viimasuojat turhia

neff

Miksi jotkut autoilijat käyttää auton keulassa viimasuojia??

Kun auton moottori on kylmä, haalea, lämmin, kiertää jäähdytysneste moottorin ja lämmityslaitteen kautta. Eli neste ei kierrä jäähdyttimen kautta joten eiks se viimasuoja ole ihan turhaan siellä? Kyllä sitten kun moottori on ihanne lämpötilassa eli noin 90asteessa, sillonhan termostaatti aukeaa ja työntää kuumaa nestettä jäähdyttimeen ja jäähdyttimestä kylmää nestettä moottoriin.

Ihmiset sitten valittaa kun ajavat noilla dieseleillä mitkä ei lämpene kovilla pakkasilla niin laittavat keulalle suojat, pahvit, yms.... "Miksi ei auto lämpiä, laitampa keulalle pahvin palaset."

Mielipiteitä!!!!!!!??????

105

19193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AINAKÄYTÄN

      Kuules..kyllä kannattaa laittaa keulaan suoja ..sehän on ihan selvä:: olen ajanut autoilla jossa esim lämpömittari ei nouse siihen missä sen pitää olla :) kun on laitanut suojan johan pysyy:: kyllä sen huomaa täysin itselläni tulee tulikuumaa
      riittää kun on 1 puhallin tasolla..ps itse laitan suojan maskin sisään en keulalle..se on ihan eri juttu mulla on maski tuonne huhtikuuhun saakka..JA esim suojia myydän ihan merkki kohtaisestikin

    • 35236437346473

      Suurimalla osalla näistä jotka ajavat pahvi keulalla on termostaatti hajalla. Hajonnut termostaatti on hyvin yleinen vika, itse olen moneen käytettynä ostamaani autoon joutunut vaihtamaan. Monet vaan ei ymmärrä että kyseessä on hajonnut termostaatti, luulevat että moottorin huono lämpeäminen johtuu pakkasista.

      Lähinnä jotkut uudet dieselit lämpeävät niin hitaasti että viimasuoja voi olla aiheellinen, silloin se yleensä tulee auton mukana lisävarusteena.

      • liian nuori ymmärtäm

        Vai viimasuoja uuden auton mukana?? Et ole tainnut ostaa uusia autoja koskaan.
        Tietosikin nykyisistä autoista on jäänyt jälkeen, sillä nykyään on monia autoja joissa on viisasta käyttää viimasuojaa varsinkin jos ajelee vain lyhyitä matkoja. Nuo termari viat on enemmäkseen harvinaisia ja vanhempien ongelmia.
        Ennen vanhaan úseissa autossa oli vakiona jonkinlainen rullaverhon tapainen tai säleverhon tapainen suoja kiinteänä syylärin edessä, mutta kun markkinnoille tulivat nämä sähköiset ja termostaatilla käynnistyvät tuulettimet, niistä luovuttiin. Nykyään tämä ekologisuus ja pieni kulutus on saanut autotehtaan laiminlyömään kunnollisen lämmityksen ja pohjolan olot.


      • 462652642
        liian nuori ymmärtäm kirjoitti:

        Vai viimasuoja uuden auton mukana?? Et ole tainnut ostaa uusia autoja koskaan.
        Tietosikin nykyisistä autoista on jäänyt jälkeen, sillä nykyään on monia autoja joissa on viisasta käyttää viimasuojaa varsinkin jos ajelee vain lyhyitä matkoja. Nuo termari viat on enemmäkseen harvinaisia ja vanhempien ongelmia.
        Ennen vanhaan úseissa autossa oli vakiona jonkinlainen rullaverhon tapainen tai säleverhon tapainen suoja kiinteänä syylärin edessä, mutta kun markkinnoille tulivat nämä sähköiset ja termostaatilla käynnistyvät tuulettimet, niistä luovuttiin. Nykyään tämä ekologisuus ja pieni kulutus on saanut autotehtaan laiminlyömään kunnollisen lämmityksen ja pohjolan olot.

        Itse et varmaan ole ostanut autoa ylipäätänsä kun meinaat että termariviat ovat harvinaisia. Olen ostanut käytettyjä 90-luvun ja 2000-luvun autoja ja aina kun on ollut lämpenemisongelmia on termostaatin vaihto ehjään auttanut. Ehjällä termostaatilla kaikki autot joilla olen ajanut, ovat lämmenneet sen verran nopeasti ettei viimasuojalle ole tarvetta. Ja vielä jos moottorinlämpö tippuu ajon aikana, se on varma merkki hajonneesta termarista.


      • 20 + 10
        462652642 kirjoitti:

        Itse et varmaan ole ostanut autoa ylipäätänsä kun meinaat että termariviat ovat harvinaisia. Olen ostanut käytettyjä 90-luvun ja 2000-luvun autoja ja aina kun on ollut lämpenemisongelmia on termostaatin vaihto ehjään auttanut. Ehjällä termostaatilla kaikki autot joilla olen ajanut, ovat lämmenneet sen verran nopeasti ettei viimasuojalle ole tarvetta. Ja vielä jos moottorinlämpö tippuu ajon aikana, se on varma merkki hajonneesta termarista.

        Ovat varsin tehokkaasti aivopesseet sinut marmoritiskillä... No, onhan se toisaalta hyvä että huollolle riittää töitä! ;)


      • viimasuoja 4kk
        462652642 kirjoitti:

        Itse et varmaan ole ostanut autoa ylipäätänsä kun meinaat että termariviat ovat harvinaisia. Olen ostanut käytettyjä 90-luvun ja 2000-luvun autoja ja aina kun on ollut lämpenemisongelmia on termostaatin vaihto ehjään auttanut. Ehjällä termostaatilla kaikki autot joilla olen ajanut, ovat lämmenneet sen verran nopeasti ettei viimasuojalle ole tarvetta. Ja vielä jos moottorinlämpö tippuu ajon aikana, se on varma merkki hajonneesta termarista.

        "Ja vielä jos moottorinlämpö tippuu ajon aikana, se on varma merkki hajonneesta termarista."

        Aika monta termarivikaista autoa taitaa sitten olla.
        Jokaisessa 2000-luvun pienikoneisessa(1.4-2.5) diesel henkilöautossa lämmöt tippuu välittömästi alas normaalista, jos nopeus tippuu esim 90->60km/h. Näin siis jos pakkasta -20 tai enemmän, eikä eberi/webasto ole päällä. Tuo n. 90km/h on monessa autossa kriittinen nopeus, missä lämmöt saa pysymään normaalissa.

        Viimasuojasta ei ole muutakuin hyötyä.


      • Usalainen lämpiää
        462652642 kirjoitti:

        Itse et varmaan ole ostanut autoa ylipäätänsä kun meinaat että termariviat ovat harvinaisia. Olen ostanut käytettyjä 90-luvun ja 2000-luvun autoja ja aina kun on ollut lämpenemisongelmia on termostaatin vaihto ehjään auttanut. Ehjällä termostaatilla kaikki autot joilla olen ajanut, ovat lämmenneet sen verran nopeasti ettei viimasuojalle ole tarvetta. Ja vielä jos moottorinlämpö tippuu ajon aikana, se on varma merkki hajonneesta termarista.

        Mun autot on aina lämmenny 20-30 asteen pakkasellakin hetkesse lämpimäks, mutta se johtuukin siittä, että ne on amerikkalaisia. Järkevä hyötysuhde on sellanen, että kone kestää 500 000 kilsankin jälkeen ja lämpöä riittää sisällekkin. Mutta eihän tä euroopan pimennossa elävä kansa hyvistä autoista tiedä johtuen saksalais ja japanilais merkkien vallasta.


      • Waari
        462652642 kirjoitti:

        Itse et varmaan ole ostanut autoa ylipäätänsä kun meinaat että termariviat ovat harvinaisia. Olen ostanut käytettyjä 90-luvun ja 2000-luvun autoja ja aina kun on ollut lämpenemisongelmia on termostaatin vaihto ehjään auttanut. Ehjällä termostaatilla kaikki autot joilla olen ajanut, ovat lämmenneet sen verran nopeasti ettei viimasuojalle ole tarvetta. Ja vielä jos moottorinlämpö tippuu ajon aikana, se on varma merkki hajonneesta termarista.

        Sinun täytyy tehdä tämä yksinkertainen testi Mene ensi talvena paidatta ulos 10 asteen pakkasella.Kerran tyynenä päivänä ja kerran tuulisena päivänä. Sehän tuntuu tietenkin samanlaiselta.

        Moottorikin luovuttaa ajoviimassa enemmän lämpöä harakoille, kuin paikallaan seistessä. Viimasuoja estää tätä ajoviimaa jäähdyttävää vaikutusta, jolloin moottori lämpenee nopeammin normaalilämpön. Toki nykydieseleissä on myös lisälämmitin, joka toimii myös ajon aikana. Siitäkin voi päätellä, että moottorin oma lämmöntuotto ei riitä kabiinin lämmittämiseen.


      • Ukkovaari

        yksi tärkeä osa on jäänyt huomiotta huohotinputki se kun jäätyy taitaa tulla kalliiksi


      • Anonyymi
        Usalainen lämpiää kirjoitti:

        Mun autot on aina lämmenny 20-30 asteen pakkasellakin hetkesse lämpimäks, mutta se johtuukin siittä, että ne on amerikkalaisia. Järkevä hyötysuhde on sellanen, että kone kestää 500 000 kilsankin jälkeen ja lämpöä riittää sisällekkin. Mutta eihän tä euroopan pimennossa elävä kansa hyvistä autoista tiedä johtuen saksalais ja japanilais merkkien vallasta.

        😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Waari kirjoitti:

        Sinun täytyy tehdä tämä yksinkertainen testi Mene ensi talvena paidatta ulos 10 asteen pakkasella.Kerran tyynenä päivänä ja kerran tuulisena päivänä. Sehän tuntuu tietenkin samanlaiselta.

        Moottorikin luovuttaa ajoviimassa enemmän lämpöä harakoille, kuin paikallaan seistessä. Viimasuoja estää tätä ajoviimaa jäähdyttävää vaikutusta, jolloin moottori lämpenee nopeammin normaalilämpön. Toki nykydieseleissä on myös lisälämmitin, joka toimii myös ajon aikana. Siitäkin voi päätellä, että moottorin oma lämmöntuotto ei riitä kabiinin lämmittämiseen.

        Joo totta yli 20 asteen pakkasessa se kylmä viima jäähdyttää myös moottorin kylkiä


      • Anonyymi
        viimasuoja 4kk kirjoitti:

        "Ja vielä jos moottorinlämpö tippuu ajon aikana, se on varma merkki hajonneesta termarista."

        Aika monta termarivikaista autoa taitaa sitten olla.
        Jokaisessa 2000-luvun pienikoneisessa(1.4-2.5) diesel henkilöautossa lämmöt tippuu välittömästi alas normaalista, jos nopeus tippuu esim 90->60km/h. Näin siis jos pakkasta -20 tai enemmän, eikä eberi/webasto ole päällä. Tuo n. 90km/h on monessa autossa kriittinen nopeus, missä lämmöt saa pysymään normaalissa.

        Viimasuojasta ei ole muutakuin hyötyä.

        aivan oikein.olet oikeassa.terveisin autoilija lapista.hyvää joulua ja parempaa Uutta Vuotta.


      • Anonyymi
        Usalainen lämpiää kirjoitti:

        Mun autot on aina lämmenny 20-30 asteen pakkasellakin hetkesse lämpimäks, mutta se johtuukin siittä, että ne on amerikkalaisia. Järkevä hyötysuhde on sellanen, että kone kestää 500 000 kilsankin jälkeen ja lämpöä riittää sisällekkin. Mutta eihän tä euroopan pimennossa elävä kansa hyvistä autoista tiedä johtuen saksalais ja japanilais merkkien vallasta.

        John Smith on tainnut saada sinut sekoamaan.
        Ymmärrän että amerikkalainen joka ei ole mitään nähnyt eikä kuullut luulee amerikkalaisia autoja kestäviksi.
        Ne eivät totisesti ole tekniikan ihmeitä.
        Kestävyys on huuhaata. ajettavuus pitkille tasaisille haiveille suunniteltu.
        Ja jos kulutus on 15...20 l /100 km tottahan siitä joku hukkalitra riittää lämmittämäänkin.


      • Anonyymi
        Usalainen lämpiää kirjoitti:

        Mun autot on aina lämmenny 20-30 asteen pakkasellakin hetkesse lämpimäks, mutta se johtuukin siittä, että ne on amerikkalaisia. Järkevä hyötysuhde on sellanen, että kone kestää 500 000 kilsankin jälkeen ja lämpöä riittää sisällekkin. Mutta eihän tä euroopan pimennossa elävä kansa hyvistä autoista tiedä johtuen saksalais ja japanilais merkkien vallasta.

        Niin ja bensaa kuluu 15 litraa sadalla.


      • Anonyymi
        Usalainen lämpiää kirjoitti:

        Mun autot on aina lämmenny 20-30 asteen pakkasellakin hetkesse lämpimäks, mutta se johtuukin siittä, että ne on amerikkalaisia. Järkevä hyötysuhde on sellanen, että kone kestää 500 000 kilsankin jälkeen ja lämpöä riittää sisällekkin. Mutta eihän tä euroopan pimennossa elävä kansa hyvistä autoista tiedä johtuen saksalais ja japanilais merkkien vallasta.

        "Järkevä hyötysuhde" Sellaista ei jenkkiautosta löydy . Eikä ne kestä 500 tkm . Oma kokemus on -60 -70 ja -80 luvun jenkeistä . On niissä hyviäk7n puolia .


      • Anonyymi

        Biima läpäisee mysö5syylärinmbaikka termari on kiinni


    • ehkä..

      Itse käytän jo vuosii ,onhan se viima kova nokalla ehkä jokin hyöty pienikin
      näin talvella monesti haihtuu lämpöä nopeasti moottorista vaikka kauppa reissulla kun auto seisoo,,dieselit on todella kylmii uudetkin monessa on jo mukana lämmitin polttoaine käyttöinen ennen aamu starttausta:

    • Älypäät

      Pelkkää höpö-höpö puhetta. Diesel-autojen tekniikasta ymmärtävät tietävät kyllä että dieselin hyötysuhde on parhaimmillaan kylmänä toisin kuin bensiinimoottoreiden. Kannattaa vähän miettiä mitä kirjoittaa jos ei edes tiedä aiheesta mitään.

      • laita pahvi naamaan

        viima jäähdyttää moottoria huimasti ja auto lämpenee hitaasti ja kabiinikin pysyy viileänä pitkään. siksi viimasuoja on hyvästä. tämä osattiin jo 60-luvulla.


      • HartJ

        Miksi sitten ilman viimasuojaa max. 60 asteinen dieselmoottori kuluttaa 2 litraa enemmän sataselle? Autona 2012 vuosimallin 2.0 commonrail volkkari.

        Tämä tuli viimeisen pakkasjakson aikana todistettua.


      • yksi älypää

        Minkähän vuoksi niihin asennetaan jo tehtaalla naftaa kuluttava lisämmitin tuota hyötysuhdetta pilaamaan? Se lämmittää sekä moottoria, että kabiinia ajon aikana.


      • Anonyymi
        HartJ kirjoitti:

        Miksi sitten ilman viimasuojaa max. 60 asteinen dieselmoottori kuluttaa 2 litraa enemmän sataselle? Autona 2012 vuosimallin 2.0 commonrail volkkari.

        Tämä tuli viimeisen pakkasjakson aikana todistettua.

        Lähtisin tuota kulutuksen nousua tarkastelemaan pakkasesta auto, vaan ei automaatti dsg rullaa niin helposti , neliveto jos on jarruttaa, viimasuojasta huolimatta jota itse käytän ja autoina on ollut volvoa volkkareita audia , viimasuojassa se ainakin että se ei heti jäähdy niin nopeaan koko moottori saa kylmää viimaa, en sano että se nopeuttaa lämmitystä mutta ei ainakaan hidasta.


    • rättikake

      Kyllä se pakkasella on hyvä olla lämpeää nopeammin lyhyessä ajossa! Kovalla pakkasella -28 aikamoinen viima on keulassa vastaa lähemmäksi -50c astetta nykyautot monasti kovalla pakkasella hyytyvät kun viima pääsee konehuoneeseen ja jäätää paikat. Ennen oli kaihtimia jäähdyttäjän edessä ja rullaverhoa jota ohjailtiin vaijerin välityksellä lämpötilan mukaan.

    • mv701

      Välijäähdytetyissä turbokoneissa viimasuoja on ehdoton. Pakkasella ilmassa oleva kosteus jäätyy kennon sisään. Sitten kun ilmat lämpenee, niin jäät lähtevät liikkeelle ja ovat pahimmissa tapauksissa aiheuttaneet moottoririkkoja. Varsinkin joissakin volkkarin moottorimalleissa tämä on ollut tyyppivika. Maahantuoja ei ole ongelmaa tunnustanut mutta ei luulisi oleva vag:lle liian kallista varustaa autot viimasuojalla.

    • Viima vie

      Moottorista tulee lämmintä lämppärin kautta enemmän sisälle kun viima ei vie kaikkea länpöä mennessään. Jo noin 10 - 15 asteen pakkasessa lämmityslaitteen lämmöntuotto ei juurikaan riittänyt lämmittämään, mutta kun käytti viimasuojaa niin lämpöä tuli lämmityslaitteesta hyvin vielä 25 asteen pakkasessa. Termostaatti on tarkastettu ja kunnossa.

    • Nopea lämpeneminen

      Huomaa että ketjun aloittaja ei omista autoa. Sati ymmärrä käytännön elämästä nokkapahvin hyötyä.

      Ainoa minkä tajusit on ihanne lämpö et vain kokemattomuuttasi tajua ettei sinne ihanne lämpöön pääse kuinn pitkän matkan ajamalla dieselillä joskus jopa 200km ja vieläkään ei ole saavutettu.

      Viimasuoja asennetaan sitten niin että syylärin läpi pääsee ilma kulkemaan kun puhaltimet lähtee toimintaan ja mootori jäähtyy eikä keitä. Kiinni syylärissä ei KOSKAAN estettä.

      • Anonyymi

        Joo se on tärkeää huomioida että suoraan jäähdyttimen eteen ei laiteta mitään pahvia vaan nimenomaan siihen keulan rakenteisiin jotta jää riittävä ilmaväli jäähdyttimen toimintaa varten.


    • asiantuntija.

      Maskisuoja pitää viiman loitolla

      Takavuosikymmeninä auton moottorin suojaaminen etusäleikön pahvisuojalla oli yleistä. Konsti on toimiva tänäkin päivänä, nyt tosin pahvi on korvattu solumuovilla ja eri automalleihin on räätälöity sopivia suojia. Maskisuoja rajoittaa viiman vaikutuksia ja tehostaa moottorin lämpiämistä

      • Anonyymi

        80-luvulle asti oli käytössä vielä ns. kiinteitä flektejä jotka pyöri koko ajan käynnistyksestä alkaen näissä pahvi oli suorastaan välttämätön. Sitten tuli lämpötilaohjattuna puhaltimia joko bimetallilla tai sähköisesti. Näissä se viimasuojan hyöty ei ole niin dramaattinen varsinkin jos on mahdollista pysäyttää auto välillä jolloin ilmavirtaa ei jäähdyttimen läpi kulje.


    • tälleisemenee.,.

      Joo, ei sitä viimasuojaa jäähdyttäjää varten laiteta, se estää pakkasilman pyörteilyä konehuoneessa. Tokihan siellä kylmä on suojankin kanssa, mutta auttaa jonkinverran. Ilman suojaa -20 pakkasella konehuoneessa tuulee -40 pakkasen voimalla, ja suojan kanssa ehkä -25 , riippuen moottoritilan pohjasuojista.

    • eheheh..

      Ei mee....noin;; ehkä jossain avaruus aluksessa toimii;;

    • sami223
    • Cdale

      Oletko koskaan ajanut pyörällä kylmällä ilmalla? naamasi on aivan jäässä. Entä mopolla visiiri auki? naamasi on aivan jäässä. Entä ilman stongan tuuliohjaimia? näpit ovat aivan jäässä. Entä takki vedettynä pläsin eteen, visiiri kiinni, stongan tuuliohjaimet asennettuina, ehkä mopedin tuulilasikin kiinnitettynä? eipä paljoa haittaa kylmyys enää, koska viima ei pääse puhaltamaan.

      • autolla kun on ikää

        mopopoika on yhden talvikauden myöhässä.


      • 2552

        Ihan niin kuin se ei pääse auton moottoriinkaan puhaltamaan kosa edessä on puskuri, jäähdytin, tuuletin, pakosarja ja paljon muuta. Sun esimerkkisi perusteella moottori olisi auton ulkopuolella eikä moottoritilassa kaikkien korinosian ja laitteiden takana kuten se oikeasti on.

        Kyllä edelleen on termostaatti hajall surimmassa osassa tapaksista missä tarvitaan viimasuojaa.


      • pääsi on rikki
        2552 kirjoitti:

        Ihan niin kuin se ei pääse auton moottoriinkaan puhaltamaan kosa edessä on puskuri, jäähdytin, tuuletin, pakosarja ja paljon muuta. Sun esimerkkisi perusteella moottori olisi auton ulkopuolella eikä moottoritilassa kaikkien korinosian ja laitteiden takana kuten se oikeasti on.

        Kyllä edelleen on termostaatti hajall surimmassa osassa tapaksista missä tarvitaan viimasuojaa.

        Termostaatti on ehkä kestävin ja varmatoimisin moottorinosa.


      • Anonyymi
        2552 kirjoitti:

        Ihan niin kuin se ei pääse auton moottoriinkaan puhaltamaan kosa edessä on puskuri, jäähdytin, tuuletin, pakosarja ja paljon muuta. Sun esimerkkisi perusteella moottori olisi auton ulkopuolella eikä moottoritilassa kaikkien korinosian ja laitteiden takana kuten se oikeasti on.

        Kyllä edelleen on termostaatti hajall surimmassa osassa tapaksista missä tarvitaan viimasuojaa.

        Ensinnäkin moottori lämpenee nopeammin ja pitää lämmön pidempään moottorissa kun on maskisuoja. Toisekseen maskisuoja suojaa syyläriä kiviltä ym kun talvella hiokoitetaan teitä ja pikkukivet lentää syyläriin. Eikä se termostaatit mihinkään hajoa jos on maskisuoja kun muutenhan niitä hajoilis kesähelteillä. Kun käyttää maskisuoja niin se säästää polttoainekuluissa ja moottorikaan ei kärsi kun lämpenee nopeammin.


    • Kyllävain

      Siksipä ne lämmöt tippuukin ku siinä moottorin edessä on se Jäähdytin, jossa neste jäähtyy ja viima jäähdyttää sen turhan viileäksi. Tietenkin termostaatin täytyy toimia oikein, jotta jäähdytinnesteen lämpötila ei tipu liian alas tai vastaavasti ei nouse turhan korkeaksi. Nykyautoissa hyötysuhde on niin korkealle vedetty, että moottori ei tuota hukkalämpöä juuri ollenkaan. Vielä 2000-luvun alun perustekniikaisissa autoissa lämpöä yleensä riittää hyttiinkin asti.

      • sitroen.

        Älä viitsi jauhaa paskaa ihmisten lihamyllyllä kun et asiasta tiedä yhtään mitään.

        Kyllä siitä auton kuluttamasta polttoaineesta hyvinkin kaksi kolmasosaa menee lämmöksi niinkuin aina ennenkin. Eri asia sitten on, viitsiikö joku autonvalmistaja erikseen ajatella Suomen talvea ja auton sisätilan lämmitystä tällä hukkalämmöllä. Melkoista omakotitaloa sillä lämmittäisi. Laske vaikka jos osaat.

        Toinen asia on se pahvi. Mitenpä luulet, kumpi on moottorille turvallisempaa, pahvittomasta jäähdyttimestä tuleva -20 asteinen jäähdytysvesi vai pahvin suojaamasta tuleva sanotaan vaikka 60 asteinen? Asteet ravistettu hihasta, ei mitattu. Moottorin kannesta termostaatin kohdalta mitattu lämpötila molemmissa tapauksissa suunnilleen sama.
        Suunnilleen sama siksi, koska termostaatti on tyypilline P -säädin eli suhteellisuussäädin eli proportiaalisäädin ja sen säätämä lämpötila riippuu termostaatin läpän asennosta. Jos on vaikeuksia ymmärtää, niin kannattaa tutustua säätötekniikan alkeisiin.
        Ja tuo jäähdyttimeltä tuleva -20 tai 60 asteinen vesi tulee yhdelle kohtaa tai yhdelle alueelle moottoriin. Lämpöjännitykset, voitelu ja kuluminen muodostavat pohtimisen arvoisen kokonaisuuden.

        On myös sellaisia jäähdytyskiertoja, joissa tämä on huomioitu paremmin, mutta perusajatuksena ja halvempien autojen keskuudessa asia toimii just näin.


      • 2356342

        "Siksipä ne lämmöt tippuukin ku siinä moottorin edessä on se Jäähdytin, jossa neste jäähtyy ja viima jäähdyttää sen turhan viileäksi."

        Etkö ymmärrä miksi autoissa on termostaatti? Se on siellä juuri sen takia että neste EI kierrä jäähdyttimen kautta kun moottori on kylmä. Jos termostaatti on ehjä, se sulkee/vähentää nestekierron jäähdyttimeen kun lämmöt tippuu alle käyntilämpötilan. Sen takia kaiken maailman viimasuojat jäähdyttimen edessä ovat turhia jos termostaatti on ehjä


      • röllin aloitus
        sitroen. kirjoitti:

        Älä viitsi jauhaa paskaa ihmisten lihamyllyllä kun et asiasta tiedä yhtään mitään.

        Kyllä siitä auton kuluttamasta polttoaineesta hyvinkin kaksi kolmasosaa menee lämmöksi niinkuin aina ennenkin. Eri asia sitten on, viitsiikö joku autonvalmistaja erikseen ajatella Suomen talvea ja auton sisätilan lämmitystä tällä hukkalämmöllä. Melkoista omakotitaloa sillä lämmittäisi. Laske vaikka jos osaat.

        Toinen asia on se pahvi. Mitenpä luulet, kumpi on moottorille turvallisempaa, pahvittomasta jäähdyttimestä tuleva -20 asteinen jäähdytysvesi vai pahvin suojaamasta tuleva sanotaan vaikka 60 asteinen? Asteet ravistettu hihasta, ei mitattu. Moottorin kannesta termostaatin kohdalta mitattu lämpötila molemmissa tapauksissa suunnilleen sama.
        Suunnilleen sama siksi, koska termostaatti on tyypilline P -säädin eli suhteellisuussäädin eli proportiaalisäädin ja sen säätämä lämpötila riippuu termostaatin läpän asennosta. Jos on vaikeuksia ymmärtää, niin kannattaa tutustua säätötekniikan alkeisiin.
        Ja tuo jäähdyttimeltä tuleva -20 tai 60 asteinen vesi tulee yhdelle kohtaa tai yhdelle alueelle moottoriin. Lämpöjännitykset, voitelu ja kuluminen muodostavat pohtimisen arvoisen kokonaisuuden.

        On myös sellaisia jäähdytyskiertoja, joissa tämä on huomioitu paremmin, mutta perusajatuksena ja halvempien autojen keskuudessa asia toimii just näin.

        ja termostaatti aukeaa kun lämmöt nousee riittävästi. Oikeassa lämpötilassa moottoi toimii parhaaiten ja riittävää lämpötilaa ei aina saavuteta ilman viimasuojaa jos ajelee lyhyitä matkoja kerrallaan.


      • usko vaan
        2356342 kirjoitti:

        "Siksipä ne lämmöt tippuukin ku siinä moottorin edessä on se Jäähdytin, jossa neste jäähtyy ja viima jäähdyttää sen turhan viileäksi."

        Etkö ymmärrä miksi autoissa on termostaatti? Se on siellä juuri sen takia että neste EI kierrä jäähdyttimen kautta kun moottori on kylmä. Jos termostaatti on ehjä, se sulkee/vähentää nestekierron jäähdyttimeen kun lämmöt tippuu alle käyntilämpötilan. Sen takia kaiken maailman viimasuojat jäähdyttimen edessä ovat turhia jos termostaatti on ehjä

        No kun se koko moottori on myös siellä viimassa, eikä kaikissa nykyisissä autoissa lämmöt nouse riittävän nopeasti, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
        Ei se jäähdyttimen kenno mikään seinä ole ja alakauttakin puskee holotonnaa konehuoneeseen.
        Ei kaikissa autoissa joissa viimasuoja on suositeltava ole aina termarit rikki.


      • a(2)
        2356342 kirjoitti:

        "Siksipä ne lämmöt tippuukin ku siinä moottorin edessä on se Jäähdytin, jossa neste jäähtyy ja viima jäähdyttää sen turhan viileäksi."

        Etkö ymmärrä miksi autoissa on termostaatti? Se on siellä juuri sen takia että neste EI kierrä jäähdyttimen kautta kun moottori on kylmä. Jos termostaatti on ehjä, se sulkee/vähentää nestekierron jäähdyttimeen kun lämmöt tippuu alle käyntilämpötilan. Sen takia kaiken maailman viimasuojat jäähdyttimen edessä ovat turhia jos termostaatti on ehjä

        Kun se ilmavirta joka kulkee sen jäähdyttimen läpi jäähdyttää sitä moottoria myös suoraan. Ja nykyään kun moottorit ovat taloudellisempia kuin ennen sitä hukkalämpöä on vähemmän. Ja moottorit ovat nykyään usein myös alumiinia, joka johtaa lämmön pois moottorista paremmin, siis siihen moottorin ulkopuolella virtaavaan kylmään ilmaan.

        Siis sen viimasuojan tehtävä ei ole vähentää kylmää ilmavirtaa jäähdyttimelle, vaan vähentää kylmää ilmavirtaa moottorille. Paras olisi, jos se viimasuoja tulisi moottorin, ja jäähdyttimen väliin, ja mielusti siitä vielä moottorin alle, mutta moottoritilassa ei usein ole sellaiselle tilaa.


      • näin on.
        a(2) kirjoitti:

        Kun se ilmavirta joka kulkee sen jäähdyttimen läpi jäähdyttää sitä moottoria myös suoraan. Ja nykyään kun moottorit ovat taloudellisempia kuin ennen sitä hukkalämpöä on vähemmän. Ja moottorit ovat nykyään usein myös alumiinia, joka johtaa lämmön pois moottorista paremmin, siis siihen moottorin ulkopuolella virtaavaan kylmään ilmaan.

        Siis sen viimasuojan tehtävä ei ole vähentää kylmää ilmavirtaa jäähdyttimelle, vaan vähentää kylmää ilmavirtaa moottorille. Paras olisi, jos se viimasuoja tulisi moottorin, ja jäähdyttimen väliin, ja mielusti siitä vielä moottorin alle, mutta moottoritilassa ei usein ole sellaiselle tilaa.

        Katsokaa joskus sinne autonne alle. Vähänkin uudemmissa on yleensä moottori suojattu muovipaneelilla alapuolelta. Edestä moottoritilaan ei yleensä ilmaa virtaa, kuin syylärin läpi.


      • Naamat_tukkoon
        röllin aloitus kirjoitti:

        ja termostaatti aukeaa kun lämmöt nousee riittävästi. Oikeassa lämpötilassa moottoi toimii parhaaiten ja riittävää lämpötilaa ei aina saavuteta ilman viimasuojaa jos ajelee lyhyitä matkoja kerrallaan.

        Termostatti ei ole mikään on/off laite, eli termostaatti on koko ajan hieman raollaan kovalla pakkasella, jarruttaen jäähdytysnesteen virtausta jolloin kone käy kuumempana toisestä päästä. Eli moottorin kylmemmän pään sylinterit kuluu ennen aikojaan ja kone kuluttaa jatkuvasti polttoainetta enemmän osan sylintereistä käydessä puolilämpimänä.
        Viimasuojaa ei muuten saa panna koskaan suoraan syyläriä vasten, jotta jäähdytys voi tarpeen tullen toimia ( esim. ruuhka-ajossa).
        Syyläriin kiinni pantu pahvi rasittaa myös tuulettimen laakereita ja siipiä, jos osa flektin alueesta saa paremmin ilmaa. Tuulettimen siipi voi jopa katketa pidemmän päälle.
        Rätti pitää panna aina auton keulalle.


      • Anonyymi
        usko vaan kirjoitti:

        No kun se koko moottori on myös siellä viimassa, eikä kaikissa nykyisissä autoissa lämmöt nouse riittävän nopeasti, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
        Ei se jäähdyttimen kenno mikään seinä ole ja alakauttakin puskee holotonnaa konehuoneeseen.
        Ei kaikissa autoissa joissa viimasuoja on suositeltava ole aina termarit rikki.

        Asiaa.Suomalaiset eiusko nåitä juttuja kun ovat maailman onnellisinta kansaa.T-ARI TORNIOSTA


      • Anonyymi
        2356342 kirjoitti:

        "Siksipä ne lämmöt tippuukin ku siinä moottorin edessä on se Jäähdytin, jossa neste jäähtyy ja viima jäähdyttää sen turhan viileäksi."

        Etkö ymmärrä miksi autoissa on termostaatti? Se on siellä juuri sen takia että neste EI kierrä jäähdyttimen kautta kun moottori on kylmä. Jos termostaatti on ehjä, se sulkee/vähentää nestekierron jäähdyttimeen kun lämmöt tippuu alle käyntilämpötilan. Sen takia kaiken maailman viimasuojat jäähdyttimen edessä ovat turhia jos termostaatti on ehjä

        Kyllä elävässä elämässä ehjät termostaatit ja kaikki muutkin ovat talvella kovassa viimassa koko moottori saa sitä kylmää kun jäähdyttimeen ei mene mitään lämmintä kaikki liikenevä lämmin vesi käy kabiinissa lämmittämässä ja jos termostaatti pikkaisen aukeaakin ei juurikaan kauaa , kaikki välijäähdyttimet ja muut jäähyt saavat osansa jäätävästä ilmasta eli ei haittaa mieluummin hyötyä, eli ei turhia mitenkään moni muu asia on turha kuten nastarenkaat ja takasumuvalo todella todella harvoin tarviii....


    • Syylärin takana

      "Edestä moottoritilaan ei yleensä ilmaa virtaa, kuin syylärin läpi. " Ja mitäs on sen syylärin takana? Minulla ainakin moottori ja paljasta kuumaa moottorin lohkoa viimassa.

    • Naamat_umpeen

      Viimasuojaa käytetään siksi, että auto lämpiää nopeammin ja polttoainetta kuluu vähemmän. Webasto hörppii kovalla pakkasella ajossa n. 0,4 l/100 km, kun taas pahvin kanssa auto pysyy -25 asteen pakkasella lämpimänä ilman Webastoa. Pahvi voi säästää myös turbon rikkoontumiselta, kun välijäähdyttimestä ei irtoa jäänpaloja turbon siipiin. Moottori lämpiää nopeammin ja tasaisemmin ja kuluu siis vähemmän. Maskinsuoja pienentää myös ilmanvastusta ja laskee näin polttoaineen kulutusta. Maskinsuoja auttaa myös akkua latautumaan ajossa paremmin, kun moottoritilan lämmöt ja samalla akun lämpötila nousee (mikäli akku on konehuoneessa). Myös päästöt vähenevät kaikista em. syistä. Lämmin konetila estää myös parafiinin hyytymistä pa-suodattimeen diesel autoissa.
      Maskin suojia saa nykyään myös tyylikkäinä kovamuovisina: http://www.slamit.net/category/1834/maskinsuojat

      • VitunAmatööri

        Pikku nyassina:
        "turbon rikkoontumiselta, kun välijäähdyttimestä ei irtoa jäänpaloja turbon siipiin"

        Yleensä turbo työntää ilman välijäähdyttimen läpi imusarjaan ja välijäähdyttimen tehtävänä on pudotta turbiinin nostamaa ilman lämpötilaa. Pakkasella ilmassa on vain hyvin vähän kosteutta ja välijäähdyttimen pitäisi pystyä jäähdyttämään ilma kylmemmäksi kuin ulkoilma jotta ilmassa oleva kosteus kondensoituisi välijäädyttimen sisään. Jäähdyttyään siis ulkolämpötilan mukaisella ilmalla. Eli missä autossa nämä tapahtumat ovat mahdollisia? Ilma välijäähdyttimessä jäähtyy ulkoilmaa selvästi kylmemmäksi ja kosteudesta kondensoitunut jää ajautuu vielä melkoiseen vastatuuleen ahtimeen asti?


      • vähän-järkee
        VitunAmatööri kirjoitti:

        Pikku nyassina:
        "turbon rikkoontumiselta, kun välijäähdyttimestä ei irtoa jäänpaloja turbon siipiin"

        Yleensä turbo työntää ilman välijäähdyttimen läpi imusarjaan ja välijäähdyttimen tehtävänä on pudotta turbiinin nostamaa ilman lämpötilaa. Pakkasella ilmassa on vain hyvin vähän kosteutta ja välijäähdyttimen pitäisi pystyä jäähdyttämään ilma kylmemmäksi kuin ulkoilma jotta ilmassa oleva kosteus kondensoituisi välijäädyttimen sisään. Jäähdyttyään siis ulkolämpötilan mukaisella ilmalla. Eli missä autossa nämä tapahtumat ovat mahdollisia? Ilma välijäähdyttimessä jäähtyy ulkoilmaa selvästi kylmemmäksi ja kosteudesta kondensoitunut jää ajautuu vielä melkoiseen vastatuuleen ahtimeen asti?

        "Pakkasella ilmassa on vain hyvin vähän kosteutta"

        lumipyryssä ja toisen perässä ajaessa on paljon kosteutta, vaikka olis 25 astetta pakkasta.

        harva nykyään heti stoppaa, mutta moni kärsii melkoisesti ja turboja vaihdetaan joillekin jo ennen 100tkm, yleisestihän se on 300tkm ajon kestävä.


      • Anonyymi
        VitunAmatööri kirjoitti:

        Pikku nyassina:
        "turbon rikkoontumiselta, kun välijäähdyttimestä ei irtoa jäänpaloja turbon siipiin"

        Yleensä turbo työntää ilman välijäähdyttimen läpi imusarjaan ja välijäähdyttimen tehtävänä on pudotta turbiinin nostamaa ilman lämpötilaa. Pakkasella ilmassa on vain hyvin vähän kosteutta ja välijäähdyttimen pitäisi pystyä jäähdyttämään ilma kylmemmäksi kuin ulkoilma jotta ilmassa oleva kosteus kondensoituisi välijäädyttimen sisään. Jäähdyttyään siis ulkolämpötilan mukaisella ilmalla. Eli missä autossa nämä tapahtumat ovat mahdollisia? Ilma välijäähdyttimessä jäähtyy ulkoilmaa selvästi kylmemmäksi ja kosteudesta kondensoitunut jää ajautuu vielä melkoiseen vastatuuleen ahtimeen asti?

        > Pakkasella ilmassa on vain hyvin vähän kosteutta ja välijäähdyttimen pitäisi pystyä jäähdyttämään ilma kylmemmäksi kuin ulkoilma jotta ilmassa oleva kosteus kondensoituisi välijäädyttimen sisään.

        Mihinkä moottorin huohotusilma johdetaan? Jos sekin menee välijäähyn läpi, niin siinnähän se ylimääräisen kosteuden lähde.

        Joissain autoissa välijäähy on nestejäähdytteinen, Sen kanssa onnistuu periaatteessa, että neste vedetään pakkaskelissä todella kylmäksi ja sitten karautetaan lämpimään ja kosteaan pysäköintihalliin. Tällöin ilma todellakin jäähtyy välijäähyssä "ulkoilmaa" eli auton ympäristöä kylmemmäksi.


      • Anonyymi
        VitunAmatööri kirjoitti:

        Pikku nyassina:
        "turbon rikkoontumiselta, kun välijäähdyttimestä ei irtoa jäänpaloja turbon siipiin"

        Yleensä turbo työntää ilman välijäähdyttimen läpi imusarjaan ja välijäähdyttimen tehtävänä on pudotta turbiinin nostamaa ilman lämpötilaa. Pakkasella ilmassa on vain hyvin vähän kosteutta ja välijäähdyttimen pitäisi pystyä jäähdyttämään ilma kylmemmäksi kuin ulkoilma jotta ilmassa oleva kosteus kondensoituisi välijäädyttimen sisään. Jäähdyttyään siis ulkolämpötilan mukaisella ilmalla. Eli missä autossa nämä tapahtumat ovat mahdollisia? Ilma välijäähdyttimessä jäähtyy ulkoilmaa selvästi kylmemmäksi ja kosteudesta kondensoitunut jää ajautuu vielä melkoiseen vastatuuleen ahtimeen asti?

        Ihan kaikissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Pakkasella ilmassa on vain hyvin vähän kosteutta ja välijäähdyttimen pitäisi pystyä jäähdyttämään ilma kylmemmäksi kuin ulkoilma jotta ilmassa oleva kosteus kondensoituisi välijäädyttimen sisään.

        Mihinkä moottorin huohotusilma johdetaan? Jos sekin menee välijäähyn läpi, niin siinnähän se ylimääräisen kosteuden lähde.

        Joissain autoissa välijäähy on nestejäähdytteinen, Sen kanssa onnistuu periaatteessa, että neste vedetään pakkaskelissä todella kylmäksi ja sitten karautetaan lämpimään ja kosteaan pysäköintihalliin. Tällöin ilma todellakin jäähtyy välijäähyssä "ulkoilmaa" eli auton ympäristöä kylmemmäksi.

        " moottorin huohotusilma" tarkoittanet kampikammion tuuletusta . Menee suoraan imusarjaan . Missä Suomessa myytävässä henkilöautossa on nestejäähdytteinen välijäähdytin ?


    • juippi1970

      Ihme kotteroita nuo VAG autot kun tarvitsee noita "pahveja".

      • Mietippä

        Ei se ole turhaa mun D4D-Avensiksessanikaan. Ihan kiva talvipakkasilla.


      • VAGjääkaapit

        VAG rakkineissa näytti olevan eniten tänä talvena, ei pärjää enää ranskikset tässä kisassa.


      • Anonyymi
        VAGjääkaapit kirjoitti:

        VAG rakkineissa näytti olevan eniten tänä talvena, ei pärjää enää ranskikset tässä kisassa.

        Daciassa on vakiovarusteena aaltopahvi keulassa ainakin näin näyttäisi olevan tuolla liikenteessä


    • Hyvin

      Golfissa (II) ainakin toimii.

    • jatoimiikin

      Minulla on kakkosautona vanhahko diesel. Autolla pitää ajaa ainakin 10 km ennenkuin se lämpenee normaaliin. Ja tulee päästöjä. Kun on viimasuoja niin tiisseli lämpiää puolet nopeammin ja päästöt puolittuu.

      • todellaPätevääTietoa

        Melko pätevää tietoa päästöjen määrästä ja sen suhteesta moottorin lämpiämiseen.


    • fiksujen-laite

      viimasuojat, todella umpinaiset saavat moottori- ja vaihteistoöljyn kohoamisen ja melkoisen säästön.

      omalal autolalni 15-20 asteen pakkasella ilman viimasuojaa maantieajossa n 80 kulutus aina yli 7,5 ja viimasuojalla aina alle 6,5. Samoin viimasuojalal en tarvitse lainkaan webastoa.

      mutta sen pitää olla tiivis ja huomaa myös, lumihankeen kiinnijäädessä moottori voi jopa kiehahtaa. normaaliajossa ei nokka täysin ummessa lämpö kierrä lainkaan jäähdyttjässä -5 asteessakaan.

      • fiksujen-laite

        niin mulla 1,6 besa joku 4,6-4,7 pitkä farkku.


    • jo2talvee-kokenut

      Tuolla kodan maskinsuojus on mielestäni susi, http://www.slamit.net/product/17142/octavia-iii-maskinsuojus-2013-

      päästää ilmaa yläosasta, sen alsreunasta.
      alamaski pitäisi olla kitkas ja reunasta raunaan, kokemuksesta voin sanoa että tutka toimii aivan hyvin. Toki joskus on lumihuuri , muta se on koko keulassa, myäs rekkarin päällä 10-20 mm, ei kai se tutka pysyisi ilman suojaa lumettomana. Mutta lähes aina tutka toimii, kun alapeitto on kirkas pvc

    • kylmääkyytiä

      Eipä näitä viimasuojia juuri muissa autoissa näe kuin vageissa. Olen ihan tarkoituksella seurannut talvisin ja kyllä ne on volkkareita ja skodia missä on keula pahvitettu. Kyllä kai se jotain kertoo auton suunnittelun onnistumisesta. Omassa Diesel autossani ei keulaan tarvitse talvella laittaa mitään. Lämpöä riittää hyvin ihan muutenkin.

      • mutsistaifaijas

        Diesel merkkinen auto? varmaan hieno


    • yrfftdhjgh

      On ilmeisesti hyviä . ihka uudessa bemarissakin on sellaiset termostaattiohjatut paneelit syylärin edessä. ainakin 520d.ssä.

    • KatoVittuEki

      Esim: Fiat Ducato 2.3, On meinaan Fiatti tehty Saharan päivälämpötiloihin, jäähdytysjärjestemä on ylimitoitettu ! Ja sitten: Siinä ehjässäkin termostaatissa on ohivirtausreikä joka lämmittää syylärin pikkuhiljaa jos jaksaa..... pakkasilla ei jaksa, syyläri pysyy viileänä !!! Itse moottorikin altistuu ajoviimalle, samoin ajoviima menee "matkustajatilaan" niistä kaikista pikku reijistä (kaapelit, vaijerit letkut ym...) Tuliko tämä nyt selväksi ??
      Keula tukkoon ulkoa..... ajoviima estetään mutta jäähdytyspropellin ilmansaanti säilytetään ja näin ollen ylikuumenemista ei tapahdu, mikäli propellin start/stop lämpörele on kunnossa.
      Sen sijaan jos "pahvi tai makuualusta" laitetaan syyläriä vasten ilma ei kierrä vaikka flekti pyörii....
      ilmastointi syylärista tulee freonit pihalle ylikuumenemisen takia..... tuliko tämä nyt selväksi `?
      Mukavan lämmintä on ajohytässä, lämpömittari pysyy normaalissa kevyessäkin ajossa, eikä kannata kinata ;))) Turpakiinni Ämmä !!

      • Anonyymi

        Mikä auto sulla on, jos siinä on avoimia reikiä moottoritilan ja matkustamon välillä ?


    • Aattelinpahanvaan

      Miksi sinä laitat pakkasella pipon päähän ? Eihän sielläkään näemä ole kovin paljon muuta kun kylmää nestettä.

    • Anonyymi

      Olipa tyhmä kirjoitus.

    • Anonyymi

      Keula kun peitetty niin pysyy paremmin kuumana kun ajetaan pienellä kuormalla. Säästyy bensaa, ilmasuuttimista tulee kuumempaa ilmaa. Näillä ilmoilla jos syyläriin tulee ilmavirta niin neste jäähtyy liian nopeasti. Bensa autoissa on peitetty täällä

    • Anonyymi

      Silloin ennen vanhaan siis 1970 luvun autoissa oli rullakaihdin jäähdyttimen edessä.
      Ehdottoman hyvä asia ainakin dieselissä kun hukkalämpöä ei heru. eriasia onkin joku kaksilitrainen turboton auto jossa bensakulutuskin on kymmenenkin litraa on kokemuksia hyundaista , avensiksesta ja subarusta kyllä paloi bensaa......

      • Anonyymi

        Automaattisia kaihtimia (mallia kääntyvät säleet) on nykyautoissakin, ainakin Bemarilla.

        Kaihtimen puuttuessa rätti keulalla voi olla hyvinkin tarpeellinen. Bensakoneidenkin kulutusta on ruuvattu pienemmäksi eikä "lämpöä syntyy ylenpalttisesti" ole enää niidenkään kanssa itsestäänselvyys. Vähintäänkin nopeuttaa lämpenemistä ja pienentää sitä kautta vähän kulutustakin.

        Sitten on vielä yksi juttu. Joillain malleilla on hassu tapa vetää joskus huohotusta jäihin. Jep, sehän on jo vanha ongelma, joka on ratkaistu huohotusputken eristyksellä ja/tai lämmitysvastuksella. Paitsi ettei ole. Kas kun turbokoneissa huohotus on monimutkaisempi, koska imusarjassa on välillä alipainetta ja välillä ylipainetta. Järjestelmään kuuluu myös pönttö, jossa on ilman virtausta säätelevät takaiskuventtiilit. Pienikin venttiilien jumittelu voi aiheuttaa häikkää ilmamassamittaukseen -> hups, vikatilaa pukkaa. Rätti keulalla nostaa konehuoneen lämpötilaa ja vähentää moisten efektien riskiä.


      • Anonyymi

        Tuosta on kehitetty parempiakin versioita. Minun Bemarissani on maskin takana automaattisesti toimiva säleikkö, joka estää kylmän ilman pääsyn konetilaan kylmän jäähdyttäjän läpi. Se aukeaa kun moottori an tarpeeksi lämmin.


      • Anonyymi

        Muistaakseni mossessa ja volgassa ne kaihtimet oli muotoiltu niin ettei niitä saanut täysin kokonaan suljettua mikä olikin ihan järkevää muutenhan se keittäisi


    • Kysymys ei ole matkustamon lämmöstä, vaan siitä, että auton moottorin tulisi mahdollisimman nopeasti saavuttaa käyntilämpönsä.
      Tämä aamuna mittari näytti -16 astetta.
      Lämmitin autoa ennen lähtöä Webastolla n. 20 minuuttia. Auton keula on peitetty suojalla ja lähdin Helsingistä ajamaan kolmostietä kohti Riihimäkeä.
      Aluksi kaupunkiajossa lämpö ei edes noussut tapista.
      Rajoituksen ollessa 80 km/t lämpö pysytteli edelleen itsepäisesti lukemissa 60-75 astetta. Vasta Kolmostien ja Kehä III:n risteyksen jälkeen saa pohjoiseen päin ajaa 100 km/t. Silloin olin ajanut n. 20 km.
      Laitoin vakkarin lukemaan 110!
      Vasta kun olin lähdöstä ajanut 35 km - siis n. 15 km lisää sitä "sataakymppiä", veden lämpötila nousi n. 88 asteeseen, mikäli mittarilukemat ovat oikeita. Sen jälkeen käyntilämpö pysyy, eikä putoa.
      Jos dieselmoottori lämpiää näinkin hitaasti ja koko päivän näillä pakkasilla ajelee vain kaupunkiajoa, voi helposti käydä niin, ettei moottori siis koko päivänä saavuta käyntilämpöään. Tätä ei voi pitää hyvänä asiana.
      Autossani on A9-automaatti ja hyvä vääntö, joten moottori käy vain 1300 - 1400 rpm mainituilla nopeuksilla. Polttoaineen kulutus muodostuu suuremmaksi, eikä moottorikaan pitäne siitä.
      Ymmärrän, että moottori olisi lämmennyt vielä hitaammin, mikäli keula olisi ollut vapaa?
      Oletan edelleen, että 92-asteen termostaatti saattaisi auttaisi asiaa, mutta edellyttäisi osien jatkuvaa vaihtamista vuodenajan mukaan, joten peittäminen
      on yksinkertaisempaa.
      Auton moottorin voi toki itse ajaa lämpimäksirajoittamalla automaatin vaihtamista käyttämällä vaikka 2000 rpm-lukemia, mutta harva autoilija suhtautuu autoonsa ja sen ominaisuuksiin näin teknisesti.
      Mitä me dieselautoilijat opimme tästä?
      Peittoa keulalle vaan!

      • Anonyymi

        tiedä häntä mutta minun honda monkey kyllä lämpenee hyvin ainakin juhannuksena terv,aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tiedä häntä mutta minun honda monkey kyllä lämpenee hyvin ainakin juhannuksena terv,aloittaja

        Sä olet ihana poika.


      • Anonyymi

        Se on kovin autokohtaista, mutta usein se on juurikin noin. Keula tukoon on hyvä konsti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kovin autokohtaista, mutta usein se on juurikin noin. Keula tukoon on hyvä konsti.

        Edellisessä autossa audi avant oli joku viimasuojan näköinen ilmeisesti jo tehtaalla asennettu (muovilämiskät) mutta mutta skoda octaviassa ei taas ollut mitään suora näköyhteys etupään ritilöistä jäähdyttimeen


      • Anonyymi

        Joooopppss bensa-autossa tuon hyöty voi olla heikompi mutta hyödyttää siinäkin ainakin siten että pitää moottoritilan kauemmin lämpimänä mikä voi lyhyissä ajoissa olla merkittävä polttoaineensäästö


    • Anonyymi

      Itsellä on kahdessa autossa ollut lämpeämisongelmia pakkasilla, molemissa ongelma poistui kun vaihtoi termostaatin ehjään.

      Termostaatti hyvä vaihtaa esim vesipumpun/jakohihnan vaihdon yhteydessä, mutta kannattaa ehdottomasti käyttää alkuperäisiä varaosia. Niitäkin nähty että tarviketermari jumittunut kiinni.

      • Anonyymi

        Viimasuojista on hyötyä silloin, kun haluaa autonsa moottorin käyvän normaalilämpöisesti kovilla pakkasilla, ja näin ollen myös lämmitysjärjestelmä pystyy lykkäämään sisälle lämmintä normaalisti. hyötyä siitä on myös silloin, kun kivet, ja nastat eivät lennä edellä ajavasta autosta aivan suoraan jäähdyttimeen, ja näin ollen mahdollisesti riko sitä. Loskakeleilläkin niistä on hyötyä, sillä likainen loska ei lennä jäähdyttimeen, ja likaa sitä, jolloin jäähdytysteho saattaa laskea, ja sen huomaa sitten varsinkin kesäkuumalla, kun jäähdytin ei enää pysty jäähdyttämään moottoria normaalilla tavalla, vaan moottori pyrkii ylikuumenemaan, ja aiheuttamaan taas korvaamatonta vauriota. Esim. Kannen tiivisteen palamisen muodossa. Joten aika halpa tapa estää moottorivaurion syntyminen, kun ostaessakaan nuo viimasuojat ei maksa kuin muutaman kympin. Voi ne toki itsekin tehdä, jos on käsistään kätevä.


      • Anonyymi

        Voi se alkuperäistermarikin jumittua, kokemusta on. Termostaatti ei liity mitenkään vesipumpun/jakohihnan vaihtotarpeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi se alkuperäistermarikin jumittua, kokemusta on. Termostaatti ei liity mitenkään vesipumpun/jakohihnan vaihtotarpeeseen.

        Huomaan, että useimmat tällä palstalla kirjoittelevat eivät ole ajaneet diesel-ja bensakäyttöisillä autoilla vuodesta 1966 alkaen, kuten jotkut. Vuosimallit joilla minä olen ajanut ja ajan, ovat olleet 1957-2019, ajomatka noin 1400 000 km, yksityis- ja työajoa. Olen korjannut autoja ammatiksenikin kymmenkunta vuotta. Fysiikan lakeja olen oppinut käytännön kautta. Kun moottoritilaan ei päästä pakkasilmaa, niin moottori lämpenee nopeammin käyntilämpöiseksi. Nykydiiselit eivät lämpene tarpeeksi parinkymmenen asteen pakkasessa jos jäähdytysvettä jäähdytetään jäähdyttämällä sitä puhaltamalla matkustamoon lämintä ilmaa. Jos maskin eteen laitetaan tuulisuoja, niin moottori lämpenee ja pysyy paremmin lämpimänä, ja se on moottorille, polttoaineenkulutukselle, kuskille ja matkustajille mukavampaa. Uskotteko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaan, että useimmat tällä palstalla kirjoittelevat eivät ole ajaneet diesel-ja bensakäyttöisillä autoilla vuodesta 1966 alkaen, kuten jotkut. Vuosimallit joilla minä olen ajanut ja ajan, ovat olleet 1957-2019, ajomatka noin 1400 000 km, yksityis- ja työajoa. Olen korjannut autoja ammatiksenikin kymmenkunta vuotta. Fysiikan lakeja olen oppinut käytännön kautta. Kun moottoritilaan ei päästä pakkasilmaa, niin moottori lämpenee nopeammin käyntilämpöiseksi. Nykydiiselit eivät lämpene tarpeeksi parinkymmenen asteen pakkasessa jos jäähdytysvettä jäähdytetään jäähdyttämällä sitä puhaltamalla matkustamoon lämintä ilmaa. Jos maskin eteen laitetaan tuulisuoja, niin moottori lämpenee ja pysyy paremmin lämpimänä, ja se on moottorille, polttoaineenkulutukselle, kuskille ja matkustajille mukavampaa. Uskotteko?

        totta puhut. koko nokkaa ei pidä sulkea koska välillä on lämmintä talvella ja kone tarvii jäähdytystä.mutta toimii kovilla pakkasilla hyvin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        totta puhut. koko nokkaa ei pidä sulkea koska välillä on lämmintä talvella ja kone tarvii jäähdytystä.mutta toimii kovilla pakkasilla hyvin!

        Pitää varmistua että on ilmatila mistä pääsee tarvittaessa ilmaa jäähdytyskennon läpi muuten voi olla keulasta tukittuna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää varmistua että on ilmatila mistä pääsee tarvittaessa ilmaa jäähdytyskennon läpi muuten voi olla keulasta tukittuna

        Esimerkiksi se mossen kaihdin ei muistaakseni kääntynyt täysin umpeen eikä olisi saanutkaan koska siinä ei ollut enää muuta ilmatilaa välissä


    • Anonyymi

      Viimasuoja on yhtä tyhjän kanssa, kuten pipo pakkasella päässä. Tarvitsee vain juosta riittävästi, niin pää lämpiää sopivaksi. Kun autolla on moottoritienopeus täydellä auton kantavuudella ja mielellään suksiboksi katolla, niin lämpöä on riittävästi.

    • Anonyymi

      Itse käytän viimasuojaa kovilla pakkasilla. Jos pakkaset nousee yli 20 asteeseen, laitan viimasuojan nokalle. Auto lämpiaa nopeasti ja pysyy lämpimänä. Viimasuoja myös suojelee muita moottorin osia hyytävältä viimalta.
      Porissa motormarket myy merkkikohtaisia viimasuojia. On myös nettikauppa.
      Jokainen autoilija tekee, mitä tekee. Osa käyttää suojaa, osa ei.

    • Anonyymi

      Joissain uusissa autoissa tulee viimasuoja mukana ja sitä on tarkoitus pitää keulassa kun kelit on 0 ja kylmempää, ainakin ranskalaisissa.

    • Anonyymi

      Ainakin Citroën c3:n oven pielessä on tarra, viimasuojaa käytettävä talvirengas kautena.

      Kun on kolmipyttyinen ihmemoottori, pieni kulutus, pieni hukkalämmön tuotto, niin hyvä on keula suojata.

      Tässä mallissa se propelli onkin syylärin etupuolella eikä takapuolella kuten normaalisti.

      Kun propelli on jäähdyttimen edessä niin siihen voipi tulla lunta ja jäätä. Jos propelli lähtisi pyörimään jäisenä niin lopputuloksen voi arvata.

      Kylä suosittelen sitä viima maskia ihan lämpimästi🥶

      • Anonyymi

        Minulla on 2017 ostettu C4, ja siinä tuli uutena ostaessani viimasuoja mukana, ja on myös tuo tarra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on 2017 ostettu C4, ja siinä tuli uutena ostaessani viimasuoja mukana, ja on myös tuo tarra.

        Minullakin on tullut aiemmissa sitikoissa helposti kiinnitettävä muovinen maskisuojus auton mukana. Nykyisessä C5 Aircrossissa ei tullut mutta siellä näkyykin olevan automaattikaihdin jäähdyttimen edessä, vaikka ei siitä missään kerrota. Mutta näihin ei siis kannata suotta viritellä keulalle suojusta, vaikka mallikohtaista maskisuojaa näköjään näihinkin kaupitellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin on tullut aiemmissa sitikoissa helposti kiinnitettävä muovinen maskisuojus auton mukana. Nykyisessä C5 Aircrossissa ei tullut mutta siellä näkyykin olevan automaattikaihdin jäähdyttimen edessä, vaikka ei siitä missään kerrota. Mutta näihin ei siis kannata suotta viritellä keulalle suojusta, vaikka mallikohtaista maskisuojaa näköjään näihinkin kaupitellaan.

        Uudessa C5x:ssa saa viimasuojat uuden auton yhteydessä. Fiksut ja nätit joita ei ulkopuolinen huomaa.


    • Anonyymi

      Viimasuojan edut
      Moottori lämpenee nopeammin ja polttoainetta kuluu vähemmän
      Auto lämpenee sisältäkin nopeammin
      Auton moottoritila pysyy lämpimänä pidempään ja mahdollistaa akunkin paremman latauksen. ( käyn pilkillä ja moottori on lämmin 4-5 h jälkeenkin ja akku on samalla lämmennyt , niin että ottaa latausta vastaan paremmin)

      Ensin tein itse viimasuojan vain etusäleikön eteen ja sitten tilasin setin jossa myös alaritilä sai oman suojansa. Laitan paikalleen kun pakkaset alkavat ja otan keväällä pois jos on pidempi matka tulossa. Myös lämpö pysyy konehuoneessa kun lämmitän sähköllä......Halpa ja hemmetin hyvä......

      • Anonyymi

        Autoni edellinen omistaja oli hankkinut viimasuojat, mutta en ole laittanut niitä tänä talvena. Silti ajon jälkeen jäähdyttimen tuuletin käynnistyy hetkeksi auton pysäyttämisen jälkeen koska moottoritilaa pitää jäähdyttää. Akku ei ole moottoritilassa, joten se ei lämpene vaikka viimasuoja olisi paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoni edellinen omistaja oli hankkinut viimasuojat, mutta en ole laittanut niitä tänä talvena. Silti ajon jälkeen jäähdyttimen tuuletin käynnistyy hetkeksi auton pysäyttämisen jälkeen koska moottoritilaa pitää jäähdyttää. Akku ei ole moottoritilassa, joten se ei lämpene vaikka viimasuoja olisi paikallaan.

        Tyhmähän sinä olet.


      • Anonyymi

        Hauska satu? Ei se moottori pysy lämpimänä pakkasilla kovinkaan kauaa, ei se ole mitenkään eristetty, vaikka olisi pahvi keulalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmähän sinä olet.

        Miksi? Konehan kävisi liiankin kuumana kun nyt jo pitää jäähdyttää puhaltimella moottoritilaa. Jos olisi viimasuojat niin tuuletin ei saisi ilmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Konehan kävisi liiankin kuumana kun nyt jo pitää jäähdyttää puhaltimella moottoritilaa. Jos olisi viimasuojat niin tuuletin ei saisi ilmaa.

        Ei se konehuone mikään umpinainen ja eristetty tila ole.


    • Anonyymi

      Wikös syuläein läpi pääse biima moottoriin.
      Vaikka termari kiinni viima käy moottoriin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1575
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1222
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe