Moi, löytyiskö faktatietoa tai omaa kokemusta tällaisesta asiasta:
Olin juuri äsken käymässä polkupyörällä kaupassa. RV 6 5.
Näin sattumalta ystäväni, joka tietää minun olevan raskaana. Hän sanoi minulle, etten saisi pyöräillä raskaana, koska pyörän "tärinä" voi aiheuttaa keskenmenon.
Mitä mieltä olette asiasta? Pyöräilen aina ja kaikkialle...
Täytyy myöntää, että pyöräillessä - ja kun "peppu on penkissä kiinni" - kyllä välillä polkupyörä tärisee. Varsinkin nyt talvella, kun on lunta ja epätasaista maastoa yms.
Mutta että keskenmeno tällaisen asian takia. Mitä mieltä siis olette - voiko polkupyöräily tärinä aiheuttaa keskenmenon..
Alkuraskaus ja pyöräily - saako pyöräillä normaalisti?
10
3782
Vastaukset
ei voi. ja kannataa kysyä lääkäriltä tai hoitajalta, kun menet seuravan kerran nauvolaan.
- fjjf
Ei voi. Ei missään tapauksessa. Ihmisiä olisi tällä planeetalla aika paljon vähemmän, jos keskenmenon voisi noin helposti aiheuttaa. Normaalia elämää elämällä et voi itsellesi oikeastaan mitenkään keskenmenoa aiheuttaa.
- hhuuuuuuuuuuuoh
huoh... GOOGLAUS on kätevä kansalaistaito ja googlaamalla voi löytää jopa vastauksia mielessään pyöriviin kysymyksiin. Vastaukset voivat jopa sisältää enemmän informaatiota kuin keskustelupalstalla tehdyt mutu-sutu kyselyt.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01034
http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:78
http://huippukuntoon.fi/liikunta/treenaa-läpi-raskauden - Polkkupyöräilijä 6+5
Kiitos vastauksista - sitähän minäkin, ettei pyörän tärinä voi keskenmenoa aiheuttaa...
Edelliselle haluaisin sen sanoa, että kyllä googlasin useaan otteeseen. Ristiriitaista tietoa oli (esim. tuo sinun viimeinen linkki myös). Ja halusin "teoria-tiedon" sijaan saada omakohtaista kokemusta, että ovatko raskaana olevat pyöräilleet normaalisti :) - pyöräilijä rv 30
Ei helevetti..Avuton saa olla mutta ei TYHMÄ!!
- Onnea raskaudesta
Sympatiat ap:lle, toi on niin tympeetä kun tutut povaa keskenmenoa ties mistä.
Ei se mun mielestä oo mitään tyhmyyttä, kyllä mäkin oisin säikähtänyt ja säikähtäisin edelleen (rv18), jos oisin vaikka syömässä jotain, ja joku alkais selittää sen vaarallisuudesta sikiölle... Ja lisäksi kun näitä juttuja ettii netistä, niin löytää vaikka mitä! Googlaamalla saa varmaan porkkanastakin jonkun mukaan haitallisen kuvan :D mäkin yritin alussa etsiä spinningistä tietoa, että sopiiko raskausaikana.. Tuntui että kaikkialla oli vähän eri tietoa. Silloin päätin kuitenkin spinnata, mutta ei se kauaa tuntunut mukavalta, kun turvonnut maha osuu jalkoihin.
Voit rauhassa pyöräillä niin kauan kuin se tuntuu hyvältä :) mutta malttia on hyvä olla, jos pyöräilet ihan hulluilla sykkeillä. 150 on se "yläraja", ja sillon on yleensä tosi hengästynyt.
- Pyöräilijä rv 8+2
Samoin: sympatiat ap:lle!
Itsekin olen alkuraskaudessa, viikkoja nyt 8 2. Ja pyöräilen kyllä talvisin, nytkin.
Minua on myös huolestuttanut pyöräilyn vaikutus sikiöön, sillä ristiriitaista tietoa (oikeasti!) on. Jossakin sanotaan, ettei saisi pyöräillä - onko tähän sitten syy kaatumisriski?
Talvella lumen päällä ajaminen on "epätasaista", ja minunkin pyöräni tärisee oikein kunnolla. Lisäksi on pieniä kinoksia, joiden yli pitää pyörällä mennä yms.
En kuitenkaan usko, että tärinä voisi keskenmenon aiheuttaa. Tai edes lisätä keskenmenoriskiä. Mitä mieltä muut ovat?
Mies kulkee työmatkat autolla, ja minä pyörällä. Näin olen ajatellut koko talven tehdä.
Neuvolassa asiaan ei sanottu juuta eikä jaata. - @@@
Mä oon käsittänyt että ne riskit on siinä pyöräilyasennossa, joka tuo painetta lantion alueelle. Tärinä nyt ei luulis olevan suht normaalissa pyöräilyssä niin kovaa että se mihinkään suuntaan vaikuttaisi. Eriasia tietysti, jos jotain kallion seinämää vetää alaspäin ;) mutta jos töyssyistä menisi kesken, niin oisi se silloin kesken ollut menossa muutenkin.
Tosta paineesta en osaa sanoa oikei mitään. Luulisi , etä tuntuu epämukavalta sitten kun alkaa olla haitallista. Ja ehkä kannattaa rajata sitä pyöräilyä per päivä sillai, että ei ihan hirveen montaa tuntia pyöräile jokapäivä. Saa ainakin mielenrauhaa, vaikka muuta hyötyä ei olisikaan.
Ja tuo paine on kai siis yhtälailla haitallista ei-raskaana oleville naisille, kun paine vaikuttaa jotenkin lisääntymiselimiin.. Eli voitte tästä miettiä miten suuri vaara on :) harvoinhan mikään normaali pyöräily nimittäin lapsen saantiin vaikuttaa ;) siinä täytyy olla jo kyse ihan hurjasta määrästä pyöräilyä ja pitkistä jaksoista säännöllisesti.
JA jos neuvolassa ei kielletty, ei sen pitäisi kovin vaarallista olla! - ..................
Uskallatko istua auton tai bussin kyydissä? Meno voi olla aika hurjaa.
- fjhrtjrsxth
Pyöräilyssä raskausaikana ei ole muuta vaarallista kuin se kaatumisriski. Kaikessa liikunnassa raskaudenaikana kannattaa käyttää maalaisjärkeä, keskenmenoa ei saa aiheutettua pelkällä liikunnan harrastamisella, vaan siihen yleensä liittyy juuri jokin liikunnasta johtunut tapaturma joka johtaa keskenmenoon. Keskenmenon aiheuttama isku pitää lisäksi olla todella kova, usein kaatumisetkaan eivät johda keskenmenoon vaikka näin luullaan ja elokuvissa annetaan ymmärtää, vaan siihen tarvitaan esim. autokolari tai vastaavaa!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740