Kuinka toimia

tietämätön..

Tuttavallani on vauva joka pitäis kastaa. Kysyi minulta et mihkä pitää ottaa yht. siis kirkkoherranvirastoon... vai minne.. ristiäisten ajankohta, pappi jne.. Kertokaa niin voin auttaa tuttavaperhettä..

6

2103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päivi

      Varman vastauksen saat kun soitat kirkkoherranvirastoon, he kyllä neuvovat.
      Sieltä varaat teille sopivan kastepäivän, ja valitset papin jonka haluat. Ei muuta kuin järjestelemään.

      Kotona varattava kastepöytä, johon kastemalja, kukat, pyyhe ja kynttilä ja tietysti kastemekko sekä tarjottavat.

      Pappi tuo mukanaan lomakkeen johon täytät lapsen nimet, kummit ja vanhempien nimet.

      Pappi kysyy myös mielivirret jos haluatte että lauletaan. Sekä kyselee joitakin asioita perheestä, joita sitten yhdistää kastepuheeseen.

      Siinä ne tärkeimmät.

      • naispappi

        Soita kirkkoherranvirastoon ja sieltä saat ristiäisajan ja papin nimen. Yleensä - ainakan isommissa seurakunnissa - ei pappia voi valita, vaan heillä on työvuorot. Tai jos valitsee, niin pitää varautua odottamaan kauankin. Pappi yleensä ottaa yhteyttä ennen ristiäisiä ja voitte puhelimessa tai kotonanne sopia käyännöistä. Ristiäisissä lauletaan aina vähintään 2 virttä tai laulua ja niistä voitte neuvotella. Kastepöydällä on edellisen kirjoittajan mainitsemien asoiden lisäksi yleensä Raamattu (esim. vihki-). Useimmiten on myös niin, että lomake, jonka pappi täyttää, lähetetään TEILLE kotiin. Sitä ei siis tuo pappi mukanaan.

        Kaikkea hyvää ristiäisjuhlaan!


      • Päivi
        naispappi kirjoitti:

        Soita kirkkoherranvirastoon ja sieltä saat ristiäisajan ja papin nimen. Yleensä - ainakan isommissa seurakunnissa - ei pappia voi valita, vaan heillä on työvuorot. Tai jos valitsee, niin pitää varautua odottamaan kauankin. Pappi yleensä ottaa yhteyttä ennen ristiäisiä ja voitte puhelimessa tai kotonanne sopia käyännöistä. Ristiäisissä lauletaan aina vähintään 2 virttä tai laulua ja niistä voitte neuvotella. Kastepöydällä on edellisen kirjoittajan mainitsemien asoiden lisäksi yleensä Raamattu (esim. vihki-). Useimmiten on myös niin, että lomake, jonka pappi täyttää, lähetetään TEILLE kotiin. Sitä ei siis tuo pappi mukanaan.

        Kaikkea hyvää ristiäisjuhlaan!

        No meilläpäin kun soitin kirkkoherranvirastoon, on meiltä joka kerran kysytty, kenen papin haluamme, ja tietysti kirkkoherran, ja hänet olemme joka kerta saaneet.
        Pappi kysyi mitkä virret haluatte että lauletaan, ja ne valitsemamme laulettiin. Kastepöydällä ei ollut raamattua, koska sitä emme omista kun olemme edelleen avoliitossa, mutta se ei kirkkoherraa häirinnyt. Meillä oli valkoinen pehmoinen pörrönalle pöydällä, ja siitä pappi sai puheeseensa ihanan lämpimän tarinan.


      • justin
        naispappi kirjoitti:

        Soita kirkkoherranvirastoon ja sieltä saat ristiäisajan ja papin nimen. Yleensä - ainakan isommissa seurakunnissa - ei pappia voi valita, vaan heillä on työvuorot. Tai jos valitsee, niin pitää varautua odottamaan kauankin. Pappi yleensä ottaa yhteyttä ennen ristiäisiä ja voitte puhelimessa tai kotonanne sopia käyännöistä. Ristiäisissä lauletaan aina vähintään 2 virttä tai laulua ja niistä voitte neuvotella. Kastepöydällä on edellisen kirjoittajan mainitsemien asoiden lisäksi yleensä Raamattu (esim. vihki-). Useimmiten on myös niin, että lomake, jonka pappi täyttää, lähetetään TEILLE kotiin. Sitä ei siis tuo pappi mukanaan.

        Kaikkea hyvää ristiäisjuhlaan!

        ei muuten lauleta virsiä jos vanhemmat eivät halua,saa valita!


      • N&G
        justin kirjoitti:

        ei muuten lauleta virsiä jos vanhemmat eivät halua,saa valita!

        Jos ei halua virsia veisattavan niin ainahan voi valita yhdessä laulettavaksi vaikkapa vanhan kauniin lastenlaulun. Ensimmäisenä mieleeni tulee nukku-Matti-laulu. Toinen vaihtoehto on että joku suvusta tai tuttavapiiristä esittää jonkun kauniin laulun.


    • Tyttö24

      Just eilen kattoin netistä seurakunnat googlesta ja haku löysi sivut joista löysin mun seurakuntani mihin kuulutaan ja sieltä papit ja puhelinnumeron josta pappeja voi varata.

      Tänään sitten soitin numeroon ja tilasin kastekirkon ja papin haluamalleni päivälle. Kaste yleensä tehään niihin aikoihin kun nimi ilmotetaan väestötietojärjestelmään kun muksu on alta kahen kuukauden, kasteen voi tietty pitää myöhemminkin, mutta nimi on sillon "virallinen" tavallaan ennen kastetta..

      Pappi ottaa sitten yhteyden meihin myöhemmin ja jutellaan tarkemmin päivän kulusta.

      Postista tuli seurakunnilta kaavake kun poika oli syntyny joka sitten papin kans täytetään joskus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe