LESTOJEN KASVATUSMETODIT

VIERESTÄ SEURANNUT

Lestoilla kun on tunnetusti tusinoittain kakaroita. Tiedän perheitä, joilla penikka on syntyny tammikuussa ja kaksoset marras-joulukuussa ja kaikki tämä samana vuonna.

Lestavanhemmat eivät itse kasvata penikoitaan, vaan he katsovat päältä kun penikat hyyssäävät toinen toisiaan. Toki vanhemmat kuri(s)ttavat aina välillä, kun/jos homma ei pelitä kunnolla. Siksi lestojen penikat ovat kylillä niin rauhattomia, koulukiusaajia, häiriköitä ja pahantekijöitä. Penikat kun eivät kotona saa olla omana itsenään niin päästetään ilmat pihalle kodin ulkopuolella.

Jos tämä kirjoitus poistetaan, annan asian RIKOSPOLIISIN tutktittavaksi. Suomessa on sananvapaus ja minullakin - lestalahkoon kuulumattomalla - on oikeus kertoa tosiasiat niin kuten olen ne kokenut ja nähnyt. Jonkun on tuotavat karu totuus julkisuuteen.

17

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedonhaluinen

      Tämä liittyy aiheeseen, mutta ei välttämättä kasvatukseen. Olen aina pohtinut sitä, että kun lesta ovat ilmeisen "seksihullua" kansaa, lasten lukumääristä päätellen, niin kai niiden miesten on joskus pakko tyydyttää itsensä jotenkin muuten kuin naimalla normaalisti - juunou. Tiedustelenkin nyt, että miten ne lestamiehet tekee sen aina ns. väliajalla?

    • blääh

      kukahan ne vanhimmat "hoitaja"lapset on ekat vuodet hoitanut?

      • .....Pikkusisko.....

        Niitä on hoitanut lesta-äidin nuorempi sisar.
        Suurperheelliset eivät itse hoida lapsiaan, koska jos he lapsensa itse HYVIN hoitaisivat, eivät he ehtisi ja jaksaisi tehdä koko ajan lisää lapsia.


      • tule mua vatsaan

        tuossa on jälleen blääh -lestalta tyhmä kommentti, jolla yritetään mitätöidä koko keskustelu. Tyypillistä LESTAA ja nokkavarren pidennystä. Varo, etten raiskaa sinua kadotuksen polulla.


    • Minä vain

      Aika yleistystä oli kyllä.
      Minäkin tunnen/tiedän useampia lestadiolaisperheitä, joissa on ihan kilttejä ja hyvin kasvatettuja lapsia.

      • Teme888

        Meidän naapurissa asui lestadiolaisperhe, oliko niillä 8 lasta vai montako loppujen lopuksi, en enää muista. Niiden esikoinen oli mun luokalla koulussa ja paras kaverini. Se oli kyllä ihan oman isänsä ja äitinsä piiskalla kasvattama, näin monta kertaa punaiset juomut sen takapuolella. Eikä se mitään koulussa riehunu eikä häiriköiny. Oli oikein hyvin kasvatettu, kohtelias ja ystävällinen.


      • vaiketa tapauksia

        Minä vain:lle: Miksi minä en tunne yhtään kilittiä ja/tai kunnolla kasvatettua lestalasta. Toimin sentään kasvatusalalla, ja tunnen paljon.


    • juna meni jo

      Parasta ennen - erästä pannen

    • oi aikoja oi tapoja

      Minä en tiedä yhtään idioottia ja huonosti käyttäytyvää lestadiolaisaikuista. Sen sijaan tiedän monta rasistia, alkoholistia, rikollista ev.luterilaista. Hekin kaikki olivat aikoinaan lapsia.

      Ja näin olen minäkin osaltani jatkanut aloittajan todella laajasti yleistävää keskustelua. Se että näkee oman tekstinsä painettuna, ei vielä tee siitä faktaa...

      • voin näitä aitoja

        komppaan "vaiketa tapauksia"

        Asia on myös minun näkökulmast juuri noin kuten tuossa sanotaan.


      • luterilainen

        Mitäs ne lestat muita ovat kuin evankelis-luterilaisia?
        Lestadiolaisuus nimittäin on eräs luterilaisen kirkon herätysliike.


    • myöskin vierestä seu

      Vissiin pahasti katkera, kun ei itse ole saanut kasvaa lestadiolaisessa perheessä. Varmasti löytyy kiusaajia heistäkin, mutta paljon myös kunnolla kasvatettuja.

      • Temppurata-apina

        "... SAANUT kasvaa lestadiolaisessa perheessä..."

        Kylmät väreet menee pitkin selkäpiitä. Minusta on hämmästyttävää, ettei lastensuojelu ole tietääkseni juurikaan puuttunut lestadiolaislasten oloihin. Onkohan syynä vaikenemisen ja salailun sekä pelottelun patriarkaalinen kulttuuri?


      • vp.
        Temppurata-apina kirjoitti:

        "... SAANUT kasvaa lestadiolaisessa perheessä..."

        Kylmät väreet menee pitkin selkäpiitä. Minusta on hämmästyttävää, ettei lastensuojelu ole tietääkseni juurikaan puuttunut lestadiolaislasten oloihin. Onkohan syynä vaikenemisen ja salailun sekä pelottelun patriarkaalinen kulttuuri?

        Miksi niiden pitäisi?


    • Karu totuus?

      No kerro totuus, tuossahan vain haukut ja nimität lapsia penikoiksi.
      Mahtaa RIKOSPOLIISIA naurattaa, kun valitat vuodatuksesi poistosta.

    • ---------

      Näin vanhaan ketjuun nyt on tyhmää edes kommentoida tällaista, mutta kuinkakohan monta perhettä tuo aloittajaa tosiaan tuntee, joissa on tammikuussa syntynyt lapsi ja saman vuoden lopulla vielä kaksoset? Ei taida olla sellainen kokoonpano, että kovin monia Suomesta löytyy. Samana vuonna syntymisen vielä ymmärrän, mikä sekin on aika harvinaista, harvalla tärppää ihan niin nopeasti, mutta että vielä kaksoset. Niiden saaminen tuskin on lestadiolaisuudesta kiinni.

    • Pienen perheen isä

      Tämän olisi kyllä voinut ylläpito poistaa.
      Sitten kun ap olisi mennyt poliisille vuodattamana noita hahrhojaan, hän olisi varmaankin saanut kyydin jonnekin hourulaan - ja apua mielenterveysongelmiinsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1747
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1746
    7. 121
      1712
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe