Mitä ihmettä tehdä välivuotena?

Tyttö

Niin, en päässyt opiskelemaan minnekään. Olen siis ylioppilas. Ei tässä kai sitten muuta voi kuin viettää jonkinlaista välivuotta. Mieten vaan, että mitä ihmettä sitä tekisi. Ei jaksaisi vaan laiskotella koko vuotta.
Töitäkin on niin vaikea saada..
Mitä te muut välivuoden viettäjät teette?

14

5906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaisa

Mene paikkakuntasi työvoimatoimistoon. Sieltä löytyy työharjoittelupaikkoja. Kannattaa valita sellainen paikka, jolle haluaisit töihin joskus tulevaisuudessa. Itse olin puoli vuotta työharjoittelussa työmarkkinatuella päiväkodissa, ja se oli elämäni ihanin puolivuotinen!

• ...

No..riippuu tietysti, mistä olet yleensäkin kiinnostunut (alasta..)?!Itse vietin välivuoteni kouluavustajana,lukien kasvatustieteen appron sekä tehden joitain siivoushommia siinä ohella..yms. Vuosi vierähti todella nopeasti, kun sitten keväällä oli jo aloitettava valmistautuminen pääsykokeisiin..!Välivuosi kannatti,ei ollenkaan niin turha!!Hyötyä oli, sillä sain kolme opiskelupaikkaa, joista valitsin luokanopettajan koulutuksen.Tsemppiä!Kyllä sä jotain keksit!=)

• n20

Itse vietin välivuoteni euroopan toisella laidalla au pairina, hommasta en tykännyt yhtään mutta muuten kokemuksena aivan mahtava! Eli ulkomaille vaan jos suinkin on mahdollisuus! :)

• mooses

Suotta sä vielä luovutat, yliopistoihin sä et enää pääse, mutta toi opisto/ammattikorkea on vielä varmasti saavutettavissa. Noihin ei ikinä ilmesty kaikki hakeneet paikalle, joten odota kun koulut alkaa ja soita noihin mistä olet kiinnostunut ja kysyt mahtasko siellä olla vielä tilaa.

• werne

Minä pidin lukion jälkeen kaksi välivuotta ennen yliopist-opintojen aloittamista. Nuo vuoden tein töitä ja opiskelin avoimessa yliopistossa. Välivuodet eivät harmita minua yhtään, ne olivat vallan mukavaa aikaa elämässäni. Ja opiskella ehtii kyllä vähän myöhemminkin.

Välivuotena voi esimerkiksi tehdä töitä, opiskella avoimessa tai jossain kansanopistossa, lähteä ulkomaille vapaaehtoistyöhön tai au pairiksi.. vaihtoehtoja on kyllä.

• Tyttö

Au pairiksi lähtöä olen itsekin miettinyt, mutta en tiedä uskallanko loppujen lopuksi lähteä yksin jonnekin kauas. Oon vähän pelkuri. :)

Onko näin, että ammattikorkeaan voisi vielä päästä? Pitää kyllä soitella niihin paikkoihin. Aloittaisin nimittäin opiskelut ihan mielelläni jo tänä syksynä.

Noita opistoja oon itsekin selaillut, mutta niissä ei oikein voi opiskella mitään mikä mua kiinnostaisi. Itse asiassa ongelma onkin siinä, että en oikein tiedä mikä olisi se mun ala. Tai ehkä noissa opistoissa voisikin olla jotain, mutta miten mä löydän kaikki alat mitä Suomen kaikissa opistoissa voi opiskella?

Mistä paikoista olisi suht helppo saada töitä?
        Tuo työharjoittelujuttu kuulostaa aika kiintoisalta. Jospa itsekin pääsis vaikka päiväkotiin, se olis mukavaa. Pitää vierailla työkkärissä!

Pidetään vielä keskustelua yllä ja kertokaa kaikki välivuotta viettäneet tai ne, joilla se on edessä, että mitä teitte/aiotte tehdä!
        Kiitos vielä tuhannesti vastauksistanne, olen aika hukassa! :)

• Jane
        Tyttö kirjoitti:

Au pairiksi lähtöä olen itsekin miettinyt, mutta en tiedä uskallanko loppujen lopuksi lähteä yksin jonnekin kauas. Oon vähän pelkuri. :)

Onko näin, että ammattikorkeaan voisi vielä päästä? Pitää kyllä soitella niihin paikkoihin. Aloittaisin nimittäin opiskelut ihan mielelläni jo tänä syksynä.

Noita opistoja oon itsekin selaillut, mutta niissä ei oikein voi opiskella mitään mikä mua kiinnostaisi. Itse asiassa ongelma onkin siinä, että en oikein tiedä mikä olisi se mun ala. Tai ehkä noissa opistoissa voisikin olla jotain, mutta miten mä löydän kaikki alat mitä Suomen kaikissa opistoissa voi opiskella?

Tuo työharjoittelujuttu kuulostaa aika kiintoisalta. Jospa itsekin pääsis vaikka päiväkotiin, se olis mukavaa. Pitää vierailla työkkärissä!

Pidetään vielä keskustelua yllä ja kertokaa kaikki välivuotta viettäneet tai ne, joilla se on edessä, että mitä teitte/aiotte tehdä!

Ensimmäisen välivuoden olin työharjoittelussa koulussa ja opiskelin samalla Kasvatustieteen appron avoimessa yo:ssa.

Toisen vuoden hengailin himassa ja opiskelin avoimessa Erityispedagogiikan appron.

Ei menny kyllä hukkaan ne vuodet. Vuosi työharjoittelussa avasi kovasti silmiä, siitä mitä haluaa tehdä ja mitä ei. Se oli hyvä vuosi. Jälkimmäinen vuosi oli myös hyödyllinen, erkan opinnot korvattiin myöhemmin yliopistossa. Rahaa säästyi kun kotona asui ja menot olivat vain nimelliset.

Välivuosi oli itselle hyvä tilaisuus kokeilla vähän miltä tuntuu tehdä aikuisen päätöksiä ja muutenkin olla kuin aikuinen (käydä töissä, opiskella työn ohessa..)

• ..........
        Tyttö kirjoitti:

Ensimmäisen välivuoteni vietin hengaillen ja bailaten. Syksyllä kirjoitin lisää yo-kokeita ylimääräisenä ja keväällä luin köykäisesti pääsykokeisiin, enkä tietenkään päässyt.

Toisena vuonna hengailin, luin avoimessa muutamat kurssit, tein pari työrupeamaa ja aloitin pääsykoeluvut jo helmikuussa. Pääsin sisälle hyvin pistein ja motivaatiokin oli korkealla, kun ei kahteen vuoteen ollut tehnyt juuri mitään!

Asuin kotona, joten rahaongelmia ei ollut, mikä on tietysti hyvä, sillä ensimmäisen vuoden hengailuilla ei paljoa tienannut. Älä toki huoli jos et vielä tiedä mitä haluat tehdä, itsekin opiskelen jo kahta alaa, kun ei tuo ensimmäinen riitä :) eli kyllä se sulle selviää, vaikka ensin hakisitkin "väärään" kouluun sisälle. Mutta jos haet yliopistolle, aloita luvut jo ajoissa, ja mene vaikka valmennuskurssille, jos alasi sitä vaatii, sillä keväällä sinulla on sille hyvin aikaa! Ei tarvitse välttämättä tehdä mitään järkevää, pääasia on että mietit mitä haluaisit ehkä elämälläsi tehdä!

• mooses
        Tyttö kirjoitti:

"Onko näin, että ammattikorkeaan voisi vielä päästä? Pitää kyllä soitella niihin paikkoihin. Aloittaisin nimittäin opiskelut ihan mielelläni jo tänä syksynä. "

Sinuna mä ainakin kokeilisin. Eihän tuo paljoa maksa :). Noissa on kai jotain varasijoja, mutta niistäkin useimmilla on jo muita suunnitelmia tai voihan aina olla ettei se paikka ole ikinä niitä oikeasti edes kiinnostanut. Eli jos koulussa on tyhjää, niin enää tässä vaiheessa noiden paikkojen täyttäminen voi olla aika tuskasta puuhaa. Ja koulut kumminkin haluaa täyttää noi kaikki opiskelupaikat, joten kyllähän ne sinne ottaa, jos tosiaan vaan tilaa löytyy. Eikä enää tässä vaiheessa todistuksellakaan yms ole niin paljoa väliä :).

• ulkomaille
        Tyttö kirjoitti:

Ootko miettinyt sitä Au Pair juttua,ite haluisin lähtee mutta ei oo kaveria...

• minä vaan

Mäkään en päässyt heti lukion jälkeen jatkamaan opintoja. Satuin sitten pääsemään yhteen kahvilaan hommiin, ja näin jälkeen päin ajatellen se välivuosi teki vain hyvää. Ei siis kannata masentua, yritä vaan löytää jotain hommia ja yritä ensi kerralla uudelleen, kyllä se siitä!

• verso

mullakin välivuosi menossa, viime kevään ylioppilas olen myöskin. en kylläkään edes hakenut mihinkään vaan ajattelin vähän pitää "lomaa" opiskelusta. nyt olen työharjoittelijana syyskuun loppuun kivassa duunissa (suunnittelijana), muutin omaan kotiin helsingin keskustaan kk sitten ja olen lähdössä pariksi kuukaudeksi intiaan marraskuussa.. sitten sen jälkeen voin ajatella opiskeluja:D eli ei kyllä ole yhtään kaduttanut!

• mä...

Miksi pitää välivuotta, kun vapaita oppilaspaikkoja on Suomessa vaikka kuinka paljon vielä nytkin...
      Etsikää paikat koulutusnetistä ja eikun opiskelemaan!

• Likka

Minäkään en päässyt mihinkään opiskelemaan. Tai oikeastaan en mennyt pääsykokeisiin, kun en yhtään tiennyt mitä haluaisin tehdä (ja koska olin koko hakuajan kipeänä).

Asun hyvin pienellä paikkakunnalla ja täällä ei ole harrastuksia eikä töitä (työkkärissä tarjolla ei oota), joten kovasti haluaisin nyt muuttaa jonnekin muualle. Mutta minne ja mitä tekemään? Pitäisikö muuttaa summissa jonnekin ja toivoa, että sieltä saa töitä?
      Opiskella haluaisin (esim avoimessa yliopistossa), mutta en oikein tiedä mitä. Ja vaikka löydänkin jonkun mielenkiintoisen kurssin, niin se on vain se yksi kurssi muutamalla opintopisteellä jossain paikassa, josta en ole koskaan kuulukkaan. Sitten on toinen kurssi jossain muualla taas. Eli yksi suht mielenkiintoisia ympäri Suomea, mutta ei samassa kaupungissa tai samalla paikkakunnalla.
      Ulkomaat ei tällä hetkellä kiinnosta ollenkaan.

On niin paljon mitä tällä hetkellä haluaisin (tehdä töitä, harrastaa, opiskella, hankkia oma asunto), mutta en millään pääse eteenpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4143
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3161
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      160
      2550
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1875
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe