatii toistoja sitoutumista siihen. Suomessa on melkein joka kaupungissa ja isoimmissa kunnissa koirakouluja on pentukoulu on jatkokurssi siihen on vaikka mitä tarjolla. Onko se niin vaikeata käydä kerran pari viikossa koirakoulussa oppia siellä taidot jolla voi kotona jatkaa niitä saamiaan oppeja.Pelkka koulussa oppi ei riitä toistoja on tultava paljon. Hihnakavely toisten koirien kohtaaminen kaikki nämä ja paljon muuta käydään koulussa läpi. Suosittelen kaikille koiraa hankkiville


    • joobax

      Pitkäjänteisesti luoksetuloharjoituksia paljon paljon paljon, joka ikinen kerta koiran pitää saada palkkaa, kun se tulee tykösi kutsusta tai itse. Luoksetuloa olisi pitänyt treenata koko pikkupentuiän niin se sujuisi jo mallikkaasti... nyt voit pitää koirasi liinassa, kunnes siihen voi luottaa. Liinassa koira on näennäisesti vapaana ja saat tallattua sen päälle jos koira meinaa lähteä liian kauas.

    • treeeeeenailehan

      Treenaile ulkona koiran kanssa tottelevaisuutta,paikalleen jäämistä,istumista,makuulla pysymistä yms.Käytä pitkää liinaa tai vastaavaa.pidä nameja taskussa jotta niiden avulla saat koiran kiinnostumaan itsestäsi,leikitä koiraa pallolla yms. jos olet koiran mielestä mukava ja kiinnostava se pysyttelee lähelläsi odottaen jotain mukavaa tapahtuvaksi.Jos et harjoittele ja leikitä koiraa,olet koiran mielestä tylsä,ja koira lähtee hakemaan mielekkäämpää seuraa tai tekemistä kyliltä.
      Tee päivittäin koiran kanssa harjoituksia,saat koiran tottelemaan käskyjä.Harjoittele luoksetuloa niin paljon,että koira tulee joka kerta,muista palkita namein ja kehuin.

    • Näin se sujuu

      Tuohon liina-asiaan sananen. Se kuulostaa hyvältä, ja joillakin voi sitä ollakin. Oma kokemukseni kuitenkin on, että koira tietää. ja ainakin hyvin nopeasti oppii tietämään milloin liina on kaulassa. Se tietää jopa senkin milloin liinan pituus ei enää riitä, ja kun se on liinan ulkopuolella, koirasta voi näkyä vain kiitävä peräpää horisontissa. Aidattu alue olisi parempi, mutta niitä on kovin, kovin harvassa.
      Mutta yrittäähän aina voi. Itse satsaisin kovasti siihen muuhun tottelevaisuuteen ensin, ja yleensäkin suhteesi koiraan. Kunnioittaako koirasi sinua jne. Ja onko koirasi miten laumaviettinen, jos ei ole, olet melkoisen haasteen edessä. Sitten voisin kerran pari koettaa liinalla, ja sitten ehkä kolinapurkilla... Mutta ennenmuuta, suhde koiraan on oltava kunnossa, ja ennenmuuta, sinun koiranlukutaitosi.

      Mutta luulen, ettää ihan ensiksi on sinun itsesi opittava koirankoulutukseta paljon. Siis kirjoja, ja kenties jollain kouluttajalla käynti.

    • Vapaanametsässä

      Mulla oli joskus koirapilli metsässä mukana ja aina kun koira meni vähän liian kauaksi minusta menin piiloon kyykkyyn vaikka puun taakse ja vislasin ja sitten palkkasin ja kehuin ja toistelin tätä paljon niin että koira oppi sen ja piti kivana leikkinä..samoin teen kun minun pitää ottaa koira kiinni kun vapaana olo päättyy ja lähdetään kotiin.
      Sinun pitäisi tehdä itsestäsi kiinnostava, mee välillä piiloon muutenkin vain niin koira huomaa että sen pitää olla se joka seuraa sinun liikkeitäsi eikä toisin päin. Ois kyllä hyvä jos tää olis opetettu jo ihan pentuna! Silloin koirat seuraa vaistomaisesti omistajaa ja samalla oppii tietyt kuviot vapaana ollessaankin. Kuitenkaan ei kannata alkaa jahtamaan ja huutelemaan koiraa vaikka monet niin tekeekin, toivottavasti koira vielä oppii tuon luoksetulon, vapaana on niin mukava koiran juosta :)

      • rottismimmi

        Joo mä oon tehny tätä 5 vuotiaalle jackrusselille ja hyvin toimi. Oppi siihen, kun meni tiwtyn matkan päähän niin olin "kadonnut" ja lähti ettimään. Kun löys, ni valtavat kehut. Sit ku toistoja oli riittämiin, niin huomas siitä koirasta, kuinka se aina siellä tietyn matkan päässä kurkkas taakse päin, että tuunko vielä perässä ja saattoi tulla luoksekkin "moikkaamaan" ja sillon sai kehuja. Ja ei ollut oma koira, mutta joka päivä sitä ulkoilutin, siksi ehin opettaa. Tämä kertoo siitä, että on helppo koulutustapa, kun kerta vierastakin tottelee, ottaen myös rodun vilkkauden huomioon. :)


      • Piiloon

        Piiloleikki on hyvä opetuskeino! Pentuna kun sen opettaa, koiralle jää mieleen, että se tarkkailee sinua irti ollessaan

        Omaa koiraani opetin, kuten yllä mainittu; menin piiloon ja vihelsin tai kutsuin, jolloin koira tuli ja palkkasin. Kun tämä alkoi sujua, menin piiloon, mutta en kutsunutkaan koiraa, jolloin se joutui itse huomaamaan, etten ollutkaan enää vierellä. Näin koiralle on jäänyt mieleen tarkkaila minua kun kuljemme metsässä. Ei lähde näköetäisyydeltä, vaan tarkkailee, että minä pysyn mukana.

        Toki perustottelevaisuuskin on tärkeää, etenkin luoksetulo. Liina on oiva apuväline, kuten yllä jo muutamaan otteeseen mainittu. Onnea koulutukseen :)


    • koiruus

      vielä lisänä kaikkiin vinkkeihin, et palkitse koira kun tulee luokse ja anna mennä takaisin vapaana juoksentelemaan, ettei opi et luokse tulo tarkoittaa kiinni ottamista aina :)

    • romeo1

      Moi!
      Meillä on kohta kuusivuotias Suomen lapinkoira uros. Asumme kaupungissa, mutta meillä on oma piha. Aluksi yritin opettaa ja pitää koiraa tontin rajojen sisäpuolella, mutta se lähti aina omille teilleen.(onneksi palasi kotiin, jäämättä auton alle!). Nyt tuntuu, että en uskalla edes yrittää irtipäästöä. Olisko kellään mitään hyvää neuvoa tälle(tai mulle) jästipäälle? Pihassamme on myös tarha, jossa se saa olla vapaasti, mutta kun se haukkuu kaikkia, kaikkea ja ei mitään...Maailman ihanin piskihän tuo on , mutta tarvitsisi kai parempaa kuria. Olen kaikista vinkeistä ja neuvoista kiitollinen.
      Ps. Mulla on ennenkin ollut koiria:)

      • leikitys/koulutus

        Onko koko pihan aitaaminen mahdollista?
        Ei kuitenkaan kannata jättää valvomatta yksin,jos tekee matalamman aidan.Toi haukkuminen, on melkeimpä rotuominaisuus.Lisää liikuntaa,ja opeta käskystä haukkumaan,joskus koira vähentää turhaa haukkumista niinkin.Monet koirat haukkuvat tarhassa,yksinäisyyttään,vahtihaukkua ja ajankuluksi muutenkin.
        Voisi auttaa jos opetat koirallesi kaikenlaisia hyödyllisiä käskyjä,saisitte yhteistä tekemistä,sitähän koirat haluaa.


      • Anonyymi

        Koiran elämä on mitä ilmeisemmin tylsää alkanut siksi h aukkua kaikkea. Onko lenkit riittävän pitkiä ollaankko koiran kanssa vai onko koira unohdettu tarhaan. Koira on sosiaalinen tarvitsee seuraa. Koulutetaan ko koiraa millään tavalla leikitäänkö sen kanssa. Tuo kuullostaa siltä että omistaja on hankkinut tarhan et ei tarvitsisikouluttaa koiraa. Tarha on paikka jossa koira voi ulkoilla ei poista liikunnan ja koulutuksen tarvetta. Tarhassa koiraa ei voi jatkuvasti pitää. Älä ota koiraa jos ei ole aikaa /kiinnostusta hoitaa koiraa oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koiran elämä on mitä ilmeisemmin tylsää alkanut siksi h aukkua kaikkea. Onko lenkit riittävän pitkiä ollaankko koiran kanssa vai onko koira unohdettu tarhaan. Koira on sosiaalinen tarvitsee seuraa. Koulutetaan ko koiraa millään tavalla leikitäänkö sen kanssa. Tuo kuullostaa siltä että omistaja on hankkinut tarhan et ei tarvitsisikouluttaa koiraa. Tarha on paikka jossa koira voi ulkoilla ei poista liikunnan ja koulutuksen tarvetta. Tarhassa koiraa ei voi jatkuvasti pitää. Älä ota koiraa jos ei ole aikaa /kiinnostusta hoitaa koiraa oikein.

        Jep, ei se (hän) koira kaipaa olla siellä tarhassa muitten koirien kanssa. Pitää kouluttaa ettei halua olla koirien kanssa ja siihen auttaa leikkiminen ja nukkuminen sekä pusuttelu ihmisen kanssa.

        Sitten koira ei halua mennä muitten koirien luokse, jos sellaista tapahtuu on omistajassa vikaa ja siihen auttaa koiran poisto epäonnistuneelta.

        Se on sitten näin!


    • köpelö

      Meillä koira (nyt 7 kk) "kadottaa korvansa" kun sen päästää irti. Korvessa asutaan, eli on täällä sinällään tilaa juoksennellakin. Haluttaisiin kuitenkin opettaa koira pysymään irti pihalla, kutakuinkin pihan rakennusten rajaamalla alueella.

      Koira tuli meille reilun 4 kk:n ikäisenä ja juuri itsenäisyytensä ymmärtäneenä seikkailijana.... Ei ole siis päästy hyödyntämään pikkupentuvaiheen luontaista ihmisen seuraamista turvan tuojana. Tämä ei piittaa mitään vaikka kuinka juoksisi toiseen suuntaan, piiloutuisi tms. Herkut voivat toimia hetken, sitten lähdetään kiitämään omille teille. :/

      Pitkässä liinassa on yritetty opettaa irtioloa. Ymmärtää kuitenkin selvästi sen, milloin liina on perässä. Riehuukin liinaa suussaan retuuttaen ihan kuin esittäen, että kyllä tiedän että tämä perässä on. Saattaa yrittää liina perässäkin häipyä ja viimeistään silloin jos liinaa ei ole, häipyykin.

      Toisaalta tarvitsisi varmasti ylimääräistä energiaa purkaakin vapaana juosten, mutta miten tämän yhtälön saisi toimimaan? Onko parempi antaa vaan juosta aikansa ympäriinsä, yrittämättäkään kutsua luokse, vai eikö tässä ikävaiheessa pitäisi lainkaan laskea irti? Ekassa vaihtoehdossa pelottaa se, että oppii "pahoille tavoille", turhan itsenäisesti vapaana ollessaan ulkoilemaan, ihmisestä piittaamatta. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa taas se, että oppii vaan karkailijaksi.

    • ...

      Nyt kun on talvi, meneppäs jonkun paikallisen järven selälle moottorikelkkojen jälkiä pitkin (lumen alla on vettä). Kävele keskelle selkää, katso ettei jäällä ole muita ja laske koira irti. Kävele johonkin suuntaan ja koirakin lähtee sinne. Juoksee varmasti johonkin kolmensadan metrin päähän, tee käännös. Koira tajuaa,e ttä lähdit erisuuntaan, ollaankin menossa tuonne, juoksee luoksesi ja ohi taas eteenpäin. Kehu kovasti kun on kohdallasi, anna makupala, jos malttaa pysähtyä. Juoksee taas varmasti kovaa vauhtia rantaa kohden. Pääsee muutaman sadan metrin päähän sinusta ja taas huudat koiralle ilmoituksen ja käännyt toiseen suuntaan. juoksee taas sinut kiinni ja ohi... Jatkat niin kauan kun tarvitsee, jotta koira tajuaa, että ei tarvitse juosta raivopäisenä, kun pysyy sinun lähelläsi. Kehu ja ylistä kovasti kun pysyy luonasi, syöttelet niitä makupaloja.

    • kääkkä x2

      Luoksetulo on helppo opettaa herkuilla tai lelulla häiriöttömässä tilassa, jos koira rakastaa ruokaa tai leluaan. Toinen juttu on sitten, kun koira näkee vaikka toisen koiran tai jäniksen. Aika monella koiralla koira tai jänis menee herkun tai lelun edelle, ja silloin ei kuunnella.

      Koiralla pitää olla halu totella ihmistä ilman mitään palkkaa. Omalle koiralleni tein kerran laumasta häädön, kun se karkasti toisen koiran luokse: Toisen koiran omistaja hääti koirani pois. Koirani oli tietenkin palaamassa minun luokseni, mutta en ottanutkaan sitä avosylin vastaan, vaan häädin myös pois ja käänsin selkäni. Koiralla meni ihan pasmat sekaisin. Hetken päästä kutsuin koiran luokseni, ja sehän tuli innoissaan. Tämän jälkeen ei ole enää tarvinnut pelätä, että se karkaisi. Koira huomasi, että minun kanssa kannattaa olla. :) Nyt voidaan vaikka ohittaa rennosti muita koiria ilman hihnaa.

      • kääkkä x2

        Lisäksi minun mielestä kaiken a ja o on se, kuinka paljon ja millaista huomiota antaa koiralleen. Jos huomiota ei ole jatkuvasti saatavilla, on koira innokkaampi kuuntelemaan omistajaansa silloin, kun omistajalla on asiaa.


      • kääkkä x2

        Jos häädön tekee, pitää olla varma, että koira ymmärtää, mitä siltä on alun perin vaadittu. Koira siis ymmärtää luoksetulokäskyn. Niin ja alkuperäisen kirjoittajan koira on vielä nuori, joten sen kanssa en häätöhommiin alkaisi. Oma koirani tuli minulle koidinvaihtajana 4-vuotiaana.


    • koira hallintaan

      Tee koirallesi joitain "katoamistemppuja" eli kun se juoksee kauas sinusta, mene johonkin riittävän kauas puskan taa piiloon, niin ettei se heti löydä sinua.

      Anna sen hätääntyä, vakoile sitä piilosta, ja kun se on hädissään etsinyt sinua ja jonkin ajan kuluttua kutsut sitä iloisesti nimellä, ja kun se tulee silloin luoksesi, kehut kovasti, voit varata vaikka palan maksaa mukaan mutta yritä pakata niin ettei koira haista sitä ennalta.

      Jos tämäkään ei tehoa, niin sitten koiralle on tehtävä ns. laumasta karkotus. Sen jälkeen se kyllä ihan varmasti tulee luokse. En tässä ala selostamaan sitä mutta googleta.

    • Epätoivoinen

      Meillä on tehty (ja kunnossa) kaikki luoksetulotreenit, liinatreenit, katomiset/piiloutumiset ja laumastakarkoittamiset. Mikään ei toimi. Rotu ei ole metsästys/riistaviettinen, mutta katoaa kuin pieru saharaan, jos pääsee jäniksen, hirven, peuran tmv. jäljelle. Mikä siis avuksi?

    • tavllinen raahkii

      Pystytkö pysäyttämään koiran pallon perästä? Niin, että sinä tai avustaja heittää pallon/lelun ja koira käskystä tulee luoksesi sen sijaan että se menisi pallon perään?
      Vai onko pallon/lelun heittelyn kanssa nimenomaan treenattu koiraa, niin että se mahdollisimman helposti eri tilanteissa lähtee liikkuvan perään?

      Jänis/peura yms. on mukavempaa kuin ihmisen luoksetuleminen. Ihmisen luona/kanssa tapahtuu ikäviä asioita, kuten se että ihminen ei välitä vaan katoaa tai jopa häätää pois, ihminen ei siis halua että koira ottaa kontaktia ja tulee luokse.

      Katoamisella/piiloutumisella voidaan opettaa koiralle itsenäisyyttä, se siis oppii että ihminen välillä häviää jonnekkin ja sitten taas löytyy, mutta sen enmpää ei välttämättä tarvii välittää.
      Eikä varsinkaan tarvii välittää/eikä ehkä kannatakkaan välitää/luottaa ihmiseen joka häätää pois. Mitä ihmettä se ihminen oikein haluaa... koira luokse... vai koiran pois, silloin on koiran parempi tehdä ihan jotain muuta.

      • Epätoivoinen

        Nuo piiloutumiset/häätämiset on toiminu epävarmemman nartun kanssa, mutta nyt on käsissä uros, jolla itseluottamusta piisaa.
        "Pystytkö pysäyttämään koiran pallon perästä?" Juu, siis en! Noudot on opetettu, istuu kiltisti sivulla tuo-käskyyn saakka, mutta sillonhan koira on käskyn alla. Leluja on aina käytetty palkkaamiseen ja aika harvoin edes pelkästään leikin koiran kanssa. Ja oon ihan satavarma, että koira ei pysähtyisi noissa "palkkatilanteissa". Miten niitä pystyisi treenaamaan? Apparia ei ole käytettävissä. Pitkä liina: jos olis mun kädessä, niin koira veisi mua niinku kuoriämpäriä...., jos sidon sen tolppaan, niin todennäköisesti hajottaa liinan tai pannan (sille on tehty "tolppapuruja" ja useat niistä on päätyny siihen, että on hajottanu vehkeet....). Muita vinkkejä?
        Tajusin itsekin tota kirjoittaessa, että kaikki lähtee koiran hallinnasta. Toisaalta koira toimii tosi hyvin (kun mennään treeneihin) ja oon saanu paljon kehuja siitä, että olen onnistunut kouluttamaan vaikeaksi tiedetyn rodun edustajan noin "hyväksi". Jossain ollaan kuitenkin menty vikaan, ja asia olisi helpompi korjata nyt, kun koira on vielä nuori?


    • kikopup-fani!

      katso youtubesta kikopup käyttäjän videoita.

    • tavllinen raahkii

      Älä turhaan mieti, että on mennyt vikaan, ajattele että on vaan jäänyt vähemmälle treenaamiselle. Siis tuo liikkuvan jahtaamisesta luopumisesta.

      Jos on treenattu leluilla niin, että sata varmasti lähtee aina perään, niin jossain vaiheessa tästä liikkuvan perään lähtemisestä tulee niin vahva että tuhat varmasti lähtee liikkuvan (lelu/pallo/kissa/pupu yms.) perään vaikkei edes pyydettäisi.

      Jos koira lähtee liikkuvan pallon/lelun perään tästä on hyvä aloittaa treenaaminen (ne puput yms. muut metsäneläjät sitten vasta paljon myöhemmin)

      Ensin kaikessa hallinta kuntoon, sitten vasta hommiin. Eli käytännössä, ensin koira opetetaan luopumaan liikkuvasta ennen kuin sitä ruvetaan heittelemään, mutta yleensähän tehdään päinvastoin, eli ensin heitellään ja sitten ihmetellään.

      Jos nouto kokonaisuudessan on kunnossa, niin koiralla on varmaan jokin irroitus-käsky. Tätä samaa voi käyttää, tai sitten ihan oma sana (ihan oman fiiliksen mukaan) sellaiselle asialle että koira irrottaa/jättää/ei ryntää pallon/lelun perään.

      Ei sitä palloa ensin tarvitse heittää kauas (ja hankalaahan tuo oliskin). Treenit aloitetaan mahdollisimman helposta (helppoa niin koiralle kuin ohjaajallekkin).

      Missä tilanteessa satavarmasti koira irrottaa pallon? ehkä silloin kun sille laittaa pallon lattialle eteen, joten siitä voi aloittaa.
      Kun onnistuu tuo, niin voi tökkästä palloa vähän pyörähtämään ja palkata koira kun se irrottaa.

      Koirillehan on luonnollista rynnätä liikkuva perään, joten tässä pyritään muokkamaan koiran käytöstä niin, että tuhansien toistojen kautta koiralle tulee rutiini/tapa käskyn kuultuaan jättää se liikkuva.
      Ja toistoja tosiaan tarvitaan paljon, jos ajattelee että niitä pitää nyt saada plakkariin ainakin enemmän kuin jo on niitä pallon perässä/lelun perässä tulleita toistoja (paljoko on ehditty tehdä? ehkä 2 kertaa päivässä vuoden ajan???)

      Ja jos samaa aikaa sekä heitellän lelua, että yritetään olla vahvistamatta heitetyn perään juoksemista, niin aika vaikeaksi menee.

      Kannattaa suunnitella treenejä etukäteen, laittaa vaikka paperille.

      • Epätoivoinen

        Pääsi ihan ääneen nauru, kun luin tuon kommenttisi:"ensin heitellään ja sitten ihmetellään". Meillä tosiaan on heitelty, paljon ja antaumuksella, ja nyt sitten ihmetellään :)
        Noudoissa irti-käsky onnistuu ihan hyvin. Ehkä siitä syystä, että noutokapula on aina ollut pelkästään "työväline" ja sen kanssa ei olla sallittu mitään riekkumista. Muuten käsky sitten ei onnistu alkuunsakaan eli aina kun se on saanut palkan eli lelun, niin irrottaminen on todellisen tuskan takana. Koira tosiaan on fyysisesti vahva, ja sillä ei mitkään nivusista nipistelyt tmv. auta. Välillä tekisi mieli heittää hanskat tiskiin ton asian suhteen.
        Koiran kanssa on tehty sellasta treeniä, että palkka on keskellä kenttää ja tehdään seuraamista sen ympärillä, hyvästä seuraamisesta sitten saa vapaa-käskyn eli pääsee palkalle. Toisaalta koiralla on myös hyvä maahanmeno ja pysyy siellä. Auttaisikohan, jos yhdistäisi nämä asiat, eli seuraamista, käsky maahan ja sitten kävisin potkasemassa (ensin tietysti ihan vaan hellästi tönäsemässä) palkkaa ja koira olisi koko ajan maahan-käskyn alla. Eli loppujen lopuksi voisin lennättää palkkaa useita metrejä ilman että koira reagoisi siihen ennen vapaa-käskyä.
        "Ja jos samaa aikaa sekä heitellän lelua, että yritetään olla vahvistamatta heitetyn perään juoksemista, niin aika vaikeaksi menee." Ymmärtää ihan maalaisjärjellä, mutta miten sitten palkita koiraa, jos nää lelulla leikkimiset lopetetaan?
        Mä oon aina kuvitellu ymmärtäväni sanonnan "Kaikki vaikuttaa kaikkeen", mutta eipä olisi tullut mieleenkään yhdistää "pallohullua" koiraa riistan jahtaamiseen....


    • Lihava Akka puussa

      Paras keino on ottaa rotu, joka tykkää pyöriä ulkoiluttajan vieressä esim. sprinkkuspanieli, tolleri, bretoni, jne. Ei tuo mainittu miksikään ihan epätoivoiselle vaikuta. Ainoa vaikuttava jippo voisi olla piiloutuminen (kiipeä akka puuhun, piiloudu autoon, jne.) jotta koiralle tulisi hätä emännän katoamisesta.

    • Anonyymi

      Olen seurannut näitä koirakeskusteluja jonkun aikaa ja niissä on todistettu koiran kehittyneen ihmisen kanssa eläjäksi.

      Koira ei kaipaa muita koiria ja hakeutuu aina ihmisen luo. Koiran pitää asua ihmisen kanssa, ei muiden koirien kanssa.

      Nyt selitetään ketjussa, että koiraa pitää kouluttaa ja opettaa pitkiä aikoja toistojen kera, että ymmärtää tulla ihmisen luo muulloinkin, kuin nälän takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5953
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3625
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1919
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1408
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe