Pyhä perhe

kuunteleva_kirkko

Ensi sunnuntaina, 1. sunnuntaina joulusta, on aiheena pyhä perhe. Sunnuntain evankeliumi kuuluu seuraavasti:

Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin. Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, lapsen äidille: "Tämä lapsi on pantu koetukseksi: monet israelilaiset kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta, ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset."
Siellä oli myös naisprofeetta Hanna, Asserin heimoon kuuluvan Penuelin tytär. Hän oli jo hyvin vanha. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta, mutta nyt hän oli ollut leskenä jo kahdeksankymmenenneljän vuoden ajan. Hän ei poistunut temppelistä minnekään, vaan palveli Jumalaa yötä päivää paastoten ja rukoillen. Juuri sillä hetkellä hän tuli paikalle, ja hän ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.
Kun he olivat tehneet kaiken, mitä Herran laki vaati, he palasivat Galileaan kotikaupunkiinsa Nasaretiin. Lapsi kasvoi, vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo seurasi häntä.
(Luuk. 2: 33–40)

Itseäni tuossa tekstissä puhuttelee aivan ensimmäinen lause: "Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin". Kun muuten evankeliumi on täynnä ihmeellisyyttä, tuo ensimmäinen lause on jotenkin hyvin arkinen. Siihen on helppoa tarttua. Luulen, että kaikki vanhemmat ihmettelevät lastaan.

Mikä evankeliumissa puhuttelee teitä?

Vilppu H.
pappi

13

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristinuskon kirja.

      Vilppu H
      pappi.

      Jokainen perhe maailmassa on Jumalalle pyhä perhe. Jokaisessa perheessä vaikuttaa Jumalan henki, tahto, lähimmäisen rakkauden noudattaminen ja kunnioittaminen.

      Joosefin ja Marian perhe oli yksi perhe siinä missä kaikki muutkin. Viiden pojan ja kahden tytön yhteisössä yhteisyyden tunne oli voimakas. Esimerkkinä siitä on, että Jeesuksen veli Joosef sai luvan ottaa Jeesuksen ruumis ristiltä hoitaakseen.

      " Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä mitä hänestä sanottiin ". Siihen on tosiaan helppo yhtyä. Jokaisesa perheessä lapset tuottavat yllätyksiä ja ihnettelyä vanhemmilleen.

      Jeesuksen isä Joosef, joka otti raskaana olevan Marian puolisokseen. Äiti Maria, joka synnytti vielä Jeesukselle neljä veljeä ja kaksi sisarta.

      Jumalan rakkaus perhettä ja ihmistä kohtaan tulee konkreettisesti esiin, , että hän pyysi sanansaattajakseen maaplaneetallamme Marian aviottoman lapsen.

    • puurim

      23. "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

      Kun Maria on raskaana Hän ei ole enää neitsyt

      43. Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?
      44. Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
      45. Ja autuas se, joka uskoi, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"

      Ja tässä Herran Äiti ja uskontunnustus väittää,että

      Maria oli neiti lapsen syntymään saakka

    • profeetta Hannah

      Vilppu H. pappi,

      Hannah tarkoittaa armahdettua suomeksi, ja Penuel tarkoittaa Jumalan kasvoja, joten eikö Raamatussa pitäisi lukea, että vanha nainen oli armahdettu Jumalan kasvojen edessä ja hän sai siksi työskennellä temppelissä, jossa muutoin sai olla vain nuoria neitsyt tyttöjä. Nainen kuului Asserin sukukuntaan.

      http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_(Bible)&prev=/search?q=Anna (Bible)&hl=fi&tbo=d&biw=991&bih=655&sa=X&ei=pJreULT6LKSE4ATs7oDQBw&ved=0CDEQ7gEwAA

      Hannahin ikä ei voinut olla 91 vuotta, vaan aika laskettiin ja kirjoitettiin aivan eri tavalla tuohon aikaan, jolloin naisetkin elivät ainoastaan noin 40 vuotiaiksi.

      Puurim,

      olet oikeassa.

      Heprean kielssä betulah ja almah sanoilla tarkoitetaan ainoastaan tyttöjen ikää sekä sitä, että nämä asuvat vielä isänsä kotona. Betulah tyttö on sellainen, joka ei ole vielä murrosiässä eli kuukautiset eivät ole alkaneet ja almah tyttö asuu vielä isänsä kotona ja on jo naimaiässä eli nuori naimaton nainen, joka on murrosiässä.

      Kaikki Marian aikana eläneet juutalaiset tytöt olivat ensin betulah-iässä, jolloin he asuivat isänsä kotona ennen murrosikää, ja tultuaan almah ikään he asuivat vielä isänsä kotona, mutta he olivat naimaiässä, jolloin heidät vietiin saddukeusten temppeliin, jossa heille arvottiin vapaa mies.

      Almah sana ei ole siis vain Mariaa koskenut sana, vaan se koski kaikkia tyttöjä Juudeassa ja Galileassa, ja kun nämä tulivat raskaaksi, niin heistä ei enää käytetty sanaa almah.

      Meillä almah sanalle ei ole vastiketta suomen kielessä, mutta käytämme sanaa neiti ainoastaan naimattomista ja sanaa neitsyt koskemattomista naisisista.

      Maria ei ollut enää neitsyt, kun odotti lasta jumalalle eli hallitsijalle tai toinen Maria, joka odotti lasta pyhälle hengelle eli ylipapille (henki oli tavallinen papiston pappi).

      Englannin kielellä on kirjoitettu mm., että Jeesuksen isä oli Raamatussakin kirjoitettu Ruuben pappi, joka toimi Sepforiksen ja Galilean Beetlehemin temppeleiden ylipappina. Jeesuksen nimi oli teksteissä Jeesus ben Ruuben ja hänet karkotettiin Roomaan, jossa hän perusti oman uskonlahkonsa.

    • ajoitukset tärkeitä

      Raamatussa annetaan ymmärtää, että oli vain yksi Teofilos, mutta näitä on kaksi kappaletta Luukkaan kirjoituksissa.

      Apostolien teot kirjoitettiin Jerusalemin temppelin ylipappi Teofilukselle, joka oli yli-pappina v. 42-46 jKr. Ylipappi Teofilus kuoli v. 46 jKr. ja hänen poikansa Mattathias nousi ylipapiksi ollen v. 66 jaa.

      Loppuosa tekstistä kirjoitettiin Akhaian maaherra Teofilokselle ja se sijoittuu vuosiin ennen 1. juutalaissotaa. Sitä kirjoitti eri henkilö kuin Luukas.

      On jopa arveltu, että Luukas olisi käyttänyt lähteinään Josephusta kirjoituksissaan ja evankeliumiteksti olisi kirjoitettu jopa niin myöhään kuin v. 90-130.

      Lause: "Tämä lapsi on pantu koetukseksi: monet israelilaiset kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta, ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset."

      on saatettu lisätä hyvinkin myöhään Raamattuun.

    • puurim

      Kiitoksia Vilppu H pappi Täytyy kopioida talteen tänä varmaa joku toinen
      poistaa
      Tään dogmin aika on lopussa


      http://www.ortodoksi.net/index.php/Pyhä_Neitsyt_Maria_–_ainainen_neitsyt

      Parhaiten tämän uskomuksen yleisyyttä alkukirkossa todistaa se, että paikalliset kirkolliskokoukset Roomassa ja Mediolanumissa vuonna 320 sekä yleiset kirkolliskokoukset ovat hyväksyneet opin siitä, että pyhä Maria on ainainen Neitsyt. Niinpä V:n yleisen kirkolliskokouksen 2.ja 6. säännössä sekä VI:n yleisen kirkolliskokouksen 1. säännössä tunnustetaan Jumalan Äidin ainainen neitsyys ja julistetaan kirkon yhteydestä erotetuksi ne, jotka hylkäävät tämän dogmin.

    • "Mikä evankeliumissa puhuttelee teitä?"

      Minua ihmetyttää se, että menikö Josef perheineen Egyptiin vai Jerusalemiin.

      Matteuksen mukaan perhe pakeni Egyptiin ja meni sieltä suoraan Nasaretiin:

      -"Tietäjien lähdettyä Herran enkeli ilmestyi unessa Joosefille ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja pakene Egyptiin. Pysy siellä, kunnes käsken sinun palata. Herodes aikoo etsiä lapsen käsiinsä ja surmata hänet." Joosef heräsi unestaan, otti heti yöllä mukaansa lapsen ja hänen äitinsä ja lähti kulkemaan kohti Egyptiä. Siellä hän pysytteli Herodeksen kuolemaan asti."............
      Kun Herodes oli kuollut, Herran enkeli ilmestyi Egyptissä Joosefille unessa ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja palaa Israelin maahan. Ne, jotka halusivat surmata lapsen, ovat kuolleet."
      Joosef heräsi, otti mukaansa lapsen ja hänen äitinsä ja palasi Israelin maahan. Mutta kun hän kuuli, että Juudean kuninkaaksi oli Herodeksen jälkeen tullut tämän poika Arkelaos, hän ei uskaltanut mennä sinne. Saatuaan sitten unessa ohjeen hän meni Galileaan ja asettui siellä kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret."-

      Perhe ei siis käynyt Jerusalemissa, joka sijaitsee Juudeassa.

      Luukkaan mukaan taas perhe meni Jerusalemiin antamaan esikoisuhrin ja palasi sitten Nasaretiin.

      Eli vaihtoehdot ovat Betlehem - Egypti - Nasaret tai Betlehem - Jerusalen - Nasaret.

      Eiväthän molemmat voi pitää paikkaansa?

    • Mua puhuttelee juuri tuo ristiriita.

      Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. 21 [i] Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä."*

      Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!" 29 Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä. 30 Mutta enkeli jatkoi: "Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa. 31 [i] Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus*. 32 Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. 33 Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua."

      Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa. 9 Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet, 10 mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. 11 [i] Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus*, Herra.

      Tämän nähdessään he kertoivat, mitä heille oli lapsesta sanottu. 18 Kaikki, jotka kuulivat paimenten sanat, olivat ihmeissään. 19 Mutta Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä.


      Maria näkee enkeleitä ja Joosefkin saa osansa ihmeellisyyksistä. Koko lapsen odotusajan vakuutettiin pojan olevan Jumalan poika. Mitä tapahtuu kun pitää mennä ympärileikkaukseen? Vanhemmat hämmästelee Simeonin sanoja :D

      Hassuja te olette-

    • Piiraska

      Mave, kirjoituksessasi on yksi erittäin mielenkiintoinen paimenia koskeva asia, jona yönä Jeesuksen väitetään syntyneen joulukuussa.

      "Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa"

      Tasan tarkkaan Jeesus ei syntynyt jouluna, koska paimenet olivat Juudeassa ja Galileassa kedoilla vain maaliskuusta syyskuuhun.

      Raamattuhan valehtelee aivan selvästi tai sitten kristityt Jeesuksen syntymästä!!!

    • Mirka .... ...

      Jokainen voi nimittää itseään pyhäksi. Jokaisesta mielisairaalasta löytyy henkilöitä jotka uskoo olevansa raamatun jeesus. Varmaan löytyy muitakin jessejä jotka eivät edes ole sairaalassa.

      Se siitä pyhyydestä.

    • pohdi uskovainen

      Mirka,

      eihän tuossa Raamatussa ja sen UT:n evankeliumiteksteissä väitellä mistään muusta kuin siitä, kumpi Messiaista jumala arvonimen omannut hallitsija vaiko pyhä henki arvonimen omannut ylipappi peuhasi almah Marian eli naimaikään tulleen isänsä kodissa vielä asuneen ja temppelissä sekä hallitsijan palatsissa vierailleen naimattoman tytön jalkovälissä.

      Jeesusta sanotaan siis jumalan pojaksi eli kaupunkivaltiota hallineen kuninkaan pojaksi TAI pyhän hengen eli temppelin ylipapin pojaksi.

      Jerusalemin kaupunkivaltion hallitsija eli jumala arvonimen omannut Jeesuksen isä on selkeästi ilmaistu Markuksen evankeliumitekstissä, jossa Jeesus sanoo selkeästi: "Abba, isäni!" Abba oli Jerusalemin jumala eli kuningas Jeesuksen aikaan ja hänestä on muitakin jakeita Raamatussa.

      Mark. 14:36 Hän sanoi: "Abba, Isä, kaikki on sinulle mahdollista. Ota tämä malja minulta pois. Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun." [Room. 8:15; Gal. 4:6 | Mark. 10:27 | Mark. 10:38 | Joh. 4:34 ]

      Room. 8:15 Te ette ole saaneet orjuuden henkeä, joka saattaisi teidät jälleen pelon valtaan. Olette saaneet Hengen, joka antaa meille lapsen oikeuden, ja niin me huudamme: "Abba! Isä!" [2. Tim. 1:7; 1. Joh. 4:18 | Mark. 14:36; Gal. 4:6]

      Gal. 4:6 Ja koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!" [Mark. 14:36; Room. 8:15]

      Abballa oli muitakin poikia kuin naapuripompusta syntynyt Jeesus.

      Raamattu kertoo myös tästä Jeesuksesta eli Jeesuksen nimi on Bar Abbas eli Barabbas = Abbab Poika, joka oli rosmo.

      Matt. 27:16 Vankien joukossa oli nyt Barabbas- niminen kuuluisa mies.

      Mark. 15:7 Sillä kertaa oli vangittuna kapinoitsijoita, jotka kapinan aikana olivat tehneet murhan. Heidän joukossaan oli Barabbas- niminen mies.

      Luuk. 23:18 Silloin kaikki huusivat yhteen ääneen: "Kuolema sille miehelle! Päästä meille Barabbas!" [Ap. t. 3:14]

      Luuk. 23:19 Barabbas oli kaupungissa puhjenneen mellakan ja murhan tähden vangittu mies.

      Joh. 18:40 Silloin he alkoivat huutaa: "Ei häntä! Päästä Barabbas!" -- Barabbas oli rosvo. [Ap. t. 3:14]

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesus_(täsmennyssivu)

      • Jeesus - > Antipater

        Jeesuksen - ( juudealainen ISÄ ) Herodes Antipater – ( Juutalainen ÄITI ) Maria

        Herodes päätteli kymmenen avioliitot, kaikki poliittisiin tarkoituksiin. He olivat luultavasti kaikki tyytymättömiä. Hänen vaimonsa olivat:
        1. Doris, mistä tuntematon perhe Jerusalemissa: naimisissa c.47, lähetettiin pois 37, muistutti 14, lähetettiin pois 7/6.
        o Hän oli äiti Antipater, joka teloitettiin vuonna 4.
        2. Hasmonaean prinsessa Mariamme I: naimisissa 37, teloitettiin 29/28. Mukaan Flavius Josephus,
        Herodes oli intohimoisesti omistettu tälle naiselle, mutta hän vihasi häntä yhtä intohimoisesti.
        O viisi lasta: Alexander, Aristobulus, nimetön poika, Salampsio ja Kypros.
        3. Tuntematon veljentytär: naimisissa 37. Ei lapsia.
        4. Tuntematon serkku: naimisissa c.34/33. Ei lapsia.
        5. Tytär Jerusalem pappi nimeltä Simon, Mariamme II: naimisissa 29/28, eronnut 7/6.
        O Heillä oli poika nimeltä Herodes Philip.
        6. Samarian nainen nimeltä Malthace: naimisissa 28, kuollut 5/4.
        o Heidän lapsensa olivat Herodes Antipas, Arkelaoksen ja Olympias.
        7. Jerusalem niminen nainen Cleopatra: naimisissa 28.
        o Heillä oli kaksi poikaa nimeltään, Herodes ja Philip.
        8. Pallas: naimisissa 16.
        O Heillä oli poika nimeltä Phasael.
        9. Phaedra: naimisissa 16.
        O Heillä oli tytär nimeltä Roxane.
        10. Elpis: naimisissa 16.
        o Heillä oli tytär nimeltä Salome.

        "JuuTAlaisia - JuuDEAlaisia - Roomalaisia"

        www.livius.org
        www.jewishencyclopedia.com
        http://www.jjraymond.com/religion/marymotherofjesus2.html


    • näin on

      näin on 2012

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      452
      2315
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2076
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1592
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1571
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1345
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1341
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      151
      1326
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1226
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1105
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      101
      1069
    Aihe