Potkukelkka olisi oiva

1943

menopeli juuri nyt, kun suojan jälkeen on pikkupakkasta. Mulla on 7 kilometrin päässä kelkkani. Mietin tässä, että pitäisikö yrittää tuoda tänne. Menisin bussilla ja lykkisin kelkalla takaisin. Olisikohan aurattuja metsäteitä tai maantie hiekoittamatta? Tuo kelkkani on ostettu silloisen kotikyläni rautakaupasta vuonna 1970 ja sillä on tehty monet työmatkat. Lapset vein hoitoon niin, että toinen istui kelkassa ja toinen pulkassa, jonka naru oli kiinni kelkan kahvassa. Tuon kylän rautakauppa on lopettanut ajat sitten, mutta nyt minulla on rautakauppa vielä lähempänä, matkaa tästä vain 500 metriä.

18

437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meeriamanda
      • Pirre*

:)) tuommoisen mie tahon :)

• 1943

Kiitos Sinulle, mutta toistaiseksi ei tarvitse olla helpottava. Perinteisen potkukelkan juju on juuri tuo lihasvoiman käyttö. Ja näin liukkailla helpottaa pystyssä pysymistä.

• ???

Onko Oulunkylän Hankkija vai K-rauta sua lähellä? Onko siellä edes Hankkijaa?
      En ole käynyt kulmilla kovin lähiaikaan.

• 1943

Käväisin tänään lähellä Oulunkylää ja olen käynyt siellä K-raudassa, mutta asun 90 km lännempänä. Tuolla Helsingin pohjoisosissa on muuten paljon lunta, täällä ei läheskään niin paljon.

• ...

Osta uusi.

Potkukelkat ei ole kovin kalliita. Se sun kelkkas on varmaankin alunperin ollut parempi, kuin nämä nykyiset. Rautaosissa ei pieni ruoste mitään haittaa, mutta puuosat voi olla sen verran huonot, että voipi hajota hetimiten. Riippuu tietenkin säilytyksestä, mutta uusi ainakin on uutena ehyt. Toisekseen, voi valita sopivan korkuisen, vanha on ostettu nuorelle naiselle, sä alat olemaan loispummi-iässä.

=DW=

• 1943

Minun kelkkani on vielä hyvässä kunnossa. En osta uutta. Kelkka maksaa 100-150 euroa, se summa menee naapurille, kun peruutin autoni hänen autonsa puskuriin. Onneksi vauhti oli nimellinen.

• 1943
        1943 kirjoitti:

Minun kelkkani on vielä hyvässä kunnossa. En osta uutta. Kelkka maksaa 100-150 euroa, se summa menee naapurille, kun peruutin autoni hänen autonsa puskuriin. Onneksi vauhti oli nimellinen.

Ja vielä jatkan. Minusta ei tule loispummia, vaikka kuinka vanhenen. En myöskään moiseksi kutsu ikätovereitani enkä meitä vanhempia.

• aimali

Eikö jo liene hitu syönyt potkurisi? Omani kaivelin esiin muutama vuosi sitten autotallin aarrevarastosta. Taisi olla saman ikäinen, kuin omasi.
      Metalliosat olivat vielä ihan hyviä, mutta puut hauraita.

Pitäisi ostaa uusi, olen jo katsellut mainoksia. Sillä olisi mukava liukkaita kujia potkiskella, ja helmoja heilutella.
      No ei ole paljon kyllä helmoja, housuja sitäkin enemmän.

• 1943

Voisin lähteä koeajelulle metsäautoteille. On melko korkeita ylä- ja alamäkiä, joten pitää jarrutella. Kyllä se kelkka kunnossa on ellei kukaan ole varastanut. Muistan kuinka 51 vuotta sitten luin ylioppilaskirjoituksiin ja tein pitkiä retkiä kevätauringossa vuokraisännältä lainatulla potkukelkalla. Teitä ei hiekotettu, vaan pystyi ihan kirkonkylän keskustassa potkimaan.

• aimali
        1943 kirjoitti:

Voisin lähteä koeajelulle metsäautoteille. On melko korkeita ylä- ja alamäkiä, joten pitää jarrutella. Kyllä se kelkka kunnossa on ellei kukaan ole varastanut. Muistan kuinka 51 vuotta sitten luin ylioppilaskirjoituksiin ja tein pitkiä retkiä kevätauringossa vuokraisännältä lainatulla potkukelkalla. Teitä ei hiekotettu, vaan pystyi ihan kirkonkylän keskustassa potkimaan.

Potkukelkan Wikipedia kertoo olevan ruotsalaisten hengentuote. Taitaapa kuitenkin ikiajat ollut jotain vastaavia kulkuvälineitä.
        Kätevähän se on kuin meidän kuivauskaappimme.

Huonommallakin tasapainolla pysyy pystyssä, kiitoon pääsee helposti, jos ei ole liikaa hiekoitettu kulkuväylä. Istua voi vaikka jäätiköllä, kasvoja paistattaen, ja lasta kyyditä tai kauppatavaroita. Junaillakin voi.
        Rollaattorin talvivastine. Eikä ole ikäsidonnainen edes ajatusmaailmassa, ainakaan minusta.

Itselleni sattui muutamia kuperkeikkoja potkurilla ja liukkaalla, hurjassa nuoruudessani, kun kolaroin kiven kanssa. Pää säilyi ehyenä, ainakin päällisin puolin.

• 1943
        aimali kirjoitti:

Potkukelkan Wikipedia kertoo olevan ruotsalaisten hengentuote. Taitaapa kuitenkin ikiajat ollut jotain vastaavia kulkuvälineitä.
        Kätevähän se on kuin meidän kuivauskaappimme.

Huonommallakin tasapainolla pysyy pystyssä, kiitoon pääsee helposti, jos ei ole liikaa hiekoitettu kulkuväylä. Istua voi vaikka jäätiköllä, kasvoja paistattaen, ja lasta kyyditä tai kauppatavaroita. Junaillakin voi.
        Rollaattorin talvivastine. Eikä ole ikäsidonnainen edes ajatusmaailmassa, ainakaan minusta.

Itselleni sattui muutamia kuperkeikkoja potkurilla ja liukkaalla, hurjassa nuoruudessani, kun kolaroin kiven kanssa. Pää säilyi ehyenä, ainakin päällisin puolin.

Kyllähän tämäkin ajoneuvo on vaarallinen ellei osaa käyttää. Olen minäkin joskus lentänyt kelkan yli, kun on yhtäkkiä tullut luistamaton paikka. Ja ainakin saanut kipeän iskun sääriluuhun. Lillehammerin kisojen aikana kerrottiin, että siellä kevyen liikenteen väylät hiekotetaan vain toiselta puolelta potkukelkkailijoita ajatellen.

• sitroen.
        1943 kirjoitti:

Kyllähän tämäkin ajoneuvo on vaarallinen ellei osaa käyttää. Olen minäkin joskus lentänyt kelkan yli, kun on yhtäkkiä tullut luistamaton paikka. Ja ainakin saanut kipeän iskun sääriluuhun. Lillehammerin kisojen aikana kerrottiin, että siellä kevyen liikenteen väylät hiekotetaan vain toiselta puolelta potkukelkkailijoita ajatellen.

Näin hiekoitettiin Loviisassakin 1970-luvulla. Nyt en tiedä kun asun nukkumalähiössä, missä ei ole kevyen liikenteen väyliä.
        Täällä nukkumalähiössä sammutettiin tievalot yöksi 1980-luvulla vaan ei enää. Verotusta on kiristetty, lieneekö yhteyttä tähän vai onko päättäjillä osakkeita paikalliseen sähköyhtiöön? Yövalaistukselle ei taatusti ole tarvetta koskaan.

• 1943
        sitroen. kirjoitti:

Näin hiekoitettiin Loviisassakin 1970-luvulla. Nyt en tiedä kun asun nukkumalähiössä, missä ei ole kevyen liikenteen väyliä.
        Täällä nukkumalähiössä sammutettiin tievalot yöksi 1980-luvulla vaan ei enää. Verotusta on kiristetty, lieneekö yhteyttä tähän vai onko päättäjillä osakkeita paikalliseen sähköyhtiöön? Yövalaistukselle ei taatusti ole tarvetta koskaan.

Olipas Loviisa edistyksellinen tuolloin. Voi olla, että tavasta luovuttiin. Itäuusmaalaisessa asuinkylässäni ei maantietäkään (pienempää) hiekotettu vielä 1980-luvulla, jolloin lapsiani hoitoon lykin.

• 1945

Minullakin on potkukelkka 70-luvulta tallessä, ulkovarastossa. Siellä on myös pienempi lasten potkukelkka. Ei tulisi mieleenkään ajatella että se olisi VANHA ja pitäisi ostaa uusi. Ei mikskään ole mennyt, kun on kuivassa varastoituna. Olen ajatellut ajella sillä järven jäällä, jos tulee sopivat kelit. Mutta miksei voisi ottaa ihan katukäyttöönkin. Ihan nyvin vuoksi vaan.

• 1943

Eilen minun piti käydä katsomassa kelkkaani, mutta lumi ei vielä ole tarpeeksi sulanut, olisi ollut möksimistä lumessa. Sen sijaan tein metsäisen 4 km:n kävelylenkkini korpin laulun säestäessä.Auratulla metsätellä ei ollut liukasta kuten täällä rivitalon nurkissa, missä vettä ja jäätä riittää.

• ...

Hiekoituksesta.

Asustelin aikanaan yhdessä Takahikijä- nimisessä kylässä vuoden päivät. Siellä oli ratkiriumukas ikuinen riita jalkakäytävien hiekoituksesta.Potkukelkkoja oli aika paljon, mutta oli kävelijöitä ja talvipyöräilijöitäkin. Tilanne vaikutti pysähtyneen pattitilanteeseen. Kunta hiekoitti toista puolta jalkakäytävistä, mikä tietenkin sotki liikenteen täysin. Lisäksi hiekka ei pysynyt hiekoitetulla puolella, eikä hiekoittamaton puoli tietenkään pysynyt hiekattomana :D

Taitaa muutenkin olla potkukelkka enenpi pilkkijöitä ja syrjäkylillä asuvien menopeli nykyään. Katellut kun mummelit menee juu talvisin potkureilla, mutta niillä on rattaat alla, koska kulkee paremmin hiekoitetuilla jalkakäytävillä.

=DW=

• 1943

Näkyy noita potkukelkkoja olevan paikallisen ala-asteen pihallakin. Missähän ne SM-kisat tänä talvena pidetään, voisin mennä katsomaan hurjaa menoa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe